سبک زندگی و موفقیت

چه بیماری‌های روانی ارثی هستند؟ چطور از انتقال آنها به نسل بعد جلوگیری کنیم؟

بیماری‌های ارثی نوعی بیماری محسوب می‌شود که به علت تغییر ژنتیک انسان ایجاد شده و به نسل‌های آینده انتقال پیدا می‌کند. در دوران قدیم هر کسی نمی‌توانست بیماری‌های ژنتیکی را تشخیص دهد اما این روزها علم پزشکی مدرن در این زمینه کمک بسیاری کرده است. اگر می‌خواهید در مورد بیماری‌های روانی ارثی و چگونگی انتقال آن به نسل بعد اطلاعات بیشتری کسب کنید ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

آیا فردی ممکن است بیماری روانی را به ارث ببرد؟

اگر شما درگیر یک نوع بیماری روانی هستید احتمال دارد این سوال در ذهنتان ایجاد شود که آیا این بیماری ممکن است ارثی باشد یا خیر. هرچند در ایجاد اختلالات روانی عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند و عامل ژنتیک ممکن است یکی از آنها باشد اما خود مسئله ژنتیک تنها نمی‌تواند سبب ایجاد بیماری روانی شود بلکه غالباً عوامل محیطی و عوامل ارثی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. برخی اختلالات همچون اسکیزوفرنی اختلالات دو قطبی یا افسردگی بیشتر به مسئله ژنتیک ارتباط دارند. هنوز تحقیقات مختلفی در مورد ارتباط بین عوامل ژنتیکی و بیماری‌های روانی در حال بررسی هستند. بهتر است بدانید که بیماری‌های روانی معمولاً در اثر ترکیب ۴ عامل زیستی، محیطی، روانی و ارثی می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

ژن بیماری روانی وجود دارد یا خیر؟

این را بدانید که به هر حال هنوز آزمایش خاصی وجود ندارد که با آن متوجه شوید آیا ژن یک نوع بیماری روانی را دارید یا خیر. هرچند تحقیقات مختلفی هنوز در حال پیگیری این مسئله هستند با این حال برای اینکه متوجه شوید آیا احتمال یک نوع بیماری روانی را دارید باید به خانواده و بستگان درجه اول خود نگاهی بیندازید. مثلاً اگر چند نفر در اطرافیان شما درگیر یک نوع بیماری روانی خاص هستند احتمال آن در خود شما هم زیاد است. با این حال جود بیماری روانی در خانواده به این معنا نیست که شما هم حتماً دچار آن می‌شوید چرا که عامل ارثی تنها یکی از عوامل دخیل در ایجاد بیماری‌های روانی هستند. بیماری‌های روانی که زمینه ژنتیکی دارند شامل اختلال اوتیسم، دو قطبی، روان گسیختگی، افسردگی‌های شدید و بیش فعالی می‌باشند.

 

ژنتیک انواع مختلف بیماری‌های روانی

 

برخی از بیماری‌های روانی که احتمالاً ژنتیکی در آنها نقش دارند شامل:

ژنتیک اختلال دو قطبی

این اختلال خلقی به صورت نوسانات خلقی به شکل شیدایی و افسردگی بروز می‌یابد. اختلال دو قطبی معمولاً ۲.۶ افراد را درگیر می‌کند. تحقیقات مختلفی در مورد ریشه ژنتیکی این اختلال نشان می‌دهد که اگر یکی از افراد خانواده شما درگیر آن باشد احتمال ابتلای آن برای افراد دیگر بیشتر می‌شود. هرچند اگر فردی دچار اختلال دو قطبی باشد ممکن است سایر اعضای خانواده او هم درگیر شوند اما افرادی هم هستند که هرگز مبتلا نمی‌شوند. امشب طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است بین اختلال دو قطبی و پلی مورفیسم نوکاوتیدی ارتباطاتی یافت شده است. هرچند هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

ژنتیک افسردگی

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی در دنیا افسردگی می‌باشد که حتی یک روز هم به این نام مشخص شده است.  تاکنون ۳۵۰ میلیون نفر تحت تاثیر افسردگی قرار گرفتند. افسردگی شامل احساسات عمیق غم و درد و اندوه و ناامیدی است که می‌تواند در ارتباطات مشکلاتی ایجاد کند و ریسک خودکشی را بالا ببرد. طبق نظر بیشتر متخصصان افسردگی معمولاً عامل ژنتیک دارد به این علت که در خانواده‌ها و اقوام درجه یک آن فرد مشاهده می‌شود. طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده روی دوقلوها ۳۷ درصد احتمال ژنتیکی بودن افسردگی گزارش شده است.  بر اساس مطالعاتی که روی سروتونین انجام شده است مشخص شده است که این ناقل شیمیایی در افسردگی نقش دارد هرچند که هنوز نقش اصلی آن کاملاً مشخص نیست. برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 ژنتیک اضطراب

اختلالات اضطرابی از رایج ترین بیماری‌های روانی به شمار می‌روند که با احساسات نگرانی و ترس نمایان می‌شوند و می‌توانند در عملکرد انسان و کارهای همیشگی او چالش‌های مختلفی به وجود بیاورند. اختلالات اضطرابی شامل فوبیا، اختلالات هراس اضطراب فراگیر و سایر اختلالات مرتبط با اضطراب هستند. طبق مطالعات مختلف ژنتیک به اندازه ۳۰ تا ۵۰ درصد در ایجاد اختلالات اضطرابی سهیم هستند. مانند افسردگی ژن‌هایی که در ایجاد این اختلال تاثیرگذار هستند کاملاً مشخص نشده‌اند و محققان هنوز به یافته‌های دقیقی در مورد ارتباط با عوامل محیطی و آسیب‌های دوران کودکی نرسیده‌اند.

ژنتیک اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی وعی بیماری ارثی است که معمولاً در پایان دوران کودکی یا اوایل جوانی ایجاد می‌شود و با سایکوز یا روان پرشی تعریف می‌گردد. افرادی که درگیر این بیماری هستند دچار توهم، هذیان و مشکلاتی در رفتار و گفتار می‌شوند که حتی  .رفتارهای نامتعارف و نامتناسب با هنجار جامعه نشان می‌دهند معمولاً یک درصد افراد درگیر این اختلال می‌شوند. بین اختلال اسکیزوفرنی و ابتلا اعضای خانواده و بستگان درجه یک ارتباط مستقیمی وجود دارد. اگر هر دو والد فرد دچار اختلال اسکیزوفرنی باشند احتمال ابتلای فرزند تا ۵۰ درصد هم بالا می‌رود. اما این به آن معنا نیست که اگر یکی از افراد خانواده دچار اسکیزوفرنی می‌شود پس بقیه هم حتماً درگیر آن می شوند.

دیگر عوامل خطر برای بیماری‌های روانی

 

طبق نظر کارشناسان و محققان ژنتیک به تنهایی نمی‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌های روانی شود. محیط مهم است که چه شرایطی داشته باشد و قدر بتواند به فرد آرامش دهد یا برعکس او را مستعد استرس و بیماری‌های دیگر کند. کسانی که در شرایطی زندگی می‌کنند شاهد طلاق یا فوت عزیزان هستند یا دچار ورشکستگی مالی می‌شوند و ضربه‌های سنگینی می‌خورند این افراد ی راحت‌تر ژن آن بیماری‌های روانی را فعال می‌کنند. علاوه بر این ترومای دوران کودکی و تجربیات نامطلوب در آن زمان یا گوشه‌گیری فرد و ابتلای او به اعتیاد و مواد مخدر عوامل مهم دیگری در کاهش کیفیت سلامت روان هستند. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کمک بگیرید. اگر شما هم تغییراتی در رفتار احساس یا افکارتان ایجاد شده است و به مدت دو هفته به طول انجامیده است بدانید که نیاز به مراقبت و کمک از سوی یک متخصص دارید.

 

کلام پایانی

این را بدانید که در هر نوع بیماری روانی احتمال عوامل ژنتیکی یا انتقال آن به افراد دیگر وجود ندارد. به هر حال محیط سالم و اطرافیان فرد نقش مهمی در روحیه و شرایط فعلی دارند. اگر شما هم به تازگی توجه تغییراتی در روحیه و روان خود شده‌اید حتماً از بهترین روانشناس سعادت آباد در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت