روانشناسی

رو به رو شدن با خشم،و مهربانی در خانواده

روبه روشدن با خشم،و تولید مهربانی در خانواده

 چه کسی می گوید مردم نمی توانند تغییر کنند؟ به ماجرای دوست و همکارم مارک بوروویتز توجه کنید که چگونه از خشم به مهربانی و دلسوزی رسید.

مارک چهارده ساله بود که پدرش را از دست داد. در نظر او دنیا مکانی غیر منصفانه شد. او دست به اقدامات شریرانه زد، چک بی محل می نوشت، دزدی می کرد و الکل می نوشید. وقتی به زندان افتاد بر خشم و نفرتش اضافه شد. اما پس از سالها تحمل دشواری تصمیم گرفت که تغییر کند. او ترک الکل کرد، به معنویات روی آورد، کتابهای دینی خواند. وقتی از زندان آزاد شد او تصمیم گرفت در کلیسا خدمت کند.

تحول هفتم دینامیسم خشم را بررسی کرده راه های مختلفی برای غلبه بر آن از طریق محبت و مهرورزی ارائه می دهد. می آموزید که خشم را شناسایی کنید و بعد بدون اینکه تحت سیطره آن قرار بگیرید این خشم را رها سازید. این کار بر نیروی شما می افزاید و روابط شما را با دیگران بهتر می کند. من در جریان فعالیت روانشناسی خود بارها به این موضوع برخورده ام که چگونه ابراز مثبت خشم می تواند به روابط میان اشخاص کمک کند. در ضمن من بارها شاهد نیروی مخرب خشم بوده ام چه این خشم دیگران را هدف بگیرد و چه خود شخص را. خشم برای دستگاههای بدن شما حکم سم را دارد. اگر به طرزی سازنده به نمایش گذاشته نشود روی روابط شما با دیگران تاًثیر می گذارد. خشم باید ماهرانه ابراز شود و این مهارتی است که اغلب مردم فاقد آن هستند. خشم می تواند زنده زنده شما رابخورد، دریچه های دل شما را ببندد و مانع از آن شود که به درستی فکر کنید. در مقایسه با هر احساس دیگری خشم تولید پرخاشگری و خشونت کلامی و جسمانی بیشتری می کند. من شخصاً سعی می کنم به سرعت بر خشمی که گهگاه به من دست می دهد مدیریت کنم تا تحت تأثیرآن مشوش نشوم و به کسی آزاری نرسانم. من در جریان مشاورات خود با زوجها اغلب شاهد بوده ام که زن و شوهر باران خشم خود را حواله یکدیگر می کنند تا اینکه سرانجام به این نتیجه می رسند که اگر با مهر و محبت بیشتری با هم صحبت کنند حال و روزشان بهتر می شود.حرفهایی که زن و شوهر به هم می زنند می تواند تا عمق وجود آنها رسوخ کند. بعضی از حرفها بازپس گرفتنشان غیر ممکن است. با آنکه خشم کاملاً انسانی است به شما می آموزم که چگونه آن را بطور سازنده ابراز کنید، برآن مسلط شوید و برده آن نگردید.

 

چیست که شما را خشمگین می کند؟

وقتی نیازی برآورده نمی شود ما خشمگین می شویم. وقتی با ما غیرمنصفانه رفتار می کنند، وقتی می خواهند بر ما سلطه برانند، وقتی به ما بی احترامی می کنند، به خصوص اگر این رفتارها عمدی باشد ما خشمگین می شویم. هم چنین اگر احساس کنیم که از ما قدردانی نمی کنند، اگر احساس کنیم تهدید می شویم و یا اگر کسی به مرزهای فیزیکی و جسمانی ما تجاوز کند خشمگین می گردیم. بررسیهای به عمل آمده نشان می دهند که زوجها اغلب بر سر روابط جنسی، پول، تربیت فرزندان و کارهای خانه با هم منازعه می کنند. من وقتی دیگران می خواهند به زور به من بگویند چگونه باید باشم و چه احساسی باید داشته باشم خشمگین می شوم.

خشم می تواند در بسیاری ازشرایط ایجاد شود. اتاق به هم ریخته  نوجوانتان. صدای بلند همکاری که در اتاق شما می نشیند. خیانت کردن همسر، و اگر یکی از دوستانتان شغلی را که شما می خواهید نصیب خودش کرد بازهم عصبانی می شوید که شدت آن می تواند خیلی زیاد در واقع خشم در قرن بیست و یکم می تواند از حالات و موقعیت های متفاوتی ایجاد شود: خشم جاده، خشم پرواز هواپیما، خشم از فروشنده مواد غذایی، خشم از ایستادن در صف صندوق. بسیاری از مردم خشم روی هم انباشت شده دارند که هر حادثه کوچکی می تواند این خشم روی هم انباشت شده را به انفجاربکشد.

تحول هفتم راه هایی برای مدیریت بر خشم ارائه می دهد، خواه این خشم به حق و یا ناحق باشد. توضیح می دهد که چگونه اگر کسی بر شما خشم گرفت بدون اینکه احساس کنید نابود می شوید با او برخورد کنید. می توانید نقش فعلی این احساس را صادقانه در زندگی خود تجزیه و تحلیل کنید. خشم اگر درون ریزی شود می تواند به افسردگی و سایر احساسات دردناک منجر شود. می تواند معده شما را اسیدی کند می تواند منجر به خارش یا اسهال گردد. می تواند منجر به رفتارهای نافعال پرخاشگر و مشکلات دیگر منتهی شود.

 

آزمون خشم: چقدر خشمگین هستم؟

* وقتی ناراحت هستم و رنجش به دل دارم آیا می خواهم طرف مقابل را ناراحت کنم؟

* آیا چیزهای کوچک و بی اهمیت مرا خشمگین می کنند؟

* آیا اغلب تحریک پذیر، هستم و غالباً مشاجره می کنم؟

* آیا کنترل کردن خشم من دشوار است؟

* آیا در یک منازعه حرفهایی می زنم که بعداً پشیمان می گردم؟

* آیا به دیگران حرفهای تند و تیز می زنم؟

* آیا خشم من عزیزان من را ناراحت می کند؟

* آیا رنجش به دل گرفته باقی می مانم؟

* آیا در شلوغی ترافیک یا در صفهای طولانی تحملم را از دست می دهم؟

جواب آری دادن به هفت تا نه سؤال نشانه خشم زیاد است و این ابداً برای شما وبرای جسم شما چیز خوبی نیست. جواب آری به چهار تا شش سؤال، خشم متوسط است. می توانید روی آن کار کنید. یک تا سه جواب آری نشانه خشم جزیی است و صفر جواب آری به معنای آن است که در منطقه آرامش زندگی می کنید.

بر گرفته از کتاب رهایی عاطفی

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت