روانشناسی

کار درونی انجام ندهید

کار درونی نکردن 

ما معمولا دستیابی به هدف را یک فرایند بیرونی می دانیم.در حال حاضر در نقطه “الف”هستیم و می خواهیم به نقطه “ب”برسیم.با این که تغییرات بیرونی را صورت می دهیم باید به یاد داشته باشیم که دستیابی به اهداف خود آدم متفاوتی می شویم.بنابراین حتا وقتی تغییرات بیرونهی را صورت می دهیم دستخوش انطباق و سازگاری درونی می گردیم !این چطور باعث چالش می شود؟

اگر خود را برای شرایط جدیدی که می خواهید آماده نکنید به لحاظ  ذهنی و هیجانی آماده نخواهید بود از عهده آن ها برآیید بیایید برای بسط این ایده مثالی بزنیم.

تصور کنید هدف شما کم کردن بیست و پنج کیلو گرم وزن است.اگر فقط روی “کاهش وزن”تمرکز کنید از این واقعیت غفلت می کنید که در وهله نخست به دلایل خاصی اضافه وزن پیدا کردید و تا تغییرات درونی را صورت ندهید همچنان وسوسه می شوید و دوباره آن اضافه وزن را پیدا می کنید.

انجام کار درونی نشان می دهد که به این دلیل اضافه وزن پیدا کرده اید که عزت نفس شما پایین بوده است و به باورتان ارزشی برای مراقبت از خود یا کاهش آسیب پذیری هیجانی ندارید.مطمئن باشید اگر این نوع باورها را حل و فصل نکنید مانع از آن می شود گه وزن خود را کاهش دهید،جلوی اضافه وزن را بگیرید و زندگی شادمانه تری داشته باشید.

همین وضعیت در مورد اهداف دیگر هم اتفاق می افتد.می توانید هدفی را ترسیم کنید تا در کسب و کار موفق تر باشید ولی اگر ندانید که چه چیزی موفقیت شما را محدود کرده است ممکن است آن چرخه را دوباره تکرار کنید.آیا در باور کردن توانایی های خود مشکل دارید؟آیا از ریسک کردن می ترسید؟آیا از فروشی که میزان تبلیغات محصولات یا خدمات شما را محدود کند می ترسید؟پرداختن به این موضوعات زیر بناییمی تواند شکست را به موفقیت تبدیل کند.

راه علاج

اثربخش ترین راهی که برای این چالش پیدا کرده ام این است که خصوصیاتی را در نظر بگیرید که برای رسیدن به هدف خود به آن نیاز دارید و آن گاه شروع به ساختنشان کنید.

برای مثال اگر هدف شما موفقیت کاری بیش تر است از خود بپرسید یک کاسب یا تاجر موفق چه ویژگی هایی دارد. ویژگی هایی مثل اعتماد به نفس، جرئت،خلاقیت،انعطاف پذیری و غیره.

وقتی فهرستی از این ویژگی ها تهیه کردید آن ها را درون خود پرورش دهید. تمرین کنید که اعتماد به نفس بیش تری داشته باشید، جرئت داشته باشید، خلاقیت خود را بیش تر ابراز کنید و تا حد ممکن روی انعطاف پذیری خود کار کنید.

اگر هدف شما داشتن زندگی سالم تر است ببینید چرا تا به حال چنین روشی نداشته اید.آیا باور به این که شایستگی یک زندگی سالم و شاد را دارید مشکل است؟

اگر رژیم غذایی شما سرشار از غذای پر کالری است شاید نشان گر این باشد که در پی سرپوش گذاشتن روی مسائل هیجانی هستید که با آرام کردن شان می توانید از شر وسوسه خوردن این غذاها نیز رها شوید.

اگر هنگام تلاش برای رسیدن به اهدافتان سعی کنید مسائل درونی خود را حل و فصل کنید احتمال موفقیتتان دو برابر می شود.

برگرفته از کتاب چالش های هدف گذاری

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

3/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت