روانشناسی

آزمون MMPI چیست و در مورد شما چه می گوید؟

آزمون MMPI که به عنوان پرسشنامه شخصیتی چند مرحله ای مینه سوتا شناخته می شود، یک تست روانشناسی است که نگاهی به ویژگی های شخصیتی و همچنین آسیب شناسی روانی شما می اندازد تا مشخص کند که آیا دارای مشکلات روحی هستید یا خیر. این آزمون با دو نسخه اصلی موجود (MMPI-2  و MMPI-2-RF) ، یک آزمون طولانی درست / غلط است که به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری در مورد خودتان کسب کنید.

اگرچه معمولاً این آزمون توسط پزشکان برای آزمایش بیماران مشکوک به داشتن مشکلات روحی استفاده می شود، اما در سایر موارد از جمله ارزیابی حرفه ای و زمینه های قانونی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این آزمون اغلب به عنوان ابزاری برای اثبات یا رد ادعاهای فرد مبنی بر اینکه وی (یا شخص دیگری)  مسئول  برخی اقدامات نیست، استفاده می شود.

انواع تست MMPI چیست؟

سه نوع تست MMPI وجود دارد: MMPI-2 ، MMPI-2-RF و MMPI-A (این نسخه از آزمون با عنوان پرسشنامه شخصیتی چند مرحله ای مینه سوتا در نوجوان می باشد). دو آزمون (MMPI-2 و MMPI-2-RF)، در درجه اول برای بزرگسالان (18 سال به بالا) استفاده می شوند و آزمون (MMPI-A) فقط برای نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرد. MMPI-2 یک آزمون با 567 سوال درست / غلط می باشد.

اگرچه این نسخه قدیمی آزمون است، اما همچنان شناخته شده ترین و پر استفاده ترین نسخه می باشد زیرا دارای یک پایه تحقیقی گسترده تری است و روانشناسان بیشتری با آن آشنا هستند. با این حال، برخی از روانپزشکان به نسخه جدیدتر روی آورده اند. مقیاس های اعتبارسنجی و موارد آزمون تمام نسخه ها کاملاً بررسی و با دقت تهیه شده اند تا حتی در صورت عدم تطابق پاسخ، هنوز قادر به ارائه نتایج دقیق باشند.

آزمون MMPI-2-RF

آزمون MMPI-2-RF یک آزمون کوتاه تری است که اولین بار در سال 2008 منتشر شده است. این آزمون دارای 338 سوال درست / غلط می باشد. از آنجا که 200 سوال کمتر دارد، برای پر کردن آن زمان کمتری لازم است. برخی از روانپزشکان استفاده از این آزمون را به جای آزمون قدیمی آغاز کرده اند زیرا این یک نسخه پیشرفته تر می باشد. با تحقیقات بیشتر، احتمالاً روانپزشکان بیشتری شروع به بررسی این آزمون به عنوان نسخه بهتر و استفاده مکرر از آن می کنند.

اگرچه مقیاس های اعتبارسنجی در ویرایش آزمایشی که در دهه 1980 تکمیل شده بود تنظیم گردیده است (در آزمون MMPI-2)، اما ادامه بازبینی ها، سوالات غیرضروری یا منسوخ را مشخص می کند تا روند آزمون ساده تر شود و پاسخگویی برای آزمون دهندگان راحت تر باشد .

آزمون MMPI-2-RF ​

آزمون MMPI-A

از آزمون MMPI-A منحصراً برای نوجوانان استفاده می شود. استفاده از این آزمون، این امکان را به روانپزشکان می دهد که اطلاعات بیشتری درباره کودک قبل از شروع طرح درمانی برای وی پیدا کنند. این آزمون همراه با روش های دیگر برای کمک به تشخیص دقیق و درست استفاده می شوند. این آزمون (MMPI-A) با آزمون اصلی متفاوت است، چراکه در درجه اول روی مقیاس های بالینی و مقیاس اعتبارسنجی متمرکز است و فقط 350 سوال اول آزمون اصلی را ارائه می دهد.

مقیاس اصلی به منظور سنجش سلامت روان بزرگسالان ایجاد شده بود و نوجوانان معمولاً تجارب و مسئولیت های بزرگسالان را ندارند، پس نیاز به تغییر و تنظیم مجدد آزمون داشت. با این حال طبق گزارش مطبوعات دانشگاه مینه سوتا، هنوز این موضوع وجود دارد که نوجوانان در پاسخگویی به سوالات آزمون با مشکل روبرو می شوند، که می تواند باعث شود آن ها نمرات بالاتر یا پایین تر از آنچه که در واقع وجود دارد را وارد کنند. به همین دلیل، آزمون بهتر است ضمن به کارگیری اشکال اضافی ارزیابی، به عنوان راهنمای عمومی استفاده شود.

با آزمون MMPI-2 چه اطلاعاتی در مورد خودتان به دست می آورید؟

جنبه های مختلف سلامت روان و رفتار انسان با آزمون MMPI-2 آزمایش می شود. ده مقیاس بالینی، ده دسته از رفتارهای غیر طبیعی را ارزیابی می کنند و از چهار مقیاس اعتبارسنجی که به تعیین صحت پاسخ ها و احساسات فرد در وهله اول در مورد آزمون کمک می کنند، استفاده می کنند. همه این موارد به درک دقیق تری از شخصیت فرد و اینکه آیا فرد می تواند دقیقاً آزمون را به صورتی که نوشته شده پاسخ دهد یا تنظیم آزمون به دلیل امتیازدهی مقیاس های اعتبارسنجی، می افزاید.

هیپوکندریازیس

اولین مقیاسی که آزمایش می شود، هیپوکندریازیس است که شکایات مبهم یا غیر اختصاصی مربوط به عملکرد بدن را ارزیابی می کند. این شکایات بر روی شکم و کمر متمرکز بوده و علی رغم منفی شدن آزمایشات پزشکی تمایل به ادامه دارند. این آزمون، که شامل 32 سوال است، بر روی نظارت بر سلامت جسمی ضعیف و مشکلات دستگاه گوارش متمرکز است. این قسمت مهمی از موارد آزمایش است، زیرا بسیاری از بیماری های روان شامل علائم جسمی می باشند.

افسردگی

مقیاس 2 (افسردگی) سلامت روان فعلی فرد را اندازه گیری می کند. این قسمت از آزمون که مقیاس افسردگی نیز نامیده می شود، شامل 57 سوال است و سطح افسردگی بالینی را در افراد اندازه گیری می کند. این کار با مشاهده روحیه فرد، عدم امید به آینده و نارضایتی کلی که ممکن است یک فرد از وضعیت زندگی خود داشته باشد، انجام می شود.

هیجانات فراوان

این مقیاس شامل 60 سوال می باشد. این مقیاس، پنج جنبه را کنترل می کند: کمرویی، بدبینی، روان رنجوری، سلامت جسمی ضعیف و سردرد. از آنجا که این مقیاس برای آزمایش کلی سلامت روان تهیه شده است، شناسایی تمایل فرد نسبت به نمرات بالا دراین  بخش بسیار مهم است، زیرا می تواند وجود تعداد زیادی از مسائل از جمله اضطراب و پارانویا، که بعدا در آزمون ارزیابی خواهد شد، را نشان دهد.

انحراف روانی

در اینجا، موارد آزمون به نوعی ناسازگاری اجتماعی که ممکن است در فرد وجود داشته باشد و وجود تجربه های خوشایند قوی، می پردازد. همچنین به شکایات یا مشکلاتی که فرد با خانواده و سایر افراد مافوق خود دارد و همچنین میزان بی حوصلگی، بیگانگی اجتماعی و از خود بیگانگی آن ها می پردازد. در این قسمت 50 سوال وجود دارد. این آزمون می تواند باعث ایجاد برخی بحث ها گردد. گذشته از همه این ها، برخی افراد تمایل یا علاقه خود به برقراری ارتباط با دیگران را با عواملی غیر از سلامت روان مرتبط می می کنند، از درونگرایی شدید، یا تیپ شخصیتی مایرز-بریگز گرفته تا اولویت های ساده. با این وجود، این مقیاس توانایی فرد را برای کنار آمدن با دیگران و ادامه ارتباط و معاشرت با دیگران اندازه گیری می کند.

مردانگی / زنانگی

این مقیاس با 56 سوال در این قسمت از آزمون، مواردی مانند فعالیت در مقابل بی ارادگی، حساسیت شخصی، علایق، سرگرمی ها و ترجیحات زیبایی شناسی را بررسی می کند. به طور کلی، این قسمت از آزمون سختی و استحکام انطباق فرد با کلیشه ها برای فعالیت ها و نقش های مردانه یا زنانه را مورد بررسی قرار می دهد.

این مقیاس در اصل به عنوان بخشی از MMPI اصلی ایجاد شد و به دلیل پایبندی به کلیشه ها مورد انتقاد قرار گرفت. از آنجا که با تأیید هنجارهای غیرجنسی از طریق مطبوعات دانشگاه مینه سوتا، این موضوع مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و تغییر یافته تا درک دقیق تری از جنسیت، سلامت روان و رفتار را منعکس کند.

پارانویا

این قسمت با 40 سوال از کوتاه ترین بخش ها می باشد. این قسمت حساسیت بین فردی و همچنین سوظن و حتی اخلاق خود-درستکاری فردی را مورد بررسی قرار می دهد. این بخش از پرسشنامه کمی متفاوت است، زیرا با ارائه مواردی که افکار پارانوئید یا افکار هذیانی را تصدیق می کنند، به دنبال شناسایی افرادی که ممکن است تمایلات پارانوئید داشته باشند، می باشد. اساساً این مقیاس برای شناسایی افرادی با علائم پارانویا از جمله سو ظن، احساس آزار و اذیت، بزرگ کردن افکار خود، حساسیت بیش از حد و نگرش های سخت طراحی شده است.

روان پریشی

با استفاده از این مقیاس، شما 48 سوال دارید که عدم توانایی فرد در مقاومت در برابر نوع خاصی از عمل یا فکر را حتی اگر ناسازگار باشد، آزمایش می کند. این مقیاس به ترس های غیر عادی، دشواری تمرکز ، احساسات و افکار گناهکار یا انتقاد از خود با دیدگاه وسواسی می پردازد. این بدان معنی است که این مقیاس برای ارزیابی تردیدها، اجبارها، وسواس و ترس های بی دلیل طراحی شده است. در نتیجه، نمره بالا در این موارد آزمون می تواند وجود اختلال وسواس فکری عملی یا اختلال وسواس دیگری را نشان دهد.

روان گسیختگی

این قسمت با 78 سوال طولانی ترین بخش آزمون است و فرآیندهای فکری عجیب و غریب، روابط نامناسب با خانواده، مشکلات تمرکز و کنترل انگیزه، بیگانگی اجتماعی، سوالات نگران کننده از ارزش و هویت شخصی و مشکلات جنسی از جمله عدم وجود علاقه عمیق را ارزیابی می کند. این بخش از آزمون ناسازگاری پاسخ را نیز کنترل می کند تا دقیق ترین ارزیابی از سلامت روان فرد انجام شود.

هایپومانیا

قسمت بعدی یک بخش 46 سوالی است که به درجات خفیف خلق و خوی ناخوشایند اما ناپایدار، هیجان روانی-حرکتی، افکار پرنده، ایده ها و دوره های کوتاه افسردگی و به طور کلی فعالیت بیش از حد شامل تحریک پذیری، گفتار سریع و فعالیت حرکتی و خودمحوری می پردازد. این کار را با مشاهده رفتار و عملکردهای شناختی انجام می شود.

درون گرایی اجتماعی

سرانجام، یک بخش 69 سوالی وجود دارد که به میزان درون گرایی یا برون گرایی فرد می پردازد. در این قسمت مهارت های اجتماعی محدود (کناره گیری از تماس ها و مسئولیت های اجتماعی)، اولویت برای تنها بودن در مقابل با دیگران بودن و اینکه آیا فرد با یک گروه از دوستان خوب عمل می کند یا خیر بررسی می شود.

امتیازات اعتبارسنجی به دنبال چه چیزی هستند؟

البته هیچ آزمونی که کاملاً توسط خود فرد انجام نشده باشد، نمی تواند مقیاس عینی توانایی ها و افکار وی باشد. افراد معمولاً سعی می کنند دروغ بگویند، بی احتیاطی می کنند  یا در غیر این صورت آزمون را متناسب با علایق یا خواسته های خود برای نتیجه تغییر می دهند. به همین دلیل برای آزمون نیز بخش های اعتبارسنجی وجود دارد. در این قسمت از آزمون چهار قسمت مختلف وجود دارد و هر یک از آن ها برای اطمینان از صحت جواب های فرد می باشد.

دروغ

. این بخش 15 سوالی دروغ های آشکاری را که فرد می گوید یا مایل به گفتن آن ها می باشد را بررسی می کند. به این ترتیب می توان تعیین کرد که آیا فرد در بقیه مراحل آزمون دروغ گفته است یا خیر و تصویر دقیق تری از فرد ایجاد می شود.

مقیاس F

مقیاس F از 60 سوال تشکیل شده است. این مقیاس پاسخ های غیرمعمول آزمون را بررسی می کند، مثلا اگر فردی با یک الگو به سوالات پاسخ دهد یا اینکه به نظر می رسد تعداد زیادی از جواب ها با یکدیگر متناقض هستند. از مقیاس F برای کشف و بررسی گزارش بیش از حد استفاده می شود. برای کسی که در هنگام ارزیابی نمره بالایی کسب کرده است، ممکن است چنین شخصی به طور تصادفی به سوالات پاسخ داده یا دچار پریشانی شدید روانی می باشد (این دو حالت ممکن است باعث شود کسی بدتر از آنچه واقعا می باشد ظاهر شود (بر اساس نتیجه)).

مقیاس Back F

این بخش همان موارد مقیاس F را بررسی می کند و اطمینان حاصل می کند که نیمه دوم آزمون به درستی پاسخ داده شده باشد. این مقیاس بررسی می کند که آیا ممکن است پاسخ ها با یکدیگر متناقض باشند یا الگویی در جواب دادن وجود داشته باشد که باعث بی اعتبار بودن آزمون می شود.

مقیاس K

سرانجام، مقیاس K از 30 سوال تشکیل شده است و مواردی مانند کنترل خود، روابط بین فردی و روابط خانوادگی را بررسی می کند. وقتی همه این موارد نمره گرفتند، این بخش از آزمون می تواند آسیب شناسی روانی بالقوه ای را برای کسانی که ممکن است در محدوده طبیعی در سایر نواحی آزمون قرار بگیرند، تشخیص دهد.

تست شخصیت شناسی MMPI چه کمکی به شما می کند؟

آزمون های روانشناسی شخصیت به شما کمک می کنند تا بینش عمیقتری نسبت به ذهن خود به دست آورید و مشکلات احتمالی را که می توانند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارند، شناسایی کنید. این آزمون ها به شما کمک می کنند نگاهی به ویژگی های شخصیتی و آسیب های روانی خود داشته باشید تا در صورتی که از مشکلی مربوط به سلامت روحی خود رنج می برید، آن را تشخیص دهید.

با وجود اینکه، آزمون  MMPI بیش از 80 سال پیش تألیف شد، همچنان بینش وسیعی را در رابطه با سلامت روان افراد فراهم می کند و می تواند شروع فوق العاده ای در سیر سلامت روان شما باشد؛ با اطلاعات فراوانی که به طور مدام در مطبوعات دانشگاه مینسوتا منتشر می شود و اصلاحات مداوم آزمون  MMPI، شما می توانید مطمئن باشید که آزمون  MMPI تصویر درستی را از وضعیت روانی شما (وضعیت روانی عالی، بیماری روانی نیازمند درمان یا دغدغه های سلامت روان نیازمند به رسیدگی) ارائه می دهد. 

بدون در نظر گرفتن نتیجه تست  MMPI، زندگی سالم شما از امروز با درخواست کمک و با انجام اقدامات لازم جهت آماده شدن برای موفقیت در سلامت روان آغاز می شود.

سوالات متداول در مورد تست MMPI

3/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت