سبک زندگی و موفقیت

کینتسوگی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در فرهنگ‌های ژاپنی شکست ارزش زیادی دارد. یعنی آنها اعتقاد دارند که وقتی شما در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان با موانع برخورد می‌کنید و نمی‌توانید به آنچه که خواهان آن بودید برسید، تجربه ارزشمندی کشف کرده‌اید و این به معنای ضعف نیست. کینتسوگی نوعی هنر ژاپنی است که در همین راستا شکل گرفت. برای آشنایی بیشتر با آن ادامه مقاله را دنبال کنید.

کینتسوگی چیست؟

کینتسوگی به معنای اتصال ظروف شکسته شده سفالی با طلا است. این کلمه را می‌توان به معنای نازک کاری با طلا هم دانست. هرچند می‌توان ظروف شکسته شده را با چسب‌های بی‌رنگ هم به هم وصل کرد و کاری کرد که دیگر شکستگی‌ها دیده نشود اما فرهنگ ژاپنی اعتقاد دارد که نباید از نشان دادن شکستگی ترسید. آنها ظروف سفالی آسیب دیده را با طلا به هم می‌چسبانند که نشان دهنده زیبایی و ارزش بیشتر شکستگی است. فلسفه کینتسوگی می تواند برای کل زندگی یک فرد به کار برود.

فلسفه کینتسوگی

این تکنیک در قرن پانزدهم میلادی استفاده شد هنگامی که شوگون آشی کاگا بعد از اینکه فنجان چای محبوبش شکست آن را نزد چینی‌ها فرستاد تا ترمیمش کنند. آن موقع ی‌ها اشیا را با بست‌های فلزی نامطلوبی درست می‌کردند. بنابراین به نظر می‌رسید که این فنجان دیگر جای ترمیم ندارد و این شد که آشی کاگا تصمیم گرفت تا فنجانش را نزد ژاپنی‌ها بفرستد. آنها هم ترک‌های آن را با پودر طلا و لاک زرین پر کردند. هنگامی که ژاپنی‌ها اشیای شکسته شده خود را به یکدیگر متصل می‌کنند این کار را با استفاده از طلا انجام می‌دهند چرا که باور دارند وقتی چیزی شکسته می‌شود یا آسیب دیده است زیباتر می‌شود.

زیبایی در کمال نیست بلکه در تمامیت است

ژاپنی‌ها اعتقاد دارند به جای دور ریختن اشیا باید آنها را با طلا ماندگارتر کرد. این برعکس ایدئولوژی کمالگرای غرب است که کمال را اساس زیبایی می‌دانستند. آنها معتقد بودند که کمال را می‌توان در تقارن و هماهنگی پیدا کرد چیزی که در طبیعت یافت نمی‌شود. به نوعی در جامعه‌ای که کمال برابر با زیبایی باشد کوچک‌ترین لک و چین و چروک می‌تواند از جذابیت فرد بکاهد. موقعی که اتفاقاتی می‌افتد که فرد را از لحاظ جسمی یا روانی متاثر می‌کند ممکن است احساس کند که دیگر شکسته است و راه دیگری برایش وجود ندارد. کینتسوگی نمی‌خواهد زیبایی و کمال را کنار بگذارد بلکه فرد را مجبور می‌کند تا با شکستگی‌هایش به جای انکار روبرو شود. این دیدگاه معتقد است که هیچ انسان کامل بی‌نقصی وجود ندارد و هیچ الگوی کاملی پیش از ما وجود ندارد که حالا ثابت کند برای خودمان کم هستیم. آن ظرف ابتدا ذره‌های خاک رس است ولی اکنون که با طلا درست شده است ارزش بیشتری پیدا کرده است. حقیقت این است که هیچ انسانی بدون زخم و رنج در این جهان وجود ندارد و تجربیات چنینی هستند که ما را قوی‌تر و زیباتر می‌سازند. پس باید تمام ضعف‌ها زخم‌های خود را بپذیریم.

در اصل کسانی که ناکامی‌ها شکست‌ها و رنج‌ها را تجربه می‌کنند نگاه عمیق‌تری به زندگی پیدا می‌کنند و به قدرت درک و برداشتی می‌رسند که همراه با همدردی و شفقت و محبت است. بخشی از خرد طبیعت این است که هر کسی ضعف‌های خودش را دارد و انسان ناقص است چرا که در مسیر رشد قرار دارد.

رقص کینتسوگی

زمانی که انسان شکست می‌خورد احساس می‌کند که نسبت به دیگران عقب‌تر مانده است یا ضعف‌هایی دارد که هرگز قابل جبران نیستند. اما کینتسوگی نشان می‌دهد که تکه‌های شکسته شده با کنار هم قرار دادن می‌توانند از قبل هم زیباتر و با ارزش‌تر شوند. فلسفه پشت این هنر ژاپنی این است که شما بتوانید در مورد ناپایداری و ناتمامی هم مطالبی بیاموزید، اینکه اتصال و بازسازی نیازمند تغییر است این ترک‌ها نشان از ارزش خود می‌باشد.

کینتسوگی زیبایی را در کمبودها می‌بیند و از شما می‌خواهد با همه نقص‌ها خودتان را بپذیرید و به خودتان عشق بورزید. وابی سابی هم هنر ژاپنی‌ها است که اعتقاد دارند از دل عیب‌ها و نقص‌ها می‌توانید زیبایی‌ها را جستجو کنید. بنابراین فلسفه کینتسوگی این است که شکست و ترمیم را پنهان نکنید بلکه آن را بخشی از داستان زندگیتان بدانید.

 

فلسفه کینتسوگی چه تاثیری در زندگی می‌گذارد؟

کینتسوگی سبب می‌شود که قطعات ترمیم شده زندگی زیباتر از قبل شوند و شما آن را از نو بسازید و به آن زندگی دوباره بدهید. کینتسوگی بر پذیرش شکست در زندگی تاکید می‌کند یعنی رشد انسان در گرو شکست‌های اوست و این گونه است که به آن از زاویه دیگری می‌نگرد. پس اشیای شکسته شده دیگر بی‌استفاده نمی‌مانند بلکه زیباتر و بهتر از قبل می‌شوند. شما هم برای تجربیات سخت زندگی خود واقعاً به همچین تفکری در دنیای امروز نیاز دارید. قطعاً در زندگی هر کسی زمان‌هایی برای شکست مالی یا عاطفی و… وجود دارد. اگر کسی در مقابل این ضربه‌های روحی یا فقدان‌ها مقاوم نباشد بعد از مدتی سلامت جسمانی و روانی‌اش هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تمرین سامورایی‌ها برای یادگیری کینتسوگی این گونه است که وقتی شمشیرهایشان در جنگ می‌شکند آن را با طلا ترمیم می‌کنند تا نشان دهند از شکست ترسی ندارند. در واقع هر انسانی هنگام روبرو شدن با ناکامی‌ها دو راه پیش رو دارد یا اینکه از آنها فرار کند و یا بماند و ادامه دهد. فلسفه کینتسوگی به افراد یاد می‌دهد که مهم نیست چه اتفاقی برایتان پیش آمده مهم این است که باز هم می‌توانید راهی برای شادی دوباره خود پیدا کنید.

 

کینتسوگی برای خودمان

کینتسوگی پیام‌های زیادی برای زندگی انسان دارد. مهمترین درس‌هایی که میتوان از کینتسوگی گرفت:

عیوب خود را بپذیرید

آنچه مهم است این است که بدانید هیچ دو انسانی مانند یکدیگر فکر نمی‌کند و تجربه ندارند و نیازی نیست که همه مانند یکدیگر باشند. اگر هم کسی به موفقیت یا پیشرفت بیشتری از ما رسیده است قطعاً در زندگی ناکامی‌های دیگری را پشت سر گذاشته است. بنابراین دست از مقایسه کردن بردارید. این امر باعث می‌شود که بدانید هر فردی منحصر به فرد است و ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قوت خاص خودش را دارد. بنابراین به جای پنهان کردن تناقض‌های خود آنها را دوست داشته باشید و بدانید که بخشی از وجودتان هستند و می‌توانند تبدیل به موهبت بزرگ در زندگیتان شوند.

تغییر بخشی از زندگی است

کینتسوگی نشان می‌دهد که تغییر کردن جزوی از وجود انسان است و به جای چسبیدن به گذشته و اینکه چرا این اتفاق افتاد، لحظه حال را بپذیریم. انسان هیچگاه در زمان محدود نمی‌شود و ما دائماً از زمانی به زمان دیگر در حال تغییر هستیم. مانند ظروف پوشیده شده از طلا که نشان می‌دهد ما در گذشته چه بوده‌ایم و چقدر تغییر کرده‌ایم.

شما قوی هستید

این فلسفه انسان را تشویق می‌کند که در مورد سختی‌ها متفاوت بیندیشد. یعنی شما متوجه شده‌اید که ناملایمات جزئی اساسی از زندگی است و نمی‌توان آن را انکار کرد اما میتوان دوباره همه چیز را از نو ساخت. قوی بودن به معنای انکار شرایط یا از یاد بردن نیست بلکه به شما می‌فهماند که توانایی عبور از سختی‌ها را دارید.

با خود مهربان باش

کینتسوگی مهمتر از هر چیزی نحوه ارزش قائل شدن و عشق ورزیدن به خود را می‌آموزد. ظروف شکسته را نمی‌توان به تنهایی ترمیم کرد قبل از اینکه آنها درست شوند نیاز به مراقبت توجه و محبت دارند و انسان هم این گونه است. هنگامی که درگیر سختی‌ها می‌شوید این توجه و محبت است که شما و اطرافیانتان را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

کینتسوگی در خانه

کینتسوگی هر چند به ظروف سفالی مربوط می‌شود اما می‌توان برای سایر وسایل و اشیای مورد علاقه‌مان استفاده کرد. شما مثلاً می‌توانید سوراخ های پیراهن یا لباس‌های خود را با وصله‌های رنگی درست کنید. یا دسته‌های شکسته کشوها یا درها را با دستگیره‌های تزیینی که دوست دارید ترمیم کنید. این کارها همچون هنر کینتسوگی، جان تازه‌ای به اشیا می‌دهد و نحوه بازسازی آن را زیبا جلوه می‌دهد. در هر نوع بازسازی متوجه می‌شویم که زندگی دائماً در حال تغییر است و باید آنچه را که رخ داده بپذیریم و آنچه پایان به نظر می‌رسد می‌تواند آغازی برای دوباره زیستن باشد.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز شما با مفهوم فلسفه ژاپنی کینتسوگی آشنا شده‌اید. شاید این اولین بار باشد که این اصطلاح را می‌شنوید اما مفهوم نهفته در این هنر ژاپنی سال‌ها مورد تفکر انسان بوده است. واقعیت این است کسانی که یه آسیب پذیری دارند و در برابر شکست‌ها و زخم‌های زندگی در جا می‌زنند روان و جسم آنان به تدریج تحت تاثیر قرار می‌گیرد. انسان در این شرایط بهتر است به جای نشخوار ذهنی یا انکار موضوع از یک متخصص و مشاور با تجربه کمک بگیرد.

4/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت