تست های روانشناسی

تست روانشناسی و شخصیت شناسی

در زیر تست های روانشناسی معتبر را برای شما فراهم کردیم تا به صورت رایگان انجام دهید و خودتان را ارزیابی کنید.

تست روانشناسی رایگان

روانشناسان و متخصصان بهداشت روان از تستهای روانشناسی برای بررسي ساختارهای روانشناسي خاص در افراد استفاده می کنند. بعضی از آموزن های شخصیت شناسی ساده هستند و به صورت آنلاین انجام می شوند و فرد بعد از جواب دادن به سوالات جواب مشخصی دریافت می کند. اما برخی تست های روانشناسی پیچیده هستند و نیاز به تحلیل یک فرد متخصص دارند تا مشخصات کاملی از ساختار روان و شخصیت فرد بدهند. تست MMPI یکی از همین تست های پیچیده است.

در ادامه انواع تست روانشناسی را به شما معرفی می کنیم. پس از آن می توانید به انجام تست های روانشناسی جالب که برایتان در این صفحه قرار داده ایم، بپردازید.

تست روانشناسی چیست؟

فرض کنید روانشناس هستید. اگر یک بیمار جدید به مطب شما بيايد و از مشکل تمرکز، خستگی، احساس گناه، از دست دادن علاقه به سرگرمی ها و از دست دادن اشتها شاكي باشد؛ به طور خودکار فكر شما به به سمت علائم افسردگی مي رود. با این حال، چند اختلال دیگر نیز وجود دارد که علائم مشابهی دارند. به عنوان مثال، بیمار شما ممكن است به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، بی خوابی یا سایر اختلالات روانشناسی مبتلا باشد. برخی شرایط جسمی مانند دیابت یا نارسایی احتقانی قلبي نیز وجود دارند که می توانند منجر به بروز علائم مشابه شوند.

بنابراین، در این شرایط چگونه باید تشخیص صحیح بدهید؟ ابزاری که می تواند به شما کمک کند، تست روانشناسی یا آزمون شخصیت شناسی می باشد. این تست ها ابزاری هستند که برای بررسی ساخت روانشناسی خاص افراد مورد استفاده قرار می گیرند. تست های روانشناسی برای ارزیابی بسیاری از زمینه ها استفاده می گردند، از جمله:

  • صفاتی مانند درون گرایی و برون گرایی
  • شرایط خاصی مانند افسردگی و اضطراب
  • هوش، استعداد و توانایی مانند هوش کلامی و توانایی خواندن
  • نگرش و احساساتی مانند احساس افراد نسبت به درمانی كه از درمانگر خود دریافت می كنند.
  • علایقی مانند مشاغل و فعالیت هایی که فرد به آن ها علاقه دارد.
  • توانایی ها، دانش یا مهارت های خاص مانند توانایی شناختی، حافظه و مهارت های حل مسئله

توجه به این نکته مهم است که هرفردی توانایی انجام تست روانشناسی را ندارد. هر تست شرایط خاصی را دارد که یک متخصص واجد شرایط باید آن ها را کنار هم قرار دهد تا فرد بتواند تست را انجام دهد. تست های روانشناسی شخصیت راهی برای سنجش رسمی و دقیق عوامل مختلفی ایجاد کننده مشکلات مردم می باشند. قبل از انجام تست روانشناسی، معمولاً با فرد مورد آزمایش مصاحبه می شود. بعلاوه، معمولاً در برخی شرایط خاص نیاز به انجام بیش از یک تست روانشناسی می باشد.

با یک مثال ادامه می دهیم. شاید پزشک تصمیم بگیرد که بهترین راه برای تشخیص، استفاده از تست افسردگی بک (BDI)، مصاحبه مقیاس علائم PTSD  (PSSI) و پرسشنامه بی خوابی می باشد. امکان دارد در یک جلسه همه این تست ها را انجام دهید. زیرا انجام همه آن ها به طور متوسط ​​کمتر از 20 دقیقه طول می کشد.

انواع تست روانشناسی

تست های هوش

چند تست توانایی شناختی، معروف به تست هوش، برای انتخاب کارمندان استفاده می شود. توانایی ذهنی اولین زمینه تست های روانشناسی می باشد. تست های هوش رایج ترین تست های استاندارد در صنعت می باشند. تست هوش نوعی تست روانشناسی است که سعی در سنجش توانایی بالقوه فرد در حل مسئله، سازگاری با محیط، پیشرفت تحصیلی و سایر رفتارهای هدفمند که نیاز به تفکر، حافظه استدلالی، ترکیب (جمع کردن) اطلاعات و یادگیری دارد، می باشد.

انواع مختلفی از تست های هوش برای اهداف صنعتی استفاده می گردد. تست های گروهی، تست های فردی، تست های خودگردان و تست های عملکرد وجود دارند. تست های هوش فعالیت کلی فکری را بررسی می کنند.

تست هوش

آزمون های شخصیت شناسی

اهمیت شخصیت برای موفقیت شغلی غیرقابل انکار می باشد. ممکن است فردی دارای هوش، استعداد و تجربه برای یک کار خاص باشد و به دلیل عدم توانایی در کنار آمدن با دیگران و ایجاد انگیزه در آن ها، شکست بخورد. برخی خصوصیات شخصیتی برای موفقیت شغلی در مشاغل خاص مهم می باشد. استقلال و پایداری برای یک خبرنگار تحقیقاتی ضروری می باشد. نظم و دقت برای یک حسابدار ضروری می باشد. به طور مشابه صفات وابستگی و پرورش برای یک شغل موفق به عنوان مشاور مهم می باشند.

در حقیقت، عملکرد شغلی و همچنین رضایت شغلی هر دو با ویژگی های شخصیتی ارتباط نزدیک دارند. عوامل غیرهوشی شخصیت برای موفقیت یا عدم موفقیت مدیران از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

مشخصه های شخصیتی، روش مشخص واکنش به موقعیت های مختلف را بررسی می کنند. ابعاد مختلفی از جمله درون گرایی، برون گرایی، تسلط یا تسلیم، اعتماد به نفس، بلوغ اجتماعی، روابط بین فردی، نگرش اقتدارگرایی و غیره بررسی می گردند.

آزمون های شخصیت با هدف بررسی ویژگی های اساسی یک فرد انجام می شود که ماهیت آن ها روشنفکرانه نمی باشد. این تست ها سرنخ هایی از ارزش فردی، واکنش های عاطفی، خلق و خوی و خصوصیات فردی او کشف می کنند. این تست ها علاقه، انگیزش، توانایی در تطبیق دادن خود با فشارهای زندگی و تصویر شخصی او را ارزیابی می کنند.

تست روانشناسی آنلاین

مزیت اصلی تست های روانشناسی بهبود روند انتخاب می باشد. تست ها بینشی در مورد فرد ارائه می دهند که ممکن است در مصاحبه یا از طریق توانایی ها و موفقیت های ذکر شده مشخص نگردد. تست های روانشناسی آنلاین می توانند بسیار کاربردی باشند. تست روانشناسی رفتار های استاندارد و فردی را نشانمی دهد که نتیجه خوبی برای ارزیابی آماری دارد.

همچنین، ارزیابی تست های روانشناسی تا حدودی آسان تر از روش های دیگر است. اطلاعات زیادی درمورد یک فرد را می توان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی جمع آوری کرد. تست ها به پیش بینی عملکرد موفق شغلی و موفقیت در برنامه های آموزشی کمک می کنند.

3.4/5 (8 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت