سبک زندگی و موفقیت

تاثیر ناراحتی اعصاب بر بدن

خیلی از افرادی که در شرایط استرس زا هستند فشارهای عصبی مختلفی به آنها وجود می آورد که در صورت نادیده گرفتن میتواند زمینه ای باشد برای انواع بیماری های مختلف روانی و حتی جسمانی. هر چند مقدار کمی از استرس را هر انسانی در زندگی اش دارد اما اگر بیش از حد شود نیاز به مدیریت و کنترل دارد. در صورتی که شخصی نتواند بر استرس های خود کنترل داشته باشد امراض روانی مختلفی در آینده می گیرد که می تواند بیماری های جسمانی مختلفی را برایش به وجود بیاورد. از این رو مهار استرس و مدیریت آن اهمیت زیادی دارد.

 

استرس یا فشار عصبی چیست؟

هر اختلالی که سبب به هم خوردن آرامش روحی و روانی انسان شود استرس گفته می‌شود و این اختلال موقعی اتفاق می‌افتد که جسم باید کارهایی بیش از حد توانایی انجام دهد. هنگام تهدید و شرایط ناخوشایند انسان بازخوردی دارد که به آن جهش متابولیک می گویند. در این حین ناقل هایی مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می گردد، ضربان قلب و تنفس افزایش پیدا می‌کند و گلوکز در خون آزاد و آماده تبدیل به انرژی می گردد. همچنین سیستم ایمنی بدن هم تحت تاثیر قرار میگیرد و آستانه تحمل درد در فرد بالا میرود. برخی از نشانه های استرس شامل موارد زیر می شود:

سردرد

یکی از علائم استرس سردرد های دائمی است. طبق تحقیقات استرس در کسانی که مبتلا به سردردهای تنشی هستند بیشتر است و حتی خود استرس هم می تواند عامل آن باشد. این سردردها در موقعی اتفاق می افتند که تنش در عضلات بخش بالایی پشت و گردن افزایش پیدا کند. نتیجه آن باعث انقباض عضلات پشت سر و دردهای وحشتناک میشود. از سوی دیگر استرس همیشگی می‌تواند سردردهای میگرنی ناخوشایندی ایجاد کند که رهایی از آن سخت است و برای چند ساعت و چند روز هم طول می کشد. برای کم شدن سردرد های تنشی معمولا پزشکان راهکارهایی همچون دریافت ماساژ یا حمام گرم را پیشنهاد می‌کنند. تحقیقات جدید هم رابطه بین سردرد و درد مفاصل و دردهای عضلانی را با استرس بیان کرده است. طبق نظر محققان استرس درد ناشی از التهاب مفاصل را شدت می بخشد.

ناراحتی های روحی

غم و ناراحتی یکی از رایج ترین اختلالات دنیای امروز است. افسردگی تاثیرات گسترده‌ای بر روان و جسم انسان می گذارد. بهتر است بدانید که یکی از تاثیرات ناخوشایند استرس بر بدن ایجاد افسردگی می باشد به این دلیل که استرس های همیشگی می‌تواند سبب احساس خشم و ناامیدی و بی انگیزگی شوند. به مرور زمان انسان نمی تواند تصمیمات مناسبی بگیرد و در مورد هر مسئله ای بسیار زود به هم میریزد. انباشت این فشار ها درماندگی و فرسودگی را ایجاد می‌کند و روابط بین فردی و زندگی شغلی و حرفه ای فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. اگر شما هم چنین حالاتی را در خودتان مشاهده کردید توصیه می شود در کنار هر نوع درمان دارویی حتماً به یک روانشناس و درمانگر با تجربه مراجعه کنید.برای کسب اطلاعات در مورد مشاوره افسردگی کلیک کنید.

چین و چروک پوست

شاید تعجب کنید اما بهتر است بدانید که استرس به مرور زمان تاثیرش روی پوست انسان هم نشان می‌دهد. کسانی که در سنین جوانی این چین و چروک را تجربه می کنند بخشی از آن به استرس برمیگردد. علاوه بر این آکنه های دائمی روی صورت هم اگر ناشی از عوامل هورمونی و ژنتیکی نباشد به استرس و نگرانی های انسان ارتباط دارد و اگر کسی استرس شدید داشته باشد و به دنبال درمان برود تاثیر آن را بر روی زیبایی و پوستش هم میبیند. همانطور که مشکلات روحی روانی در چهره انسان تاثیر می گذارند سلامت روان هم خودش را در ظاهر نشان میدهد.

اضافه وزن و مشکلات سوخت و ساز

یکی از دلایل اینکه استرس می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند این است که به مرور زمان فعالیت های گوارشی بدن در پاسخ به استرس کم می شود. مواردی مانند نفخ، دردهای شکمی، یبوست، اسهال، ترش کردن و سندروم روده تحریک پذیر علائمی می باشند که به شما هشدار استرس را می دهند. بعضی از افراد در این وضعیت دنبال انواع رژیم های غذایی و تغذیه می گردند در حالی که ریشه آن با عوامل روانی گره خورده است و در نتیجه لازم است که از یک روانشناس کمک بگیرند. استرس حتی میتواند در سوخت ساز هم تاثیر منفی بگذارد. کسانی که سبک زندگی سالمی پیش می گیرند این نشانه های جسمی هم به مرور کمتر میشود.

فشار خون

یکی از اثرات استرس بر جسم انسان فشار خون بالا می باشد. عوامل گوناگونی می توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد و در این میان استرس یکی از مهمترین آنها است. هورمون های که از استرس ترشح می شوند سبب بالا رفتن ضربان قلب و تنگی عروق می گردد. اگر این مشکل حل نشود حتی می‌تواند حمله های قلبی و سکته مغزی ایجاد کنند که بسیار خطرناک هستند. بنابراین اگر فشار خون بالا دارید بهتر است به وضعیت روحی روانی و جسمانی خودتان هم توجه کنید.

ریزش مو

ریزش مو می تواند به دلیل کمبود ویتامین یا مشکلات پوستی باشد اما یک علت آن هم چرخه مداوم استرس است. ریزش مو سبب بالا رفتن استرس در انسان می گردد و علاوه بر آن یک دور باطل اضطراب و افسردگی هم ایجاد میکند. هرچند راه هایی برای رویش مو وجود دارد اما بهتر است به منشا آن پی ببرید.

بی خوابی

یکی از مهمترین تاثیرات استرس بی خوابی و بدخوابی است. به فردی که دچار استرس و نگرانی است کیفیت خواب او هم تا حد زیادی تحت تاثیر قرار میگیرد. افکار منفی و اشتغال دائمی ذهنی به مسائل مختلف باعث میشود که فرد خواب راحتی نداشته باشد. استرس باعث میشود که مغز انسان در حالت آرامش و استراحت هم فعال باشد. هرچند برخی ها برای این عامل از داروهای آرامبخش استفاده می کند اما در کوتاه مدت فقط تاثیر دارد و چیزی را حل نمی کند.

عدم تمایل جنسی

زمانی که استرس افزایش پیدا میکند میل جنسی هم کم می گردد. استرس تاثیر زیادی روی هورمون ها می گذارد و می تواند از آن طرف میل جنسی را هم تغییر دهد. احساس ضعف و استرس سبب می‌شود که مغز اولویت کمتری برای تولید مثل باقی بگذارد. اگر کسی بتواند از ورزشهای مختلف و روشهای کسب آرامش استفاده کند تا حد زیادی در کاهش استرس او تاثیر دارد. ورزش های شادی بخش در بالا بردن اعتماد به نفس و احساس رضایت لازم هستند.

دردهای معده و روده

استرس در بلند مدت می تواند باعث درد و تحریک پذیری در معده و روده شود. این عامل در تمام بخش های زندگی مانند کار کردن، خوابیدن و خوردن هم مداخله ایجاد می کند. هنگام استرس در بدن آدرنالین آزاد می شود که مانع گوارش و سبب درد و ناراحتی می شود. هر چند داروهای معده تاثیرگذار هستند اما تا ریشه عمیق مسئله برطرف نشود این دردها هم با انسان است.

درمان استرس و فشار عصبی

این روزها خیلی از مردم فشارهای عصبی مختلف و استرس را تجربه می‌کنند. نکته اینجاست که استرس تجربه هیجانی شایعی است که هر فردی هرچقدر هم زندگی آرام و مرفهی داشته باشد باز هم آن را دارد. راه های گوناگونی برای مدیریت استرس و فشار های عصبی وجود دارد که بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

خواب کافی

کمبود خواب تاثیرات مختلفی بر بدن و روان انسان میگذارد. طبق تحقیقات کمبود خواب سبب اختلالات اضطرابی و نگرانی بیش از حد می شود. انسان با کم خوابی هورمون استرسی به نام کورتیزول در بدنش ترشح می شود که می تواند زمینه اضطراب های گوناگون گردد. همچنین جالب است بدانید که کسانی که نظمی برای خواب خودشان ندارند دچار بی ثباتی عاطفی می شوند و در پی آن عوامل منفی در ذهن شان بیشتر نفوذ می کند. بنابراین خواب منظم یکی از روش های کاهش استرس است. خواب بهتر یعنی بهداشت روان و سلامت انسان.

مصرف کم کافئین

نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح با اینکه بسیار مناسب است می تواند شما را شارژ کند و انرژی و انگیزه بالایی به شما بدهد اما همین فنجان قهوه در شب خواب راحت را از شما میگیرد. مصرف قهوه سبب فعال شدن مغز و افزایش استرس می شود. هرچند اگر عادت به مصرف کافئین دارید ترک آن بسیار دشوار است اما اگر کاهش استرس برای شما در اولویت است بهتر است مصرف آن را تا حد امکان محدود کنید.

پیدا کردن محرک های خود

برای انواع اختلالات اضطرابی معمولاً محرک هایی وجود دارند که عامل ایجاد آنها هستند. این محرک ها برای هر کسی منحصر به فرد است و می تواند مربوط به یک موقعیت یا شخص باشد. موقعی که با این محرک ها رو به رو می‌شوید سعی کنید تکنیک‌های آرام‌سازی را انجام دهید. اگر نمی دانید که چه عاملی سبب استرس شما می شود می توانید کمی متمرکز شوید و دفترچه یادداشت داشته باشید هنگامی که دچار اضطراب شدید علت آن را برای خودتان بنویسید. یادداشت کنید که چه افرادی با شما بودند، در چه موقعیتی بودید و چه کاری انجام می دادید. بعد از آن نوشته های خود را ارزیابی کنید تا بفهمید محرک های استرس زا برای شما کدام است.

وقت گذراندن در کنار خانواده و دوستان

یکی از راههایی که در کاهش نگرانی و استرس تاثیرگذارند داشتن دوستان و عزیزانی که می تواند منبع حمایت اجتماعی برایتان باشند. اینکه شما قسمتی از یک شبکه اجتماعی باشید به شما حس تعلق و آرامش خاطر می دهد. کسانی که دورهمی با خانواده و دوستان شان دارند هورمون اکسی‌توسین آزاد میشود که یک مسکن طبیعی استرس است.

خندیدن

هنگام خندیدن اضطراب به سختی خود را بروز می‌دهد. به همین دلیل کسانی که زیاد می خندند کمتر دچار استرس و فشارهای عصبی می شوند. جالب است بدانید که خنده مانند یک دارو برای سلامت روان شما بسیار مناسب است و سبب کم شدن استرس می شود. از طریق کم شدن تنش و آرام شدن ماهیچه ها خنده می تواند نقش یک مسکن را داشته باشد. علاوه بر این خندیدن در طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تحقیقات زیادی در رابطه با درمان بیماری های جسمانی مانند سرطان نشان داده که افرادی که شاد تر هستند و نگاه مثبت تری به زندگی دارند زودتر بهبود پیدا می کند تا کسانی که سعی می کنند برای مقابله با استرس از تکنیکهای توجه برگردانی استفاده کنند.

پیشگیری از اهمال کاری

سعی کنید تا حد امکان بر الویت‌های زندگی تان تمرکز داشته باشید و کارها را به تعویق نیاندازید. معمولاً برخی ها برای آرامش کوتاه مدت خود کارهای ضروری و مهم شان را به زمان های دیگری موکول می‌کنند اما واقعیت این است که همین کارهای انجام نشده حجم زیادی از فشارهای عصبی در شما ایجاد می‌کند و خود زمینه ساز استرس است. حقیقت این است که برای کم کردن استرس خود باید برنامه منظمی داشته باشید و کارهای مهم را در اول وقت انجام دهید. اهمال کاری می تواند به تدریج در انسان تبدیل به یک عادت شود و جزئی از ویژگی شخصیتی او شود. پس اگر دچار اهمال کاری هستید از همین حالا تصمیم بگیرید این عادت را ترک کنید و برای هر کاری زمان بگذارید و تا آن را کامل به انجام نرساندید رهایش نکنید.

کلام آخر

استرس و درد های عصبی یکی از رایج ترین مشکلات این روزها مخصوصاً در بین قشر جوان است. بسیاری از دردهای مزمن جسمانی هم به عوامل عصبی بر می گردد. بنابراین مدیریت و کنترل استرس اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم مدتی هست که تنشهای عصبی را تجربه می‌کنید توصیه می‌شود از یک درمانگر با تجربه کمک بگیرید. روانشناسان و مشاوران ما در کلینیک همراه آماده دریافت خدمات به شما هستند.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت