سبک زندگی و موفقیت

سابلیمینال چیست؟

حتماً تاکنون در مورد ادراک زیر آستانه‌ای مطالبی شنیده‌اید. ادراک زیراستانه‌ای یعنی اینکه افکار رفتار افراد تحت تاثیر محرک‌هایی است که از آنها آگاهی ندارند. بنابراین اینجاست که مفهوم سابلیمینال مطرح می‌شود. برای پاسخ به این سوال که سابلیمینال چیست و آیا واقعیت دارد یا خیر، ادامه مقاله را دنبال کنید.

سابلیمینال چیست؟

سابلیمینال محرک‌هایی می‌باشند که در سطح زیر آستانه آگاهی وجود دارند. پیام‌های سابلیمینال نوعی سیگنال می‌باشند که جهت گذر از محدوده نرمال درک انسان طراحی شده‌اند. این امکان وجود دارد که این نوع پیام‌های سابلیمینال برای ذهن خودآگاه غیرقابل درک اما برای ناخودآگاه کاملاً قابل ادراک باشد یا احتمال دارد تصاویری باشد که به شکل مخفیانه و بدون اطلاع از آنها بر ذهن انسان تاثیر می‌گذارد. این را بدانید که ذهن انسان قدرت زیادی دارد و این افکار شما است که کنترل زندگیتان را به دست می‌گیرد. شاید این جمله را بارها شنیده باشید و برایتان تکراری باشد اما از اهمیت و واقعیت آن چیزی کم نمی‌کند. زندگی که در آینده خواهید داشت و کارهایی که انجام می‌دهید محصول افکاری است که اکنون در ذهنتان می‌پرورانید.

خودآگاه و ناخودآگاه ذهن انسان

هنگامی که در حالت هوشیاری و آگاهی به سر می‌برید ذهن شما هم درگیر فعالیت است. این را بدانید که یکی از راه‌های ارسال اطلاعات به مغز حواس پنجگانه می‌باشد که دائماً در حال این کار است اما این تنها راه نیست. راه دیگر دریافت داده‌ها توسط ناخودآگاه است. قسمت ناهوشیار انسان همیشه در حال فعالیت می‌باشد و همه چیز را در وجودمان حتی بدون آنکه متوجهش شویم ارزیابی و تنظیم می‌کند. این همان قسمتی از مغز است که سرنوشت یک فرد را می‌تواند تعیین کند چرا که بخش اعظمی از وجودش را در بر می‌گیرد. به این نکته توجه کنید که ورود داده‌ها به ناهوشیار انسان نیازی به تایید ذهن ندارد و این بخش با کارکرد جداگانه خود می‌تواند تاثیرات زیادی روی افکار و زندگی ما بگذارد. طبق گفته فروید اگر بتوانید ذهن انسان را مانند یک کوه یخی در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که بخش کمی که از سطح دریا مشاهده می‌کنید معادل خودآگاه انسان قسمت عظیمی از کوه یخی که در زیر سطح آب پوشانده شده است ناخودآگاه انسان را تشکیل می‌دهد.

اهمیت تاثیر بر ضمیر ناخودآگاه

همه انسان‌ها الگوهای تکراری از زندگی، افکار و باورهایی را دارند که دائماً روی رفتارشان تاثیر می‌گذارند. این نوع الگوها در قسمت خودآگاه انسان وجود ندارند و از دسترس فرد خارج هستند. شاید شما تا الان متوجه حضور آنها نشده‌اید و این چیز عجیبی نیست چرا که آگاهی از ضمیر ناخودآگاه و آنچه که این الگوهای تکراری را می‌سازد به راحتی امکان‌پذیر نیست و افراد با جلسات روان تحلیلی و روانکاوی می‌توانند به آنها پی ببرند. اگر کسی می‌خواهد تغییری در زندگی‌اش رخ دهد و نتیجه متفاوتی ببیند لازم است که ناخودآگاه خودش را تغییر دهد. به همین دلیل است که بسیاری از متفکرین و خردمندان سعی می‌کنند که به این قسمت ذهن انسان دسترسی پیدا کنند. بنابراین اگر چیزهایی را در زندگی می‌خواهید و می‌بینید که برایتان اتفاق نمی‌افتد اما برای اطرافیانتان به راحتی امکان‌پذیر می‌شود یکی از دلایل اساسی آن همین ناخودآگاه است. مثلاً شاید شما بخواهید به یک موفقیت علمی بزرگ برسید یا فرد بسیار پولداری شوید اما وقتی ته ناخودآگاه شما و در عمق وجودتان خودتان را به عنوان فردی احمق یا فقیر می‌شناسید، قطعاً به نتیجه هم نخواهید رسید تا زمانی که دست به کار شوید و بخواهید که برای ضمیر ناخودآگاهتان کاری بکنید.

ضمیر ناخودآگاه و سلامت جسم

بهتر است بدانید که ضمیر ناخودآگاه کنترل سلامتی جسمانی و روحی روانی شما را هم در دست دارد. به همین علت است که می‌گویند کنترل اصلی ذهن، روان و جسم شما به دست ناهوشیار است به این دلیل که این بخش از وجودتان در حالت خواب و بیداری فعالیت می‌کند. از این رو شاید اتفاقات به ظاهر کوچکی که برای روان و جسممان می‌افتند پیش پا افتاده به نظر بیایند اما در اصل از ناخودآگاه ریشه گرفتند.

 

تعریف فایل‌های سابلیمینال

سابلیمینال‌های صوتی فایل‌هایی هستند که در فرکانس‌های خاص تنظیم شده و دارای تلقینات پنهانی خاصی هستند. این فایل‌ها می‌توانند ناخواسته ضمیر ناخودآگاه شما را در دست بگیرند و آن را به سمت و سوی اهداف خود هدایت کنند. شما نیازی نیست آنها را بفهمید یا چندان رویشان متمرکز شوید چرا که می‌توانند به تنهایی تاثیر خود را بگذارند. این پیام‌های پنهانی توسط بخش هوشیار انسان درک نمی‌شوند و تنها ناهوشیار است که می‌تواند مضمون آنها را متوجه شود. بالاترین تاثیر تلقینات توسط همین سابلیمینال‌ها می‌باشد. این نوع سابلیمینال‌های صوتی می‌توانند برای تغییر ضمیر ناخودآگاه و الگوهای ذهنی با کمک جملات و عبارات تاکیدی مناسب باشند. بنابراین شما می‌توانید با دور زدن بخش هوشیار، به ناهوشیار دسترسی پیدا کنید.

فایل‌های سابلیمینال پیام صوتی به کمک آهنگسازان ماهر و متخصصان روانشناسی برای ورود به ضمیر ناخودآگاه طراحی شده‌اند. این فایل‌ها دارای پیام‌های مخفیانه‌ای به شکل موسیقی هستند که ضمیر خودآگاه نمی‌تواند آنها را شناسایی کند در حالی که بخش ناهوشیار می‌تواند دستوراتش را عملی کند. شما ممکن است وقتی به موسیقی گوش دهید فقط صدای آهنگ را بشنوید اما تکنولوژی به کار رفته می‌تواند دور زدن بخش هوشیار، به ناهوشیار شما دست پیدا کند.

 

نمونه‌های واقعی از پیام‌های سابلیمینال

 

اگر توجه کنی می‌توانید از دل هر چیزی پیام‌های مخفی را پیدا کنید. به نوعی پیام‌های سابدیمینال در تبلیغات، فیلم و موسیقی ظاهر شده‌اند.

پیام‌های سابلیمینال در تبلیغات

برخی از افراد متخصص در این زمینه ادعا کردند که با پخش تبلیغات در بین یک فیلم یا سریال می‌توانند فروش آن را بالا ببرند. نمونه واقعی را می‌توان در تبلیغات فیلم جایزه اسکار پیک نیک مشاهده کرد که هر ۵ ثانیه یک بار تبلیغات را نمایش می‌دادند و از جملاتی مانند اینکه گرسنه هستید؟ پاپ کورن بخورید استفاده می‌کردند. همین عامل باعث شد که فروش پاپ کورن و کوکاکولا بالا رود. هر چند تحقیقات متعدد در این زمینه انجام شده است و نتایج آن ضد و نقیض بوده است با این حال برخی یا اعتقاد دارند پیام‌های سابلیمینال همچنان اثربخشی دارند. مثلاً تحقیقات به تازگی نشان دادند که هنگام خرید مشتری بیشتر به آن چیزهایی توجه می‌کند و آنها را انتخاب می‌کند که به طور سابلیمینال برای آن آماده شده باشد. علاوه بر این مطالعات دیگر هم نشان دادند که مردم هنگامی که عکس فردی را به صورت سابلیمینال دیده بودند بیشتر با نظرات او موافقت بودند و اعتماد می‌کردند.

پیام‌های سابلیمینال در نوارهای خودیاری

گاهی پیام‌های سابلیمینال می‌توانند در جهت اهداف مثبتی همچون لاغری، ترک سیگار یا بهبود حافظه به کار بروند. یک نکته مهم در مورد پیام‌های ناخودآگاه سابلیمینال این است که مردم باید بخواهند تا بر آنها تاثیرگذار باشند. مثلاً کسانی که ز به ترک سیگار دارند این پیام‌ها می‌توانند در موردشان موثر باشد. بر اساس مطالعات دیگری در سال ۲۰۱۶ مشخص شده است که تاثیرات سابلیمینال در نهایت ۲۵ دقیقه هستند. بنابراین این نوع پیام‌ها قادر به کنترل فرد نیستند تنها می‌توانند اهداف او را جهت دهند.

پیام‌های سابلیمینال در افزایش عزت نفس

برای بررسی اینکه آیا پیام‌های سابلیمینال در افزایش عزت نفس تاثیری دارند یا خیر محققان تحقیقات گوناگونی انجام دادند. به این منظور آنها افراد را به گروه‌هایی تقسیم کردند که در معرض پیام‌های فراآستانه‌ای و هم پیام‌های سابلیمینال بودند. گروه اول شامل کسانی بودند که به هر دو پیام گوش می‌سپردند، گروه دوم فقط به پیام‌های سابلیمینال گوش کردند و گروه سوم تنها موسیقی‌های معمولی دریافت کردند و به گروه آخر هم هیچ فایلی ارائه نشد. مضمون مورد استفاده در این فایل‌ها شامل این بود که” من انسان کاملی هستم یا کنترل زندگیم را به عهده دارم”. پیش از آزمایش و بعد از آن میزان عزت نفس افراد اندازه‌گیری شد و متوجه شدند که تغییر خاصی در عزت نفس هیچ یک از سه گروه رخ نداد. با این حال بهتر است بدانید که با استفاده از چند سابلیمینال جذاب در عزت نفس و گوش دادن روزانه آن می‌توانید تغییرات را به مرور زمان در خودتان مشاهده کنید. به این دلیل که گوش دادن به این پیام‌ها نتیجه‌اش را در بلند مدت نشان می‌دهد.

پیام‌های سابلیمینال در لاغری

این را بدانید که تاثیرات پیام‌های سابلیمینال بر افراد به عوامل گوناگونی همچون رسانه‌های مورد استفاده، انگیزه شخص، توانایی خود تنظیمی او، تجربیات گذشته ویژگی‌های شخصیتی اش بستگی دارد. در این زمینه تحقیقات گوناگونی شده است که مشخص شده پیام‌های سابلیمینال در لاغری چندان تاثیر ندارند کسانی که این پیام‌ها را دریافت کرده بودند با آن‌هایی که به فایل‌های غیر مرتبط گوش داده بودند هر دو گروه کاهش وزن داشتند.

 

عوارض سابلیمینال

هنگامی که خواهان گوش دادن به فایل‌های سابلیمینال هستید لازم است نکات مهم را هم بدانید. اگر احساس می‌کنید مدتی است که دچار مسئله روحی روانی خاصی شده‌اید یا اینکه تحت روان درمانی یا روانکاوی هستید بهتر است از متخصصی در این زمینه کمک بگیرید. علاوه بر این چنانچه به عبارات تاکیدی یا آهنگ خاصی حساس هستید احتمال دارد تحریک شدن توسط سابلیمینال برایتان مناسب نباشد. اطمینان حاصل کنید که فرکانس آنها برایتان مشکلی به وجود نیاورد. مثلاً استفاده از فرکانس ۴ هرتز برای خواب ایرادی ندارد در حالی که فرکانس ۱۴ هرتز بالاترین سطح تمرکز و هوشیاری را برانگیخته می‌کند. حقیقت این است که محتوای سابلیمینال قادر به آسیب به مغزتان نیستند چرا که از لحاظ فیزیکی روی ساختار مغز تاثیرگذار نمی‌باشند. آنها تنها شامل کلمات و عکس‌هایی هستند که برای اثر روی اندیشه‌ها و رهایی از عادات بد و تغییر محدودیت ناهوشیار طراحی شده‌اند. هرچند هر نوع داده‌ای که به صورت دائم به آن گوش بسپارید بر اندیشه‌های شما تاثیر خودش را می‌گذارد. بنابراین اگر ناخواسته به محتوای ناخوشایند یا اشتباهی از پیام‌های سابلیمینال گوش دهید تاثیر منفی خودش را نشان می‌دهد. علاوه بر این مطالعات اخیر روی عوارض سابلیمینال نشان دادند که متاسفانه تاثیر پیام‌های منفی روی ناخودآگاه بیشتر از پیام‌های مثبت است. از این رو بهتر است حواس‌تان به این باشد که به چه نوع پیام‌هایی گوش می‌دهید.

 

کلام پایانی

شاید در پایان این مقاله این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا واقعاً سابلیمینال‌ها وجود دارند یا خیر باید گفت بله. حقیقت این است که همه ما تحت تاثیر پیام‌هایی قرار می‌گیریم که به صورت ناخودآگاه روی رفتار و افکارمان تاثیر می‌گذارند. سابلیمینال‌های جذب عشق، ثروت، یا افزایش حافظه شاید بتوانند به مرور زمان در ناخودآگاه ما تاثیر بگذارند اما این را بدانید که نفوذ عمیق به ناخودآگاه امری است که لازم است زیر نظر یک روانشناس بالینی و روانکاو صورت بگیرد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت