روانشناسی

غلبه بر کمال گرایی

غلبه بر کمال گرایی

افراد کمال گرا هنگام انجام کارها اوقات خوشی ندارند ، زیرا آنقدر نگران اشتباه کردن هستند که انرژی کمی برای لذت بردن از چالش برایشان باقی می ماند. کمال گراها در برخورد با مشکلات عبارات زیر را با خودشان می گویند :

” اگر اشتباه کنم باید ناراحت شوم .”

” از کارهایی که صدرصد کامل نباشند نفرت دارم .”

” اگر در همه موارد خوب عمل نکنم ، مردم به من احترام نمی گذارند.”

” اگر در کاری شکست بخورم ، شخص ناتوانی هستم .”

” شکست های کوچک به اندازه شکستهای بزرگ برایم ناراحت کننده است .”

این عبارات نشان دهنده انواع ارزیابیهای غیرمنطقی و تحریفهای شناختی هستند . افراد کمال گرا نسبت به مشکلات و تکالیف بیشتر نگرش عملکرد گرا دارند تا نگرش تسلط گرا. شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که افراد کمال گرا در مقایسه با افرادی که کمتر نگران انجام کارها به طور کامل هستند بیشتر افسرده و مضطربند . کمال گرا ها استرس روان شناختی و جسمی بیشتری دارند . آنها به قدری نگران اشتباه کردن هستند که در برابر مسایل ، رویکردی خشک و غیر خلاق از خود نشان می دهند . آنها به جای تمام کردن کار تعلل می ورزند . قابل درک است که وقتی افراد کمال گرا با شکست مواجه می شوند نسبت به خود شک می کنند ، و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند .

زمانی که میل به کامل بودن بیش از حد افراطی شود تجربه شکست می توند به رفتارهای خود ویرانگرانه و خودکشی منجر شود .

چند راه برای کمک به غلبه بر کمال گرایی:

  1. ذهن خود را کنترل کنید: ذهن شماست که شما را به سمت کمال گرایی سوق میدهد و پس از انجام هر کاری این شک را در شما ایجاد می کند که نکند کار دقیقا درست انجام نشده باشد؟! بنابراین در حین انجام کار دائما سوالاتی از قبیل (در کدام قسمت کار پیشروی خوبی داشته ام؟ از کدام بخش ها رضایت دارم؟ هدفم چیست؟) از خود بپرسید و پاسخ های حقیقی به خود دهید.
  2. بیشتر بر کارهایی انرژی خود را متمرکز کنید که بر نتیجه پایانی موثرتر باشند: درگیر جزییات بی مورد نشوید تا اصل مطلب را از یاد نبرید.
  3. تمام چشم خود را به مقصد ندوزید، از مسیر هم لذت ببرید.
  4. تفکر صفر و یکی را کنار بگذارید: اگر کاری را انجام داده اید و قسمت های جزیی از کار نتیجه مطلوب را نداشته ایرادی ندارد. اگر یک یا دو شاخه از یک درخت خشک شده باشد ایا درست است که کل درخت را قطع کنیم؟

اما می‌دانید که! هر چقدر هم سعی کنید کارتان را بدون نقص انجام دهید، مردم همیشه راهی برای مخالفت، انتقاد و اشاره به نکاتی برای بهبود کار شما پیدا می‌کنند. بنابراین، به جای اینکه سعی کنید به هر قیمتی از انتقاد فرار کنید، فکر نمی‌کنید اگر انتقادپذیر باشید راحت‌تر است.

جهت دریافت مشاوره فردی،مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان و مشاوره افسردگی تلفنی و حضوری با ما در تماس باشید.

برگرفته از کتاب مهارت های زندگی

 

                                                                    مرکز مشاوره گروه همراه در سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت