سبک زندگی و موفقیت

اختلال بی ثباتی عاطفی

طبیعی است که همیشه انسان ها تغییرات مختلفی را در درون خود تجربه می‌کنند. هنگامی که دائماً احساسات کسی در نوسان است یعنی اینکه دچار بی ثباتی عاطفی میباشد. کسانی که این ویژگی را دارند در روابط بین فردی و عاشقانه خود مشکلات زیادی خواهند داشت. متاسفانه یکی از دلایل عدم شکل گیری رابطه موفقیت آمیز و یا حتی جدایی همین بی ثباتی عاطفی میباشد. برای آشنایی بیشتر با این اختلال ادامه مقاله را دنبال کنید.

بی ثباتی عاطفی چیست؟

اختلال بی ثباتی عاطفی نوعی اختلال بیان عواطف غیر ارادی و گریه ها و خنده های پاتولوژیک است. این اختلال جزو اختلالاتی می‌باشد که به سیستم عصبی انسان ارتباط دارد. افرادی که دچار بی ثباتی عاطفی هستند در بیان احساسات خود یا زیاده روی می کنند یا آن را به شکل نامناسب نشان میدهند. بی ثباتی عاطفی باعث اختلال در زندگی می‌شود و غالباً با اختلالات خلقی اشتباه تشخیص داده می شود. چنانچه این اختلال تشخیص داده نشود با دارو هم قابل کنترل نیست.

علائم بی ثباتی عاطفی

نشانه اصلی این اختلال احساسات سرشار از گریه یا خنده افراطی و یا نا متناسب با خلق فرد است. خنده یا گریه این گونه افراد بدون کنترل خودشان است و ممکن است لحظه‌ ای بخندند و بعد از آن بلافاصله گریه کنند. در اختلال بی ثباتی عاطفی غالباً گریه نشانه رایج تری است و به همین دلیل ممکن است با افسردگی اشتباه گرفته شود. هرچند بهتر است توجه کنید که نشانه های بی ثباتی عاطفی موقتی هستند اما احساس غم در افسردگی با فرد همیشه هست. علاوه بر این کسانی که دچار بی ثباتی عاطفی هستند نشانه های افسردگی همچون کاهش اشتها یا بی انرژی بودن را ندارند. مهمترین نشانه های بی ثباتی عاطفی شامل موارد زیر است:

نشان دادن واکنش های غیر منتظره: چنانچه فردی در وضعیتی که افراد با آن عادی برخورد می کنند واکنش های بسیار نامتناسب یا متفاوتی از آنها نشان دهد یعنی اینکه شخصی ناپایدار از لحاظ روانی است.

تغییر زیاد خلق و خو: هرچند نوسانات خلقی در هر فردی ممکن است وجود داشته باشد اما هنگامی که و بسیار اتفاق می‌افتد و یعنی این که فرد دچار بی ثباتی عاطفی است و بدون هیچ دلیلی ممکن است بیش از حد ناراحت یا عصبانی شود.

به سختی آرام شدن: کسی که در مورد هر مسئله جزئی واکنش های هیجانات بیش از حدی نشان می دهد به این معناست که ثبات عاطفی ندارد.

رفتارهای تکانشی: افراد که از لحاظ عاطفی بی ثبات هستند در رفتارها و نگرش های خود واکنش های تکانشی نشان میدهند. این افراد ممکن است بدون فکر تصمیم بگیرند یا دست به اقداماتی بزنند بدون آنکه به عواقب کارشان فکر کنند چرا که نمی توانند احساسات خود را مدیریت کنند.

ناسازگار بودن: فردی که ثبات عاطفی ندارد از لحاظ رفتاری هم ناسازگاری می کند یعنی اینکه یک روز ممکن است در مورد مسئله ای مثل ناامیدی واکنش خنثی نشان دهد و روز بعد عکس این موضوع اتفاق بیفتد.

روابط متشنج: طبیعی است کسانی که بی ثباتی عاطفی دارند از نشانه های بارز آن ها این باشد که نمی توانند روابط موفقیت آمیز و پایداری را تجربه کنند. آنها معمولاً دوستی های زودگذری دارند و حتی در ارتباطات خانوادگی و خویشاوندی خود هم دچار مسئله هستند.

دلایل ایجاد بی ثباتی عاطفی چیست؟

با وجود تحقیقات زیادی که در این مورد صورت گرفته اما علت این اختلال هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. اما به طور کلی می‌توان گفت چنانچه صدمه به سیستم عصبی فرد وارد شود که مسیر عصبی بروز و مدیریت احساسات را تحت تاثیر قرار دهد، اختلال بی ثباتی عاطفی شکل می گیرد. اختلالات عصبی و جراحی های خاصی در مغز می‌تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. در مواردی همچون سکته، بیماری ام اس، آلزایمر، پارکینسون، جراحت وارد شده به سر و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بی ثباتی عاطفی دیده می شود.

نمونه ای از بی ثباتی عاطفی

 

اگر فیلم جوکر در سال ۲۰۱۹ را ندیده باشید حتما توصیه می کنیم که یک بار آن را با دقت نگاه کنید. شخصیت این فیلم در موقعیت هایی که ناراحت کننده و دردناک هستند شروع به خنده های هیستریک میکند ودیگران واکنش های ناخوشایندی به او نشان می دهند. در یک سکانسی از این فیلم مشاهده میکنید که شخصیت جوکر پس از اینکه در اتوبوسی شروع به خنده می کند کارتی را در می آورد به مردم نشان می‌دهد. در آن کارت علت بیماری اش را نوشته بود. این بیماری همان بی ثابتی عاطفی است که ریشه در مشکلات روحی و روانی دارد. شخصیت جوکر برای بازی در این فیلم ابتدا افرادی که دچار بی ثباتی عاطفی بودند را مشاهده می‌کند و پس از آن به ایفای این نقش می پردازد.

پیامدهای بی ثباتی عاطفی

بی ثباتی عاطفی می تواند مسائل زیادی همچون مشکلات در کار، روابط بین فردی و خانوادگی و غیر ایجاد کند.  بنابراین بهتر است که فرد با کمک یک روانشناس بارند درمان را آغاز کند تا مسائل جدی تری برایش ایجاد نشود. مهمترین مشکلاتی که بی ثباتی عاطفی ایجاد می کند موارد زیر است:

مشکلات اجتماعی

مشکل اصلی بی ثباتی عاطفی این است که فرد واکنش های نامناسبی هنگام بروز حملات خنده یا گریه از دیگران می بیند. طبیعی است که اطرافیان چنین فردی را از لحاظ رفتار های اجتماعی نمی پسندند و قضاوت می کنند و همین امر می‌تواند به تدریج زمینه‌ساز فوبیای اجتماعی یا آگورافوبیا شود که گوشه نشینی و انزوا را به همراه دارد. بنابراین چنانچه فردی دچار بی ثباتی عاطفی است بهتر است که این مشکل خود را به اطرافیان بگوید تا از انگ ها و برچسب های اجتماعی دور بماند. هرچند توصیه ما این است که در اسرع وقت از یک مشاور کمک بگیرند.

ناتوانی در تشخیص درست اختلال

متاسفانه بی ثباتی عاطفی نشانه‌هایی دارد که حتی ممکن است متخصصان هم در تشخیص آن دچار اشتباه شوند. برخی ها ممکن است به اشتباه آن را اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، افسردگی و اضطراب فراگیر و حتی صرع تشخیص دهند و همین اشتباهات می تواند ما را از مسیر درمان دور کند.

ابتلا به بیماری های روحی روانی

عدم پذیرش بی ثباتی عاطفی یعنی اینکه فرد احتمال دارد در آینده درگیر بیماری های روانی دیگری شود و این می‌تواند مشکلات متعددی را برای زندگی روزانه او به وجود بیاورد. مسائلی همچون افسردگی و فوبیای اجتماعی، وسواس یا انواع ترس ها و غیره نمونه ای از آن هستند. در برخی موارد بی ثباتی عاطفی می تواند حتی منجر به افکار خودکشی و خود آزاری در مورد فرد شود. بنابراین این اختلال را بهتر است جدی بگیرید.

درمان بی ثباتی عاطفی

بهترین راه برای درمان بی ثباتی و ناپایداری عاطفی است که از یک مشاور یا درمانگر بالینی کمک بگیرید. برخی موارد احتمال دارد شخص نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. البته در شرایط دیگر چنانچه امکان دسترسی به مشاوره حضوری وجود ندارد می توانید از مشاوره های تلفنی و آنلاین هم استفاده کنید.

رفتار درمانی دیالکتیکی

نوع رفتار درمانی نوعی گفت و گو درمانی محسوب می‌شود که باعث می‌شود ناپایداری های عاطفی افراد شناسایی شود. این موارد به شرایط و آسیب های قبلی که فرد تجربه کرده است هم ارتباط دارد. رفتار درمانی دیالکتیکی کمک می‌کند که افراد مهارتهایی را بیاموزند و بتوانند احساسات خود را شناسایی و آنها را ارزیابی کنند و بعد به تدریج تفکرات منفی خود را کنار گذاشته و آنها را با افکار مثبت جایگزین کنند. در این روش شما متوجه می شوید که قرار نیست احساسات منفی اصلاً نداشته باشید و آنها را سرکوب کنید چرا که آنها هم جزئی از فطرت وجود انسان هستند اما مهم است که بتوانید این احساسات و هیجانات را به شکل مناسب و در بستر صحیح ابراز کنید.

درمان مبتنی بر ذهنیت

درمان مبتنی بر ذهنیت نوعی روان درمانی میباشد که سبب می شود افراد بتوانند افکار و عقاید خود را تشخیص داده و آنها را با کمک روانشناس ارزیابی کنند. کسی که بتواند افکار و باورهای غلط خود را به چالش بکشند و بدانند که چه تاثیری می‌تواند بر هیجاناتش بگذارد، زودتر به نتیجه می رسد. گاهی برای تثبیت خلق و خوی فردی که نوسان زیادی دارد تجویز دارو در کنار روان درمانی پیشنهاد می شود.

آرامش درمانی

 

یکی از کارهایی که می‌تواند برای اختلال بی ثباتی عاطفی کمک‌کننده باشد استفاده از راهکارهایی همچون مدیتیشن، آرام سازی ذهنی و تنفس آرام است. فرد می تواند هنگامی که نشانه های بی ثباتی عاطفی را دارد از این راهکارها به کمک یک متخصص استفاده کند.

دارو درمانی

بهترین درمان های داروی برای اختلال بی ثباتی عاطفی استفاده از داروهای تجویزی متخصص روانپزشکی است. نکته مهم این است که از مصرف خودسرانه این این داروها پرهیز شود و حتماً زیر نظر یک پزشک باشد. داروهای افسردگی سه حلقه ای و بازدارنده های بازجذب سروتونین همچون سرترالین برای این اختلال تجویز می شوند. نکته‌ای که در مورد دارو درمانی وجود دارد این است که اگر بعد از استفاده از آن ها حس کردید که حملات تان کمتر شده یا شدتش فروکش کرده یعنی اینکه برایتان مناسب بوده است.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز با بی ثباتی عاطفی و نشانه های آن آشنا شده اید. به این نکته توجه کنید که این اختلال توسط یک متخصص یا درمانگر بالینی تشخیص داده میشود و گاهی ممکن است که فرد اشتباه نشانه هایش را به عوامل دیگری نسبت دهد که سد راه درمان میشود. بنابراین توصیه می شود که برای تشخیص و درمان این اختلال حتماً از مشاور و روانشناس کارآمد کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت