سبک زندگی و موفقیت

کلیدهای تربیت و رشد دختران (تولد تا مدرسه)

برای دختران چه چیزی می خواهید؟ در چه سن و سالی تبدیل به یک دختر خواهند شد؟ در چه سنی گوشهایش را سوراخ می کند؟ برخی والدین برای این سوالات جواب های قاطعی دارند و برخی هنوز در مورد آنها فکر هم نکرده اند که البته شاید پاسخ ها در ناخودآگاهشان باشد. هرچند یک نکته از همین شروع باید مشخص شود؛  بچه ها نباید به صورت خمیر بازی در دستان ما باشند. آنها به خودشان تعلق دارند و شخصیت و زندگی کاری منحصر به فرد خود را به دنیا معرفی می کنند . به عنوان والدین کودک، این شانس را داریم که در این مسیر به آنها کمک کنیم و البته برای موفقیت در این راه باید ابتدا نقش خود را به خوبی درک کنیم. هر کودک شگفت انگیز و هدیه ای منحصر به فرد است. با وجود تفاوتهای فردی، تفاوتهای جنسیتی نیز وجود دارد؛ برای مثال بعد از هفته اول تولد ، نوزاد دختر به خوبی می تواند صدای مادرش و همین طور صدای گریه کودک دیگری را در اتاق تشخیص دهد . نوزاد پسر فاقد این توانایی هستند . مضمنا زنان توانایی درک جزئیات چیزهایی را که می بینند بهتر از آقایان دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلیدهای تربیت پسران کلیک کنید.

 

سالهای ابتدایی زندگی

والدین یک دختر باید توجه ویژه ای به تصاویر درونی خود از یک دختر داشته باشند و این سوال را از خود بپرسند: “اینکه او یک دختر است، برای من چه معنایی دارد؟” جواب این سوال اهمیت زیادی در کمک به والدین دارد تا از تحمیل کردن دستورالعمل های پنهانی به دخترشان اجتناب کنند، مثلا با گفتن “او نباید شبیه مادرم باشد” یا “اجازه ندارد مثل خواهرم لوس و نازپرورده شود” یا ” تو باید بتواند از خودش مراقبت کند”.والدین در صورت آگاه بودن از تصاویر درونی ذهن خود، می توانند در مورد فاصله گرفتن از آنها و انتخاب مسیر جدید و یا پذیرفتن آنها تصمیم صحیح تری اتخاذ کنند.

رشد زبانی

رشد زبانی یکی از حوزه هایی است که پیشرفت دختران در آن سریع تر از پسران است . دختران در 10 ماهگی ، می توانند سه کلمه را ادا کنند، در حالی که پسران هم سن و سالشان ، فقط می توانند یک کلمه بگویند. در هجده ماهگی ، دایره لغات نیمی از دختر بچه ها 56 کلمه است، درحالی که نیمی از پسران فقط 28 کلمه را یاد گرفته اند. در 16 ماهگی، نیمی از دختران بیش از 206 کلمه را می فهمند ، اما این رقم برای پسران هم سنشان فقط 134 کلمه است،البته در بیست ماهگی پسران موفق می شوند خودشان را به دختران برسانند . بنابراین در مجموع تسلط دختران بر زبان بیشتر است . نیمکره چپ مغز دختران که مرکز حرف زدن و دستور زبان در آن قرار دارد ، زودتر فعال می شود .تعداد کلماتی که پدر و مادر به فرزندشان یاد می دهند یا به عبارت دیگر حجم مکالمات روزانه آنها می تواند نشان دهنده میزان هوش، موفقیت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی او در آینده باشند .

هر چه تعداد کلماتی که میان والدین و فرزندان رد و بدل می شود بیشتر باشد ، موفقیت او در این حوزه ها بیشتر است .حرف زدن باعث تحریک مغز می شود و به برقراری ارتباطاتی کمک می کند که برای افزایش هوش ، خلاقیت و سازگاری کودک لازم است . اگر در شرایطی زندگی می کنید که می توانید کودکتان را دو زبانه بار بیاورید ، حتما این کار را بکنید . کودکان در سالهای اول زندگیشان ، زبان را راحت تر و طبیعی یاد می گیرند و این موضوع در هیچ مرحله دیگری از زندگی آنها ، به این سادگی نخواهد بود. یادگیری زبان دوم تسلط فرزند شما را بر زبان مادری اش افزایش نمی دهد . اما به طور کلی تاثیر مثبتی بر هوش او دارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که تحریک زبانی کودکان ، از طریق حرف زدن انجام می شود ، نه به وسیله گوش دادن به نوار کاستیا تماشای فیلم های ویدئویی. شما می توانید این کار را بوسیله صحبت کردن و توضیح دادن درباره کارهای که باید انجام دهند ، آواز خواندن و در سنین بالاتر کتاب خواندن برا فرزندان انجام دهید .

ورزش ، موسیقی و بازیهای مختلف چه تاثیری بر هوش کودک می گذارند؟

دختران هم مانند پسران، در ابتدای تولد بیش از صد میلیارد سلول عصبی دارند که تنها بخش کوچکی از این سلول ها جریانات خاص ژنتیکی را دنبال می کنند و بقیه منتظر یک برنامه خوب آموزشی می مانند. سلول های عصبی از طریق ادراکات حسی و فعالیتهای حرکتی مسیرهای عصبی می سازند که در نهایت منجر به بروز حرکات ارادی و غیرارادی می شوند. مراحل شکل گیری مهارتهای جسمی کودکان در سه ماهگی ، کم کم شروع به تماشای دست های خود می کنند و یاد می گیرند که آنها را به دهانشان ببرند. در واقع بردن دست به سمت دهان اولین حرکت ارادی آنهاست . با تکرار این عمل یک مسیر شکل می گیرد و این حرکت تبدیل به نوعی کار غیر ارادای می شود .آنها در پنج ماهگی یاد می گیرند که با شکل ارادی دستشان را برای برداشتن چیزهایی که در اطرافشان هست ، دراز کنند. بنابراین بهتر است در این سن، وسایل مختلف با جنس های گوناگون از یک وسیله سخت گرفته تا یک چیز نرم یا رنگی و … در اختیارش بگذارید و مهم تر از همه اینکه به او اجازه گل بازی ، آب بازی و شن بازی بدهید. موسیقی، ورزش،نقاشی و… فقط سرگرمی نیستند ، بلکه هوش دخترتان را افزایش می دهد البته به شرطی که داوطلبانه و بنابر میل و اشتیاق خودش به این کارها بپردازد .

آموزش توالت رفتن

 

خداحافظی با پوشک در دختران زودتر  و راحت تر از پسران است. به طور دقیق به او بگویید که در دستشویی چه کار می کنید و بعد پیشنهاد کنید کار شما را با لگن بچه یا صندلی توالت انجام دهد. در تابستان پوشک دخترتان را در بیاورید تا متوجه شود چه وقتهایی ، ادرار می کند. هیچ فشاری به او وارد نکنید. از هر موفقیتی که به دست می آورد ، خوشحال شوید و کل ماجرا را خیلی بزرگ نکنید. همه بچه ها دیر یا زود مهارت توالت رفتن را یاد می گیرند. چیزی که کودکتان در این دوره نیاز دارد صبر، همدلی و درک متقابل است. تنبیه، تحقیر یا خندیدن به کودک، باعث بیشتر شدن مشکلات می شود . به طور کلی دختران سریع تر از پسران پیشرفت می کنند. این مسئله در مورد توالت رفتن هم صدق می کند. دختران زودتر از پسران یاد می گیرند که ادرارشان را کنترل کنند. در سن سی ماهگی سی درصد از دختران و تنها پانزده درصد از پسران مهارت توالت رفتن را می آموزند. و در سن سه سالگی ، هفتاد درصد دختران در انجام این کار موفق می شوند. در حالی که این رقم در میان پسران پنجاه درصد است. البته همیشه استثنا هم وجود دارد.

در مجموع می توان گفت دختران بهتر از پسران قادر به کنترل خودشان هستند . این مسئله در مورد بدخلقی هایی که در یکی ، دوسالگی ، بین دختران و پسران شایع است هم صدق می کند. در واقع، از سه سالگی به بعد، دختران کمتر از پسران بدقلقی می کنند و همچنین راحت تر از پسران خودشان را با شرایط مهدکودک و پیش دبستانی وفق می دهند.

کنجکاوی جنسی

آلت تناسلی پسربچه ها کاملا مشخص و قابل دیدن است و پسران خیلی زود، آن را به عنوان منبع لذت کشف می کنند، درحالی که این موضوع در دختران به این سادگی نیست. گاهی اوقات والدین فراموش می کنند که دخترشان هم ممکن است میل جنسی داشته باشد . بنابراین اگر دختری در مورد آلت جنسی اش کنجکاوی کند یا بخواهد آن را بیشتر بشناسد ، بزرگترها معمولا او را منع می کنند و این کار را نوعی رفتار پرخطر می دانند . دختران بالاخره این قسمت شگفت انگیز بدن خود را بدون کمک دیگران کشف می کنند و ما موظفیم که اجازه این کار را به آنها بدهیم . معمولا ، دخترانی که اجازه دارند بدن خود را در شرایطی آرام و بدون هیچ گونه نگرانی کشف کنند ، دچار حس حسادت نسبت به آلت تناسلی پسران نمی شوند. دختر شما باید بداند وجه تمایز بدن زنان و مردان در این است که زنان می توانند به یک موجود دیگر زندگی ببخشند و لذت مادر شدن را تجربه کنند.

مدرسه و یادگیری

علاوه بر پروش دختران در منزل و درسهایی که او از شما یاد می گیرد ، باید مراقب پیام هایی که از سوی جامعه دریافت می کند نیز باشید. معمولا دخترانی که به مدرسه می روند از پسران هم سن و سالشان جلوتر هستند؛ آنها زودتر خودشان را با مدرسه وفق می دهند ، مهارت خواندن را سریع تر فرا می گیرند و به طور کلی دردسر کمتری درست می کنند. دخترانی که نمی توانند به سرعت هم جنس هایشان خواندن و نوشتن را بیاموزند، معمولا با خطر طرد شدن از سوی هم کلاسی هایشان مواجه می شوند . این موضوع بخصوص برای دختران اهمیت ویژه ای دارد ؛ زیرا عضو یک گروه بودن برایشان بسیار مهم است. اولین کمک شما به دخترتان قبل از ورود او به مدرسه –البته در صورتی که برایتان مقدور باشد- این است که مدرسه ای برایش انتخاب کنید که بهترین شرایط ممکن را برایش فراهم کند تا بتواند از درس خواندن لذت ببرد. اگر از مشکلاتی که دخترتان در مدرسه دارد، اخبار بدی به گوشتان رسیده، بسیار مهم است که از او حمایت کنید و به اونشان دهید که با وجود همه این مشکلات ، دوستش دارید. اگر لازم است با معلم هایش حرف بزنید و در صورت لزوم ، به طور موقت برایش معلم خصوصی بگیرید .همچنین از علاقه های خاص او حمایت کنید و با دقت او را زیر نظر داشته باشید تا هم خودش و هم شما بفهمید که چه توانایی هایی دارد و در چه مواردی باید کمکش کنید .  پسران اغلب به تمرینات تصویری واکنش بهتری نشان می دهند ؛در حالی که دختران نسبت به مطالب ارائه شده به صورت گفتاری و نوشتاری بازخورد مناسب تری دارند .

قوه تخیل بصری-فضایی دخترتان را تقویت کنید . مهارت های بصری-فضایی، از طریف تمرین و تجربه بازی با اسباب بارزی های مناسب تقویت می شود . مثل بازی با لگو و بلوکهای ساختمانی چوبی، فعالیت های ورزشی هم در افزایش این مهارت مفید هستند. به او یاد دهید زود تسلیم نشود و دنبال راه حل های مناسب بگردد. اگر دیدید در انجام دادن یک کار خاص با مشکل مواجه شده ،از جمله های امید بخش استفاده کنید؛ مثل “شاید هنوز روش درست را پیدا نکردی . بیا با هم دنبالش بگردیم”.

 

کلام پایانی

این موضوع که آیا فرزند ما دختر است یا پسر اهمیت زیادی دارد (البته فراموش نکنید که سلامتی کودک مهم ترین مسئله بعد از تولد است) و سوال مهمی که باید از خودتان بپرسید این است که برداشت شما از جنسیت کودک چیست؟ و اینکه چطور با آن تعامل دارید؟ یکی از وظایف مهمی که به محض تولد نوزاد، روی دوش والدین قرار می گیرد، خداحافظی با تصویر کودک دلخواهی است که در رویاهایشان داشته اند و پذیرش مسئولیت کودک موجود که هم اکنون در آغوش گرفته اند؛ با همه خصوصیات ظاهری، رفتاری و حتی جنسیت او. شما می توانید در این زمینه مهم تربیت فرزند خود از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت