به ذهن خود در خانواده استراحت بدهید

به ذهن خود در خانواده استراحت بدهید. 

عوارض آزار دهنده استرس هم بدن و هم ذهن ما را مورد حمله قرار می دهد. بر اثر استرس، بدن دچار تنش شده و بیمار، می شود. فردی که دچار استرس ذهنی می شود احساس می کند که هر کار کند نمی تواند بر روی پا بایستد و با عوامل استرس مقابله کند. خوشبختانه مثل تکنیک های استراحت بدن برای استراحت ذهن نیز تکنیک هایی وجود دارد که می توان با به کار بستن آنها بر استرس ذهنی فائق آمد و تاثیرات آن را به حداقل ممکن رساند. این تکنیک ها معمولا رسمی بوده پس زمان زیادی را برای آنها صرف نمایید.

 

چالش

شاید تصور کنید که سخت کار کرده و مهارت های لازم مانند یوگا که رسمی است و یا متدهای غیر رسمی دیگر را برای استراحت دادن به بدن خود فرا گرفته اید. ولی آیا تاکنون هیچ تاکتیکی را برای استراحت دادن به ذهن خود امتحان کرده اید؟ هر طور که فکرش را بکنید استراحت دادن به ذهن بسی مشکلتر از استراحت دادن به بدن است. ذهن یک مکانیسم فوق العاده پیچیده است که گسترده عملکرد آن همه دنیا را در بر می گیرد، لذا عوامل استرس زای تاثیر گذار بر آن هم بسیار گسترده می باشد. استراحت دادن به ذهن یعنی دست کشیدن از همه دنیای پیرامون خویشتن که هر کس به گونه ای تلاش می کند با استرس های مربوط خود را سازگاری دهد. چالش درک تاثیرات استرس بر روی ذهن، چگونگی ار بین بردن استرس با به کاربستن تکنیک های استراحت ذهن، و تشخیص تکنیک هایی که در مقایسه با دیگران تاثیر بهتری دارد و چگونگی ارزیابی اثر مثبت این تکنیک هاست.

تصور کنید که ذهنتان مانند عضله اندامتان می باشد و باید راهی را برای استراحت دادن بیابید که از هر جهت بتواند شما را به هدف مورد نظرتان برساند. این نوع استراحت دادن لزوما از نوع استراحت جسمی نیست. اما ذهن و تکنیک هایی که بر روی ادراکات و احساسات تاثیر می گذارد فراتر از تاثیر جسمانی ترشحات مواد شیمیایی می باشد. به ذهن و بدن خود استراحت دهید. ممکن است هر دو استراحت را به طور همزمان اجرا کنید ولی خواهید دید که استراحت ذهن بیشتر از استراحت بدن زمان می برد. 

حقایق

استراحت ذهن با توجه به طبیعتی که دارد مدتی فکر را مشغول می سازد و سپس فکر در می یابد که باید از موقعیت استرس زا فاصله بگیرد. ابتدا باید بدانید که در سرتان چه می گذرد و بعد گام هایی را برای مبارزه کارآمد با آن بردارید. اگر این کار را بکنید شانس استراحت دادن به ذهن خود را بدست خواهید آورد. استراحت دادن ذهن انجام یک فعالیت آگاهانه است نه خوابیدن و یا در عالم رویا به سر بردن. لازم است بخواهید به ذهن خود استراحت بدهید و در این راه دست به هر تلاش ممکن بزنید. باید بدانید که نتیجه و برآیند تلاش، شادابی و طراوت یک پیروزی دلچسب را دارد. چشمی در دنیای اطراف خود بچرخانید و تکنیک بهتر و کارآمدتر را برگزینید و برای همیشه بدان پایبند باشید. هر روز یک یا دو بار آن را تمرین کنید و توقع نداشته باشید که نتایج فوری برای شما در پی داشته باشد. ممکن است هفته ها بگذرد ولی متوجه هیچگونه نتیجه دلخواه نشوید. یک پزشک و یا یک مشاور می توانند به شما در توسعه شیوه های استراحت ذهن یاری کنند. او با شما کار می کند تا دلایل استرس و شیوه موثر در مبارزه با آن را بیابید. به کار گرفتن تکنیک ها و متدهای مد روز که زودگذرند و احتمالا در دسترس هستند جدا خوداری کنید. روش ها و تکنیک هایی که دیگران استفاده کرده و نتیجه گرفته اند برای هدف شما خوبند.

هرگز برای استراحت دادن به ذهن نه زیاد دیر شده و نه زود است. کودکان و نوجوانان که از مشکلات استرس رنج می برند به راحتی می توانند تمرینات استراحت ذهن را انجام دهند و حتی پیشرفت آنان شاید در مقایسه با بزرگسالان سریعتر هم باشد زیرا بزرگسالان کارهایی را که آنان می کنند معمولا بیهوده می پندارند. افراد سالخورده که از استرس رنج می برند اگر از این تکنیک ها بهره بگیرند بیشترین فایده را می برند زیرا با استفاده از اینها، تمرینات استراحت جسمی و بدنی برایشان ساده تر شده و تاثیر بیشتری خواهد داشت. جهت کمک به رفع مشکل کودک خود از مشاوره کودک کمک بگیرید.

اگر حس کردید که رشته امور از دستتان در می رود و ذهنتان توانایی کشش ندارد سریع از کاری که می کنید دست بکشید. اگر کسی در شما استرس به وجود می آورد عذر خواسته و از جای خود بلند شوید و به تمرین بپردازید و پیش از برگشت به جای قبلی هوای خوب استشمام کنید. یک تکنیک دیگر برای استراحت ذهن گوش کردن به موسیقی آرام بخش است. برای این کار لازم است یک سی دی پلیر در ماشین خود داشته باشید. در صورت امکان از مصرف قهوه کافئین دار، چای و نوشابه های گازدار و الکلی بپرهیزید. صدای خود را وقتی با دیگران حرف می زنید نه زیاد بلند و نه زیاد کم کنید بلکه سعی نمایید در حد متعادل بمانید.

برگرفته از کتاب سرنخ برای مقابله با استرس روزانه 1+50

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت