سبک زندگی و موفقیت

موفقیت در ازدواج دوم

ازدواج هم مانند هر اتفاق دیگری در زندگی موفقیت و شکست دارد و گاهی افراد آن چیزهایی را که در مورد زندگی مشترک شان پیش بینی می کردند، محقق نمیشد. اگر شما هم در ازدواج اول تان شکست خورده‌اید بهتر است که بعد از مدتی به دنبال بازسازی خودتان باشید و از آینده ناامید نباشید. این را بپذیرید که شما در انتخاب اولتان اشتباه کرده اید و این اشتباه قرار نیست در انتخاب بعدی تان تکرار شود. چنانچه می خواهید دوباره ازدواج کنید و این بار خوشبختی و آرامش را در زندگیتان ببینید نیاز است بدانید که چه تدابیری باید انجام دهید. در ادامه مقاله به این موارد پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

ازدواج دوم موفق

برخی اوقات اینکه بعضی ها بخواهند دوباره ازدواج کنند برای شان امری بسیار نگران کننده و دور از ذهن است. حتماً شما هم تاکنون افرادی را دور و بر خود دیده اید که بعد از شکست در ازدواج به همه اعلام می کنند که هرگز تا آخر عمرشان ازدواج نخواهند کرد و نمی خواهند هیچکسی را ببینند. چرا که شکست در ازدواج تمام باورهای فرد را در مورد خوشبختی و یک زندگی آرام از بین میبرد از طرفی آنها را آسیب پذیر تر می کند. هر ازدواج ممکن است به دلایلی به جدایی بیانجامد. از خیانت همسر گرفته تا مشکلات جنسی همه می توانند در ناکامی نقش داشته باشند. اما این را بدانید که فرصت ازدواج دوباره و موفقیت در آن وجود دارد. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۳، ۴۲ میلیون آمریکایی بیشتر از یک بار ازدواج میکنند و از هر ۵ نفر از افرادی که جدا شده اند حدود یک نفر اعلام کردند که می خواهند در آینده دوباره ازدواج کنند.

دلایل ترس از ازدواج دوم

ازدواج حتی برای بار اول هم چالش ها و سختی هایی دارد و برخی ها ممکن است حاضر نشوند به مسئولیت های آن تن دهند. بنابراین طبیعی است که کسانی که برای بار دوم می خواهند تجدید فراش کنند ترس و اضطراب زیادی را تجربه کنند و حتی از ادامه راه منصرف شوند. برخی از دلایلی که باعث ترس آنها از ازدواج مجدد میشود شامل:

ترس و وسواس

تا وقتی که کسی دلایل جدایی اش را بررسی نکرده باشد و نداند که چرا کار به اینجا رسیده است همچنان ترس درس را برای انتخاب های بعدی تجربه می کند. گاهی آسیب هایی که افراد از دوران کودکی داشته اند و یا باورهای نادرستی که در مورد زندگی زناشویی داشتند و حتی عدم آموزش و مهارت های کافی باعث شده که در زندگی زناشویی شان موفق نباشند. بنابراین طبیعی است که آنها برای ازدواج مجدد شان دوباره تصمیم بگیرند. به این نکته توجه کنید که اگر دلایل اصلی جدایی شما زیر نظر یک متخصص کارآمد مشخص نشده باشد ممکن است ازدواج بعدی شما هم به شکست منجر شود. گاهی افراد برای انتخاب مجدد دچار وسواس هم میشوند به نوعی به دام کمال‌گرایی می افتند. آن ها یادشان می روند که هیچ کسی کامل و بی عیب و نقص نیست و هرکسی حق اشتباه دارد. هرچند دوری از اشتباه و گاهی از آنها مهم است اما اما نه به این صورت که باعث وسواس شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت های بعد از طلاق کلیک کنید.

آسیب پذیری

افراد معمولاً بعد از جدایی روحیه حساس تری پیدا می‌کنند و این ربطی به جنسیت آنها ندارد. هر زن یا مردی که به دلایلی مخصوصاً خیانت جدا شده باشد نوعی احساس بی ارزش بودن و پوچی می کند و از طرفی عزت نفس او هم دستخوش تغییرات زیادی می شود. چرا که در اصل آنان اعتماد و صمیمیت را از دست دادند. طبق تعریف دکتر براونو براون آسیب‌پذیری یعنی عدم اطمینان و زخم های عاطفی. این را بدانید که این احساسات بعد از طلاق کاملاً طبیعی است اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید با مراجعه به یک روانشناس فرایند بهبودی و ترمیم را طی کنید.

تجربه تلخ

کسانی که جدا شده اند معمولاً نگاه غیر واقع بینانه و بدبینی به زندگی دارند و به خودشان به عنوان انسان هایی نگاه می‌کنند که دیگر لیاقت یک زندگی شاد را ندارند. این نگاه اگر همچنان وجود داشته باشد روی انتخاب های بعدی شان هم اثرگذار است. آنها ممکن است به تدریج به این باور برسند که هیچ زوج موفق و خوشبختی وجود ندارد. هرچند جدایی دردناک است اما بهتر است به آن به عنوان یک تجربه ناخوشایند اما عبرت آموز نگاه کنید. از طرفی برخی جدایی ها می توان گفت که شکست به حساب نمی آید چرا که به افراد آگاهی و بینش عمیقی می دهد و حتی راهی می شود برای تولد یک من جدید. بنابراین اگر کسی بتواند نگاه خود را به جدایی تغییر دهد آن وقت می تواند ازدواج بعدی موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

راه موفقیت در ازدواج دوم چیست؟

ست این را بدانید که همانطور که بعد از شکست در یک آزمون مهم یا مردود شدن در امتحان به معلم مراجعه می کنید در مورد شکست در ازدواج هم لازم است از یک روانشناس و مشاور متخصص کمک بگیرید تا نسبت به دلایل این رویداد آگاه شوید. توجه به راهکار های زیر برای موفقیت در ازدواج دوم ضروری است:

شناخت دلایل شکست

اصلی ترین قدم برای رسیدن به ازدواج دوم موفقیت آمیز بررسی دلایل شکست در ازدواج قبلی است. هر چقدر که بتوانید این دلایل را با دقت بیشتری و موشکافانه تشخیص دهید شانس بیشتری هم برای خوشبختی در ازدواج بعدی خواهید داشت. توصیه می شود این کار را به کمک یک مشاور با تجربه انجام دهید چرا که او نگاهی بیرونی دارد و بی طرفانه به همه چیز مینگرد. یادتان باشد اینکه بخواهید فقط از اطرافیان و آشنایان خود کمک بگیرید فایده ای ندارد به این دلیل که آنها قطعا علم و تجربه حرف های یک مشاور را ندارند و یا کاملاً شما یا شریک قبلی تان را مقصر میدانند.

انتظارات واقع بینانه از ازدواج داشته باشید

چنانچه انتظاراتی ناهماهنگ با انتظارات همسرتان داشته باشید ازدواج موفقی را تجربه نمی کنید. بنابراین سعی کنید فهرستی از مسائلی که امکان دارد در آینده برای زندگی تان به وجود بیاید را تهیه کنید و آن را با فرد مقابل در میان بگذارید. این موضوع می‌تواند شامل مواردی همچون میزان ابراز علاقه و عشق ، نحوه مدیریت مسائل مالی یا نقش هر یک از شما در خانواده باشد. برای ازدواج دوم شما باید زمان کافی برای شناخت فرد مقابل صرف کنید و بدانید که او چه خواسته هایی دارد. هرچه شناخت بیشتری از یکدیگر داشته باشید کمتر به چالش بر می خورید.

تقویت مهارت های ارتباطی

ارتباط موفقیت آمیز یعنی به اشتراک گذاشتن احساسات و عقاید و باورها با یکدیگر است. به عبارتی ارتباط مستقیم مهارت های ارتباطی برای همه ضروری است. این که شما بدانید چگونه و چه مواقعی با همسرتان صحبت کنید و احساس امنیت را برای او ایجاد کنید موضوعی مهم به شمار میرود. گاهی خیلی ها ممکن است غیر عمد رفتارهایی انجام دهند و یا با خانواده همسر طوری برخورد کنند که ندانند این رفتارشان نادرست است. در چنین مواقعی پیشنهاد میشود در این زمینه آموزش‌های لازم را ببینید. متاسفانه خیلی از ما از دوران کودکی در مورد ازدواج مهارتهای ارتباطی را نیاموخته‌ایم و این عدم آگاهی خودش را به شکل نارضایتی ها در زندگی نشان می‌دهد. پس اگر می خواهید در ازدواج دوم موفق باشید حتماً به دنبال راهی برای تقویت مهارت های بین فردی خود باشید.

درک صحیح از نقش های جنسیتی در ازدواج

به این نکته توجه کنید که نقش های جنسیتی با گذر زمان ممکن است تغییر کرده باشد پس قبل از ازدواج لازم است این نقش ها را برای همدیگر تعریف کرده باشید. مثلاً برخی از آقایان ممکن است عقیده شان بر این باشد که زن در خانه باید فقط امور خانه داری را انجام دهد و حق کار کردن در بیرون از منزل را ندارد یا برخی از زنها بر این عقیده باشند که مرد لازم است پا به پای همسرش در خانه هم کار کند. چنانچه این نقش ها قبل از ازدواج تعریف نشده باشد زندگی را دچار فراز و نشیب‌های زیادی میکند.

توجه به نقش فرزندان

اگر که شما از ازدواج قبلی خود فرزندی دارید در مورد تصمیم خود حتماً با او مشورت کنید و نظرش را جویا شوید. علاوه بر این نیاز است که در مورد نحوه دیدار او با والد دیگرش و نحوه ارتباطتان با همسر سابق، صحبت هایی صورت بگیرد. همچنین اگر میخواهید با کسی زندگی کنید که فرزندی دارد و قرار است نقش یک والد ناتنی را برای او داشته باشید بدانید که چگونه باید برخورد کنید تا فضایی محبت آمیز همراه با احترام به وجود بیاورید. اگر که با فرزند همسر جدیدتان مشکل دارید و یا از سوی او مورد بی اعتنایی واقع می شوید لازم است که حتما از یک مشاور کمک بگیرید شاید اوهم خلاها و تصوراتی ناخوشایند از شما داشته باشد که باید اصلاح شود.

نبایدها در ازدواج دوم

برای اینکه در ازدواج دوم خود موفق باشید لازم است به یک سری علائم هشدار دهنده توجه جدی داشته باشید و آن ها را در زندگی خود به کار ببرید.

سوگوار رابطه قبلی نباشید

اگر چنانچه هنوز وقتی به گذشته نگاه میکنید حالتان بد میشود و احساسات غم و ناراحتی سراغتان می آید یا از دست همسر قبلی خود عصبانی هستید برای ازدواج دوم عجله نکنید. افسردگی ، پرخاشگری ، کینه و یا هر احساس ناخوشایندی که از ازدواج قبلی خود دارید همه ی آنها می تواند مانع هایی برای یک زندگی موفق برای ازدواج دوم تان باشد. بهتر است زمانی به سراغ یک رابطه جدید بروید که از رابطه قبلی شما مدت زمانی گذشته باشد و شما همه مسائل قبلی تان را کاملا حل و فصل کرده باشید.

عدم ارتباط احساسی با همسر سابق

اگر همچنان به همسر قبلی خود علاقه دارید میتوان گفت که برای ازدواج دوم آمادگی ندارید. برخی ها شاید با همسرشان دیگر دیداری نداشته باشند اما همچنان از لحاظ ذهنی و روانی درگیر او هستند و یا نمی توانند فراموش کنند. در این شرایط چنانچه کسی بخواهد رابطه جدیدی را آغاز کند نمی تواند همزمان در هر دو رابطه باشد و قطعاً موفقیتی در ازدواج دیگرشان تجربه نخواهند کرد.

فرزندتان را مهمتر از همسرتان ندانید

وقتی شما ازدواج جدیدی دارید باید همسرتان را در اولویت زندگی تان قرار دهید. اگر از ازدواج قبلی خود فرزندی دارید نیاز است که همسر جدیدتان در مرتبه ای بالاتر از فرزندتان باشد. با این کار زندگی شما دوام بیشتری پیدا می‌کند و رضایت هم بیشتر می شود. این را بدانید که اگر خلاف این عمل کنید و ازدواج دوم شما هم به جدایی ختم شود برای فرزند شما هم تبدیل به یک فاجعه میشود.

عدم مقایسه همسر جدیدتان

اینکه بخواهید همسر جدید خود را با همسر سابق تان مقایسه کنید کاری بسیار اشتباه است. به این نکته توجه کنید که هر کسی شخصیت خاص خودش را دارد و اگر همسر قبلی‌تان فردی خسیس یا دروغگو یا خیانتکار بوده است دلیلی نمی شود که همسر فعلی تان هم این ویژگی ها را داشته باشد. از طرفی حتی احتمال دارد همسر سابق تان نقاط قوتی داشته باشد که این مقایسه‌ها فقط سبب رنجش و عصبانیت تان می شود.

کلام آخر

طبق آمارها ازدواج دوم در معرض خطر زیادی برای طلاق قرار دارد. پس باید برای آن آمادگی و شناخت دقیق تری داشته باشید. اگر چنانچه میخواهید برای بار دوم ازدواج کنید آگاهی از موانع و چالش ها برای انتخابتان اهمیت زیادی دارد. در این زمینه حساس و مهم توصیه می شود که حتماً از مشاوران ازدواج کمک بگیرید تا این بار یک زندگی موفق و با دوام را تجربه کنید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت