روانشناسی

عوامل روانی و اقتصادی نوسانات ارز

عوامل روانی و اقتصادی نوسانات ارز

این روزها شاهد افت و خیز های شدید در بازارهای مالی داخل کشور را شاهد هستیم.افت و خیزهایی که حتی در چند ساعت نواسانات شدیدی را در بازار ارز ایجاد کرده است. اما یکی از اصلی ترین دلیل های این نوسانات چه چیزی موردی میتوانند باشد؟ ناکارامدی دولت ؟ نظام اقتصادی بیمار؟ مباحث رورانی بازار ؟ تحریم های خارجی و یا ….؟

از آنجا که مباحثی همچون نظام اقتصادی و ناکارآمدی دولت در این عرصه به دور از تخصص کامل از طرف ما میباشد، تصمیم به بررسی این موج از موارد در مبانی بحث روانی و اجتماعی آن پرداخت کردیم.

شاید مهمترین دلیل گرانی و نوسانات ارزی در کشور همین بحث روانی آن است ، موردی که با توجه به پیشینه فکری و اقتصادی جامعه دور از ذهن نیست. در سالیان گذشته به دلیل تفکرات اقتصادی و ناکارآمد و اشتباه دولت ، باعث شد جامعه بجای سرمایه گذاری های مطمئن و کارآمد و ماندگار ، اقدام به سرمایه گذاری های بی ثبات کننده و هیجانی در اقتصاد روی آورند. با این تفکر که بتوانند راه صد ساله را یک شبه با گران شدن و گران کردن ارز و سکه و طلا طی کنند. شاید این کار قبلا بصورت محدود در سطح جامعه انجام می گرفت و آنچنان ضربه ای به اقتصاد وارد نمی کرد اما اکنون دلالی و نگه داشتن نقدینگی به شکل حساب سودده و ارز و طلا توسط عده ای کثیر از جامعه باعث آن شده است که در طول روز حتی شاهد نوسانات هزار صد ریالی در بازار ارز باشیم. جامعه ای که با دیدن پانصد ریال افزایش دلار ، به وحشت افتاده و به دنبال ماهی گیری از این آب گل آلود می افتد و به صورت هیجانی به دنبال سود های یک شبه میرود و با این هیجانی که خود به بازار تحمیل میکند باعث این نوسانات غیر متعارف میشود.

جامعه ای که متوجه آن نیست که سود های یک شبه آنها که عموما پشتوانه اقتصادی ندارد قرار است از کدام مرجع تامین و در کجا هزینه شود. این سیستم باعث گرانی اتوماتیک اقلام وارداتی میشود که متاسفانه خود جامعه مقصر این اتفاق هستند. درآمدزایی های سریع و بدون بازده! مردم جامعه درست است که در زمینه سود گرفتن و سود کردن در این موارد دارای هوش و عکس العمل سزیع هستند ، اما بدیل دانش کم و هیجان زدگی خود باعث گرانی و تخریب اقتصاد جامعه خود میشود.

از طرفی اتفاقات و پیش بینی های غلط اقتصادی در زمینه های روانی و سلامت خانواده تاثیرات منفی دارد. زیرا این نوع درآمدزایی باعث ایجاد استرس و ترس های درون فردی میشود ، و در نظر داشته باشید که با یک نوسان منفی و متضرر شدن در یک روز و حتی به از دست دادن سرمایه برسد ، چه فشارهای روانی و روحی باری خود فرد و به مراتب بدتری برای اعضای خانواده خود خواهد داشت. تزریق استرس های فراوان و خارج از میزان مجاز ، باعث از فروپاشی ذهنی ، فکری و حتی خانوادگی میشود. این فشارها بر روی کودکان نیز اعمال شده و در آینده فردی آنها تاثیرات منفی زیادی خواهد داشت  و در ضمیر ناخودآگاه آنها ترس از شکست و استرس های درون فردی به شدت مشاهده خواهد شد. تلاش داشته باشیم با تفکرات صحیح و اصولی ضمینه سلامت روان خود و خانواده خود را نیز فراهم کنیم.شاید درآمد و سود های یک شبه لذت بخش باشد ، اما در نظر داشته باشیم برای یک لذت کوتاه مدت ، نباید زندگی و آینده خود و خانواده خود را تحت الشعاع بی ثباتی اقتصادی خود قرار دهیم.

توجه داشته باشیم و سعی و برنامه ریزس زندگی و اقتصادی خود را برروی برنامه های پایه ای و ریشه ای داشته باشم که هم کمک به اقتصاد جامعه کرده باشیم و هم با یک تغییر و نوسان کوچک اقتصادی ، اینگونه دچار دست پاچگی و هیجان کاذب درآمدی نشویم و کمکی به رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته باشیم.

سید حمید میرفتحی

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت