سبک زندگی و موفقیت

مهارت خوب صحبت کردن 

سرنوشت ما با افکارمان تغییر می کند. اگر افکارمان همیشه مطابق با خواسته هایمان باشد ، همان چیزی می شویم که آرزو داریم و همان کاری را می کنیم که می خواهیم . توانایی شما در صحبت کردن با مخاطبان برای موفقت تان ضروری است . خوب صحبت کردن هم ممکن است احترام و توجه دیگران را به دنبال داشته باشد، به ارزش شما در جمع می افزاید و توجه افرادی را که می توانند به شما کمک و دریچه هایی به رویتان باز کنند، جلب می کند . 

مهارت خوب صحبت کردن 

یکی از گرانبهاترین مهارت های شما توانایی خوب فکر کردن و بیان واضح منظورتان است.این مهارت بیش از هر مهارت دیگری به کسب منافع بیشتر و پیشرفت شما کمک می کند . به علاوه، تنها راه نشان داردن تسلط به یک موضوع ، ابراز واضح افکار و ایده ها به صورت شفاهی و کتبی است. وقتی شما خوب صحبت می کنید مردم می گویند” “او می داند درباره چه چیزی صحبت می کند.” خبر خوب اینکه ذهن شما مثل ماهیچه است ، یعنی هرچه بیشتر از آن استفاده کنید قوی تر و کارامدتر می شود . سازماندهی قبلی افکار و کلمات باعث می شود شما به آنچه می گویید و نحوه بیان آن دقت و توجه کنید . برنامه ریزی، آمادگی و ایراد سخنرانی ها شما را مجبور می کند از ذهنتان بیشتر استفاده کنید، بنابراین این عمل شما را باهوش تر می کند. 

بر ترس تان غلبه و توانایی هایتان را تقویت کنید 

اگر کاری را چندین بار انجام دهید بالاخره حساسیت تان درباره آن از بین می رود . وقتی چندین بار جلوی بقیه صحبت کنید ،سرانجام ترس و تردیدتان از بین می رود. 

اعتماد به نفس تان را افزایش دهید 

خوب صحبت کردن در جمع در تمام مراحل زندگی به شما کمک می کند؛ اما یادگیری خوب صحبت کردن با مخاطبان دلیل مهم تری دارد. سطح عزت نفس، یا اینکه “چقدر خود را دوست بداریم”، کیفیت زندگی درونی و بیرونی را تا حد زیادی تعیین می کند. هر چه بهتر و ترغیب کننده تر صحبت کنید ، خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت . هر چه خودتان را بیشتر دوست بدارید در روابطتان با دیگران، خوش بین تر و خوش رفتار تر و در تمام کارهایی که انجام می دهید سالم تر و خوشحال تر خواهید بود. 

تصویر ذهنی تان را بهتر کنید

وقتی یاد می گیرید به نحوی تاثیرگذار صحبت کنید ، تصویر ذهنی تان هم بهتر می شود . تصویر ذهنی شما ” آینه درونی” تان است . تصویر ذهنی ، برداشت و طرز تفکر شما درباره خودتان ، قبل و طی اتفاقاتی است که می افتد. هرچه تصویر ذهنی تان مثبت تر باشد، عملکردتان بهتر می شود . اگر قبل از هر اتفاق و فعالیتی تصور کنید بهترین  را خواهید داشت ، عملکردتان بهبود می یابد. همه ما درباره افکار، احساسات و به ویژه توجه دیگران به شدت حساس هستیم.

تقریبا همه کارهایی که انجام می دهیم برای این است که در برابر دیگران محترم باشیم، یا اینکه حداقل به ما بی احترامی نشود . پس وقتی خوب صحبت می کنید ، مخاطبان تان بیشتر دوست تان دارند و بیشتر به شما احترام می گذارند . در نتیجه شما هم خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت و به خودتان بیشتر احترام می گذارید . وقتی در نتیجه خوب صحبت کردن  از دیگران تاثیر خوشایندی می بینید تصویر ذهنی تان بهبود می یابد و برداشت و تفکرتان درباره خودتان بهتر می شود ، بنابراین نوعی قدرت فردی در خود احساس می کنید . پس هنگام راه رفتن ، صبت کردن و عمل کردن اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت . 

توانایی خوب صحبت کردن اکتسابی است 

شاید بهترین جنبه خوب صحبت کردن در میان جمع این باشد که این مهارت اکتسابی است . بیشتر افرادی که امروزه سخنور لایقی هستند ، در گذشته وقتی می خواستند با کسی تلفنی صحبت کنند دست پاچه می شدند. بسیاری از افرادی که جلوی مخاطبان با اعتماد به نفس حاضر می شوند و با فصاحت صحبت می کنند ، زمانی از اینکه جلوی جمع بایستند و صحبت کنند وحشت داشتند. باید هدفتان این باشد که جز ده درصد افراد برتری قرار بگیرید که ارتباطات قوی تری دارند . همیشه به خودتان یادآوری کنید : “تقریبا تمام کسانی که امروزه جز افراد برتر هستند ، زمانی در زمره ضعیف ترین ها بوده اند”. 

از منطقه آرامش خارج شوید 

برای کسب تسلط در صحبت کردن یا در هر زمینه دیگری باید به خارج شدن از منطقه آرامش و ورود به منطقه ناآرام تمایل داشته باشید. اگر قصد دارید به سطح بالایی از توانایی برسید، نباید از این که طی مرحله رشد و نمو، حس ناشیگری و دست پاچگی به شما دست دهد ، گریزان باشید. 

 

چهار ویژگی لازم برای خوب صحبت کردن

برای اینکه سخنران برجسته ای شوید، باید این چهار ویژگی را داشته باشید: 

1-اشتیاق: قبل از هر کاری باید برای خوب صحبت کردن اشتیاق مفرط و آتشین داشته باشید . اگر اشتیاق تان به اندازه کافی قوی باشد و واقعا بخواهید سخنران مسلطی شوید، هیچ مانعی نمی تواند شما را از هدفتان باز دارد؛ اما اشتیاق به تنهایی کافی نیست. 

2-تصمیم: باید همین حالا تصمیم بگیرید و تلاش کنید بر موانع غلبه کنید و برای رسیدن به برتری هرکاری انجام دهید. 

3-نظم: باید با نظم و ترتیب برنامه ریزی کنید ، آماده شوید و چندین بار سخنرانی کنید تا مهارت کسب کنید . در مسیر دشوار پرورش یک مهارت ضروری ، راه میانبر وجود ندارد. 

4-اراده: در نهایت، باید برای مقاومت و پافشاری در مقابل شکست ها، موانع، یا اضطراب های کوتاه مدتی که ممکن است پشت سر بگذارید ، اراده لازم را داشته باشید. 

تنها محدودیت شما هستید 

بزرگ ترین دشمن ما ، ترس و تردید خودمان است؛ اما کارهایی که می توانید انجام دهید ، توانایی هایی که دارید یا می توانید داشته باشید حد و مرز ندارد ، البته در صورتی که خودتان را محدود نکنید .

 

چگونه اعتماد به نفس و قابلیت را افزایش دهیم ؟ 

 

برای غلبه بر ترس و نگرانی هنگام صحبت کردن چند تکنیک مختلف وجود دارد که می توانید به کار بگیرید.

اول صحبت کنید 

دست کم 95 درصد از عواطف شما با حرف هایی که به خودتان می گویید تعیید می شود. به عبارت دیگر ، صحبت با خودتان تا حد زیادی طرز تفکر ، احساسات و نحوه عملکردتان را در اختیار دارد. شما بر واژه هایی که در ضمیر ناخودآگاهتان جریان دارند، تسلط کامل دارید. موثرترین جمله ای که می توانید برای آمادگی ذهنی خود برای سخنرانی ، یا هر اتفاق دیگری به کار بگیرید ، عبارت “خودم را دوست دارم” است. قبل از اینکه برای سخنرانی از جایتان بلند شوید ، چند بار به خودتان بگویید، ” خودم را دوست دارم! این واژه ها در افزایش اعتماد به نفس و کاهش ترس تاثیر بسزایی دارند . هرچه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید ، اعتماد به نفستان بیشتر می شود. هر چه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید ، آرامش بیشتری می یابید . هر چه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید ، مخاطبان تان را هم بیشتر دوست خواهید داشت و هر چه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید ، هنگام سخنرانی عملکرد بهتری خواهید داشت . وقتی به هر دلیلی عصبی ، یا مضطرب هستید ، می توانید با تکرار این جمله ، ترس تان را خنثی کنید : “می توانم این کار را انجام بدهم ! ترس از شکست ، یا طرد شدن در این کلمه خلاصه می شود : “نمی توانم”. وقتی می گویید می توانم این کار را انجام بدهم ، پیام منفی و ترس را خنثی می کنید . وقتی برای اولین بار این کار را امتحان می کنید ، از اینکه احساس بهتری دارید و با اعتماد به نفس صحبت می کنید ، تعجب خواهید کرد. 

تجسم کنید 

هر پیشرفتی در عملکرد خارجی با پیشرفت در تصاویر ذهنی شروع می شود. وقتی تصویر ذهنی واضح ، مثبت و هیجان انگیز از خودتان به وجود می آورید که در آن به نحو موثری صحبت می کنید ، ضمیر ناخودآگاه تان این امر را فرمانی می پذیرد و سپس واژه ها ، احساسات و حالاتی ایجاد می کند که با تصویر ذهنی شما مطابق است. باید خودتان را “ببینید” که آرام، بااعتماد به نفس و با لبخندی بر چهره ایستاده اید و با مخاطبان تان صحبت می کنید . باید ببینید که مخاطبان به طرف شما خم شده اند، لبخند می زنند ، لذت می برند و به تک تک واژه هایی که می گویید گوش می کنند، طوری که گویی شما فرد باهوش و جذابی هستید. برای تجسم کردن ، دو تکنیک وجود دارد که می توانید به کار بگیرید :

تجسم داخلی و خارجی 

در تجسم خارجی طوری خودتان را روی سن تجسم کنید که گویی نفر سوم ، یا یکی از مخاطبان هستید . خودتان را می بینید که با آرامش، اعتماد به نفس و صاف ایستاده اید و آرام و فصیح درباره موضوع از پیش تعیین شده صحبت می کنید . خودتان را طوری می بینید که گویی کسی دیگر شما را در حال صحبت کردن برای یک گروه می بیند . 

به کمک تجسم داخلی نیز، خودتان و ممخاطبان تان را با چشم های خود می بینید . تصور می کنید که مخاطبان ، واکنش مثبتی به شما نشان می دهند . می توانید یکی در میان و به صورت سازنده خودتان را از داخل و سپس از خارج ببینید. این امر، ضمیر ناخودآگاهتان را با تصویری از شما ، که در آن به بهترین وجه ممکن تلاش می کنید ، تحت تاثیر قرار می دهد . سپس ضمیر ناخودآگاه در پاسخ ، افکار و عواطف مطابق با تصویر ذهنی تان را به شما می دهد. 

برنامه ریزی ذهن 

راه دیگر برای افزایش اعتماد به نفس و آرامش هنگام صحبت کردن در میان جمع این است که به ویژه قبل از خواب ، خودتان را تجسم کنید که سخنرانی تان را به بهترین نحو ایراد می کنید. ضمیر ناخودآگاه چند دقیقه قبل از خواب و چند دقیقه قبل از بیداری نسبت به هر زمان دیگری در روز بیشترین آمادگی را برای برنامه ریزی دار.  وقتی می خواهید بخوابید خودتان را تجسم کنید که برای مخاطبان سخنرانی بی نظیری ایراد می کنید . این تصور نهایی در ضمیر ناخودآگاه نفوذ می کند و وقتی خواب هستید شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد . هرچه بیشتر این تمرین  را انجام دهید، موقع سخنرانی آرامش و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت . تمرین ذهنی بسیار مفید است. 

احساساتتان را تحریک کنید 

شما می توانید به احساساتی دست یابید که اگر سخنران موفق و معروفی بودید ، داشتید . به عبارت دیگر ، می توانید حس شادی، خوشحالی ، غرور ، هیجان و اعتماد به نفس را با ایجاد این احساسات در خودتان قبل از سخنرانی به وجود بیاورید. برای این کار تصور کنید که سخنرانی بی نظیری ایراد می کنید و همه با چهره های خندان ایستاده اند و شما را تشویق می کنند. سپس تصور کنید حس فوق العاده خوبی به خودتان و کار بی نظیری که انجام داده اید دارید. وقتی تنها هستید ، این احساسات را دقیقا طوری به وجود بیاورید که اگر سخنرانی تان به همان اندازه که می خواهید موفقیت آمیز باشد ، حس خواهید کرد.

 

کلام پایانی

توانایی خوب صحبت کردن، به دیگران ثابت می کند که شما با استعدادتر و باهوش تر از کسانی هستید که نمی توانند به خوبی شما صحبت کنند. ارزشمندترین دارایی شما همین است. اگر در صحبت کردن مسئله دارید یا تصور می کنید عواملی مانند استرس یا نگرانی به شما اجازه بروز این توانایی را نمی دهند بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت