روانشناسی

رفتارهای مخرب

رفتارهای مخرب

 

اگرمی خواهید از شر بدهی های خود خلاص شوید، اما نیمه شب ذر میان مجلات دنبال خرید و سفارش تلفنی هستید، بدانید وارد منطقه ممنوعه ای شده اید که شما را تهدید به شکست و عدم موفقیت در هدفتان می کند. اگر دوست دارید با همسرتان رابطه عاطفی نزدیکتری داشته باشید ولی در همان حال به فرد دیگری که به نظرتان کامل تر و بهتر است فکر می کنید در منطقه ممنوعه ای هستید که به هیچ وجه شما را به همسرتان نزدیک تر نمی کند.

اگر هدفتان این است که درآمد خود را 20درصد افزایش دهید و با این حال شغلی دارید که هیچ امکان پیشرفتی در آن وجود ندارد در منطقه ممنوعه هستید! اگرمی خواهید 10کیلوگرم از وزن خود کم کنید ولی با این حال سراغ دسرهای چرب و شیرین می روید بدانید در منطقه ممنوعه ای هستید که حتی یک قدم هم به هدف تان نزدیک نخواهید شد.

هر نوع رفتار مخربی که مانع از رسیدن شما به اهدافتان باشد یا شما را از اهدافتان منحرف کند یک منطقه ممنوعه محسوب می شود. این گونه رفتارها انرژی شما را تخلیه کرده و مانع از پیشرفت شما به سوی اهداف و بهترین سال های زندگی تان می شود. بیایید به نمونه ای از این رفتارها نگاهی بیندازیم.

* در محل کار به جای این که کار کنید با کامپیوتر بازی می کنید، در حالی که قصد پیشرفت و پیمودن پله های ترقی را دارید.

* فهرستی از کارها و اولویت های خود تهیه می کنید و سپس از آخرین اولویت فهرست شروع می کنید.

* در حالی که تصمیم گرفته اید رژیم غذایی سالمی داشته باشید به رستوران های فست فود می روید.

* به جای تمرکز بر روی کارهایی که خودتان باید انجام دهید روی کارهای دیگران تمرکز می کنید.

* درست قبل از رفتن به باشگاه تصمیم می گیرید با یکی از دوستان قدیمی خود تماس بگیرید.

* به فرزندان خود قاطعانه می گوید نه!نه!نه! وپانزده دقیقه بعد تسلیم می شوید.

* می گویید می خواهید سیگار را کنار بگذارید و بعد با یکی از دوستان سیگاری خود در کافی شاپ قرار می گذارید.

* در این فکر هستید که هر ماه بخشی از درآمد خود را برای آینده پس انداز کنید و آن وقت بیش از درآمد ماهیانه تان خرج می کنید.

* می گویید می خواهید با فرزند نوجوان تان رابطه صمیمانه تری داشته باشید، اما از همه انتخاب های او انتقاد می کنید.

* کارهایی که شما را به اهداف تان نزدیک تر می کند، به تأخیرمی اندازید.

* مدام نگران هستید که دیگران درباره شما چه فکر می کنند.

اگر می خواهیم بهترین سال زندگی خود را خلق کنیم باید چنین رفتارهای مخربی را کنار بگذاریم.

 

همه ما مشابه این رفتارهای مخرب را داریم و همگی نیز بارها تصمیم گرفته ایم آن ها را کنار بگذاریم. اکنون که در آستانه خلق بهترین سال زندگی خود هستیم، انگیزه ای بسیار قوی برای انتخاب های جدید داریم و با عزم و اراده ای قوی می توانیم این کار را انجام دهیم. چیزی که تفاوت میان سال پیش روی ما را به عنوان سالی بی نظیر یا سالی همچون دیگر سال ها که فقط می گذرانیم و به دست فراموشی می سپاریم، تعیین می کند کیفیت انتخاب های ماست. باید درهر لحظه از زندگی انتخاب کنیم که آیا می خواهیم از همان مسیر سابق با گودال های پیاده رو بگذاریم یا می خواهیم مسیری جدید انتخاب کنیم. این که اجازه دهیم بهانه ها، بدبینی ها، افکار منفی و رفتارهای مخرب انتخاب های ما را تعیین کنند، ساده ترین کاری است که می توانیم انجام دهیم. اگر اکنون تصمیم بگیریم انتخاب های بهتری داشته باشیم، احتمال وقوع سالی بی نظیررا به یقین تبدیل می کنیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که همین حالا تصمیم بگیریم و هر روز چند انتخاب جدید داشته باشیم.

 

تمرین عملی! رفتارهای مخرب خود را تشخیص دهید.

فهرستی از رفتارها، انتخاب ها و عادت هایی که مانع پیشرفت شما در جهتی که می خواهید می شوند، بنویسید. حال بیندیشید چه رفتار ها و انتخاب هایی را می توانید جایگزین آن ها کنید که سال پیش روی خود را به سالی بی نظیر تبدیل کنید.

برگرفته از کتاب بهترین سال زندگی شما

مرکز مشاوره گروه همراه

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت