روانشناسی

زندگی با همسر افسرده

وقتی که فرد متأهلی را می بینید که افسرده است، احتمال اینکه آن ازدواج ناموفق باشد، بسیار زیاد است. مطابق با پژوهش های صورت گرفته سطح افسردگی همسر، شاخص خوبی برای رضایت زناشویی می باشد و بار زندگی با فردی که دچار مشکلات ذهنی می باشد، به هر دو طرف خسارت وارد می کند. اما راه حل چیست؟

در ابتدا باید بیماری افسردگی را بشناسید، تفاوت آن در زنان و مردان را بدانید و راه های کمک به خود و همسر افسرده تان را یاد بگیرید. در این مقاله به شما می گوییم که زندگی با همسر افسرده را چطور مدیریت کنید.

افسردگی چیست؟

افسردگی شدید، یک بیماری است که از آن برداشت غلطی می شود. افسردگی یک اختلال بیولوژیکی می باشد، که قبل از تشخیص به شکل های متفاوتی ظاهر می شود. این بیماری به صورت آسیب پذیری، بدخلقی یا تغییراتی در شخصیت نشان داده می شود و در مردان و زنان متفاوت است.

در مردان، افسردگی شامل افزایش عصبانیت و آسیب پذیری و مصرف الکل و مواد مخدر می شود. در زنان، علائم ممکن است شامل کناره گیری، اشک ریختن، فقدان انرژی و عدم تمرکز باشند. بسیاری از رفتارهای مرتبط با افسردگی تحت کنترل مستقیم فرد آسیب دیده نیستند. درست مانند افراد مبتلا به بیماری دیابت و یا دیگر بیماری های بیولوژیکی، نمی توانید از فرد افسرده بخواهید که از بیماری خود خارج شوند.

افسردگی چیست؟

افسردگی می تواند تهدیدی برای ازدواج باشد

وقتی این نوع رفتارها وارد یک زندگی می شوند، همسران سالم معمولاً به این مسئله به عنوان یک موضوع شخصی نگاه می کنند. آنها ممکن است از طرف مقابل خود بپرسند که آیا آنها بخشی از مشکل هستتند یا نه. آنها در صورتی که افسردگی همسرشان تقصیر آنها باشد، ناراحت می شوند، چرا که اگر بیشتر در کارهای خانه کمک می کردند و یا جذاب تر بودند، همسر آنها خوشحال تر بود.

علاوه بر این، یک مشخصه ی افسردگی شدید، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که پیش از این فرد از آنها لذت می بُرد. در کنار اینها شخص به عنوان یک قربانی از اجتماع کناره گیری می کند و محبت فیزیکی نیز کاهش پیدا می کند. قابل درک است که همسران افراد افسرده، اغلب خود نیز افسردگی را تجربه می کنند.

افسردگی می تواند تهدیدی برای ازدواج باشد

درک تفاوت جنسیتی در افسردگی

زمانی که شخص نزدیکی به شما به عنوان زن یا شوهر، افسردگی را تجربه می کند، ممکن است احساس تنهایی کنید. ممکن است احساس کنید  تنها فردی روی زمین هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. اما حقیقت این است که تعداد زیادی از انسان ها با افسردگی سرو کار دارند. افسردگی می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا تجارب پیشین او در رابطه با بیماری های روحی درگیر کند.

چند نکته در مورد چگونگی تأثیر جنسیت بر افسردگی وجود دارند که لازم است آنها را بدانیم. اگر در حال تلاش برای کمک به همسر افسرده خود یا مراقبت درمانی برای او هستید، نیاز است بدانید که چگونه علائم افسردگی می توانند در جنسیت های مختلف، متفاوت باشند.

افسردگی در زنان

آیا می دانید زنان دو برابر بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی می شوند؟ چند دلیل بیولوژیکی برای این مسئله وجود دارد که شامل تغییر سطوح هورمونی پیش و پس از بارداری و نیز قبل و بعد از یائسگی می باشد. همچنین چندین جنبه ی فرهنگی مانند سروکار با استرس ناشی از تعصب در محیط کار، و یا آزار و اذیت و یا تبعیض درآمدی وجود دارند که منجر به افسردگی در زنان می شود.

فشارهای زیادی بر زنان وارد می شود تا نه تنها شغل هایی با قدرت بالا را انجام دهند، بلکه اکثریت آنها باید تمام کارهای خانه را انجام دهند و در عین حال، شاد، زیبا و جوان برسند. این حجم کاری، بار زیادی بر دوش فرد می گذارد. در زمان کمک به یک همسر افسرده، دانستن چگونگی شناخت علائم بسیار مهم است.

یک زن افسرده ممکن است بیشتر گریه کند، علاقه ای به دیدن دوستانش نداشته باشد، بیش از حد بخورد یا بخوابد. او ممکن است به گفتگوهای صمیمانه ای که به حفظ ارتباط شما کمک می کند علاقه ای نشان ندهد، و یا زمانی که از او می پرسید چه مشکلی پیش آمده اذیت شود. اگر شک کنید که همسر شما دچار افسردگی شده، درباره ی احساس او صحبت کنید، اما مراقب باشید که افسردگی او ممکن است مانع از بروز بیماری او شود.

حتماً در زمانی که تلاش می کنید از او سؤالاتی درباره ی احساسش بپرسید، از لحن عاشقانه استفاده کنید. آیا او احساس می کند که در اداره یا در خانه حجم کاری زیادی دارد؟ آیا بعد از تولد نوزاد جدیدتان، او با چیزی مانند افسردگی پس از زایمان سرو کله می زند؟ آیا او احساس می کند که تحت فشار ناشی از کمال گرایی است؟

دلیل های بسیاری برای افسردگی یک زن وجود دارد. داوطلبانه با او درباره ی آنچه تجربه می کند صحبت کنید و به او احساس حمایت و عشق دهید. اجازه دهید که بدون وقفه صحبت کند و او را در مورد احساساتش قضاوت نکنید. اگر او شرایط صحبت کردن را ندارد، او را تحت فشار قرار ندهید. یک یا دو روز صبر کنید و سپس دوباره سر صحبت را باز کنید.

افسردگی در زنان

افسردگی در مردان

چگونگی کمک به یک شوهر افسرده می تواند کاملاً متفاوت باشد. گاهی اوقات مردان افسردگی خود را از طریق خشم یا عصبانیت نشان می دهند، که می تواند باعث عدم تشخیص افسردگی آنها شود، چرا که ما اغلب فکر می کنیم، افسردگی با نوعی حس ناراحتی بروز پیدا می کند. از نظر فرهنگی، مردان کمتر احساسات خود را بررسی می کنند و در مورد آنها صحبت می کنند، بنابراین ممکن است برای شوهر افسرده شما بسیار سخت باشد که احساسات درونی خود را بیان کند.

 یک شوهر افسرده، ممکن است به جای تنها شدن، مدت زمان بیشتری را با دوستانش بگذراند یا تا دیر وقت کار کند تا ذهن خود را از مشکل مورد نظر او منحرف کند. احتمال بیشتری دارد که او به سوء مصرف الکل روی بیاورد و همچنین می تواند یک رفتار غیر طبیعی خطرناکی را از خود نشان دهد.
یک شوهر افسرده نسبت به یک زن افسرده، احتمال کمتری دارد که درباره ی مسائل خود صحبت کند. وقتی که زمان کمک به همسر افسرده ای می رسد که علاقه به ارتباط برقرار کردن ندارد، باید به او اطمینان دهید که نگران سلامتی اش هستید و او را قضاوت نمی کنید. با در لحظه بودن و صداقت در مورد احساس تان و با سعی در درک دیدگاه او ، به ارتباط برقرار کردن با او ادامه دهید. انجمن روانشناسی آمریکایی گزارش می کند که مردان 4 برابر بیشتر از زنان در معرض اقدام به خودکشی هستند.

اگر شوهر شما افسرده است، شما باید به خاطر داشته باشید که تنهایی یک عامل عمده ی افکار خودکشی می باشد. بسیاری از مردان، برای برقراری روابط اجتماعی خود وابسته به همسرانشان هستند، بنابراین اگر شما شوهر افسرده ای دارید، باید تلاش کنید او را بیرون از خانه و به دیدن کسانی ببرید که نگران او هستند. مرتکب این اشتباه نشوید که به عنوان حمایت اجتماعی، او زمان زیادی را با همکاران خود صرف کند. او نیاز دارد نزدیک کسانی باشد که او را می شناسند و با او همدلی می کنند.

افسردگی در مردان

چگونه به یک همسر افسرده کمک کنیم

اگر مشکوک هستید که همسر شما ممکن است افسرده باشد، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید، کمک کردن به همسرتان برای تشخیص و درمان مناسب است.گرچه، این کار می تواند دشوار باشد، چرا که یکی از عوامل افسردگی، ناامیدی است؛ افراد افسرده معتقدند که هیچ چیز نمی تواند به آنها کمک کند. این همان دلیلی است که باید در کمک به او پشتکار داشته باشید. در صورت نیاز از یک مشاوره افسردگی کمک حرفه ای بگیرید.

او را به ارتباط برقرار کردن تشویق کنید.

آخرین باری که شما واقعا با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کردید، چه زمانی بود؟ به جز صحبت در مورد اینکه روزت چطور بود یا برنامه ریزی برای جمع کردن میز شام، آخرین باری که با هم ارتباط برقرار کردید چه زمانی بود؟ زمانی که با یک شوهر یا زن افسرده سر و کار دارید، ارتباط برقرار کردن مهمتر از هر وقت دیگری می باشد. به یاد داشته باشید که برخی از افراد، به ویژه مردان، به سختی می توانند، افکار و احساسات خود را بیان کنند.

یک محیط امن و بدون قضاوت را برای همسر خود ایجاد کنید تا بتواند با شما ارتباط برقرار کند. همچنین، شریک زندگی خود را به ارتباط برقرار کردن با دوستانش و اجتماعی شدن تشویق کنید. ارتباط انسانی می تواند برای افراد افسرده شگفت انگیز باشد.

کمک به همسر افسرده

تمرین جسمانی

تغییر وضعیت فیزیولوژیکی شریک زندگی تان می تواند تأثیر خارق العاده ای بر روی حالت روحی او داشته باشد. رفتن به باشگاه یا حتی پیاده روی در اطراف خانه می تواند تأثیر مثبتی بر افسردگی داشته باشد. اگر زن یا شوهر افسرده ی شما متعهد به تنهایی کار کردن می باشد، به او بپیوندید. کلاسهای تناسب اندام و یا کلاسهای هاکی، به عنوان فعالیت هایی کوچک می توانند حالت روحی آنها را بهبود بخشند و پیوند شما را قویتر کنند.

تاثیر ورزش بر افسردگی

محیط خانه را از استرس خالی کنید.

اگر به خودتان بگویید، همسر من افسرده است، فکر بعدی شما باید این باشد که چه کاری برای کمک به او باید در خانه انجام دهم. یک محیط خانه ی کم استرس، جایی است که در آن انبوهی از رخت چرک یا ظرفهای کثیف جمع نشده باشد و یا یک روتین پخت غذای منظم و برنامه ریزی برای وقت آزاد، به طور شگفت انگیزی می تواند به فرد افسرده کمک کند.

به او انرژی مثبت دهید.

احتمالاً همسر افسرده شما، در این زمان عزت نفس پایینی داشته باشد، بنابراین بسیار مهم است که تا حد امکان به او انرژی مثبت دهید. علی رغم این که، بیرون آمدن از رختخواب و دوش گرفتن، برای کسی که از نظر روانی سالم است، دستاورد بزرگی نیست، اما برای یک زن یا شوهر افسرده می تواند چالش بسیار بزرگی باشد.

به جای تنبیه کردن شریک زندگی خود برای انجام ندادن کارهای بیشتر، به او بگویید که چقدر به هر پیروزی کوچک او افتخار می کنید. این کار آنها را تشویق می کند که بیشتر تلاش کنند و به آنها اطمینان خواهد داد که طرف آنها هستید.

انرژی مثبت به همسر افسرده

درک کنید که افسردگی بخشی از زندگی می باشد.

تا همین اواخر، یک بدنامی اجتماعی در رابطه با بهداشت روانی در آمریکا وجود داشت. مردم می ترسیدند، اگر اعتراف کنند که از یک مشکل روانی رنج می برند، به آنها به عنوان فردی متفاوت یا مریض نگاه می شود. فرهنگ تغییر کرده است و در حال حاضر بسیاری از افراد می دانند که مسائل روانی یک بخش طبیعی از زندگی هستند.

هر کسی تا حدی تحت تأثیر مشکلات روانی قرار دارد. زمانی که در برخورد با یک همسر افسرده احساس انزوا کنید، بدانید که تنها نیستید. شما می توانید یک ازدواج خوب را حفظ کنید و تمامی منابعی که برای یک زندگی زیبا به آن نیاز دارید، در دسترس شماست.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت