روانشناسی

راهکارهای روانشناسی برای مقابله با استرس کرونا

تاثیری که ویروس کرونا (COVID-19) همچنان در زندگی ما دارد باعث می شود احساس اضطراب، استرس، نگرانی، غم، کسالت، تنهایی یا ناامیدی کنیم. همه ما گاهی این اضطراب را تجربه می کنیم، به خصوص که بیشتر زمان خود را در خانه می گذرانیم و ارتباطمان با افراد نزدیکمان محدود شده است. همه‌روزه با بمباران اطلاعات مربوط به آمار تعداد مبتلایان، بهبودیافتگان و فوتی‌های ناشی از این بیماری از زبان مردم، رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی مواجه هستیم. همین اخبار باعث ایجاد اضطراب و استرس در ما می شود. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم راه های مدیریت و کنترل استرس کرونا را به شما آموزش دهیم.

10 راهکار برای مقابله با استرس کرونا

کارهای ساده ای وجود دارد که انجام آنها می تواند برای مراقبت از سلامت روان و جسم خود در زمان های بلاتکلیفی کمک کننده باشد. انجام این کارها به ما کمک می کند تا بهتر فکر کنیم و مطمئن باشیم که می توانیم از خود و کسانی که به آنها اهمیت می دهیم مراقبت کنیم. اگر نگران شیوع ویروس کرونا هستید، این نکات می تواند به بهبود سلامت روان و جسم شما کمک کند. همچنین اگر در خانه می مانید می توانید توصیه های ما در مورد حفظ سلامت روان را بخوانید. مهم است که همیشه آخرین راهنمایی های رسمی در مورد فاصله اجتماعی را دنبال کنید تا همه در امنیت باشند.

10 راهکار برای مقابله با استرس کرونا​

1- ارتباطتان با مردم را حفظ کنید

حفظ روابط سالم با افرادی که به آنها اعتماد داریم برای سلامت روان ما مهم است. اگر می توانید، شخصاً به دیدار دوستان و خانواده بروید، اما همیشه محدودیت های موجود در منطقه خود، در مورد مکان و تعداد افرادی که می توانید ملاقات کنید را رعایت نمایید و در صورتی که این کار را انجام می دهید، آخرین راهنمایی های ستاد مبارزه با کرونا در مورد فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

اگر نمی توانید شخصاً افراد دیگر را ملاقات کنید، با تلفن، تماس ویدیویی یا رسانه های اجتماعی با آن ها در ارتباط باشید. همه ما باید کماکان احساس مرتبط بودن داشته باشیم، بنابراین با دیگران در ارتباط باشید – خواه با افرادی که معمولاً آنها را می دیدید باشد و خواه ارتباط مجدد با دوستان قدیمی.

ارتباط با دیگران در کرونا

2- درمورد نگرانی های خود صحبت کنید

احساس نگرانی، ترس یا درماندگی در مورد وضعیت فعلی طبیعی است. به یاد داشته باشید که اینکه نگرانی های خود را با کسانی که به آنها اعتماد دارید در میان بگذارید، خوب است – و انجام این کار به آنها نیز کمک می کند. اگر نمی توانید با شخصی که می شناسید صحبت کنید یا اگر این کار به شما کمکی نکرده است، می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

3- دیگران را حمایت و به آنها کمک کنید

کمک به دیگری می تواند به نفع شما و کسی که کمکش می کنید باشد، بنابراین سعی کنید در این زمان کمی بیشتر نگرانی ها، یا رفتارهای دیگران را درک کنید. سعی کنید به کارهایی فکر کنید که می توانید برای کمک به اطرافیان خود انجام دهید. آیا دوست یا یکی از اعضای خانواده در نزدیکی شما هست که بتوانید در فضای باز او را ملاقات کنید؟ اگر ملاقات برایتان امکان پذیر نیست، می توانید با آنها تماس بگیرید یا تماس تصویری داشته باشید. اگر بیرون می روید و به دیگران کمک یا از آنها حمایت می کنید، و همیشه وقتی بیرون از خانه هستید دستورالعمل های فاصله اجتماعی را رعایت نمایید.

چطور استرس کرونا را مهار کنیم

4- در برابر تغییراتی که پروتکل ها ایجاد می کنند آمادگی داشته باشید

با ادامه شیوع کرونا، توجه به تغییراتی که در دستورالعمل های دولتی ایجاد میشود، می تواند کمک کننده باشد؛ بنابراین احساس آمادگی و نگرانی کمتری خواهید داشت. این کار می تواند به شما کمک کند تا یک هفته فکر کنید: چگونه تحت تأثیر قرار می گیرید و برای حل هر مشکلی چه کاری باید انجام دهید؟

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، ممکن است بخواهید با کارفرمای خود صحبت کنید. درباره حمایت دولت از مشاغل و افراد خود اشتغال اطلاعات کسب کنید و حقوق و مزایای خود به عنوان یک بیمار را بشناسید.

5- مراقب بدن خود باشید

سلامت جسمی ما تأثیر زیادی در احساساتمان دارد. در چنین مواقعی قرار گرفتن در الگوهای ناسالم رفتاری که در نهایت باعث بدتر شدن حال شما می گردد، آسان است. سعی کنید وعده های غذایی سالم و متعادل بخورید، به اندازه کافی آب بنوشید و به طور منظم ورزش کنید. از استعمال دخانیات و مواد مخدر خودداری نمایید و سعی کنید زیاد الکل مصرف نکنید. پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری واقعاً می تواند به بهبود روحیه و پاکسازی ذهن کمک کند – فقط به یاد داشته باشید که دستورالعمل های فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

سلامت بدن در کرونا

6- اخبار جعلی را دنبال نکنید

اخبار کرونا را تنها از منابع خبری معتبر پیگیری کنید. منابع غیر معتبر ممکن است اخبار اشتباه را منتشر کنند و باعث ایجاد اضطراب و استرس در شما بشوند. همچنین خودتان هم از انتشار اخباری که منابع معتبر تایید نکرده اند و از صحت آنها اطمینان ندارید، خودداری کنید. همچنین شاید بهتر باشد زمانی را که برای تماشا، خواندن یا گوش دادن به پوشش خبری شیوع بیماری در شبکه های اجتماعی می گذرانید، محدود کنید و به فکر خاموش کردن هشدارهای اخبار جدید در تلفن خود باشید.

مدیریت استرس کرونا

7- بر احساسات خود غلبه کنید

نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا طبیعی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است اضطراب شدیدی را تجربه کنند که می تواند زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار دهد. برای کنترل استرس خود سعی کنید روی مواردی که می توانید کنترل کنید، مانند رفتار، افرادی که با آنها صحبت می کنید و منبع و دفعات کسب اطلاعات، تمرکز کنید. خوب است که بدانید برخی موارد خارج از کنترل شما نیستند، اما اگر افکار مداوم در مورد ویروس کرونا باعث ایجاد اضطراب در شما می شود، برخی از ایده های موجود برای کمک به کنترل اضطراب یا گوش دادن به یک پادکست را امتحان کنید.

8- کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید

استرس کرونا ممکن است ما را در انجام کارهایی که معمولاً از آنها لذت می بریم، سست کند. تمرکز بر سرگرمی مورد علاقه، آرامش و یا برقراری ارتباط با دیگران می تواند به کاهش افکار و احساسات استرس زا کمک کند. اگر ملاقات با دیگران جز کارهایی ست که از انجام آن لذت می برید، آیا اکنون راهکارهایی وجود دارد که بتوانید با رعایت فاصله اجتماعی آن را انجام دهید؟

اگر به دلیل در خانه ماندن نمی توانید بسیاری از کارهایی که قبلا از انجام دادن آن ها لذت می بردید انجام دهید، در صورت امکان به دنبال راهکارهای جدیدی باشید که با رعایت پروتکل های بهداشتی آن کارها را با روش و شرایط جدیدی انجام دهید. برای مثال ورزش در خانه با اپلیکیشن ها مختلف و یا کنسرت ها موسیقی آنلاین از این راهکارها هستند.

9- بر لحظه تمرکز کنید

تمرکز بر حال، به جای نگرانی از آینده، می تواند به گذر از احساسات دشوار کمک کند و سلامت ما را بهبود بخشد. همچنین تکنیک های آرامش یا ریلکسیشن می تواند به برخی از افراد کمک کند تا با احساس اضطراب کنار بیایند.

10- مراقب خواب خود باشید

خواب با کیفیت تفاوت زیادی در احساس روحی و جسمی ما ایجاد می کند، بنابراین داشتن خواب کافی مهم است. سعی کنید الگوی خواب منظم خود را حفظ کنید و اقدامات بهداشتی مناسب را رعایت نمایید- مانند نگاه نکردن زیاد به صفحه نمایش موبایل قبل از خواب، کاهش مصرف کافئین و ایجاد محیطی آرام.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام واقعا تو این دوران سخت کرونایی انتشار مقاله روانشناسی درباره کرونا که شما انجام میدید خیلی بار روانی رو از روی دوش مردم بر میداره .
    خدا خیرتون بده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت