سبک زندگی و موفقیت

کلید کشف و پرورش هشت هوش در کودکان 

هوش کلمه ای قدرتمند است .همه می خواهند باهوش باشند .اگر کودکان باور کنند که برخلاف دیگران باهوش نیستند ، می توانند تسلیم شوند و دست از کار بکشند . آنها انتظارات خود را برای اکنون و آینده کم می کنند . این درباره بزرگسالان نیز صدق می کند . 

انواع هوش چندگانه

انواع هوش در کودکان شامل موارد زیر است:

هوش کلامی ، ذکاوت زبان شناختی کلمات (نوشتن، صحبت کردن و…)

کودکان دارای هوش کلامی با کلمات فکر می کنند . معمولا وقتی که هیجان زده می شوند ، دائم حرف می زنند . آنها به زمانی برای خواندن احتیاج دارند و همچنین باید وقتی که به شنونده نیاز دارند ، به آنها گوش داده شود . آنها از اینکه کلمات درست را در زمان درست استفاده کنند ، لذت می برند . قدرت آنها زبان است . بچه های دارای هوش کلامی دوست دارند با دیگران صحبت کنند ، اما نیازی به شنونده ندارند. آنها معمولا از اینکه هنگام بازی ، کار و مطالعه با خودشان صحبت کنند ، خوشحال می شوند. گاهی شما صدای آنها را می شنوید ، ولی گاهی هم به صحبت کردن با خودشان و درون مغزشان ، بدون اینکه شخص دیگری بتواند آن را بشنود ، رضایت می دهند . ممکن است بچه هایی که هوش کلامی قوی دارند ، زودتر شروع به حرف زدن بکنند . وقتی بزرگتر می شوند ، با علاقه و به خوبی می نویسند و در اوقات فراغتشان برای کسب اطلاعات یا لذت بردن به سراغ خواندن می روند . آنها تکالیف کتابهای درسی را با موفقیت انجام می دهند و معمولا قادر به یادآوری جزئیات هستند. آنها دایره لغات وسیعی دارند و با اعتماد به نفس صحبت می کنند و می توانند با دقت گوش دهند . 

هوش منطقی ، ذکاوت منطقی-ریاضی سوال ها 

کودکان دارای هوش منطقی با سوالات فکر می کنند. وقتی که هیجان زده می شوند، سوال های بیشتری مطرح می کنند . آنها نیاز دارند به چیزهای باارزش بیندیشند، همه چیز معنی داشته باشد و تمام سوال های آنها پذیرفته شود . آنها از حل بازی های فکری و مسائل لذت می برند . قدرت آنها استدلال است . شاید این بچه ها وقتی کوچک تر هستند ، هوش معمولی از خودشان نشان بدهند . توانمندی آنها ریشه در تفکر دارد و ممکن است فقط برای سرگرمی فکر کنند . از آنجا که نیاز آنهاست  دوست ندارند و دوست ندارند که گیج شوند ، شاید بارها بپرسند : “چرا؟” و ممکن است شما  این چرا ها را لج بازی تعبیر کنید که البته گاهی هم می تواند به همین دلیل باشد ، ولی این بچه ها واقعا می خواهند بدانند که چرا شما مخالف دویدن آنها در حیاط پشتی هستید . چرا به دیدار پسرعموهایشان می روند یا اینکه چرا شما برای آنها نهار اسپاگتی درست کرده اید . اگر مدام به سوال های آنها پاسخ هایی نظیر “الان اذیتم نکن” و “اگر بخوای بعدا بهت می گم ” بدهید ، مطمئنا این هوش از کار خواهد افتاد .

هوش تصویری، ذکاوت فضایی تصاویر

کودکانی که هوش تصویری دارند ، با تصاویر فکر می کنند . آنها وقتی برانگیخته می شوند ، به تصاویرشان اضافه می کنند .آنها به آزادی عمل برای نقاشی کردن ، خط خطی کردن و نیز احترام به خلاقیتشان نیاز دارند . از اینکه در فرآیند خلق کردن گم شوند ، لذت می برند . تجسم کردن و مشاهده کردن از توانایی آنهاست . بچه هایی که هوش تصوری دارند ، به چیزهای بصری در کتاب ها مثل تصاویر ، نمودارها، نقشه ها ، جدول ها و شکل ها توجه یا به آنها فکر می کنند . همچنین ، تصاویر ، نمودارهاو رنگ ها را در ذهنشان مجسم می کنند . این کودکان ممکن است صفاتی مثل خلاق ، هنرمند ، بااستعداد و علاقه مند به زیبایی را به خودشان نسبت دهند .  

هوش موسیقی، ذکاوت موسیقایی ضرباهنگ 

بچه های دارای هوش موسیقی با ضرب آهنگ و موسیقی فکر می کنند. آنها هنگامی که هیجان زده می شوند ، موسیقی می سازند. آنها نیاز دارند که بتوانند نظر خودشان را به صورت آهنگین بیان کنند . آنها از اینکه در موسیقی گم شوند و به هدفشان برسند یا حتی از آن فراتر بروند ، لذت می برند . قدرت آنها صدا و موسیقی است . بسیاری از بچه های دارای هوش موسیقی فقط به مفهوم سنتی و قدیمی موسیقی فکر نمی کنند. آنها ضرب آهنگ و موسیقی لازم برای فکر کردن را در جهان اطرافشان نیز پیدا می کنند . تنها کاری که آنها انجام می دهند شنیدن موسیقی و صدا نیست؛ آنها صدا هم تولید می کنند . 

هوش بدنی، ذکاوت بدنی جنبشی حرکت/لمس 

 

این بچه ها با حرکت و لمس کردن فکر می کنند . آنها هنگامی که هیجان زده می شوند ، بیشتر تکان می خورند . آنها برای اینکه حرکت موثرتری داشته باشند به آزادی و گاهی اوقات هم فضای زیادی احتیاج دارند .آنها از اینکه به اهداف فیزیکی خود برسند یا حتی از آن هم فراتر بروند لذت می برند ، چون همه چیز عالی به نظر می رسد . قدرت آنها در حرکت است .  این بچه ها معمولا ، در تکالیف حرکات درشت خوب عمل می کنند، چون قادر به کنترل تمام بدنشان هستند . بنابراین ، ممکن است از انجام دادن کارهای فیزیکی مثل پیاده رروی ، ورزش ، بازیگری ، اردو زدن یا نواختن سازهای موسیقی لذت ببرند و موفق عمل کنند . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوش مکانیکی کلیک کنید.

هوش طبیعت ، ذکاوت طبیعت گرا طرح ها 

این بچه ها با الگوها فکر می کنند . آنها وقتی که هیجان زده می شوند ، دلشان می خواهد بیرون بروند. آنها به عشق و قدردانی خود برای احترام به طبیعت و نیز مکرر بیرون رفتن نیاز دارند . آنها از اینکه خودشان در طبیعت دخالت کنند لذت می برند . قدرت آنها مشاهده الگوهاست . از آنجایی که آنها از چشم خود استفاده می کنند ، این هوش رابطه نزدیکی با هوش تصویری دارد. با این حال بچه های دارای هوش طبیعت گرا مانند آنها با تصاویر ذهنی شان فکر نمی کنند . در عوض، آنها بسیار نسبت به محیط اطراف خود هوشیار هستند . به اشکال ، اندازه ها ، رنگ ها ، طرح ها و بافت ها توجه دارند . 

هوش مردم گرا ، ذکاوت برون فردی مردم 

این بچه ها با استفاده از مردم فکر می کنند . آنها هنگامی که هیجان زده می شوند بیشتر و با تعداد افراد زیادتری حرف می زنند . آنها نیاز دارند مردم به حرف هایشان گوش دهند ، با آنها تعامل کنند و به نظرهایشان واکنش نشان دهند . آنها از اینکه دانسته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و احساس مردم را درک کنند لذت می برند . فکر کردن به وسیله ارتباط گرفتن قدرت آنهاست . 

هوش خود ، ذکاوت درون فردی

این بچه ها با تامل عمیق درونشان فکر می کنند و یادگیری را با زندگی خود مرتبط می کنند . آنها هنگامی که هیجان زده می شوند ، دلشان می خواهد که تنها باشند و بیشتر فکر کنند . آنها به سکوت، آرامش ، خلوت و فضا احتیاج دارند . آنها از اینکه بفهمند چه چیزی را می دانند ، لذت می برند . قدرت آنها از تامل و دانشی که حاصل آن است ، نشات می گیرد . این بچه ها می خواهند هنگام مطالعه و یادگیری مطالب را به طور عمیق متوجه شوند . آنها ممکن است بیش از بقیه بچه ها بخواهند که به نظرهای خود فکر کنند . اگر شما آنها را مجبور کنید که سریعا نظرشان را بگویند یا اینکه دیگران کند بودن او را مسخره کنند ، ممکن است این هوش از کار بیوفتد . 

 

همه افراد با یکی از این هوش های متمایز به دنیا می آیند و با اینکه نیاز به فعال کردن دارند ، ولی همه جا هستند و از بدو تولد در وجود هر انسانی قرار داده شده اند . اگر کودکی با والدینی بی احساس یا غایب، فقر، خشونت یا هرگونه عامل منفی دیگری بزرگ شود ، ممکن است هوش های او در طول دوران زندگی ضعیف تر هم بشوند . این مسئله ممکن است تا حدودی به دلیل دروغ هایی باشد که این کودکان با پرورش در چنین موقعیت هایی درباره خودشان باور می کنند ؛”من مهم نیستم”، “من چیزی نمی شوم” و “نظر من مهم نیست”. کودکی که این حقایق را باور داشته باشد ، هرگز برای سرمایه گذاری روی خودش و پرورش گنج های پنهان وجودش، خود را به زحمت نمی اندازد . کیفیت تربیت شما مهم است . متاستفانه هوش های بعضی از بچه ها به صورت کامل پرورش پیدا نمی کند . طبیعت و تربیت با هم تعیین می کنند که کدام هوش شما را علاقه مند می کند. اینجاست که علایق باعث پدیدار شدن توانمندی های شما می شود . بعضی از هوش ها تبدیل به توانایی می شوند،بعضی ها ممکن است اصلا رشد نکنند و بعضی هم در جایی میان این دو نقطه باقی بمانند . شما با ابراز عقاید سالم و مثبت و فراهم کردن طیفی از تجربه های جالب برای فرزندتان در رشد هوش ها و استعداد کامل او با خداوند همکاری می کنید . نوع تربیت شما بسیار مهم است . 

فعال کردن هوش ها 

 

راه های زیادی برای فعال کردن این هوش ها وجود دارد . شما می توانید با پسرتان به کشف چیزهای ناشناخته بروید ، برای دخترتان تجربه هایی جدید خلق کنید یا اینکه با خانواده در رویدادهای فرهنگی حضور داشته باشید .هیچ وقت برای فعال کردن بخشی از مغز دیر نیست . و این تا سالها جزی از توانایی ما باقی خواهد ماند . هوش های فرزند شما ابتدا به صورت علایق خود را نشان می دهند . بنابراین، صرف وقت با فرزندتان برای دیدن و شنیدن آنها ضروری است . وقتی که شما و دیگران به علایقشان توجه می کنید و آنها را با واکنش های مثبت خود پرورش می دهید ، معمولا توانایی ها ظاهر و تقویت می شوند . بنابراین، ایتدا دنبال علایق بگردید . پسر شما در اوقات بیکاری چه کاری انجام می دهد؟ دخترتان پولهای هدیه ی خود را صرف خرید چه چیزی می کند؟ پسرتان بعد از مدرسه ، درباره چه موضوعی صحبت می کند؟ توجه کنید و از خودتان بپرسید که کدام هوش ها به نمایش در می آیند؟ شما با حفظ هوشیاری خود متوجه می شوید که آیا این علایق زودگذر هستند یا اینکه تبدیل به توانمندی واقعی خواهند شد . حتی توجه به رفتارهای بد کودک هم می تواند توانایی های او را آشکار کند ؟ آیا خیلی حرف می زند ؟هوش کلامی. بیش از حد حرکت می کند و به همه چیز دست می زند؟ هوش بدنی . روی مردم و حتی شما تاثیر می گذارد ؟ هوش مردم گرا . فکر می کند که پیش از اطاعت کردن باید برای همه چیز دلیل داشته باشد؟ هوش منطقی . 

معمولا موضوعات مدرسه و سرفصل هایی که با هوش های برجسته کودک تطبیق داشته باشد ، برای او راحت تر و لذت بخش تر هستند . بنابراین، مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید همین است . مثلا، تاریخ داستان نویسی و نویسندگی خلاق با هوش تصویری ارتباط دارند . علوم هم با هوش منطقی و طبیعت گرا ارتباط دارد . نمایش هم معمولا با هوش مردم گرا ارتباط دارد. 

کلام پایانی

آموزش درباره هوش ها به فرزندتان ، به شما نیز در شناخت قوت و ضعف هوش ها کمک می کند . شما می توانید واکنش های او را به جزئیات و مثالهایی را که می زند مشاهده کنید و متوجه شوید که کدام یک از آنها حس کنجکاوی او را تحریک می کند . سپس از فرزندتان بخواهید توانمندی ها و ضعف های خودش را شناسایی کند. شناسایی توانایی ها برای بچه های بزرگتر راحت تر است . هدفتان این باشد که فرزندتان را هر زمانی که موقعیتی پیش آمد در معرض تمام هوش ها قرار دهید؛ توانمندی ها خودشان به صورت طبیعی ظاهر خواهد شد. در این زمینه شما می توانید به کمک روانشناس کودک انواع آزمون های مختلف هوش را از کودکتان بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت