سبک زندگی و موفقیت

افسردگي پس از فارغ التحصيلي

دوره دانشجویی شور و هیجان زیادی دارد و دانشجویان از اینکه در کنار همکلاسی ها و دوستان خود هستند و می‌توانند همچنان برای یک آینده عالی نقشه بکشند خوشحال هستند. خبر اینجاست که برخی از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی مدتی افسردگی را تجربه می کنند شاید به این علت که دیگر نمی توانند همکلاسی های خود را ببینند یا فشارهای ناشی از پیدا کردن شغل و… ذهن آنها را به خود مشغول می کند. اگر این اتفاق برای شما بعد از فارغ التحصیلی افتاده است نگران نباشید. در مقاله امروز با ما همراه باشید تا راهکارهای غلبه بر افسردگی بعد از فارغ التحصیلی را بیاموزید.

افسردگی بعد از فارغ التحصیلی

خیلی از افراد بعد از اتمام تحصیلات در دوره دانشگاهی خود و گرفتن مدرک، اين سوال برایشان مطرح می‌شود که اکنون که دیگر در دانشگاه حضور ندارند بعد از فارغ التحصیلی باید کجا بروند و چه کاری پیدا کنند؟ آیا در آن کار موفق می شوند یا خیر؟ اینها برخی از سوالاتی هستند که به نوجوانان را درگیر می کند. این فشارهای روانی اگر مراقبت نشود می تواند زمینه ساز آسیب های بعدی شود. گاهی بعضی از افراد بعد از فارغ التحصیلی فکر می‌کنند که هنوز مهارت ها و دوره های لازم را نگذرانده اند و یا در آن کاری که باید وارد شوند نمی‌توانند به اهدافشان برسند. غم، تنهایی، استرس و نگرانی احساساتی است که خیلی ها آن را تجربه می کنند.

 

دلایل افسردگی بعد از فارغ التحصیلی

بعد از دوران دانشجویی دیگر از آن خوشی های جمع شدن با دوستان یا شب بیداری ها برای امتحان خبری نیست. بعد از فارغ التحصیلی ممکن است مدتی با خود فکر کنید که از سختی های دوران دانشجویی هم راحت شده اید اما بعد از مدتی ماندن در خانه حوصله مان سر میرود و و شاید حس بی هویتی پیدا کنید اینکه من کیستم و چه کاری باید انجام دهم. از عمده ترین دلایلی که باعث میشود جوانان بعد از فارغ التحصیلی دچار افسردگی شوند شامل موارد زیر است:

ترس از آینده

یکی از دلایل افسردگی در دانشجویان ترس از آینده نامعلوم میباشد. خیلی از آنها نمی دانند که چه سرنوشتی در انتظار آنها است و ممکن است نوعی حس گمگشتگی و آشوب را در درونشان تجربه کنند. گاهی احتمال دارد شما بعد از فارغ التحصیلی خودتان را با جوانان دیگر که فکر می کنید از شما موفق تر هستند از نظر مالی یا دیگر شرایط زندگی مقایسه کنید. طبيعتا این نوع مقايسه ها حال فعلی‌تان را بدتر می‌کند و به احساسات غم و افسردگی شما دامن می‌زند. حتی شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آیا رشته‌ای که گذرانده اید و مدرکش را گرفته اید دوست دارید یا خیر؟ ترجیح می دهید دوباره برای مقطع بعدی درس بخوانید یا بلافاصله وارد بازار کار شوید؟ این سوالات تا زمانی که جوابی برای آنها پیدا نکنید شما را رها نمی کند. ممکن است تنش ها و اضطراب یا ناامیدی هم باعث افسردگی شما شود. در این شرایط توصیه میشود از یک مشاور شغلی یا درمانگر بالینی کمک بگیرید.

مقایسه کردن

متاسفانه یکی از کارهایی که روزها جوانان انجام می دهند این است که خودشان را با افراد دیگری مقایسه می کنند. امروزه به دلیل آن که فضای مجازی کاملا در دسترس است شما می توانید جوانان زیادی را پیدا کنید که با سنین کمتر بلافاصله وارد بازار کار شدند و به دستاوردهای مالی شگفت‌انگیزی رسیدند. حتی گاهی خانواده ها شما را با دیگران مقایسه میکنند. آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید تمرکزتان را بر روی خودتان داشته باشید و نه بر روی زندگی دیگران.

ترس از طرد شدن

یکی دیگر از دلایل افسردگی بعد از فارغ التحصیلی این است که برخی ها برای پیدا کردن شغل جاهای زیادی می روند و ممکن است است بعد از چندین بار مصاحبه از سمت مدير یا رئیس فلان شرکت پذیرفته نشوند به علت آنکه سابقه کاری لازم را ندارند. اين نوع تحقیر شدن ها و طرد شدن ها به تدریج می‌تواند در اعتماد به نفس و روحیه شما تاثیر منفی بگذارد. گاهی دانشجویانی که در شهر دیگری مشغول به تحصیل بودند تصمیم می‌گیرند در همان شهر هم سراغ کار بروند و حتی اگر کاری هم پیدا کنند ممکن است باز هم نگران اجاره خانه و… شوند.

از دست دادن دوستان صمیمی

دوران بعد از دانشجویی اینگونه است که برخی ها تصمیم میگیرند برای ادامه تحصیل خود به کشور دیگری بروند، برخی دیگر از دوستانتان به شهر خودشان برمی‌گردند، بعضي ها تصمیم می گیرند ازدواج کنند و عده اي هم مسیر دیگری را طی می‌کنند. به هر حال حال شما حلقه دوستان صمیمی خود را بعد از فارغ التحصیلی از دست میدهید و دیگر نمی توانید آن جمع های همیشگی و دوستانه خود را حفظ کنید. این عوامل می‌تواند سبب انزوا و افسردگی در شما شوند. اگر بتوانید بعد از فارغ التحصیلی با شرکت در باشگاه های ورزشی یا سایر کلاس های آموزشی یا حتی رفتن به سرکار دوستان دیگری پیدا کنید می توانید تا حد زیادی بر احساسات افسردگی خود غلبه کنید.

تشخیص افسردگی بعد از فارغ التحصیلی

برخی از نشانه های افسردگی شامل موارد زیر هستند:

افسردگی بعد از فارغ التحصیلی می تواند نشانه های مشابه با افسردگی بالینی داشته باشد. تشخیص نشانه های آن باعث آگاه شدن و قدم برداشتن برای درمان می شود. افرادی که دچار افسردگی می‌شوند معمولاً در اشتها و خواب آن ها تغییرات بارز ایجاد می شود به این معنا که کم اشتها يا پراشتها می شوند و همچنین در ريتم خواب و بیداری آنها اختلالاتی به وجود می‌آید. دیگر نشانه ها مواردی همچون غمگین ای در اغلب اوقات، بی انرژی بودن، فکر کردن به محتوای منفی، کاهش انگیزه، از دست دادن علاقه به چیز های لذت بخش و حتی افکار خودکشی هستند. تند اگر این نشانه ها را در خودتان یا اطرافیانتان بعد از فارغ التحصیلی مشاهده کردید حتما آنها را جدی بگیرید و مسئله را با یک روان درمانگر با تجربه در میان بگذارید.

مدیریت افسردگی بعد از فارغ التحصیلی

برخي از روش هایی که توصیه می شود برای غلبه بر افسردگی بعد از فارغ التحصیلی باید انجام داد موارد زیر را در بر می گیرند:

برنامه ریزی کنید

یکی از مهمترین کارهایی که بعد از فارغ التحصیلی یک دانشجو بايد انجام دهد این است که برای اهدافش و آینده اش برنامه داشته باشد و بداند که از این به بعد قرار است چه کاری انجام دهد و در چه چیزهایی ضعف و قوت دارد آنها را شناسایی کند. کسی که برای ادامه راه نقشه واضحی دارد قوت قلب و امید می گیرد و انگیزه بالایی برای حرکت پیدا میکند.

آماده باشید

شما بعد از فارغ التحصیلی میتوانید شناخت جامع از خودتان به دست بیاورید و دنبال یافتن شغل باشید. ابتدا لازم است بدانید که چه مهارت ها و کارگاه هایی را باید بگذرانید و اینکه دانشگاه چه کاستی هایی داشته و شما باید آنها را جبران کنید. توصیه می شود که چگونگی نوشتن رزومه را بیاموزید و خودتان را برای مصاحبه های شغلی آماده کنید. اینکار می تواند اعتماد به نفس را در شما چند برابر کند.

از مشاور شغلی کمک بگیرید

برخی از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نمیدانند که باید چه شغلی را انتخاب کنند که متناسب با رشته تحصیلی شان و استعدادهای آنها باشد. یک رشته می تواند شاخه های گوناگونی داشته باشد مثلاً کسی که از رشته زبان هاي خارجه فارغ التحصیل میشود شاید برای تدریس مناسب نباشد اما در عوض استعداد او در زمینه ترجمه و پژوهش باشد. اگر در این مورد نگران هستید حتماً با یک مشاور شغلی مشورت کنید.

حفظ زندگی اجتماعی

هرچند شما بعد از فارغ التحصیلی از دوستان دانشگاهی خود جدا می شوید اما به این معنا نیست که دیگر نمی توانید آنها را ببینید. شما می توانید بازهم قرارهای دوستانه را با آنها بگذارید و یا اینکه برای برای خود دوستان دیگری پیدا کنید. علاوه بر آن بعد از فارغ التحصیلی با شرکت در در کارگاه ها و باشگاه های مختلف و حتی عضو شدن در انجمن های گوناگون میتوانید دوستانی هم هدف خودتان پیدا کنید تا برای ادامه تحصیل یا پیدا کردن شغل به شما کمک کنند.

کنترل افکار

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گاهی رفتار هایی که با خودمان میکنیم میتواند زندگی ما را به بیراه ببرد. شما در این مقاله متوجه شده اید که بعد از فارغ التحصیلی احتمال دارد مسائل گوناگونی پیش پای تان قرار بگیرد و مانع هایی برای یافتن شغل ایجاد شود و از آن طرف دوستانی را ببینید که توانستند به کار مورد علاقه شان برسند. این مسائل نباید باعث شود که شما خودتان را سرزنش کنید و یا شروع به گفت و گوی منفی با خودتان کنید. هر چقدر که ندای درونی تان بیشتر شما را سرزنش و تحقیر کند حالتان هم بدتر می شود و از آن طرف انگیزه تان برای آینده کمتر. پس با خودتان مهربان باشید و اجازه ندهید که افکارتان دشمن شما شوند. فارغ التحصيلي مي تواند دروازه اي باشد براي باز شدن روياها و آرزوهايتان اگر که خودتان بخواهيد.

بدانيد که اين نگراني طبيعي است

شايد بعد از فارغ التحصيلي اين احساس به شما دست بدهد که شرايطي که تجربه مي کنيد فقط مال شماست و بقيه پس از اتمام درسشان بالافاصله وارد شغل مورد علاقه شان شده اند در حالي که بدانيد مسير ورود به کار بعد از دانشگاه مستقيم نيست و شما لازم است دوره هايي را به صورت کارورزي بگذرانيد. شما مي توانيد از برخي افراد موفق کمک بگيريد و يا زندگينامه افراد مشهور را مطالعه کنيد. بعد از آن متوجه مي شويد که خيلي ها فراز و نشيب هايي زيادي را تا رسيدن به اهدافشان طي کرده اند يا اينکه از کارشان يا دانشگاه اخراج شدند اما دلسرد نشدند.

کلام آخر

در مقاله امروز متوجه شديد که افسردگي بعد از فارغ التحصيلي به چه دلايلي رخ مي دهد. اين افسردگي اگر جدي گرفته نشود و به دنبال راه هايي براي مديريت آن نباشيد، به شکل هاي بدتري حتي بيماري هاي جسمي خودش را نشان مي دهد. بنابراين در کنار هر راهکاري توصيه مي شود از يک مشاور و روانشناس باتجربه کمک بگيريد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت