سبک زندگی و موفقیت

شکستن دل دیگران

شکستن دل دیگران بدترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد طوری که انسان احساس می‌کند دیگر دنیا به آخر رسیده است و هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برخی‌ها عامدانه یا ناخودآگاه دل شما را شکستند و حالتان را بد کردند. در چنین مواقعی بازسازی دوباره احساس خود کار آسانی نیست. برای اینکه در مورد دلشکستگی و راه‌های درمان آن اطلاعات بیشتری به دست آورید ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

دلایل شکستن دل دیگران

برخی از افراد متاسفانه به احساسات و عواطف دیگران توجهی ندارند و فقط می‌خواهند همه چیز مطابق میل آنها باشد. این افراد شاید برای تخلیه عقده و هیجانات خود بخواهند به هر کسی ضربه بزنند. هر انسان در هر درجه و مرتبه‌ای که باشد غرور و شخصیت دارد. احساساتی که افراد با دل شکستن تجربه می‌کنند بستگی به روحیه و ظرافت وجودشان دارد. گاهی انسان به قدری آزرده خاطر می‌شود که حتی این مسئله ممکن است به صورت بیماری‌های جسمی هم خودش را نشان دهد. برخی از دلایل شکستن دل دیگران شامل موارد زیر است:

بی توجهی و اهمیت ندادن

هر فردی در زندگی به مهر و محبت اطرافیان نیاز دارد و این مسئله ربطی به سن و جنسیت یا دیگر شرایط او ندارد. برخی از افراد برای مدت زمان بیشتری مورد بی‌اعتنایی و بی‌مهری دیگران قرار می‌گیرند و یا اینکه در جمع آنها نامرئی می‌شوند. برای مثال هنگامی که بحث و مشاجره‌ای صورت می‌گیرد و افراد حرف یکدیگر را نمی‌فهمند ممکن است که این دعواها سبب قهر و دوری از یکدیگر شود. به مرور زمان در رابطه آنها سردی به وجود می‌آید و افراد دیگر میلی به دیدار یکدیگر ندارند و مثل گذشته نمی‌توانند آن شور و اشتیاق به هم را داشته باشند. اگر افراد پس از این اتفاقات تلخ به دنبال پیدا کردن راهی برای جبران و حل کردن مسئله نباشند طبیعتاً دل شکستگی و کدورت ایجاد می‌شود.

رعایت نکردن ادب و احترام

یادمان باشد که احترام و ادب از دوران کودکی آموختنی است و لازم است به هر فردی با هر نوع طبقه اجتماعی و اقتصادی احترام گذاشته شود. شما با احترامی و ادبی که به دیگران دارید اول از همه شان و شخصیت خودتان را ارزشمند و بالا نشان می‌دهید. بهتر است حین صحبت با دیگران مراقب کلمات و جملاتمان باشیم و اگر می‌دانیم که برخی‌ها به بعضی از اتفاقات زندگی‌شان حس ناخوشایندی دارند مراعات حال آنها را کنیم و در مورد آن موضوعات سوال نپرسیم. مثلاً کسی که به تازگی متارکه کرده، حس و حال بدی دارد و نمی‌تواند تا مدتی شادی را تجربه کند در این وضعیت هرگز در مورد رابطه با همسرش و اینکه چرا جدا شده یا دیگر مسائل خصوصی زندگی اش کنجکاوی نکنید مگر وقتی که خودش بخواهد صحبت کند.

عدم تعهد و وفاداری

از جمله مواردی که قطعاً می‌تواند سبب دل شکستن شود بی تعهدی و خیانت در رابطه است. در یک رابطه دونفره افراد لازم است به نیازها و عواطف یکدیگر توجه کنند و برای آرامش یکدیگر تلاش کنند. اما چنانچه خیانتی از یکی از طرفین رخ دهد می‌تواند آسیب جدی به احساسات فرد بزند و تا مدت‌ها روح و روانش را درگیر کند. خیانت و عدم وفاداری در زندگی غیر از شکستن دل شریک عاطفی، عزت نفس و اعتماد به نفس او را هم خدشه‌دار می‌کند. اینجاست که یک رابطه به سختی می‌تواند مانند روز اول بازسازی شود.

مقایسه کردن

هنگامی که فردی ناخواسته با دیگران مقایسه می‌شود در اصل ارزش‌ها و احساساتش نادیده گرفته می‌شود و مورد سرزنش واقع می‌گردد. مقایسه کردن سبب خودپنداری منفی و افکار ناخوشایند می‌گردد و از طرف دیگر باعث دورتر شدن انسان‌ها از هم می‌شود. این را بدانید که هر انسانی در هر جایگاهی منحصر به فرد است و هیچ کسی نمی‌تواند مانند دیگری رفتار کند یا دستاوردهایی شبیه او داشته باشد چرا که عوامل متعددی در زندگی انسان تاثیرگذار هستند. مقایسه کردن مخصوصاً در سنین نوجوانی و جوانی می‌تواند بدترین ضربه را به احساسات و غرور انسان وارد کند.

 

تحقیق علمی قابل توجه در مورد دل شکستگی!

 

یکی از تحقیقات جالب توجه در زمینه روانشناسی مقاله دکتر آیزنبرگر استاد دانشگاه کالیفرنیا است. این متخصص به دنبال پاسخگویی به این سوال بود که چرا ترک کردن انسان‌ها به شدت حال روحی و روانی‌شان را به هم می‌ریزد؟ یعنی چه انفعالاتی در بدنشان رخ می‌دهد که روی روانشان تاثیر می‌گذارد؟ مانند برخی از شکست‌های عشقی که فرد ناگهان می‌گوید نمی‌خواهم ببینمت و یا بدتر از آن بدون هیچ گونه دلیل و توجیهی رابطه را رها می‌کند. برای رسیدن به پاسخ این سوال دکتر آیزنبرگر مطالعات جالبی را انجام داد. به این صورت که در بازی‌های گروهی از افراد دعوت کرد تا تیم تشکیل دهند و یارکشی نمایند. او همزمان با انجام این کار اسکن مغزی را هم  از افراد می گرفت. در مرحله اول بازی با دو نفر آغاز شد و با یکدیگر همکاری هیجانی انجام دادند اما در دور دوم قرار بر این گذاشته شد که به یکی از افرادی که در بازی بود توپ ندهند یا به نوعی او را تحویل نگیرند یعنی طرد شود. به نوعی برنامه این بود که سه نفر بازی باشند اما به نفر سوم توپی ندهند و کلاً از جریان بازی کنار گذاشته شود.

تحقیقات اسکن مغزی نشانگر آن بود که همزمان با طرد شدن و تحویل نگرفتن افراد، قسمت ادراک درد مغز یعنی اینسلای قدامی و سینگولیت فعال می‌گردد. یعنی همان حسی ایجاد می‌گردد که فرد با زخمی شدن جسمانی پیدا می‌کند. نکته جالب در این تحقیق این بود که هر چقدر افراد بیشتر طرد می‌شدند و تحویلشان گرفته نمی‌شد این قسمت مغز فعالیتش بیشتر می‌شد و سیگنال‌های درد بیشتری هم ارسال می‌کرد. آنچه که در این تحقیق قابل تامل است اینکه ردن آدم‌ها و بی‌توجهی به آنها نه‌هایی را دارد که با کتک زدن برابری می‌کند. از این رو هنگامی که در روابط به شخصی گفته می‌شود که دیگر نمی‌خواهم ببینمت یا با من حرف نزن و به من پیام نده، گویا ضربه‌ای مهلک بر جسمش وارد شده که تحملش را ندارد. اینجاست که فرد بسیار دل شکسته می‌شود و تا مدت‌ها از لحاظ روانی به هم ریخته می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “درمان شکست عشقی” کلیک کنید.

 

برای جبران دل شکستن چه می‌توان کرد؟

کسانی که ناخواسته دل دیگران را می‌شکنند بهتر است در مورد راه‌های جبران آن، در رفتارهای خود تجدید نظر کرده و بیشتر در مورد آن فکر کنند. برای جبران پیامدهای دل شکستن می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

مسئولیت پذیری

در گام اول لازم است که افراد مسئولیت رفتار اشتباه خود را به عهده بگیرند و توجیه‌های غیرمنطقی برای آن نیاورند. متاسفانه برخی‌ها عادت کردند که رفتارهای اشتباه خود را به گردن دیگران بیندازند و یا آن را انکار کنند و اهمیتی ندهند. اما همین که بتوانند قبول کنند رفتارشان اشتباه بوده و دیگر آن را تکرار نمی‌کنند، شرایط را برای عذرخواهی هم فراهم می‌کنند. بهتر است بدانید که همیشه راه معذرت خواهی برای انسان باز نیست و برخی اوقات به آن فرد نمی‌توان دسترسی داشت اما حداقل می‌توان رفتارهای خود را اصلاح کرد.

عذرخواهی

عذرخواهی به شکل صحیحش برای جبران رفتار ناپسند مناسب است در غیر آن صورت اگر کسی بخواهد با هر بار اشتباه و زخم زبان زدن معذرت خواهی کند دیگر ارزشی ندارد. برخی از افراد ممکن است صرفاً لفظی کلمه ببخشید را به کار ببرند اما قلباً از رفتارشان اصلاً پشیمان نیستند. هنگام عذرخواهی لازم است که احساسات خود را از اینکه چقدر تاسف خورده‌اید و چقدر هم بابت آزرده خاطر کردن فرد مقابل پشیمان شده‌اید صادقانه بیان کنید. مسلم است که فرد مقابل از دست شما بسیار رنجیده خاطر باشد و حتی تا مدتی نخواهد شما را ببیند. این احساسش را بپذیرید. حتی اگر خودتان هم بابت رفتار ناپسند فردی دل شکسته شده‌اید، این حق را به خودتان بدهید که تا مدتی عصبانی هستید و حتی ممکن است از شخص مقابل نفرت پیدا کرده باشید اما سعی کنید راه را برای صلح و آشتی باز بگذارید.

درک کردن طرف مقابل

این احساسات که گاهی اوقات خودمان را به جای فرد مقابل بگذاریم و از دید او به موضوع نگاه کنیم روش موثری برای فهمیدن دل شکسته است. فرقی نمی‌کند که شما دل دیگری را شکسته باشید یا خودتان مورد دل شکستن واقع شده باشید در هر حال بهتر است همدیگر را درک کنید. اگر هم کسی برای عذرخواهی به سمت شما آمد سعی کنید لحظه خودتان را جای او بگذارید و قبل از قضاوت کردن به این فکر کنید که شاید هم هر کسی آن لحظه چنین رفتاری می‌کرد.

ترمیم قلب شکسته شما

 

اگر دل شما شکسته است بهتر است دنباله راهی برای بیرون آمدن از عذاب درونی خود باشید. این حق را به خودتان بدهید که تا مدتی که یاد آن موضوع تاسف آور می‌افتید ممکن است گریه کنید یا بخواهید مدتی تنها باشید. یک مدافع صلح بودایی می‌گوید: افراد زیادی در دنیا زخم‌های عاطفی خوردند اما آنچه می‌تواند آنها را سر پا نگه دارد پیوندهای انسانی است. تا زمانی که انسان بخواهد در تنهایی خودش به سر ببرد معنای شادی و خوشبختی را نمی‌فهمد. خلاقیت می‌تواند مرهم آرامش انسان باشد. برای اینکه حالتان عوض شود و از احساسات تلخ درونتان منحرف شوید لازم است گهگاهی برای خود نقاشی بکشید، به طبیعت بروید به موسیقی یا شعر مورد علاقه خود گوش دهید و هر کار خلاقانه دیگری استفاده کنید تا حس و حال بهتری سراغتان بیاید. هر چقدر شما بتوانید وارد جمع شوید قطعاً انسان‌های با مهر و محبت و نوع دوست بیشتری پیدا می‌کنید و از طرفی با نگاهی خوشبینانه‌تر به جهان پیرامون خود می‌نگرید. اینجاست که متوجه می‌شوید همه افراد مثل یکدیگر نیستند و کسانی هم هستند که شما را بسیار دوست دارند و برایتان ارزش قائل هستند.

 

کلام پایانی

هر کسی ممکن است در زندگی گذشته خود اتفاقی را تجربه کرده باشد که حتی مدت زمان طولانی از آن گذشته باشد اما همچنان با یادآوری آن روح و روانش آزرده شود. این اتفاق می‌تواند از حرف تلخ یک نفر باشد تا شکست یک رابطه عاطفی و هر چیز دیگری. مهم این است که فرد بابت آن لطمه خورده است که جبرانش به راحتی امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی توصیه می‌شود از درمان‌های روان تحلیلی یا روانکاوی استفاده کنید. تیم متخصصان و مشاوران ما در کلینیک همراه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت