ازدواج

اشتباهاتی که زنان در رابطه عاطفی مرتکب می شوند

هیچ زندگی بدون اشتباهی وجود ندارد و هر کسی امکان دارد در ارتباطاتش ضعف هایی نشان دهد که نه به خاطر خوب نبودنش بلکه به دلیل عدم آموزش مهارت ها و تکنیک های ارتباطی است. این مسائل در روابط عاطفی گاهی می تواند چالش هایی برای دختر و پسر ایجاد کند.با توجه به اهمیت این موضوع، در مقاله امروز به اشتباهات دختران و زنان در روابط عاطفی پرداخته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله” اشتباهات رایج در برقراری ارتباط” را مطالعه کنید.

 

 رایج ترین اشتباهی که زنها در رابطه عاطفی مرتکب می شوند

اشتباه و خطا در هر زندگی وجود دارد و باعث می‌شود که شما تبدیل به انسان پخته تری شوید اگر که بدانید کجای رفتارتان ایراد داشت و چه کارهایی از این به بعد باید برای اصلاح رابطه خود انجام دهید. اما اگر این گونه اشتباهات حل نشده باقی بماند و در شما تبدیل به یک عادت شود می تواند روابط تان را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از یک ازدواج موفق شود یا چنانچه در زندگی مشترک هستید آن را تا مرز جدایی می کشاند.

دست کم گرفتن خود

این مورد را به این دلیل در ابتدا ذکر کردیم که بدانید نقش اساسی در روابط شما و موفقیت در آن دارد. کسانی که خود را دست کم میگیرند یعنی عزت نفس و احساس ارزشمندی پایینی دارند یا این که اعتماد به نفس کاذبی دارند و می خواهند تنها با متوسل شدن به فلان مدرک تحصیلی یا پول و ماشین خود را بالا بکشند. این زنان آسیب پذیر که ارزش هایشان را نشناخته‌اند در روابط هم دیر یا زود جدی گرفته نمی‌شوند و فرد مقابل به راحتی آنها را کنار می‌گذارد. شما باید این این عقیده را در درون خودتان به وجود بیاورید که فارغ از تمام ضعف ها و کاستی هایی که دارید باز هم یک انسان دوست داشتنی و محبوب هستید و لایق یک زندگی خوشبخت هستید.

البته ذکر این نکته مهم است که اینکه شما بتوانید خودتان را انسان ارزشمندی بدانید به تربیت دوران کودکی تان و نحوه فرزندپروری والدین شما بستگی دارد. مثلاً دخترانی که در خانواده هایی به دنیا آمده اند که آنها فرزند پسر می خواستند یا زندگی های پر آشوب و سختی را در دوران کودکی تجربه کرده‌اند و یا اینکه پدر مادر های آنها به دلیل دغدغه کاری و مالی فرصت توجه به آنها را نداشتند احتمال اینکه در بزرگسالی دچار عزت نفس پایین شوند و همین بی ارزشی را تا بزرگسالی حمل کنند و در روابطشان بازتاب دهند، بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می شود که چنانچه شما هم این احساس اعتماد به نفس و عزت نفس را در درون خود ندارید حتما از یک روان تحلیل گر یا درمانگر بالینی کمک بگیرید.

تکیه و وابستگی بیش از حد به مرد

این که شما بخواهید در روابطتان برخی اوقات از فرد مقابل کمک بگیرید و به او احساس قدرت دهید چیز بسیار زیبایی است اما وقتی این کمک شما از حد تعادل خارج شود به آن مرد این پیام را میدهید که یک زن ضعیفی هستید و بدون او نمی توانید از پس کاری بر بیایید. شما با درخواست های بیشتر از مرد نشان می دهید که شادی و عزت نفس و ثبات عاطفی تان وابسته به او است و زندگی در نبود او برای تان رنگی ندارد و این رفتارها از جاذبه های یک زن بسیار می‌کاهد.

گوشه نشینی و انزوا

اگر در رابطه شما با شریکتان مشکلاتی پیش می آید سعی کنید به جای قهر کردن و یا گوشه نشینی، با او صحبت کنید و به راحتی نیازهای خود را بیان کنید. هنگامی که شما از او دوری می کنید یا به عمد جواب پیام هایش را نمی دهید، آن مرد نمی تواند موضوع را متوجه شود تا زمانی که شما در مورد آن گفت و گو نکرده باشید.

تلاش برای تغییر مرد

حتماً در مورد تفاوت های زنان و مردها نکاتی را خوانده اید. این را بدانید که هر فردی با هر نوع تربیت و سبک زندگی و ویژگی شخصیتی که بزرگ شده است همان را در روابطش نشان می‌دهد و شما هرگز تا موقعی که یک نفر خودش نخواهد نمی توانید در او تغییر ایجاد کنید. بنابراین اینکه بخواهید روحیات یک مرد را متناسب با خودتان کنید یا کمکش کنید تا برخی از رفتار هایش را تغییر دهد در حالی که خودش از آنها راضی است، فایده ای ندارد.

اصرار بر روی آنچه در کنترل تان نیست

سعی کنید بپذیرید که در زندگی فراز و نشیب هایی وجود دارد و همیشه برنامه ها طبق آنچه که ما دوست داریم پیش نمی‌رود. گاهی ممکن است موانع هر چند جزئی سر راهمان قرار بگیرد و این توان انسان را نشان می دهد که چقدر بتواند با آنها مقابله کند. اما نگرانی های دائمی به علت هر تغییری می تواند حال شما و اطرافیانتان را به هم بریزد و قدرت حل مسئله و تصمیم گیری را بگیرد. بنابراین سعی کنید که خیلی به جزئیات توجه نکنید چرا که با ناله و شکایت برای هر مسئله ای، اطرافیانتان زده می شوند و به تدریج ارتباطشان را با شما محدود میکنند.

بی توجهی به کارهایی که برایتان انجام می دهد

گاهی مردان سعی می کنند برای شما کارهایی انجام دهند که باب میل تان باشد و از آنها لذت ببرید. مثلاً ممکن است وسیله ای که خراب است را برایتان تعمیر کند یا اگر در جستجوی چیز خاصی هستید آن را برایتان فورا تهیه کند و در اختیارتان قرار دهد. در چنین مواردی بهتر است حتی کوچکترین کارش را به روی او بیاورید و از او تشکر و قدردانی کنید.

داشتن تعهد قبل از شناخت کامل

شاید کمی تعجب آور باشد اما بهتر است بدانید که متاسفانه بیشتر دختران قبل از شناخت کامل نسبت به یک فرد کاملاً تعهد پیدا می‌کنند و تصور می کنند که امنیت زندگی خود را برای همیشه با او به دست آورده اند و آن شخص تا ابد یار همیشگی او خواهد ماند در حالی که این تصور خیال باطلی بیش نیست. رابطه چه برای دوستی باشد یا یک عمر زندگی مشترک، لازم است که ابتدا شناخت کامل از فرد مقابل بدون درگیر شدن در احساسات و هیجانات به دست بیاورید و پس از آن میتوانید به آن رابطه تعهد داشته باشید.

ماندن در رابطه عاطفی ناسالم

گاهی ممکن است در روابط شما مشکلاتی پیش بیاید و تا مدتی از یکدیگر دلگیر باشید. اگر در چنین وضعیتی قرار گرفته اید سعی کنید با فرد مقابل حتما صحبت کنید و نیازهای تان را به زبان بیاورید و حرف های او را هم بشنوید. چنانچه متوجه شده اید در این رابطه مسائلی هربار ایجاد می‌شود که شما را در سراشیبی قرار می دهد بهتر است برای یکبار با خودتان صادق باشید و تصمیم بگیرید که آن رابطه را ترک کنید. یادتان باشد که برخی اوقات دلتنگی و یا وابستگی شما نباید به قیمت از دست دادن اعصاب و روانتان تمام شود. اگر فرد مقابل برای شما ارزشی قائل باشد جهت بهبود آن رابطه تلاش می کند.

حسادت به دیگران و زندگی آنها

مردها به شدت از مقایسه شدن و حسرت زندگی دیگران را خوردن بدشان می آید. اگر شما بخواهید دائماً زندگی خود را با دیگران مقایسه کنید و تصور کنید که چیز خاصی در زندگی آنها وجود دارد که برای شما خیلی خاص و ویژه به نظر می رسد، یعنی خودتان را بی ارزش جلوه داده اید. رفتار مقایسه کردن باعث از بین رفتن عشق و صمیمیت بین شما و شریک عاطفی تان می شود. علاوه بر این به تدریج لذت زندگی را هم از خودتان محروم کرده‌اید چرا که شما ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودتان مقایسه می کنید در حالی که می دانید وضعیت مالی عالی نشان دهنده خوشبختی نیست. مردها وقتی می بیند شریکشان دائماً در حال مقایسه کردن است اگر در زندگی مشترک باشند دچار افسردگی و کاهش اعتماد به نفس می شوند و چنان چه در دوران دوستی یا نامزدی باشند، سعی می کنند زودتر از آن رابطه بیرون بیایند.

مراقبت نکردن از خود

برخی از خانم‌ها متاسفانه با ورود به یک رابطه خودشان را فراموش می‌کند و تمام خواسته ها و نیازهای فرد مقابل را در اولویت قرار دهند. مثلاً اگر دختری برای خودش برنامه ریزی کرده است که به فلان باشگاه ورزشی برود یا کتاب مورد علاقه اش را بخواند و یا این که در فلان کلاس  ثبتنام کند، اما با ورود یک مرد به زندگی‌اش، ممکن است تمام اهداف و برنامه های خود را رها کند و تصمیم بگیرد تمام و کمال در خدمت یک مرد باشد. در حالی که این رفتارها به معنی از خود گذشتگی نیست بلکه نشان دهنده احترام نگذاشتن به خود است.

اگر کسی برای خودش ارزش قائل باشد می داند که زمان هایی را لازم است برای خودش و اهداف آینده اختصاص دهد و قسمتی را هم برای شریک عاطفی اش، نه اینکه تمام هدف های خود را به خاطر یک فرد تغییر دهد و تمام فکر و ذهنش درگیر رابطه باشد. این را بدانید که از نظر مردها یک زن جذاب در عین حال که برای آنها وقت میگذارد برای خودش و اهدافش ارزش قائل است. بنابراین حتی اگر ازدواج هم کرده اید به سلامت جسمانی و زیبایی ظاهری و روح خود اهمیت دهید و همچنان دنبال رشد و پیشرفت باشید.

همیشه منفی نگر بودن

زن هایی که منفی اندیش هستند و دائماً در مورد حوادث و مشکلات و مسائل زندگی صحبت میکنند و برای هر چیز جزئی شروع به انتقاد و شکایت می کنند اصلاً برای مردان جاذبه ندارند. استفاده از جملات و و کلمات منفی حتی به شوخی هم بر روح و روان انسان ها تاثیر می گذارد. بنابراین اگر می‌خواهید فردی دوست داشتنی در روابط با هر کسی باشید سعی کنید که افکار منفی خود را کنار بگذارید و در مورد هر مسئله ای بعد مثبت آن را نگاه کنید.

عادت به پرخاشگری منفعلانه

پرخاشگری منفعلانه یعنی به جای آنکه در مورد ناراحتی هایتان صحبت کنید با سکوت بخواهید عصبانیت خود را بروز دهید. این نوع رفتارها باعث آزار فرد مقابل می‌شود و چیزی از مشکلات هم کم نمی‌کند. سکوت موقع ناراحتی یکی از بدترین اشتباهات بین زن ها می باشد. بنابراین به جای اینکه بگویید چیزی نشده یا تنهایم بگذار، احساسات خود را با فرد مقابل در میان بگذارید تا هر نوع درگیری به طور مسالمت آمیزی حل شود.

خیلی سریع و احساساتی پیش رفتن

 

این امر یکی از رایج‌ترین اشتباهات دختر ها در شروع رابطه دوستی یا دوران آشنایی است. متاسفانه برخی از دختران خام تصور می‌کنند تا از یکی خوششان آمده است یعنی که او مرد رویایی آنها است و در مورد ازدواج و زندگی مشترک با او خیالبافی می کنند. این تصورات تنها باعث احساساتی تر شدن شما می شوند و از طرف دیگر فرد مقابل را می ترساند و باعث می شود که به دنبال راهی برای فرار از این رابطه باشد.

 

کلام پایانی

هر فردی دوست دارد در رابطه بهترین خود را به نمایش بگذارد و خطایی نکند تا باعث ناراحتی شریک عاطفی شود. گاهی دلیل مشکلات و چالش هایی که در یک رابطه پیش می‌آید و متاسفانه منجر به فروپاشی آن میشود عدم آگاهی از مهارت ها و تکنیک های ارتباطی است. بنابراین اگر شما هم چنین مسائلی را در رابطه تان تجربه می کنید بهتر است قبل از هر تصمیمی از یک مشاور و درمانگر با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت