سبک زندگی و موفقیت

فواید بازی درمانی برای کودکان

بازی کمک می‌کند که کودکان خیلی از مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند و بتوانند احساسات خود را مدیریت کنند. علاوه بر این بازی می‌تواند باعث خلاقیت و بالا بردن قدرت حل مسئله در کودکان شود. این روزها خیلی از والدین برای تقویت مهارت‌های اجتماعی و زندگی فرزند خود و را به یک بازی درمانگر می‌سپارند. روانشناسان از فن بازی درمانی برای درمان خیلی از مشکلات روانی کودک هم استفاده می‌کنند. برای آشنایی با فواید بازی برای کودکان در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

 

بازی درمانی چیست؟

بازی درمانی یکی از فنونی است که روانشناسان جدیداً از آن برای درمان و آموزش مهارت‌های اجتماعی کودک استفاده می‌کنند. کودکان با استفاده از این روش می‌توانند با دنیای واقعی به شکل بازی آشنا شوند  و حتی احساسات خود را بشناسند. بازی‌ها بهتر است متناسب با سن کودکان باشد تا برای آنها فایده درمانی داشته باشد. مثلاً برخی کودکان که مسائلی همچون فوت عزیز، تروما یا حتی سوء استفاده جنسی داشته‌اند روش قصه درمانی یا بازی درمانی برای آنها کمک کننده است. بازی‌ها حتی برای بهبود مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان هم مفید است. روانشناسان معمولاً از وسایل مختلفی همچون انواع کتاب‌ها، بازی‌های فکری یا گروهی برای بازی استفاده می‌کنند. اگر شما هم چنین مسئله ای با کودک خود دارید توصیه می شود از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

فواید بازی درمانی چیست؟

تحقیقات مختلفی نشان داده است که کودکانی که از بازی درمانی استفاده کرده‌اند تحولات مثبت و خوشایندی را گزارش می‌کنند. مهم‌ترین اثرات بازی درمانی این است که سبب کاهش اضطراب و نگرانی ، یادگیری مهارت‌های اجتماعی ، ابراز احساسات، احترام به خود و دیگران ، ارتباط مثبت با خانواده و همسالان ، همدلی ، خلاقیت بیشتر و احساس مسئولیت پذیری می شود. علاوه بر این در مواردی بازی سبب می‌شود که عزت نفس کودک بهبود پیدا کند و توانایی تاب آوری او در موقعیت‌های مختلف بیشتر شود. بازی درمانی حتی می‌تواند رفتارهای منفی و پرخاشگرانه کودک را کاهش دهد.

برای چه کودکانی می‌توان از بازی درمانی استفاده کرد؟

بازی درمانی می‌تواند برای کودکان اوتیسم ، بیش فعال ، کودکان دارای اختلال افسردگی و اضطراب و اختلالات یادگیری، کودکان طلاق، کودکانی که مورد سوء استفاده و خشونت خانگی بودند و همچنین کودکانی که دارای مشکلات رفتاری در مدرسه هستند مفید باشد. همچنین اگر کودکی دارای مشکلاتی مثل توالت رفتن یا فوبیا باشد بازی درمانی می‌تواند در کاهش این مسائل تاثیرگذار باشد. هر چند بهتر است بدانید که روانشناسان معمولاً در کنار فنون بازی درمانی ز درمان‌های رفتاری و شناختی یا نورفیدبک هم برای درمان کودکان استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از بازی درمانی

 

با توجه به وضعیت کودک روانشناس معمولاً از شیوه‌های مختلف بازی استفاده می‌کند یا می‌تواند از خود کودک هم نظر بخواهد. ک روانشناس با تجربه با استفاده از بازی می‌تواند مشکل کودک را تشخیص داده و درمان مناسب را برای او در نظر بگیرد. مثلاً روانشناسان می‌توانند از چند عروسک و یا یک خانه اسباب بازی استفاده کنند تا متوجه برخی از مسائل و مشکلات خانواده کودک شوند. غالباً کودکی که وضعیت مشوشی در خانواده دارد و یا والدین او با یکدیگر مسائلی دارند  آن را به طور غیر مستقیم و ناخودآگاه در بازی‌هایش نمایش می‌دهد. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

گاهی روانشناس می‌تواند یک جمله به کودک بگوید مثلاً روزی روزگاری و از او بخواهد که بقیه آن جمله را با یک داستانی کامل کند. در این شرایط کودک هر آنچه را که در درونش دارد و یا مسائل روحی و روانی خود را در داستان نشان می‌دهد.

بازی درمانی چگونه عمل می‌کند؟

معمولا کودکان نمی‌توانند دنیای بزرگسالان را درک کنند آموزش‌های مستقیم برای آنها ثمره‌ای ندارد. یکی از راه‌های اینکه بتوان به دنیای بزرگسالان متصل شد استفاده از بازی است. با استفاده از بازی کودک می‌تواند جهان بینی بهتری داشته باشد و احساسات و نیازهای دیگران را درک کند. در بازی اسباب بازی‌های کودک هر کدام می‌تواند نماد یک چیز مختلفی باشد و با آن مسائل مختلف را به کودک یاد داد. وقتی کودک را به اتاق بازی می‌برید ابتدا درمانگر نحوه تعامل کودک را با اسباب بازی‌ها بررسی می‌کند. پس از آن ممکن است جلساتی با والدین داشته باشد و از مشکلات کودک آگاهی پیدا کند. سپس روش بازی را متناسب با همان مسئله کودک انتخاب می‌کند. یک درمانگر با تجربه می‌تواند از طریق بازی به برخی مسائل روحی و عاطفی کودک پی ببرد. نکته مهم در بازی درمانی این است که روانشناس باید بتواند با کودک تعامل خوبی برقرار کند ر غیر این صورت بازی درمانی فایده‌ای چندانی نخواهد داشت. بنابراین درمانگر پیش از شروع داخله درمانی سعی می‌کند ابتدا ارتباط دوستانه با کودک بگیرد و وارد دنیای او شود. بنا به صلاحدید روانشناس می‌توان از خواهر یا برادر یا دیگر اعضای خانواده برای بازی کمک گرفت.

 

تکنیک‌های بازی درمانی

 

روانشناس می‌تواند هر نوع بازی با توجه به شرایط کودک انتخاب کند. نیک‌هایی که معمولاً برای بازی درمانی استفاده می‌شود شامل عروسک‌های مختلف، شن درمانی، داستان سرایی، پخش موسیقی، حرکات خلاقانه، نقش آفرینی و تجسم خلاق است.

 

بازی درمانی برای بزرگسالان

برخی از بزرگسالان می‌توانند از بازی درمانی استفاده کنند و اینگونه نیست که بازی فقط مخصوص کودک باشد.  معمولاً بزرگسالانی که دارای شرایط زیر هستند بازی درمانی می‌تواند برای آنها مفید باشد:

افراد دچار ناتوانی عقلانی

افراد مبتلا به دمانس یا زوال عقل

کسانی که تجربه ترومای سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی داشتند

اختلالات اضطرابی و اختلالات استرس پس از سانحه ( در این زمینه می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.)

افرادی که دچار بیماری‌های مزمن و مراقبت آسایشگاهی هستند

اعتیاد به مواد مخدر

کسانی که در کودکی مورد غفلت یا سو استفاده واقع شده اند

معمولا روانشناس از نقش آفرینی استفاده می‌کند تا این گونه بزرگسالان بتوانند راحت احساسات خود را شناسایی کرده و در مورد آنها صحبت کنند. علاوه بر این از تکنیک‌هایی همچون موسیقی درمانی یا هنر درمانی می‌توان برای درمان تروما استفاده کرد. در کنار بازی درمانی برای بزرگسالان از روش‌های مختلف درمانی مانند روان تحلیلگری، شناختی رفتاری، درمان دیالکتیکی یا دارودرمانی باید کمک گرفت. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه تاثیرات بازی درمانی شده‌اید. این روزها خیلی از روانشناسان کودک از بازی درمانی یا روش‌های درمانی جدیدی مانند نوروفیبک برای بهبود مشکلات روحی و روانی کودکان ستفاده می‌کنند.  اگر شما هم می‌خواهید برای آموزش موضوعات مختلف یا درمان مسائل کودکتان  او را به یک بازی درمانگر بسپارید می‌توانید از روانشناس کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت