فلسفه تصمیم به ازدواج

ازدواج

مشاوره ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است. ازدواج یکی از نیازهای اصلی بشر می باشد.ما همچنانکه رشد می کنیم و راه بلوغ را طی می کنیم نیازهای جدیدترو پیشرفته تری در ما شکل می گیرد و به تناسب رشد نیازهای اولیه مانند نوشیدن، خوردن، مورد مراقبت و توجه قرار گرفتن پیچیده تر شده و نیازهایی همچون تبادل احساسات و تبادل اطلاعات و بخشیدن و دوست داشتن و دوست داشته شدن و در حد اعلای خود نیاز به تقسیم زندگی با دیگری در انسان شکل می گیرد.

در این مرحله اغلب انسانها به ازدواج فکر می کنند و نهایتاً تصمیم به آن می گیرند، اما مجرد بودن و به دنبال همسر گشتن، فرایند بسیار چالش انگیزی است.

بسیاری از ما در زندگی خود و دیگران دیده و شنیده ایم که هر انتخاب و ازدواجی با موفقیت و کامیابی قرین و همراه نبوده است. پس باید اندیشید که چه چیزی سبب می شود علیرغم نیاز شدید انسان ها به ارتباط دوسویه به شکل ازدواج، گاهی به ناکامی و پشیمانی منجر می شود و افراد به دنبال گریزگاهی از این ارتباط می گردند و همین امر سبب گردیده؛

ü    تمایل به ازدواج در انسانها کاهش یافته

ü    سن ازدواج بالا رفته

ü    درصد قابل توجهی از ازدواج ها به شکست و جدایی بیانجامد

بی شک برای چنین تصمیم و انتخابی باید بسیار دقیق و با مطالعه پیش رفت. واقعیات نشان دهنده این است که هر مرد و زنی در کنار هم اتوماتیک وار به سمت زندگی توام با آرامش و عشق سازنده و پربار پیش  نخواهد رفت و در این مساله همانند بسیاری از مسایل و روابط انسانی باید تعمق کرد و با کمک گرفتن از کتب راهنما و مشاوره با متخصصان این رشته از درستی انتخاب و نیز شرایط آن آگاه شد و انگیزه ها و دلایل تمایل به ازدواج را بررسی نمود.

به همین دلیل به طور خلاصه به فهرستی از پیش نیازهای ازدواج اشاره می شود.

  1. بلوغ جسمی، روانی و اجتماعی
  2. استقلال اقتصادی – فکری
  3. سلامت جسمی و روانی
  4. خود آگاهی و مجهز بودن به مهارتهای لازمه زندگی فردی و اجتماعی

در قدم بعدی و در بررسی شرایط فردی که تصمیم به ازدواج با او را داریم لازم است شرایط زیر رعایت گردد تا ریسک ازدواج کمتر و درصد موفقیت در ازدواج بالاتر رود.

  1. تناسب ظاهری
  2. تناسب تحصیلی
  3. تناسب فرهنگی
  4. تناسب اقتصادی
  5. تناسب شخصیتی

لازم به ذکر است که تناسب شخصیتی برای تشکیل یک زندگی رضایت بخش یکی از مهمترین شرایط برای ازدواج به شمار می آید. و تشخیص آن فراتر از تشابهات در زمینه های ظاهری ، رفتاری یا فکری است که توصیه می شود برای تشخیص دو فاکتور سلامت روان و تناسبات در زمینه شخصیتی و روانی از نظر و بررسی های روانشناسان این زمینه کمک و مشورت گرفته شود و با استفاده از آزمونهای شخصیتی – روانی تشابهات و تفاوتهای افراد با یکدیگر سنجیده گردد.

 

دکتر سهیلا رفیعی

 

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت