داروهای روانپزشکی

کلرودیازپوکساید برای اختلالات اضطرابی

کلرودیازپوکساید احتمالاً واکنش ها و توانایی های شما برای رانندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. این تأثیرات می تواند تا روز بعد ادامه داشته باشد. وقتی که واکنش شما دچار اختلال می شود، رانندگی جرم محسوب می شود. در زمان مصرف کلردیازپوکساید، الکل ننوشید. دوره درمانی شما بسیار کوتاه خواهد بود. این دوره می تواند از یک یا دو روز تا حداکثر 4 هفته ادامه داشته باشد.

کلرودیازپوکساید چیست؟

کلرودیازپوکساید یک بنزودیازپین است که برای درمان اختلالات اضطراب استفاده می شود. کلرودیازپوکساید همچنین در کوتاه مدت برای درمان علائم ترک الکل یا اضطراب پیش از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. کلرودیازپوکساید برای موارد دیگری که در این راهنمای دارو ذکر نشده است نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کلردیازپوکساید چیست؟

اطلاعات مهم درباره داروی کلرودیازپوکساید

کلرودیازپوکساید می تواند تنفس شما را آهسته یا متوقف کند، به ویژه اگر اخیراً از داروهای اپیوئید، الکل یا داروهایی دیگری که می توانند تنفس را آهسته کنند استفاده کرده اید. سوء مصرف کلرودیازپوکساید می تواند منجر به اعتیاد، اُوردوز یا مرگ شود. این دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران به آن دسترسی نداشته باشند.

نکات قبل از مصرف قرص کلرودیازپوکساید

نباید در صورت آلرژی به کلرودیازپوکساید از آن استفاده کنید. اگر دارای هر یک از موارد زیر هستید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • افسردگی، اختلال خلقی، فکر کردن در مورد خودکشی یا اقدام به خودکشی، مصرف الکل یا اعتیاد دارو؛ یا بیماری کبد یا کلیه.
  • در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • کلرودیازپوکساید ممکن است به جنین شما آسیب برساند. از مصرف کلرودیازپوکساید در طول سه ماه اول بارداری خود خودداری کنید.
  • اگر از کلرودیازپوکساید در حین بارداری استفاده کنید، نوزاد شما به دارو وابسته خواهد شد. این امر می تواند موجب ایجاد علائم ترک تهدید کننده به مرگ در نوزادان پس از تولد شود. نوزادانی که وابسته به داروی اعتیاد آوری متولد می شوند ممکن است به مدت چند هفته نیاز به درمان دارویی داشته باشند.
  • ممکن است در حین استفاده از این دارو، شیردهی ایمن نباشد. از پزشک خود درباره ی هر گونه احتمال خطری سؤال کنید.
  • کلرودیازپوکساید برای استفاده افراد کمتر از 6 سال مناسب نیست.
نکات قبل از مصرف قرص کلرودیازپوکساید

نحوه مصرف قرص کلردیازپوکساید

  • راهنمایی های روی برچسب دارو را بخوانید و دنبال کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز دارو را تغییر دهد. هرگز از کلرودیازپوکساید در مقادیر بالاتر یا طولانی تر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. اگر احساس تمایل افزایش یافته به استفاده بیشتر از این نوع دارو را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هرگز این دارو را با فرد دیگری، به ویژه کسی که سابقه سوء مصرف یا اعتیاد دارو را دارد به اشتراک نگذارید. سوء مصرف می تواند منجر به اعتیاد، اُوردوز یا مرگ شود. این دارو را در جایی نگه داری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. فروش یا بخشیدن این نوع دارو، برخلاف قانون است.
  • کلرودیازپوکساید معمولاً به مدت بیش از 4 ماه برای درمان اختلال اضطراب استفاده نمی شود. دستورالعمل های مقدار مصرفی دارو توسط پزشک را به دقت دنبال کنید.
  • استفاده از مصرف کلرودیازپوکساید را به طور ناگهانی متوقف نکنید وگرنه دچار علائم ترک اعتیاد ناخوشایندی خواهید شد. دستورالعمل های پزشک خود را درباره ی کاهش دوز داروی خود دنبال کنید.
  • این دارو را در دمای اتاق دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. شما باید مراقب باشید که کسی از این دارو به طور نامناسب یا بدون تجویز پزشک استفاده نکند.
نحوه مصرف قرص کلردیازپوکساید

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردیم چکار کنیم؟

به محض این که به یاد آوردید، این دارو را مصرف کنید، اما اگر زمان نوبت بعدی دارو فرا رسیده، دوز از دست داده را مصرف نکنید. از مصرف همزمان دو دوز دارو خودداری کنید.

اگر این دارو را بیش از حد مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

با اورژانس یا مرکز مسمومیت های دارویی تماس بگیرید. مصرف بیش از اندازه کلرودیازپوکساید می تواند کشنده باشد. علائم اُوردوز ممکن است شامل خواب آلودگی، گیجی، ضعف عضلانی یا از دست دادن هوشیاری باشد.

در حین مصرف این دارو از چه چیزهایی باید پرهیز کنم؟

  • الکل مصرف نکنید. عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ممکن است رخ  دهد.
  • از رانندگی یا فعالیت خطرناک تا زمانی که از تأثیرات کلرودیازپوکساید آگاه نیستید، خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی ممکن است موجب سقوط، تصادفات و یا آسیب های شدید شود.
عدم مصرف کلرودیازپوکساید با الکل

عوارض جانبی کلردیازپوکساید

اگر بعد از مصرف قرص کلرودیازپوکساید دارای علائم واکنش آلرژیک زیر هستید با اورژانس تماس بگیرید:

  •  کهیر، تنفس دشوار، ورم صورت، لبها، زبان یا گلو.
  • کلرودیازپوکساید می تواند تنفس شما را آهسته کند، به ویژه اگر شما اخیراً از مواد مخدر، الکل یا دیگر داروهایی که تنفس را آهسته می کنند استفاده کرده اید. فردی که از شما مراقبت می کند باید بداند که اگر شما دارای تنفس ضعیف یا آهسته هستید، اگر بیدار شدن برای شما دشوار است یا اگر تنفس شما قطع شده، فوراً با اورژانس تماس بگیرد.
عوارض جانبی کلردیازپوکساید

اگر دارای علائم زیر هستید فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • تغییرات غیر طبیعی در خُلق یا رفتار
  • مشکلاتی در تعادل یا حرکت عضلات
  • سرگیجه، هیجان، عصبانیت، احساس بی قراری، تفکرات خود کشی یا آسیب زدن به خود، تب، لرز، گلودرد یا درد بالای شکم، ادرار تیره، زردی (زرد شدن پوست یا چشمان).
  • اثرات آرامبخش کلرودیازپوکساید ممکن است در افراد مسن تر بیشتر طول بکشد. سقوط تصادفی در بیماران مسنی که بنزودیازپین مصرف می کنند، شایع است. احتیاط کنید تا از سقوط یا آسیب تصادف در امان بمانید. عوارض جانبی احتمالی ممکن است شامل خواب آلودگی، گیجی، یا مشکلات تعادل باشند.
  • این فهرست عوارض جانبی، کامل نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهند. برای توصیه های پزشکی درباره ی عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.
کلرودیازپوکساید برای بی خوابی و اضطراب

چه داروهای دیگری بر کلردیازپوکساید تأثیر می گذارند؟

مصرف کلردیازپوکساید به همراه دیگر داروها که موجب خواب آلودگی یا آهسته کردن تنفس شما می شوند، می تواند موجب عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. پیش از مصرف مواد مخدر یا اپیوئید، داروی خواب آور، شل کننده ی عضلات یا دارو برای اضطراب یا تشنج با پزشک خود صحبت کنید.

دیگر داروهایی که بر کلردیازپوکساید تأثیر می گذارند، شامل داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی می باشد. به پزشک خود در مورد داروهای مصرفی خود و هرگونه دارویی که مصرف آن را شروع یا قطع کرده اید صحبت کنید.

نکات مهم در مصرف کلرودیازپوکساید

  • به خاطر داشته باشید که این دارو و دیگر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از این دارو فقط برای مورد تجویز شده استفاده کنید.
  • همیشه با پزشک خود درباره اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه مشورت کنید تا بدانید که آیا این اطلاعات در مورد شرایط فردی شما کاربرد دارند.
  • به یاد داشته باشید که باید قرار ملاقات منظم با پزشک یا کلینیک خود داشته باشید، تا پزشک، پیشرفت شما را بررسی کند.
  • کلرودیازپوکساید احتمالا واکنش ها و توانایی شما برای رانندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. رانندگی در حالی که واکنش های شما مختل شده اند، جرم است. تا زمانی که واکنش شما درست نشده است رانندگی نکنید، به ویژه اگر تازه درمان را آغاز کرده اید. لطفاً آگاه باشید که اثرات کلرودیازپوکساید می توانند تا روز بعد نیز طول بکشند. حتی اگر توانایی رانندگی شما با مشکل مواجه نشده و می توانید رانندگی کنید، توصیه می شود که به همراه خود مدرکی از تجویز دارو برای شما (کپی از نسخه یا اطلاعات بیمار می تواند مناسب باشد) به همراه داشته باشید.
نکات مهم در مصرف کلرودیازپوکساید
  • کلرودیازپوکساید فقط در زمانهای کوتاهی، اغلب فقط به مدت چند روز باید مصرف شود. چرا که مصرف آن در طولانی مدت می تواند منجر به احساس وابستگی به این دارو شود. همچنین، بدن شما سریعاً به آن عادت خواهد کرد و پس از این مدت ممکن است اثر دلخواه را نداشته باشد.
  • اگر قرار است بدن شما سم زدایی شود، باید از مصرف هر گونه الکل خودداری کنید. حتی اگر شما کلرودیازپوکساید را به دلیلی دیگر مصرف می کنید، هنوز هم نباید الکل بنوشید. این دارو احتمال عوارض جانبی را افزایش خواهد داد.
  • وقتی که زمان قطع مصرف دارو فرا رسید، پزشک شما توصیه خواهد کرد که دوز مصرفی کلرودیازپوکساید را به تدریج کاهش دهید. این امر خطر تجربه عوارض ترک را کاهش می دهد. هر یک از این دستورالعمل هایی را که پزشک به شما می دهد، به دقت دنبال کنید.
  • اگر شما قرار است جراحی یا هر گونه درمان دندانپزشکی انجام دهید، در مورد مصرف کلرودیازپوکساید با پزشک صحبت کنید. چرا که کلرودیازپوکساید، اثرات بیحسی را افزایش می دهد.
  • تصور می شود که پس از سم زدایی، احتمال اینکه به نوشیدن الکل سنگین روی بیاورید، بسیار کم است. پزشک، پرستار یا مرکز ترک اعتیاد مواد مخدر و الکل می توانند در زمانی که سعی در ترک الکل دارید، از شما پشتیبانی کنند. گروههای خودیاری مانند انجمن الکلی های گمنام نیز به بسیاری از مردم کمک می کنند.
4/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت