سبک زندگی و موفقیت

ماده مخدر گل

گل ماده مخدر جدیدی نیست و همان ماری جوانا می باشد که در آغاز قرن بیستم در کشورهای آمریکایی و اروپایی به عنوان یک داروی پزشکی مورد مصرف قرار می گرفت و هم اکنون استفاده از آن جز موارد غیرطبی مجاز نیست. برای آشنایی بیشتر با این ماده مخدر و چگونگی ترک آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

گل چیست؟

این روزها نام این ماده مخدر را زیاد می شنوید مخدری که مصرف کنندگان آن بر خطرناک نبودن آن تاکید دارند و حتی در مقابل هشدار کارشناسان که گل را مانند سایر مواد مخدر اعتیاد آور و دارای عارضه های جانبی زیادی می دانند، واکنشی نشان نمیدهند. گل در ایران بازار پر رونقی دارد و اخیراً به عنوان یکی از مواد مخدر رایج در بین جوانان به شمار می‌آید. میزان خطر در ماده مخدر گل که از خانواده کانابیس و شاهدانه است ۲۰ برابر حشیش و مشتقات آن میباشد طوری که با بو کردن آن به فرد حالت توهم دست می‌دهد و مصرف حتی یک بار آن هم می تواند عامل ایجاد اعتیاد باشد.

مصرف این ماده معمولاً به صورت تدخینی می باشد اما اخیراً مصرف خوراکی آن هم رایج شده و برخی آن را در در مواد خوراکی همچون کیک و شیرینی استفاده می کنند که در این صورت عوارض بیشتری را هم ایجاد می کند. تاثیرات ماده مخدر گل تا نیم ساعت بعد از مصرف به اوج خودش می رسد و تا چند ساعت بعد از آن هم ادامه دارد.

نشانه های ماده مخدر گل

این ماده تاثیرات ناخوشایندی روی حافظه و تمرکز افراد می گذارد طوری که فرد به صورت دائم کارهای مهم اش را فراموش میکند و وسایلش را جا می گذارد. توهم و هذیان از رایج ترین عوارض مصرف گل بلافاصله بعد از آن است طوری که فرد دچار توهم دیداری شنیداری و هذیان گویی می شود. خنده های دلیل ، قرمز شدن چشم، پرخاشگری ، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه و افت تحصیلی به عنوان یکی از علائم هشدار دهنده ماده مخدر گل هستند. دیگر علائم آن شامل: احساس دریافت انرژی بالا ، سرخوشی ، افزایش ضربان قلب، خشکی لب و دهان و اختلال عملکرد سیستم مغزی مانند انجام کارهای غیر متعارف و اختلال در تشخیص واقعیت و از دست رفتن تعادل می شوند.

از آنجا که این افراد معمولاً این ماده را در کنار سیگار و قلیان مصرف می کنند به تدریج دچار بیماری‌های ریوی می گردند. گل منجر به توهم می شود و یکبار استفاده از آن کارایی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد طوری که زندگی بدون آن غیر ممکن میشود. این ماده مخدر حتی می تواند قسمت های آرام بخش مغز را فلج کند و خودش جایگزین آن گردد. مصرف نکردن گل بعد از مدتی شخص را دچار کم صبری و تشویش، استرس شدید، حملات پنیک ، تپش قلب شدید و غیره می کند یعنی اگر ماده یک ساعت دیرتر از زمان مقرر به فرد برسد او دچار خشم شدید می شود.

گل دروازه ورود به دیگر مواد است

نشانه رایج دیگر ابتلا به سندروم بی انگیزگی است. به این معنا که این افراد نسبت به اتفاقاتی که در محیط پیرامون و جامعه رخ می دهد به شدت خنثی و بی تفاوت رفتار می‌کنند. آنچه مهم است این است که گل هم همچون الکل از جمله موادی می باشد که آغاز مصرف برای هر نوع ماده ای است. این دو ماده مخدر راه استفاده سایر مواد را به راحتی باز می کنند و ضریب گرایش شخص به سمت مصرف تریاک، کراک، شیشه و غیر را به شدت بالا میبرند. ماده مخدر گل قابلیت بیشتری از حشیش در ایجاد تادراکات غیرعادی و عجیب و غریب و اعتیاد آوری دارد و قدرت توهم زایی آن هم چندین برابر بیشتر از ماری جوانای معمولی است.

تفاوت ماری جوانا با گل

این دو ماده مخدر تفاوتهایی با یکدیگر دارند. گل به نوعی ماری جوانا های جهش یافته محسوب می‌شود که از بخش های گوناگون شاهدانه تهیه می‌شود و نوع طبی آن می باشد. هر چند ماری جوانا نوع صنعتی هم دارد که به آن کمیکال گفته می شود. درصد ماده مخدر گل چندین برابر ماری جوانای طبیعی است به صورتی که اگر آن را بو کنید دچار توهم میشوید.

به علت آنکه گل مصرف پزشکی هم دارد معمولاً از تجویز آن جلوگیری می شود و در موارد نادر و شرایط خیلی خاص آن هم به مدت محدود و دوز خیلی کم پزشکان آن را تجویز می کنند. ماری جوانا گیاهی میباشد که نر و ماده دارند درصد ماده مخدر نر ۳ درصد و ماده آن حدود ۸ درصد است. گرس و علف از مشتقات آن به شمار می آیند. از این رو ماری جوانا نوعی ماده اعتیاد آور است و عوارض ترکش معمولاً منجر به عدم توانایی و همت فرد برای ترک می گردد.

نحوه مصرف ماده مخدر گل

بهتر است که والدین در رابطه با مصرف گل آگاهی داشته باشند تا بتوانند مصرف این ماده مخدر را در فرزندان خود متوجه شوند و برای درمان اقدام کنند. این ماده معمولا به صورت های زیر مصرف میشود:

نحوه مصرف آن به این شکل است که آن را در کاغذی می پیچانند و به صورت سیگار میکشند. این ماده در هنگام سوزاندن دود زیادی تولید می کند. هرچند عده‌ای آن را به صورت تنباکو در قلیان هم می کشند. برخی ها گل را همچون شیرینی درست می کنند و به فروش می رسانند. این شیرینی ها که به معجون بمب خنده هم مشهور هستند شکل سرخوشی کاذبی در فرد ایجاد می کنند. متاسفانه این شیرینی ها همه جا تولید می شوند و مخصوص جای خاصی نیستند. گاهی آن را با برگ گل ساقه یا دانه گیاه در غذا مخلوط می‌کنند و به صورت دم کرده مصرف می کنند.

البته گاهی اوقات برای مصرف گل از بلانت هم استفاده میگردد. بلانت نوعی سیگار است که با ترکیب ماری جوانا و توتون تهیه می شود. در صورتی که فردی بخواهد آن را مصرف کند اثرش دو تا ۴ ساعت در بدن او می ماند و اگر به شکل خوراکی استفاده کند تاثیر آن ۵ تا ۱۲ ساعت در بدنش است. پدر و مادر ها لازم است به کم خوابی یا پرخوابی ، خلقیات فرزند خود، افت تحصیلی، کاهش انگیزه برای درس خواندن و کار کردن و افزایش میل به تنهایی توجه کنند تا در صورت ایجاد هر نوع مشکلی بتوانند فوراً برای درمان اقدام کنند.

عوارض مصرف گل در بلند مدت

اکثر مردم معتقدند که استفاده از گل عارضه های کمتری نسبت به دیگر مواد مخدر همچون حشیش دارد در حالیکه این باور کاملا نادرست است و عوارض مصرف گل حتی یک بار هم خودش را نشان می دهد. اعتیاد به گل هنگامی شروع می‌شود که افراد از آن به عنوان تفریح استفاده می کنند و به تدریج متوجه میشوند که بدون آن نمی توانند دوام بیاورند و حتی شاید فکرش را نمی کردند که به چنین ماده ای اعتیاد پیدا کنند. عوارض مصرف گل برای هر کسی منحصر به فرد است و بستگی به توان بدنی و مقدار استفاده او دارد. برخی از عوارض خطرناک گل شامل موارد زیر هستند:

برونشیت، سرطان، آسم، کاهش میل جنسی، افزایش خطر سکته مغزی، رفتارهای نامتعارف و عجیب و غریب، پرخاشگری و عدم کنترل آن، بوی بد دهان، خنده های بی مورد، اضطراب و وحشت، کاهش تمرکز و هذیان گویی.

نشانه های ترک گل

این را بدانید که ماده مخدر گل تاثیر مستقیمی روی مغز انسان میگذارد و وابستگی روانی و ذهنی مفرطی در فرد ایجاد میکند. برخی از علائم ترک گل شامل دل درد، سردرد، تحریک پذیری زیاد و نوسانات خلقی، حالت تهوع، سرفه های مفرط، عدم کنترل بر رفتار و پرخاشگری، احساس بی قراری و استرس، افسردگی، بی خوابی ناشی از ترک و جمع شدن خلط زیاد در دهان و مجرای تنفسی مخصوصاً حین خواب هستند. اینکه ترک گل چه مدت زمانی طول بکشد به دفعات استفاده فرد و مقدار آن ارتباط دارد. هرچقدر فرد مدت زمان بیشتری از مصرف گذشته باشد برای ترک هم به زمان بیشتری نیاز دارد.

روند درمان کسانی که به صورت روزانه از این ماده مخدر استفاده می کنند بسیار سخت است. هر چند شرایط جسمی و روحی فرد مصرف کننده هم مهم است. احتمال دارد از لحاظ جسمانی ترک به موقع انجام شود اما شرایط روحی و روانی زمان بیشتری به طول بیانجامد. نکته ای که لازم است بدانید این است که خیلی از نشانه های جسمانی در ۷ تا ۱۰ روز اول برطرف می‌شود ولی نشانه های روانی حاصل از مصرف مواد گل همچنان ماندگار هستند که در این زمینه ها نیاز به روانشناس و مشاور بسیار ضروری است.

تصمیم به ترک گل

استفاده از ماده مخدر گل احتمال دارد سبب تنبلی یا عدم ابتکار بی میلی به شرکت در خیلی از گروه های اجتماعی و موارد این چنینی شود. تمام این دلایل منجر به آن می گردد که تعداد کسانی که تصمیم به ترک گل می گیرند رو به افزایش باشد. اعتیاد تنها سلامت جسم را تهدید می کند بلکه شاید در فردی که استعداد ژنتیکی هم داشته باشد او را مستعد ابتلا به اختلالات روحی روانی همچون اسکیزوفرنی کند.

مصرف گل باعث بالا رفتن سروتونین در مغز می شود که به دنبال آن احساس سرخوشی و نشاط ایجاد می شود. نکته منفی این است که هر چقدر مصرف گل بیشتر شود سروتونین در بدن کمتر ترشح می شود و همین عامل باعث می‌شود تا فرد مجبور شود مصرف را ادامه دهد و بیشتر هم کند تا بتواند همان احساس سرخوشی قبلی را کسب کند.

کشف محرک های خود

هرچقدر بتوانید با عوامل و وسوسه انگیز آشنا شوید راحت‌تر می‌توانید مصرف هر نوع ماده مخدری از جمله گل را کنار بگذارید. هنگامی که شما بدانید چه چیزی عامل تشویقتان برای رفتن به سمت مواد مخدر بود راحت تر می توانید برای ترک اقدام کنید. اهداف خود را در نظر بگیرید. بدانید چه چیزی باعث می شود تا برای ترک انگیزه پیدا کنید این اهداف می تواند برای هر فردی متفاوت باشد مانند مراقبت بهتر از خانواده یا رفتن به کلاس های جمعی و ثبت نام در باشگاه ها.

اگر میخواهید ماده مخدر گل را ترک کنید از عوامل وسوسه انگیز در ابتدای امر غافل نشوید. نکته مهم این است که هرگز کسی را سرزنش نکنید و او را مقصر مصرف خود ندانید. این را بدانید که زندگی هر فردی به دست خودش است و هر کسی مسئول اعمال و رفتارش میباشد. اگر بتوانید این مورد را قبول کنید به خودتان کمک بزرگی کرده اید و مراحل ترک را راحت تر طی خواهید کرد.  سرزنش دیگران و مقصر جلوه دادن آن ها هرچند باعث آرامش موقتی شما می‌شود اما مشکلی را حل می‌کند و باعث می‌شود که بیشتر هم به مصرف مواد ادامه دهید.

حذف عامل وسوسه انگیز 

برای انجام این کار لازم است از هر آنچه که شما را یاد ماده مخدر گل می اندازد و سبب لذت در شما شده بود دور شوید. این عوامل می تواند هر چیزی باشد همچون موسیقی، فیلم یا لوازم خاصی. حذف عوامل تحریک برانگیز بسیار اهمیت دارد چراکه حتی اگر مشکل شما برای ترک حل شده است اما چنین چیزهایی که خاطره آور استفاده از مواد بوده است به عنوان سوغاتی داشته باشید بازهم ممکن است بخواهید دوباره به سمت آن ها بروید و به مصرف تان ادامه دهید. مثال آن می تواند این باشد که فکر کنید کیک خوشمزه ای را نباید بخورید اما آن را روی میز آشپزخانه تان گذاشته اید و هر دفعه که رد می شوید می بینید. طبیعتاً در چنین مواردی نخوردن آن بسیار دشوار تر می شود. در مورد ماده مخدر هم همین امر صدق می کند.

درمان ترک اعتیاد به گل

این را بدانید که برای ترک گل و هر ماده دیگری شما تجربه عوارض ترک خواهید داشت که شامل کم‌خوابی، تحریک پذیریري، کاهش اشتها یا خستگی هستند. برای ترک لازم است ابتدا انگیزه و اراده خود را بالا ببرید و بدانید که قصد جدی برای رها کردن ماده مخدر را دارید. روش های مختلفی برای ترک وجود دارد مانند دارو درمانی یا سم زدایی که به صورت سرپایی و بستری شده انجام می شود. همچنین موثرترین روش درمان ارتباط طولانی مدت با روانشناس می باشد.

اهمیت جلسات مشاوره از این جهت است که فرد می تواند وسوسه مصرف دوباره مواد را کنترل کند. به این دلیل که بیشتر افرادی که به مصرف گل یا هر ماده مخدری روی می آورند معمولاً به علت خلا های عاطفی و یا کمبود هایی که در زندگی داشته اند باعث شده است که چنین تفسیری برای خود ایجاد کنند. ارتباط با روانشناس و قرار گرفتن تحت مراقبتهای درمانی می تواند در ادامه فرایند ترک موفقیت آمیز کمک کننده باشد. اگر در اطرافیان و خانواده شما کسانی هستند که اعتیاد به این ماده مخدر دارند می توانید به مشاوران و متخصصان ما در کلینیک روانشناسی همراه مراجعه کنید.

3/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت