سبک زندگی و موفقیت

چطور دختری توانمند و مستقل تربیت کنیم؟

آن لحظه را به یاد دارید که برای اولین بار نوزاد دخترتان را در آغوش گرفتید .حس شادی و غرور و حمایتگری داشتید. دختر شما منحصر به فرد است . هیچ کس دیگر در تمام دنیا مانند او نیست. دختر شما برای در این دنیا بودن دلیل خاصی دارد ، هدفی که باید کشف کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله” نقش مادر در سرنوشت دختر” کلیک کنید.

 

چطور دختری توانمند و مستقل تربیت کنیم؟

سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید و خودآزمایی زیر را با دقت انجام دهید .این خودآزمایی به شما کمک می کند که دو نکته برایتان روشن شود.اول، دختری که اکنون هست و دوم، بانویی که در آینده خواهد شد البته به کمک شما.

1-من ………………. دختر دارم.(تعداد دخترانتان)

اگر بیشتر از یک دختر دارید ، هر بار روی یکی از دخترانتان تمرکز کنید و برای بقیه ، دوباره از اول به سوالات جواب بدهید.

2-سن دخترم ……… است. 

3-اسم دخترم ……. است.

4-دختری که اکنون هست(چیزهایی که بیشتر از همه در مورد دخترم دوست دارم و تحسین می کنم): 1-…2-…3-…..

5-بیشترین تغییری که در دخترم مشاهده می کنم :……

6-دوست دارم بیش از همه چه چیزی به او بدهم : ……..

6-بهترین چیزی که دخترم به من می دهد: بانویی که در آینده خواهد شد. 

حالا که تصویر کاملی از دخترتان دارید ، وقت آن رسیده که به هدفتان نگاه کنید ، خانمی که می خواهید به آن تبدیل شود. دخترتان را در 25 سالگی اش تصور کنید . تصور کنید همانی شده است که شما همیشه در قلبتان آرزویش را داشتید بشود. 

سه ویژگی که آرزو دارید دخترتان داشته باشد ، که مردم ببینند و تجربه کنند ، چیست؟ 1-….2-….3-…. . 

وقتی ویژگی هایی را که آرزویش را داشتید و ویژگی هایی را که دارد مقایسه می کنید ، متوجه چه چیزی می شوید؟ 

در این مقاله به صورت نکته های کلیدی به چیزهایی که دخترها بیش از همه به آن احتیاج دارند ، اشاره می شود.  

1-شروعی امن و عاشقانه 

احساس ارزش و امنیت از آغوش شما آغاز می شود ، ولی برای اینکه این احساس امنیت را به او منتقل کنید خودتان هم باید همین حس را داشته باشید. به دخترتان کمک کنید تا عمیقا احساس ارزش و امنیت کند. هر موجود زنده ای به این حس نیاز دارد چرا که این حس به ما کمک می کند با جهان در صلح باشیم، به دیگران نزدیک شویم و به آرامش دست یابیم . کودکی بهترین دوره برای دریافت این احساس است، اما هیچ وقت برای شروع دیر نیست. برای یک کودک، پدر و مادر تمام دنیایش هستند . احساسات آنها ، احساسات او هستند. برای او فرقی ندارد که در یک آلونک حلبی زندگی کند یا در قصر، البته اگر محبت و آرامشی را که به آن نیاز دارد، دریافت کند. برای ظرفیت عشق ورزی در خانواده تان دو کار می توانید انجام دهید:

الف)از سرعت زندگی تان بکاهید. وقتی در زندگی تان دائم در شتاب هستید ، روابطتان بیشتر و بیشتر ستیزه جویانه و ناراضی کننده می شود و حتی گاهی ارتباطتان به نوعی بی احساسی دچار می شود و عشق و هماهنگی میان شما از بین می رود. ی راه وجود دارد : آرام بگیرید، نفس عمیق بکشید، شانه هایتان را رها کنید .حالا در درونتان احساس آرامش و راحتی می کنید حالا می توانی از احساس خوب درونی تان به کودکتان هم بدهید. وقتی فرزندانتان می فهمند که شما آرامش دارید، آنها هم خود به خود آرام می شوند. 

ب)به رودخانه عشق بپیوندید.پدر ها و مادرها باید اول خودشان عشقی دریافت کنند تا بتوانند آن را به فرزندانشان انتقال دهند . اگر شما والد هستید، باید افراد مهربانی را اطرافتان پیدا کنید که با آنها صحبت کنید ، وقت بگذرانید و تشویق شوید ، به خصوص اگر پدر و مادر بودن برای شما سخت است. روابط اجتماعی تان را تقویت کنید. در دنیای خود کسانی را پیدا کنید که بتوانند به شما حمایت، آسایش ، تشویق و کمک بیشتری بدهند. 

2-فرصتی برای یاقی بودن و زمانی برای کودکی کردن 

حتی در سن دو سالگی ، دنیا برای دختران محدودیت هایی تعیین می کند . شما باید دخترتان را تشویق کنید تا با ذات سرکش خود در ارتباط باشد ، شجاع و ماجراجو باشد و باید با نیروهایی که می خواهد کودکی شان را بدزدند ، بجنگید. بخشی بزرگی از پرورش یک دختر شاد مربوط به این است که مطمئن باشید بچگی کرده است و برای بزرگ شدن عجله ندارد و به همین خاطر دوران کودکی اش را میانبر نزده است. این مستلزم انجام دو کار بسیار مهم است:

الف)از سن دو سالگی، تشویقش کنید که کاشفی جسور و یاغی باشد ، چه در طبیعت ، چه در ذهنش و چه در خلاقیت. روحش را آزاد بار بیاورید . با عقایدی نظیر تمیز بودن، خانم بودن، جذاب و سر به زیر بودن محصورش نکنید. لباسی به او بپوشانید که بتواند آزادانه بدود و بازی کند . آزاد و جسور زندگی کنید.

ب) منزلتان را از فشارهای زیاد رسانه ها در مورد ظاهر افراد مصون نگه دارید . مطمئن شوید که شما هم برای بهتر به نظر رسیدن تلاش نمی کنید . 

3-مهارت های دوست یابی 

دوستی بسیار مهم و در ضمن بسیار پیچیده است و سلهای پیش دبستانی و دبستان بهترین زمان برای یادگیری این مهارت است. مهارت های دوست یابی شامل ارزش قائل شدن برای دوستان ، اشتراک و تقسیم کار ، اهمیت دادن به دیگران ، کنترل خشم، معذرت خواهی و همدلی است و اینکه یاد بگیرند کی به دیگران اعتماد کنند و کی نکنند. وقتی دختران احساسات وحشت و ترس خود از دوستی را به خانه می آورند ، شما باید راهنمایشان باشید.این عموما به آن معناست که باید در اکثر مواقع شنونده باشید و گاهی هم می توانید پیشنهادهایی بدهید و کمکشان کنید که بفهمند کدام مهارت دوست یابی را باید یاد بگیرند. زورگویی در دختران معمولا فیزیکی نیست، اما زورگویی در رابطه می تواند حتی ضرر بیشتری داشته باشد ، اگر این کار ادامه پیدا کرد، نیازمند دخالت تخصصی مدرسه است. 

4-عشق و احترام پدر 

 

پدرها تغییرات شگرفی در دخترانشان به وجود می آورند راهکارهای زیر می تواند زندگی شما و دخترتان را تغییر دهد :

*قرار ملاقات ها با پدر : قدرتمندترین راه های ارتباط برقرار کردن با فرزندان این است که قرارهای ثابتی به نام “قرار با پدر” داشته باشند. اگر پدری که چند فرزند دارد برای هر فرزند جداگانه وقت بگذارد ، احساس فوق العاده ارزش را به آنها القا می کند . این قرارها فقط وقتی موثراند که پدران به فرزندشان گوش دهند و درباره دوستانشان و اینکه چه چیزی را در مدرسه دوست دارند و چه چیزی برایشان سخت است ، سوال کنند . اگر قرارها تبدیل به جلسات بازجویی و نقد و اتقاد شود، موثر واقع نمی شود. آن را دوستانه و راحت برگزار کنید. فقط زمانی وارد احساسات و بحث های عاطفی شوید که فرزندتان بحث را به آنجا کشانده باشد . 

*به او کمک کنید که بفهمد منحصر به فرد است: هر بچه ای منحصر به فرد است .وقتی آنها این را می فهمند و ویژه هستند). به علاوه هرچه بزرگ تر می شوند کمتر احتمال استفاده از مواد مخدر در آنها وجود دارد؛ آنها بدون مواد مخدر احساس ارزش می کنند. برای آنکه به بچه ها بفهمانید ویژه هستند ، باید بفمید هرکدامشان در چه چیزی بی همتا هستند. ویژگی خاصشان را شناسایی کنید و به خاطر آن خصوصیات تشویقشان کنید . همین طور به آنها کمک کنید بفهمند که آینده منحصر به فردی دارند. آنها به دنیا آمده اند تا زندگی خودشان را بکنند ، نه زندگی ای که شما به عنوان والدین از آنها انتظار دارید . راه دیگری برای اینکه به آنها کمک کنید احساس خاص بودن کنند ، پرسیدن نظرشان و ارزش قائل شدن برای آنهاست. 

*گوش دادن را تمرین کنید.اصولا برای پدران سخت است که در مقابل عجله برای پادرمیانی و حل مشکلات کودکشان و گفتن اینکه باید چه کار کنند و انتقاد از آنها ، مقاومت کنند. این عکس العمل ها غالبا از احساس عشق به آنها می آید؛ از اینکه کار اشتباهی کنند می ترسند و می خواهند اوضاع را مرتب کنند ، ولی این روش تقریبا هیچ موثر نیست. در نتیجه بچه ها ، به خصوص نوجوانان از گفتن مسائلشان به پدرشان دست می کشند، چون از سخنرانی که قرار است بشنوند بیزارند. پس وقتی فرزندان نوجوانتان چیزی در مورد مهمانی و مشکلاتی که داشتند تا در برابر اصرار دوستشان برای مصرف سیگار ، الکل یا مواد مخدر کم نیاورند ، می گویند ، خیلی راحت می تواند مسئله را به سمت خودتان بکشانیدو بگویید “به یاد می آورم وقتی هم سن تو بودم …. .”در بعضی از مراحل ، صحبت در مورد تجارب خودتان مهم است ، اما مهم تر از آن این است که بگذارید فرزندتان حرفش را بزند.

5-استعداد درونی 

هر فرد جوانی یک یا دو جرقه نهان دارد . چیزهایی در درون آن جرقه ها هستند که جوانان عاشق انجامشان هستند . جرقه ها فقط وقتی باقی می مانند که بزرگسالانی در خانواده و بیرون از خانواده حمایت و کمکشان کنند. غم انگیز است که بسیاری از کودکان جرقه شان را از دست می دهند. وظیفه شما این است که به کودکانتان کمک کنید جرقه شان را پیدا کنند . کودکی با علاقه شدید به موضوعی خاص ، تقریبا در تمام زمینه های زندگی اش بهتر عمل می کند. مراقب فعالیت هایی باشید که بسیار رقابتی هستند ،فشار زیادی به آنها وارد می کنند و لازم است در آنها کامل و بی عیب و نقص عمل کنند. اگر جرقه واقعی باشد، انرژی بخش و جالب است. 

 

کلام پایانی

نقش شما به عنوان والدین در مورد دخترانتان بسیار پررنگ است و این وظیف با قدردانی کردن از او آغاز می شود . بیش از هر کس دیگری عمق وجود او را ببینید و آنچه را که می بینید عاشقانه دوست بدارید . ویژگی های خوبش را پرورش داده و روی نکاتی که احتیاج به تقویت دارند، کار کنید. در این زمینه می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت