تست های روانشناسی

تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ | تدارکاتچی

درون گرا – حسی – منطقی – قضاوتی

معرفی تیپ شخصیتی ISTJ

تصور می‌شود که گونه شخصیتی تدارکاتچی فراوان‌ترین گونه بوده و حدود 13% از جمعیت را تشکیل دهد. ویژگی‌های معرف تدارکاتچیان یعنی صداقت، منطق عملی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر برای انجام وظیفه آنها را به هسته اصلی بسیاری از خانواده‌ها و همچنین سازمان‌هایی تبدیل می‌کند که حامی سنت‌ها، قوانین و استانداردها هستند، مانند سازمان‌های قضایی، نهادهای نظارتی و ارتش.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ از برعهده گرفتن مسئولیت اعمال خود لذت می‌برند و به کاری که انجام می‌دهند افتخار می‌کنند. تدارکاتچیان در هنگام تلاش برای رسیدن به هدف از وقت و انرژی خود برای تمام کردن کار مربوط با دقت و صبر دریغ نمی‌کنند. تدارکاتچیان فرضیات زیادی ندارند و ترجیح می‌دهند بجای تجزیه و تحلیل محیط اطراف خود، حقایق را بررسی کرده و به کارهای عملی مشغول شوند.

شخصیت تدارکاتچی‌ها به هیچ عنوان بی‌معنا نیست و وقتی تصمیمی بگیرند حقایق لازم برای رسیدن به هدف خود را به دیگران منتقل می‌کنند و از دیگران انتظار دارند بلافاصله وضعیت را درک کرده و دست به اقدام بزنند. تدارکاتچیان تحمل کمی نسبت به عدم تصمیم‌گیری دارند، اما چنانچه روش انتخاب شده با نظریه‌های غیرعملی به چالش کشیده شود با سرعت بیشتری تحمل خود را از دست می‌دهند، به خصوص اگر جزئیات کلیدی نادیده گرفته شود.

اگر چالش‌ها به بحث‌هایی وقتگیر تبدیل شوند، افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ با نزدیک شدن مهلت به طرز محسوسی عصبانی‌تر می‌شوند.

روابط عاشقانه تیپ شخصیتی ISTJ

افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ کاملاً قابل اعتماد هستند، و وقتی صحبت از روابط عاطفی می شود، این ویژگی آنها کاملاً خود را نشان می دهد. آنها اغلب نمونه ی ظهور ارزش های خانوادگی هستند، آنها حتی دیگران را به حفظ ارزشهای خانواده سنتی و نقش های جنسیتی تشویق می کنند و از ساختار خانوادگی انتظارات روشنی دارند، آنها افرادی هستند که می توانید کاملاً با آنها راحت باشید.

در حالیکه خصوصیت محتاط آنها باعث می شود که رابطه با آنها چالش بر انگیز باشد، اما آنها افرادی کاملاً فداکار هستند، و انرژی و فکر زیادی را به روابط خود اختصاص می دهند تا رابطه ای رضایت بخش و پایدار داشته باشند.

روابط دوستی تیپ شخصیتی ISTP

افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ، افراد خود انگیخته ای نیستند. آنها کم حرف هستند و در محبت خود سخاوتمند نیستند. ویژگی این افراد، وفاداری، صداقت، قابل احترام بودن و قابل اطمینان بودن آنهاست. با پستی بلندی های زندگی، افراد زیادی ممکن  است بیایند و بروند، اما افرادی با شخصیت تدارکاتچی با تعهد بالایی در کنار دوستان خود باقی می مانند، به طوری که حتی تصور آن هم برای دیگران سخت است.

شغل های مناسب تیپ شخصیتی ISTJ

در حالیکه بسیاری از گونه های شخصیتی مانند مشاوران و مالکان مؤسسات خصوصی، ممکن است به کار انعطاف پذیر علاقه داشته باشند، افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ به مشاغل پایدار و طولانی مدت علاقه دارند. نمی توان گفت که شخصیت تدارکاتچی نمی تواند این نوع مشاغل را انجام دهد. اما آنچه که آنها آرزوی آن را دارند، استقلال است و این موضوع در انتخاب شغل آنها، شاید بیشتر از هر بخش دیگر زندگی شان انعکاس پیدا می کند.

رایج ترین مشاغل در بین افرادی با تیپ شخصیت ISTJ، حول محور مؤسساتی می چرخد که به سنت، اقتدار، امنیت و ثبات احترام می گذارند. مشاغلی همچون افسر نظامی، وکیل، افسر پلیس و بازپرس، همگی در بین افرادی باشخصیت تدارکاتچی محبوب هستند. این مشاغل، نه تنها آن ثباتی را ارائه می دهند که این افراد در جست و جوی آن هستند، بلکه در راستای اصول و محافظه کاری آنها، نقش های اجتماعی روشنی هستند. البته این افراد محدود به این سازمان ها نمی شوند.

نقش های دیگری وجود دارند که از قابلیت اطمینان، هدفمندی و تیزبینی آنها می توانند بهره مند شوند. وقتی حقیقت یا منطقی نادیده گرفته می شود، آنها فوراً متوجه آن می شوند و در نقش حسابدار، ویراستار، تحلیلگر داده، مدیر مالی، مدیر اجرایی و حتی پزشک ظاهر می شوند و مسائل را فوراً شناسایی، گزارش و اصلاح می کنند.

افرادی با شخصیت تدارکاتچی در بسیاری از این مشاغل به تنهایی کار می کنند که این معمولاً اولویت آنها می باشد، اما زمانی که کار تیمی ضروری باشد، آنها با نقش ها، مسئولیت ها و محیط های کاری مشخص، به بهترین شکل ظاهر می شوند.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت