سبک زندگی و موفقیت

کلیدهای رشد فردی 

واژه هایی همچون استعداد و توانایی در هر زبانی، در گروه واژه های مثبت و انگیزه بخش قرار می گیرد . این گونه واژه ها به انسان کمک می کند تا با خوش بینی به آینده بنگرد . این واژه ها برای انسان امید آفرین هستند و موفقیت را نوید می دهند. این واژه ها در واقع احساس کامیابی و درخشش را در وجود انسان برمی انگیزند. استعداد و توانایی نشان دهنده گزینه های ممکن برای ما هستند. نظر شما درباره ی استعدادهای شکوفا نشده و توانایی به کار گرفته نشده وجودتان چیست؟ درست به همان اندازه که واژه هایی همچون توانایی و استعداد بار معنایی مثبت دارند، این عبارت ها بار معنایی منفی دارند.

وقتی توانایی های وجودتان را به کار نمی گیرید ، ممکن است همچون انسانی از دنیا بروید که نغمه درونش هنوز شکوفا نشده است. اکنون این سوال مطرح می شود : چگونه چنین کاری انجام دهید؟ پاسخ این سوال در رشد و پیشرفت دائمی شما نهفته است . برای به کارگیری هرچه بیشتر توانایی های وجودتان ، باید همواره در حال رشد و پیشرفت باشید . برای همواره رشد کرد و پیشرفت داشتن نیز باید آگاهانه در این باره تصمیم بگیرید و اقدام کنید. در این مقاله به شما می آموزیم چگونه رشد و پیشرفتی موثر داشته باشید ، به گونه ای که از بهترین فرصت ها استفاده کنید و بتوانید تا حد امکان به همان انسانی تبدیل شوید که برای آن منظور آفریده شده اید. 

 

کلیدهای رشد فردی 

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که منظور از رشد و پیشرفت شخصی چیست ؟ پاسخ این سوال همچون ماهیت وجودی تک تک شما بی نظیر و منحصر به فرد خواهد بود. برای پی بردن به هدف واقعی و راستینتان در زندگی، باید در زمینه خودآگاهی رشد کنید. برای تبدیل شدن به انسانی بهتر و شایسته تر،باید به رشد شخصیت تان توجه بیشتری نشان دهید. .برای دستیابی به اهداف مالی خود در زندگی، باید دانش اقتصادی خودتان را افزایش دهید. برای تقویت روح و روان خود، باید در زمینه امور معنوی رشد کنید. برای پیشرفت کردن در امور شغلی تان ، باید مهارت های خود را هر چه بیشتر پرورش دهید. برای تبدیل شدن به همسر یا والدینی بهتر و شایسته تر، باید در زمینه روابط انسانی رشد کنید. جزئیات مربوط به رشد و پیشرفت انسان ها با یکدیگر متفاوت است ، اما راهکارهای کلی رشد و پیشرفت برای همه ی انسان ها یکسان خواهد بود. در این مقااله راهکارهایی مطرح می شود که به شما می آموزد چگونه به هدف ارزشمندتان در زمینه رشد و پیشرفت شخصی برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله” دشمنهای موفقیت خود را بشناسید” را مطالعه کنید.

خواستن 

اگر رویاها، اهداف و آرزوهای ارزنده ای دارید ، بدانید که برای دستیابی به آنها باید بی وقفه در حال رشد و پیشرفت باشید . اما اگر شما از آن دسته انسان هایی هستید که یک یا چند باور اشتباه را در سر می پرورانید ، این باورها شکافی را در مسیر رشد و پیشرفتتان به وجود می آورد . در این صورت نمی توانید رشد و پیشرفتی بی وقفه داشته باشید و توانایی های وجودتان را هرچه بیشتر و بهتر به کار بگیرید. 

به چند اندیشه یا باور اشتباه درباره رشد و پیشرفت توجه کنید :

*باور اشتباه حدس و گمان: ” حدس می زنم که به طور طبیعی پیشرفت خواهم کرد” 

در کودکی ، جسم ما به طور طبیعی رشد می کند . پس از گذشت چند سال ما به انسانی تبدیل می شویم که قامتی بلند تر دارد، نیرومندتر است ، می تواند کارهای جدید را به ثمر برساند و با دشواری های جدید روبرو شود . احتمالا برخی از انسان ها این باور ناخودآگاه را همچنان تا بزرگسالی در ذهنشان پرورش می دهند که با گذشت زمان به انسانی بهتر و شایسته تر تبدیل می شویم. اما ما به سادگی با گذراندن روزهای زندگی مان پیشرفت نمی کنیم.ما باید آگاهانه در این باره تصمیم بگیریم. 

*باور اشتباه مربوط به دانش: “من نمی دانم چگونه پیشرفت کنم” 

بسیاری از انسان ها فقط از ضربه های سخت و محکم، درس های زندگی را می آموزند . تجربه های دشوار اغلب درس های زندگی را به شیوه ای دشوار به آنان می آموزد و آنان به این ترتیب تغییر می کنند . گاهی تغییر آنان به سوی تبدیل شدن به انسانی بهتر خواهد بود و گاهی نیز تغییر وارونه اتفاف خواهد افتاد. شیوه بهتر این است که آگاهانه برای رشد و پیشرفت خودتان برنامه ریزی کنید. به این ترتیب، تصمیم می گیرید باید تا چه سطحی پیشرفت کنید ، یا خواسته شما در این باره چیست. انتخاب می کنید که چه نکته هایی را بیاموزید و سپس تا پایان این مسیر را به شیوه ای منظم و با سرعتی می پیمایید که خودتان آن را تعیین می کنید. 

*باور اشتباه مربوط به اشتباه کردن: “می ترسم اشتباه کنم”

رشد و پیشرفت ممکن است کاری پر دغدغه باشد. چنین حقیقتی به این معنی است که بپذیرید شما همه ی پاسخ ها را ندارید . رشد کردن و پیشرفت داشتن مستلزم این است که بپذیریدممکن است اشتباه کنید شاید تصور کنید که در این صورت انسانی هوشمند به نظر نمی رسید . بسیاری از انسان ها دوست ندارند اشتباه کنند . به هر حال ، اگر می خواهید رشد کنید و پیشرفت داشته باشید ، باید بهای بلیط ورودی به این عرصه را بپردازید و بهای آن نیز اشتباه کردن گاه و بی گاه خواهد بود. باید بر ترس تان در این زمینه تسلط یابید که ممکن است اشتباه کنید . پنج عامل مانع انسان برای رسیدن به موفقیت می شود :

ترس از شکست خوردن 

ترس از به خطر افتادن احساس امنیتمان در رویارویی با ناشناخته ها 

ترس از پیشرفت های مالی بی حد و اندازه 

ترس از آنچه دیگران درباره ما می گویند یا می اندیشند 

ترس از این حقیقت که موفقیت ما ممکن است به جدایی ما از دوستان قدیمی ما منجر شود. 

کدام یک از این ترس ها بیشتر در شما تاثیر می گذارد؟ همه ما انسان ها به ترس های گوناگونی دچار می شویم سعی کنید از انرژی بخشیدن به ترس هایتان بپرهیزید. 

*باور اشتباه کامل بودن: “قبل از شروع کردن، باید بهترین شیوه را بیابم” 

 

اگر می خواهید بهترین شیوه را بیابید، فقط باید دست به کار شوید .شب هنگام در جاده ناشناخته ای رانندگی کنید . در حالت مطلوب ، اغلب دوست دارید ، قبل از حرکت کردن ، با کل آن جاده آشنا باشید. اما بتدریج در این جاده پیش می روید و آن را مشاهده می کنید. در حالی که اندکی پیشروی می کنید ، بخشی از جاده بر شما آشکار خواهد شد . اگر می خواهید کل این جاده را مشاهده کنید ، پس باید همچنان به پیشروی کردنتان ادامه دهید. 

آگاهی 

نخستین گام ، به سوی تغییر و تحول ، آگاهی است . اگر می خواهید از موقعیت کنونی تان به موقعیت دلخواهتان برسید ، در ابتدا باید از گزینه هایی آگاهی یابید که شما را از مقصد یا هدف دلخواهتان دور می کند.بکوشید در تصمیم گیری های امروزتان بسیار هوشمندانه عمل کنید . به این ترتیب می توانید اقدامتان را شروع کنید و برای پیشروی کردنتان تصمیم هایی هوشمندانه تر بگیرید. شاید از این حقیقت بی خبر هستید که هم اکنون به سوی مقصد دلخواهتان پیشروی نمی کنید . در این صورت نمی توانید جهت حرکتتان را تغییر دهید . شاید هم این موضوع برای شما بسیار آشکار به نظر می رسد. اکنون این سوال مطرح می شود: آیا زمانی را به برسی کردن  در اینباره اختصاص دهید که هم اکنون به کدام سو حرکت می کنید . اگر به سوی هدف و مقصد دلخواهتان پیش نمی روید ، پس بنویسید که برای رسیدن به مقصد دلخواهتان باید چه اقداماتی را انجام دهید . چنین اقداماتی را تا حد امکان به شیوه ای شفاف توضیح دهید . سوالات زیر را از خود بپرسید : 

به انجام چه کاری علاقه دارید؟

از کدام استعدادها ، مهارت ها و فرصت ها بهره مند هستید که گرایش شما را به انجام دادن این کار تقویت می کند؟

چه انگیزه هایی سبب می شوند به انجام دادن این کار گرایش داشته باشید؟

چه اقداماتی را باید از همین امروز انجام دهید تا بتوانید انجام دادن کار مناسب و دلخواهتان را شروع کنید؟ 

اقدام 

اگر دست به کار نشوید ، هرگز نمی توانید طعم موفقیت را بچشید. انسان های پیشرو و موفق جهان در واقع افرادی هستند که فرصت های دلخواهشان را جست و جو می کنند و اگر نتوانند چنین فرصت هایی بیابند ، خودشان آن را می سازند.چنین حقیقتی به این معناسا که دست به کار شوید و نخستین گام را بردارید . هر روز بکوشید کار ویژه ای انجام دهید که شما را یک گام به هدف ارزشمندتان نزددیک تر می کند . 

پاسخ گویی به دیگران 

هیچ عاملی به اندازه پاسخ گویی به دیگران ، شما را برای به ثمر رساندن اقدامتان برنمی انگیزد. یکی از شیوه های پاسخ گو شدن به دیگران این است که درباره اهدافتان با آنان سخن بگویید . وقتی به دیگران می گویید که قصد دارید چه کارهایی را انجام دهید ، همواره اجباری را برای امجام دادن آن کارها احساس خواهید کرد. البته، باید انسان هایی مثبت اندیش و انگیزه بخش را برای این منظور برگزینید . حتی می توانید از بعض افراد بخواهید که همواره روند پیشروی شما را جویا شوند .این موقعیت درست مانند این است که مهلتی را برای دستیابی به اهدافتان تعیین کنید. بگونه ای که در نظر گرفتن چنین مهلتی سبب شود همواره در حال پیشروی در مسیر به اهدافتان باشید. شما همچنین می توانید نکته هایی را به منزله گزارش کاری بنویسید؛ بگونه ای که گویا در حال پاسخ گویی به کسی هستید. 

 

کلام آخر

دو روز مهم در زندگی هر انسانی وجود دارد؛ روزی که متولد می شویم و روزی که پی می بریم برای چه منظور متولد شده ایم. وقتی همان کاری را انجام می دهید که همیشه خواستار انجام دادنش بوده اید ، زندگی شما در مقایسه با آنچه تصور می کردید بسیار بهتر خواهد شد. بکوشید تا پی ببرید برای به ثمر رساندن چه هدفی به دنیا آمده اید ، سپس با همه ی توان و تلاشتان همان هدف ارزشمند را پیگیری کنید . برای این منظور می توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت