سبک زندگی و موفقیت

ماشروم یا قارچ سیلوسایبین

مجیک ماشروم یا قارچ سیلوسایبین از انواع قارچ های توهم زا است که برای مدت های طولانی در مراسم مذهبی یا بومی مصرف می شده است. این ماده در مناطق خاصی رشد می کند و نوعی محرک به حساب می آید. برای آشنایی بیشتر با این نوع قارچ ها در ادامه مقاله همراهمان باشید.

ماشروم یا قارچ سیلوسایبین چیست؟

قارچ سیلوسایبین نوعی قارچ توهم زا است که دارای ماده شیمیایی سیلوسایبین است. ماده مخدر قارچ به علت اثربخشی روان گردانی آن معروف است. این قارچ جادویی در جوامع سنتی و بومی که اعتقاد به دنیای ارواح و ارابطه با آنان دارند در دهه ۱۹۶۰ استفاده می شده است. امروز هم معمولا در مکان های تفریحی همچنان از این ماده استفاده می کنند. بیشتر از هفتاد و پنج نوع معروف این ماده که در آمریکا و چندین منطقه دیگر وجود دارند دارای عنصر سیلوسین هستند. هرچند مواد تشکیل دهنده این قارچ ها مخدر حساب میشوند اما خود قارچ غیرقانونی نیست.

شکل ظاهری آن همانند قارچ هایی است که معمولاً از آن استفاده می کنید یعنی ساقه های دراز و نازک دارد با کلاه های تیره. خیلی از قارچ های جادویی فقط دو دهم تا چهاردهم سیلوسایبین و حتی کمتر از آن دارد. اگر کسی حتی دوز بسیار پایینی از آن قارچ مصرف کند دچار مسمومیت های حاد و غیر قابل پیش بینی می شود. دانش آموزان آمریکایی علاوه بر مصرف انواع مواد روانگردان قرص های توهم زا را هم تجربه کردند. نام های دیگر قارچ های توهم زا سایمون ساده ، قارچ مقدس و سیلی پاتی هستند. این نوع قارچ ها سبب تغییراتی در افکار و ادراک و خلق و خو میگردد. جالب است بدانید که سیلوسایبین اولین بار توسط دکتر آلبرت هافمن کشف شد.

 

آیا ماشروم اعتیاد آور است؟

هنگامی که نوجوانان مصرف مواد روانگردان را زندگی را تجربه خواهد کرد. این تجربیات احتمال دارد احساس واقعی آنها را تغییر دهد و آنها را دچار حالات روحی و روانی خاصی کند از این رو به راحتی نمی توانند ماشروم را کنار بگذارند. وقتی که اثرات این قارچ ها از بین می روند ۶ یا ۷ ساعت بعد از مصرف فرد احتمال دارد نسبت به جهان واقعی نوعی احساس در هم گسیختگی و غمگینی را داشته باشد. مسئله ای که تحت عنوان ترک روانشناختی نامیده می‌شود سبب می‌شود که خیلی از افراد بارها و بارها بخواهند ماده های روانگردان را برای کسب تجربه های لذت بخش امتحان کنند. هرچقدر مقدار مصرف این قارچ ها بیشتر شود تحمل فرد هم بالاتر می رود و شخص مجبور می‌شود که دوزهای بیشتری مصرف کند تا تاثیرات قبلی را تجربه کند.

نحوه مصرف ماشروم

ماشروم به صورت تر و خشک وجود دارد اما غالباً پیش از استفاده آن را خشک می کنند. سپس آن‌ها را از طریق بلع استفاده می کنند. استفاده آن را می‌توان در کنار غذا یا تنهایی مصرف کرد تا مزه ناخوشایند آن را بپوشاند. دیگر طریق های معروف مصرف ماشروم مواردی همچون دم کردن آنها در چای، پودر کردن و خوردن به صورت کپسول یا پخت آنها در کنارمواد شکلاتی میباشد. واژه هیپی فلیپ برای تعریف مخلوطی از ال اس دی یا اکستازی و ماشروم به کار می رود و جدی فلیپینگ برای توصیف هر سه استفاده می شود. این نوع مواد در بین جوان ها بسیار رایج هستند و احتمال دارد پیامدهای ناگوار و فاجعه باری داشته باشند.

نشانه های مصرف ماشروم

استفاده از ماشروم نشانه هایی دارد که آگاهی از آنها می تواند کمک زیادی در تشخیص اعتیاد و اقدامات درمانی لازم کند. مصرف قارچ احتمال دارد تاثیر زیادی بر رفتار روابط بین فردی و شخصی و اجتماعی مصرف کننده داشته باشد. نشانه های مصرف قارچ های توهم زا آسیب زا هستند. در صورت مبتلا شدن فردی به این نوع مصرف غفلت از آن بسیار دشوار خواهد بود. بعضی از نشانه های مصرف ماشروم شامل گیجی یا بدگمانی به دیگران، قطع ارتباط با واقعیت و رفتارهای عجیب و غریب هستند. موقعی که این قارچها بریده می‌شوند بدن را کاملا در مسمومیت شدید فرو می برند.

ذهن و بدن فرد در معرض عواقب ناخوشایند مصرف مواد قرار می گیرد و میزان سرخوشی ناشی از مصرف ماشروم با توجه به کارایی قارچ ها و میزان مصرف فرد احتمال دارد از بسیاری از داروهای روانگردان دیگر هم تهدید کننده تر باشد. تقریباً ۲۰ دقیقه زمان میبرد تا ماشروم تاثیرات خودش را بگذارد و ماندگاری آن حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد اما در این بازه زمانی اتفاقات فراوانی رخ می دهد و هرچه میزان مصرف فردی بالاتر برود بیشتر در معرض این عارضه ها قرار می گیرد.

 

تاثیر ماشروم بر مغز

عارضه های جانبی قارچ های توهم زا روانشناختی هستند. به محض مصرف ماشروم و وارد شدن آن به خون شرایط ورحی روانی فرد احتمال دارد به حالات نامتعارف و ناخوشایندی کشیده شود و افکار و احساسات نامتعارفی پیدا کند. گاهی اوقات این رفتار ها غیر قابل تحمل می شوند و تهدیدی برای فرد و اطرافیان او به شمار می رود. این نوع تجربه مصرف ماشروم به عنوان سفر بد نامیده می شود. دیگر عارضه های جانبی که این ماده می تواند روی مغز بگذارد شامل مواردی همچون اختلال در قضاوت، مشکل در تمرکز و تفکر، توهمات دیداری، شنیداری یا احساس کردن چیز هایی که اصلا وجود ندارند تشدید احساسات و اختلال در ادراک هستند.

مانند دیگر مواد توهم زا ماشروم سبب میشود تا تجربه های خاصی در افراد اتفاق بیفتد. افرادی که ماشروم مصرف می کنند ممکن است شروع به حرف زدن یا باور کردن چیز های عجیب و غریب کنند و در درک آنچه در پیرامون رخ می دهد مشکل داشته باشند. همچنین آنها می‌توانند وابستگی بیشتری به طبیعت یا نسبت به افراد خاصی احساس کنند. از طرفی هم ممکن است به صورت غیرمنتظره نسبت به محیط اطراف خود احساس ناراحتی داشته باشند و دچار افسردگی شوند. اگر فکر می کنید که فرزند جوان شما این رفتارها را بدون دلیل انجام می دهد لازم است نسبت به احتمال مصرف مواد توهم زا شک کنید و به تحقیق بیشتر در این مورد بپردازید.

تاثیرات جسمانی ماشروم

عارضه های جانبی ماشروم به راحتی قابل شناسایی است و تا زمان زیادی به طول می انجامد. برخی از عوارض فیزیکی ماشروم شامل مواردی همچون بی حسی صورت، تعریق و لرزش، اسهال، گرفتگی شکم و حالت تهوع و استفراغ هستند. حالات روانی تجزیه ای در کنار بیماری ذاتی و سایر عارضه های فیزیکی پیامدهای نامطلوبی در پی خواهد داشت. در سال ۲۰۰۴ فردی که با استفاده از این نوع قارچ دچار اوردوز شده بود در حال پیاده روی فوت کرد. در سال ۲۰۰۸ پسر نوجوانی پس از مصرف قارچ های توهم زا کشته شد. اتفاقات اینچنینی متاسفانه بسیار رخ میدهند و هر سال تماس های تلفنی بسیار زیادی مرتبط با قارچ های توهم زا برقرار می شود.

مصرف ماشروم علاوه بر آن که احتمال دارد راهی به سمت مصرف دیگر مواد مخدر باز کند خود به وجود مشکلات متعدد شخصی هم منجر می شود. کسانی که به دنبال مصرف این نوع مواد توهم زا می روند نتیجه آن را در زندگی خود می بینند مانند مشکلاتی در کار و اخراج از مدرسه یا محل کار و همچنین مشکلاتی در روابط بین فردی با خانواده. ممکن است رفتارهای ضد اجتماعی یا اختلالات همزمانی مانند استرس و غم و افسردگی را تجربه کنند. غالباً با استفاده از مواد توهم زا دیگر همکار و دوستی کنار آنها نمی ماند. تجربه بارها ثابت کرده است که یکبار مصرف این مواد راه را برای سایر مشکلات هموار می‌کند.

 

نکاتی در مورد ماشروم

محققان در حال ارزیابی عوارض مثبت و منفی ماشروم بر روی افراد هستند و تاکنون فوایدی هم برای آن کشف کردند آنها در تحقیق خود متوجه شدند که سیلوسایبین نوعی درمان افسردگی و اعتیاد به الکل و نیکوتین و سایر اختلالات است. مطالعات نشانگر آن بود که قارچ های توهم زا در بعضی از موارد مفید بوده و ناراحتی های روحی روانی و عاطفی همچون استرس در بیماران سرطانی را کم میکند. بعضی از فواید این کارها شامل درمان بی اشتهایی عصبی، بهبود استرس پس از سانحه، درمان اعتیاد به مواد افیونی، درمان بیماری آلزایمر، بهبود خلق و خو، درمان برخی میگرن ها، درمان افسردگی و ترک اعتیاد به برخی مواد مخدر می شوند.

 

مصرف قارچ های توهم زا به افراد حس خوب شدن مغز را می دهد اما در واقع این ماده اتصال مغز را هم افزایش می دهد. ماشروم به نوعی تحت تاثیر این ماده فعالیت ها را در بین بخش هایی که به صورت عادی و هم متصل نیستند هماهنگ می کند. کاهش سرعت فعالیت در مناطق مانند تالاموس احتمال دارد باعث حرکت آزادانه این ماده در سراسر مغز شود چرا که وظیفه تالاموس دروازه بانی است. مواد نادری می تواند شخصیت افراد را تا حدی تحت تاثیر قرار بدهند و قارچ های توهم زا یکی از آنها هستند.

مطالعات نشان می دهد که بعد از مصرف قارچ های جادویی تا حدود ۱۴ ماه بیشتر افراد در معرض تجربه های جدید هستند. در این زمان ممکن است خلاقیتشان افزایش پیدا کند و بیشتر به سمت هنر بروند. یکی از از عارضه های خطرناک و تهدید کننده ماشروم ها زدودن ترس و هراس افراد است. این امر مخصوصا برای نوجوانان بسیار آسیب زا است چرا که آنها دست به رفتارهای تکانشی میزنند و دردسر زیادی برای دیگران درست می کنند.

 

درمان اعتیاد به ماشروم

ماشروم دارای سیلوسایبین مانند سایر داروهای توهم‌زا و روانگردان وابستگی جسمانی ایجاد نمیکند. افرادی که از این ماده استفاده می کنند در بلند مدت می توانند مقاومتی نسبت به دارو بروز دهند که این امر می‌تواند فرد را به افزایش دوز ماشروم برای ایجاد تاثیر تعریف شده تشویق کند. همچنین احتمال دارد وابستگی روانی ضعیف تا متوسط هم داشته باشد مخصوصا اگر از ماشروم برای درمان استفاده کنند. کسانی که به صورت تفریحی و برخی اوقات از آن استفاده می کنند و حس خوبی را با آن تجربه کردند ممکن است بخواهند برای تجربه مجدد حالت که داشته اند دوباره به مصرف ماشروم روی آورند.

از آنجا که سیلوسایبین منجر به ایجاد نشانه های کشنده نمی شود ترک اعتیاد به این ماده به درمان جایگزین دارویی احتیاجی ندارد. با این حال با توجه به اینکه مواد شیمیایی در بافت چربی بدن هستند توقف یکباره دارو میتواند نشانه های ترک اعتیاد ایجاد کند. برای پیشگیری از ایجاد عوارض جانبی پیشنهاد می شود که کاهش تدریجی میزان مصرف ماشروم انجام شود.  بنزودیازپین ها در حین درمان برای خودداری یا کنترل تشنج و تحریک تشویق می شود. درمان به تنهایی برای درمان اعتیاد فایده ای ندارد. برای نتیجه دادن بهتر توصیه می‌شود که فرد مصرف کننده درمان های مبتنی بر رفتار همچون درمانهای شناختی رفتاری را هم دریافت کند.

 

درمان اعتیاد

در صورت اعتیاد به ماشروم ها میتوانید از تعدادی گزینه‌های درمانی استفاده کنید. یکی از درمان های لازم مراقبت های سرپایی است. کسانی که همیشه مصرف این قارچ های سمی را دارند وابستگی جسمانی به دارو پیدا می کنند اما الگوهای مصرف مشکل دار هم احتمال دارد شکل بگیرد. کساانی که مجبور به استفاده از این قارچ ها هستند ممکن است در ابتدا برای درمان بستری شوند. بستری شدن باعث می‌شود تا از عوامل محیطی و فردی که عود را ایجاد می کنند دور شوند و به آنها اجازه می دهد تا در تنهایی بر خود تمرکز داشته باشند.

بعضی از افراد دچار اعتیاد به ماشروم با توجه به اینکه از یک اختلال روانی همچون افسردگی و اضطراب و دوقطبی و اسکیزوفرنی رنج می برند، لازم است تحت تشخیص مراقبت دوگانه باشند و برنامه جامع درمان دریافت کنند تا همزمان هر دو اختلال برطرف شود و از خطر ابتلا به عود کاسته شود. کسانی که در دوران درمان از درمان های گروهی و فردی یا ترکیبی از هر دو استفاده می کنند باعث می شود تا مهارت های مقابله ای را بیاموزند و نشانه های هشدار دهنده خود را تشخیص دهند. این برنامه با تا حد زیادی در پیشگیری از عود هم نقش دارند.

 

سخن آخر

علاوه بر این کمک های خانواده و حمایت های اجتماعی، آموزش روانشناختی، حمایت دوستان و اطرافیان و توانبخشی حرفه‌ای هم نمونه هایی از درمانهای اعتیاد هستند. اگر شما هم در اطرافیان خود کسانی را میشناسید که از مواد توهم زا استفاده می کنند و یا اعتیاد به ماشروم دارند توصیه می شود که در کنار هر درمانی، از خدمات روانشناسی و مشاوره هم استفاده کنند. در این زمینه می توانید از مشاوران و متخصصان با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

4.8/5 (4 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت