روانشناسی

اضطراب، ترس و مشاوره درمان اضطراب

ترس و اضطراب کنترل نشده از بدترین حالات درونی هر انسان است. زیرا می تواند فرد را به کلی فلج کرده و از تمرکز کردن و انجام امور روزمره باز دارد. لازم است که ترس ها و منابع اضطراب خود را بشناسید و روش های مدیریت آن ها را یاد بگیرید. در این مقاله ما قصد داریم شما را با روش های موثر مدیریت اضطراب و ترس آشنا کنیم.

روش های نگاه کردن به ترس

ترس بخش مهمی از سیستم هدایت درونی ماست که از ما در مقابل چیزی که خطرناک کی انگاریم محافظت می کند. شما را از دویدن به میان ترافیک باز می دارد.با این حال اگر ترس مانع کاربرد تمام توانایی بالقوه ی شما شود یعنی شما مشکل دارید.اگر ترس از طرد شدن مانع از این شود که عشق را در زندگی خویش ملاقات کنید اضطراب مانع کامل زندگی کردنتان می شود.

اگر ترس از انتقاد و شکست مانع از این شود که تمام هدایای خدادادی و استعدادهایتان استفاده کنید آنگاه اضطراب و نگرانی توانایی بالقوه ی شما را مسدود می کنند و در نهایت اگر شما از تنها ماندن بترسید شاید رابطه ای را ادامه دهید که در واقع در آن مورد سوء استفاده قرار می گیرید. البته ترس می تواند از ما محافظت کند اما میزان بیش از حد آن ما را فلج می کند.

روش های نگاه کردن به ترس​

اضطراب ذهن و بدن

اضطراب ذهن بدن درست مثل افسردگی ذهن-بدن بسیار رایج است.همه ی ما می دانیم که احساس آشفتگی، نگرانی و عصبانیت چگونه است. با این حال اضطراب بدن زمانی است که عضلات شما سفت و دستگاه گوارش دچار نفح می شود شاید حس کنید که نیاز است دوش بگیرید یا دچار یبوست هستید. گاهی حس می کنید نفس کم می آورید یا قلبتان تند تند می زند. حس می کنید چیزی در گلوی تان گیر گرده است. در دقت کردن مشکل دارید مغزتان خالی می شود. احساس سرگیجه کرده و حتی حس می کنید کنترل خود را از دست داده اید.

در نهایت همه ی ما می دانیم که وحشت چگونه ما را متوقف می کند. ما در مرکز مشاوره روانشناسی گروه همراه به شما کمک خواهیم کرد که ترس را متوقف کنید؛ با جلسات مشاوره روانشناسی می توانیم به این اضطراب و ترس پایان دهیم. آشفتگی و اضطراب در یک سوم از ما می تواند به نقطه ای برسد که در آن نقطه دیگر می ترسیم خانه را ترک کنیم.

اضطراب ذهن و بدن​

بعضی ممکن است به خاطر ترس از شکست به دنبال ارتقا شغلی نباشند و در نهایت بعضی افراد در روابط یا در شغلشان شوکی را تجربه کرده باشند یا در خانواده آنقدر ترس و تحقیر تجربه کرده اند که در زندگی کنونی خود نیز از طریق سستی،کم حرفی و کرختی امتداد همان واکنش ها را زندگی می کنند.

  • وقتی چشم اندازی برای آینده ترسیم می کنیم با ترس مواجه می شویم اگر طرحی برای آینده ای نداشته باشیم هم ترس را تجربه می کنیم.
  • وقتی شانس به ما رو می کند می ترسیم و وقتی هیچ شانسی هم نداریم ترس داریم.
  • وقتی تنها هستیم ترس داریم و وقتی در میان جمعیت هستیم نیز ترس ما را احاطه می کند.
  • درنهایت شاید از صمیمیت ترس داشته باشیم اما از طرف دیگر وقتی عزیزمان یا را ترک می کند نیز می ترسیم.

در واقع ترس بخشی از مکانیزم مغزی ست. عشق معجزه ای است که همه ی ما در جستجوی آن هستیم نه نخوت و نه تکبر. بلکه عشق یک احترام بزرگ به خودمان و قدردانی برای معجزه ی بودنمان. دفعه ی بعد که ترسیدید این مفهوم ساده را به خود یادآور شوید: ترس فرصتی است برای به کارگرفتن ایمان. ایمان به الوهیت، ایمان به کائنات یا به قدرتی ماوراء خود. دفعه ی بعدی که حس کردید به اندازه کافی خوب نیستید و این حس در توانایی شما برای تصمیم گیری اختلال ایجاد می کند این مفاهیم ساده را به خود یادآوری شوید.

مدیریت استرس و اضطراب

در تشخیص شهودی، اضطراب بخشی از سیستم هدایت احساسات است که به شما می گوید چیزی باید تغییر کرد. در حقیقت اضطراب یکی از موثرترین بخش های درونی شماست.هنوز ندیدم که کسی بسیار اهل شهود و درون بینی باشد و اضطراب زیادی نداشته باشد. هسته ی بادامی (آمیگیدال) ناحیه ای در مغز که برای درون بینی و شهود است ناحیه ای برای اضطراب نیز محسوب می شود. بنابراین اگر می خواهید درون بین باشید آن ناحیه از مغز که “آسیمه” و مضطرب است را بپذیرید، دوست داشته باشید و به آن افتخار کنید.

شاید هنگام نزدیک شدن به چیزی جدید در زندگی احساس ترس کنید. وقتی حسی جدید و ناشناخته دارید، وقتی چیزی حس می کنید که فکر می کنید می تواند برای شما تهدید باشد غده ی آدرنال اپینفرین ترشح می کند پیام رسان های عصبی را پر جنب و جوش می کند. سوزان جفرز می گوید: مشکل اصلی احساس ترس نیست بلکه این است که چگونه به آن واکنش نشان دهیم. بدانید و درک کنید کع تغییرات می آیند و می روند. برای مدیریت اضطراب و ترس  باید یاد گرفت چگونه تغییر و درون بینی را مدیریت کنید.

ترس و اضطراب

1- از ترس های خود فرار نکنید

تنها راه مقابله با ترس روبرو شدن با ترس است! فرار کردن از ترس فقط مانع پیشرفت شما می شود. اگر مساله ای باعث هراس شما می شود، کمی به خودتان وقت دهید، استراحت کنید و کاری که دوست دارید را انجام دهید و پس از به ارامش رسیدن دوباره برای مقابله با ترس خود تلاش کنید. اگر نمی توانید به تنهایی این مسیر را طی کنید، می توانید از مشاوره ی یک روان درمان در طی این مسیر کمک بگیرید تا استراتژی های موجود برای مقابله با ترس را به شما یاد بدهد. به خصوص اگر دچار آسیب روحی شده اید که بهتر است حتما با یک روان درمان صحبت کنید تا بتوانید با ترس های خود روبرو شوید و بتوانید دوباره خاطراتی نو بسازید.

اگر اوضاع روحی وخیمی ندارید، می توانید به سادگی از روش های مدیتیشن استفاد کنید. فقط کافی است که برای مدتی در جایی ساکت بنشینید و بر زمان حال متمرکز شوید.  اگر ذهن شما مشوش شد، دلیل بروز آن را جستجو کنید. کنجکاوی کنید و دلیل بروز ترس خود را ریشه یابی کنید. درگیر داستان های ذهنی نشوید، ترس خود را کنترل کنید و مساله ای که شما را آزار می دهد را همانطور که هست ببینید. اگر احساس بدی پیدا کردید کمی استراحت کنید و توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید. نفس عمیق بکشید و به تنفس خود فکر کنید. می توانید چشم هایتان را باز کنید و اشیاء اطراف خود را ببینید و یا کمی راه بروید تا ذهن شما از مساله ی آزاردهنده دور شود.

2- مثبت اندیش باشید

ترس موجود در درون شما باعث می شود تا حوادث را منفی ببینید و در نهایت به این نتیجه برسید که جهان مکانی ترسناک و بد است. برای تغییر این حس، باید تمرین مثبت اندیشی کنید. به دنبال حتی کوچکترین مسائل باشید که می تواند به شما حس خوبی بدهد، مانند زیبایی طبیعت، لذت بردن از یک روز آفتابی، گردش کردن و ملاقات با دوستان برای داشتن لحظاتی خوش. طبق تحقیقات باربارا فردریکسون، مثبت اندیشی باعث گسترش دیدگاه ما می شود و در این صورت می توانیم گزینه های بیشتری را در زندگی میبینیم. هر چه مثبت اندیش تر باشیم، انعطاف پذیری بیشتری پیدا خواهیم کرد و راحت تر با سختی ها کنار خواهیم آمد.

مثبت اندیش باشید​

3- معناگرا باشید

ترس باعث می شود که حس ما نسبت به جهان خراب شود. افرادی که ضربه روحی خورده اند، حتی گاهی به نقطه ای می رسند که معنای زندگی را نیز زیر سوال می برند. این افراد حتی ممکن است خود را مقصر رخ دادن چنین اتفاقاتی بدانند و احساس گناه کنند. حتی ممکن است تصور کنند که می توانستند جلوی بروز چنین اتفاقی را بگیرند و به خاطر قصور آنها چنین اتفاقی رخ داده است و اکنون آنها دلیلی برای زندگی نمی بینند. در هر حالت باید به دنبال هدفی برای زندگی باشیم. طبق یک مطالعه نشان داده شده است که افرادی که پس از تجربه ی یک ضربه ی روحی دوباره توانسته اند به حال روحی سالمی برگردند، افرادی بوده اند که در اتفاقی که برای آنها افتاده به دنبال معنایی بوده اند و در پی آن دوباره توانسته اند به حس امنیت برسند.

معناگرا باشید

4- به دنبال حمایت باشید

احساس ترس باعث‌ می شود تا از دیگران کناره گیری کنیم. افرادی که دچاره ضربه روحی می شوند معمولا بیشتر تمایل به کناره گیری دارند. ولی حفظ روابط با دیگران از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در زمانی که ذهن مشوشی دارید، دوستان و خانواده می توانند مسائل را به طور واقع بینانه ای ارزیابی کنند و در مورد چیزی که واقعا تهدید کننده است به شما مشورت دهند. با حمایت گرفتن از این افراد می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و راحت تر با مسائل کنار بیایید.

به دنبال حمایت باشید

5- برای پیاده روی به طبیعت بروید

بودن در طبیعت باعث کاهش اضطراب می شوند و حس بهتری به فرد می دهد. با بودن در طبیعت فرد می تواند برای مدتی به آرامش برسد و حس امید و خوشبختی را در خود تقویت کند. ارتباط با طبیعت نه تنها از نظر روحی می تواند به فرد کمک کند، بلکه باعث کاهش فشار خون، کاهش تپش قلب، کاهش تنش عضلانی و کاهش تولید هورمون استرس می شود. بنابراین در مواقعی که دچار استرس و اضطراب شده اید، به نزدیک ترین پارکی که در دسترس است بروید و مدتی را به پیاده روی و یا دویدن بپردازید تا در کنار بهره بردن از اثرات ترمیمی طبیعت، خلق و خو و سلامت جسمی بهتری نیز پیدا کنید.

برای پیاده روی به طبیعت بروید

خلاصه مطالب

  • با ترس و اضطراب خود روبرو شوید.
  • به دنبال روشی باشید تا بتوانید احساس خود را کنترل کنید و تسلط بیشتری بر زندگی خود داشته باشید.
  • از تکنیک های کاهش و کنترل استرس مانند مدیتیشن و یا ورزش های هوازی استفاده کنید.
  • بر روی احساسات و اتفاقات مثبت زندگی تمرکز کنید.
  • به دنبال هدف و معنایی برای زندگی خود باشید.
  • از حمایت و پشتیبانی اطرافیان خود بهرمند شوید.
  • برای پیاده روی و دویدن به جنگل و پارک بروید.
  • با به چالش کشیدن استرس های خود، از دیگر مسائل موجود در زندگی خود غافل نشوید.
  • به دنبال اقداماتی باشید تا باعث افزایش حس امنیت در شما شود.
0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت