تست های روانشناسی

تست خودشناسی و خودآگاهی

خودآگاهی به عنوان شناخت آگاهانه از شخصیت، آرزوها، احساسات و انگیزه های خود می باشد. زمانی که ما خودآگاه هستیم، قادر هستیم که روابط خود را در طول زندگی بهبود بخشیم، توانایی دستیابی به رویاهایمان را افزایش دهیم و در مجموع زندگی شادتری داشته باشیم. تست خودشناسی که در این مطلب برایتان فراهم کردیم، به شما می گوید که تا چه حد از ویژگی های شخصیتی خود آگاه هستید.

مسیر خودآگاهی

مانند بسیاری از افراد، برای من مدت زمان زیادی طول کشید تا به خودآگاهی واقعی دست یابم. در طول دوران نوجوانی و جوانی، من آن چیزی بودم که فکر می کردم باید باشم. من از شناخت واقعی خود و دوست داشتن آن چیزی که بودم سر باز می زدم. اکثر اوقات نمی توانستم توضیح دهم که چه احساسی دارم و اغلب احساس می کردم که در زندگی خود گیر افتاده ام.

زمانی که به 30 سالگی رسیدم، می توانستم نیاز واقعی به تغییر را احساس کنم. در 40 سالگی، زندگی خود را با آگاهی کامل از خود، چه چیزی می خواستم، چه احساسی داشتم و چه چیزی به من انگیزه می داد، آغاز کردم. این به این معنی نیست که وجود من 100% کامل است و همیشه شاد هستم. اما عقیده ی کلی من در مورد زندگی تغییر زیادی داشته است. من روابط دوستانه، خانوادگی و عاشقانه ی بهتری دارم و به شغل رویاهای خود مشغول هستم.

خودشناسی

با خودآگاهی بر زندگی مسلط شوید

از زمانی که یادگرفته ام چگونه خودآگاه تر باشم، این تجربه را با دیگران به اشتراک گذاشته ام. من دوست دارم ببینم دیگران با توجه به شرایطشان بر زندگی خود تسلط دارند و احساس رضایت می کنند. خودآگاهی، اولین گام برای تسلط بر زندگی شما می باشد. زمانی که شما از خودتان و آنچه که هستید آگاه باشید، قادر به درک این موضوع هستید که افکار و احساساتتان شما را به کجا می برند. این یک گام مهم به سوی تغییر عقاید، تغییر روابط کاری و دستیابی به رؤیاها و درک شادی در زندگی می باشد.

تست خودشناسی را انجام دهید

برای کمک به شناخت بهتر خودتان، به این سؤالات پاسخ دهید تا ببینید تا چه اندازه از خودآگاهی برخوردار هستید. به این سؤالات تاحد امکان صادقانه پاسخ دهید تا از آن بیشترین استفاده را ببرید. حال یک کاغذ بیاورید و خودآگاهی خود را بسنجید.

مطابق با موارد زیر به سؤالات امتیاز دهید:

به هیچ وجه (1 امتیاز) ، به ندرت (2 امتیاز)، گاهی اوقات (3 امتیاز)، اغلب (4 امتیاز)، اکثر اوقات (5 امتیاز)

  • 1.من می توانم احساساتم را (زمانی که  آنها را حس می کنم) بشناسم.
  • 2.زمانی که کسی با من صحبت می کند، از مهارت های گوش دادن فعال استفاده می کنم.
  • 3.زمانی که احساس خستگی شدید می کنم، عصبانی می شوم.
  • 4.من برای ایجاد رابطه با دیگران تلاش می کنم.
  • 5.مردم به من می گویند که من شنونده ی خوبی هستم.
  • 6.از نظر من فهمیدن احساسات دیگران دشوار است.
  • 7.زمانی که ناراحت یا مضطرب می شوم می دانم چگونه خود را آرام کنم.
  • 8.من برای خود اهداف بلند مدت تنظیم می کنم و آنها را بر یک اساس منظم ارزیابی می کنم.
  • 9.من از سازماندهی گروهها لذت می برم.
  • 10.من از دیگران در مورد کارهایی که در آنها توانمند هستم و چگونه می توانم در آنها پیشرفت کنم، سؤال می کنم.
  • 11.من به سختی می توانم در طولانی مدت روی مسائل تمرکز کنم.
  • 12.من از کار خود لذت نمی برم.
  • 13.وقتی ناامید یا ناراحت می شوم،  ادامه دادن به کارم برایم دشوارم است.
  • 14.من از نقاط ضعف و قوت خود آگاه هستم.
  • 15.من از کشمش و بحث و گفتگو اجتناب می کنم.

امتیازات خود را جمع کنید. دقت داشته باشید که امتیازات برای برخی از سؤالات تغییر می کنند. مطلب مربوط به امتیاز خود را بخوانید تا ببینید شما در کدام مرحله از خودآگاهی قرار دارید.

امتیاز 15-34

شما نیاز به کار کردن روی خودآگاهی خود دارید. ممکن است از احساسات خود به ویژه در موقعیت های دشوار یا استرس زا دست پاچه شوید. این می تواند موجب شود که شما از تمام درگیری ها دوری کنید و سعی کنید در حین ناراحتی ساکت بمانید و برای ایجاد روابط با دیگران تلاش کنید.

امتیاز 35-55

خودآگاهی شما خوب است. شما هنوز از احساسات خود دستپاچه می شوید و گهگاهی از تعارض و کشمکش دوری می کنید. اما از تمام درگیری ها اجتناب نمی کنید. شما روابط دوستانه ی نزدیک اندکی دارید و کار کردن روی روابط با برخی افراد برای شما سخت تر است.

امتیاز 56-75

شما به یک درجه ی عالی از خودآگاهی رسیده اید! روابط شگفت انگیزی دارید و ممکن است افرادی در اطراف شما باشند که بخواهند برای حل مشکلاتشان از توصیه های شما کمک بگیرند. همچنین خود شما قادر به کار کردن به سوی اهدافتان و تحقق رویاهایتان هستید.

اگر امتیاز پایینی کسب کرده اید، هیچ جای نگرانی وجود ندارد! شما همیشه می توانید خودآگاهی خود را با مراجعه به درمانگر و کار کردن بر روی مهارت ها و توانایی خود برای مشاهده احساسات خود و آنچه در لحظه اتفاق می افتد، بهبود بخشید. شما حتی اگر از خودآگاهی بالایی برخوردار باشید، ضرری ندارد که هر از گاهی آن را بررسی کنید تا در صورت لزوم سردرگم نشوید.

امیدواریم که بتوانید درباره ی خودآگاهی خود فکر کنید و اهداف سالمی را برای بهبودی موقعیت خود درنظر بگیرید تا بتوانید به صورتی زندگی کنید که همیشه آرزویش را داشته اید.

4.3/5 (4 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت