روانشناسی

چرا کسی مرا جدی نمی‌گیرد؟دلایل جدی گرفته نشدن

بسیاری از افراد می گویند که در میان خانواده، دوستان، آشنایان و هر جمعی که قرار می‌گیرند، جدی گرفته نمی‌شوند و از این بابت ابراز ناراحتی می‌کنند. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که دلیل جدی گرفته نشدن این افراد چیست؟ آیا شما نیز جزو همین افراد هستید و به دنبال راه حلی مطمئن برای رفع این مشکل می‌باشید؟
در هر صورت زمانی که مردم شما را نادیده می‌گیرند و کارها و حرفه‌هایتان را جدی تلقی نمی‌کنند، شما دو انتخاب دارید، یا باید به این مسئله تن دهید و یا باید برای رفع آن چاره‌ای بیندیشید. بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، کسب اعتبار، نیاز به صرف تلاش و زمان دارد. درست است که شما نمی‌توانید نظرات دیگران را کنترل کنید، ولی ممکن است با اقداماتی که انجام می‌دهید و یک بازنگری کلی نسبت به خودتان، بتوانید دیدگاه آنان را به مرور زمان نسبت به خودتان تغییر دهید.
بنابراین اگر می‌خواهید از مسیر درستی گام بردارید مشکل جدی گرفته نشدن را برای همیشه حل کنید، مقاله خوبی را انتخاب کرده‌اید. چرا که ما در این مطلب به شما همه چیز را برای برطرف کردن این مسئله گفته‌ایم و راهنمای کاملی را در این زمینه آماده کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دلیل جدی گرفته نشدن

اگر احساس می‌کنید که توسط مردم جدی گرفته نمی‌شوید، داستان خرگوش و لاک پشت را به خاطر بیاورید. در این داستان همه برنده شدن مسابقه دو را میان خرگوش و لاک پشت مسخره می‌دانستند و برنده را قبل از انجام مسابقه خرگوش می‌پنداشتند. خرگوش آنقدر به خودش مطمئن بود که تصمیم گرفت در میانه راه کمی زیر درخت بخوابد. اما لاک پشت از همین شرایط به نفع خود استفاده کرد و زودتر از خرگوش به خط پایان رسید.
درست است برای لاک پشت ناراحت کننده بود که کسی او و توانایی‌اش برای برنده شدن را جدی نمی‌گرفت، اما او ثابت کرد که می‌تواند دید افراد را تغییر دهد و برنده مسابقه باشد. بر اساس همین داستان افرادی در جامعه هستند که ذهنیت خرگوش را دارند و دیگران را دست کم می‌گیرند.
شاید برایتان جالب توجه باشد که بدانید، بیش از 50٪ مردم احساس می‌کنند که جدی گرفته نمی‌شوند. می‌توان به راحتی مشکل را به گردن دیگران، دیدگاه غلطی که دارند، تربیت کودکی و … انداخت. اما بهتر است با نگاه کردن در آینه از خودتان بپرسید، چه کاری می‌توانم برای افزایش نفوذ و تاثیرگذاری ام بر دیگران انجام دهم؟ در ادامه به شما پاسخ این سؤال را خواهیم گفت.

  • برای حضور در قرار ملاقات‌ها همیشه تأخیر دارید

    شاید یکی از دلایلی که از دید عده‌ای جدی گرفته نمی‌شوید، آن باشد که مرتباً برای حضور در قرارهای ملاقات خود تأخیر دارید. ممکن است اگر زودتر بروید و در محل مورد نظر حضور داشته باشید، آن‌ها شما را جدی بگیرند و دیگر تصور نادرستی نسبت به شما نداشته باشند. به طور کلی سعی کنید که نه تنها برای قرارهای ملاقات، بلکه برای انجام همه کارهای روزمره منظم و وقت شناس باشید.
    تصور کنید که در شرکتی کار می‌کنید. اگر هر روز با تأخیر سر کار حاضر شوید، ممکن است توبیخ شوید و برخوردی با شما انجام شود که اعتبارتان را در مقابل دیگران پایین بیاورد. علی رغم اینکه فرد باهوش و توانمندی باشید، اگر وقت شناس نباشید، محکوم به جدی گرفته نشدن هستید.
    بنابراین وقتی از خود می‌پرسید که چرا مردم شما را جدی نمی‌گیرند، به این موضوع فکر کنید که آیا شما شرایط، قرارهای ملاقات و زمانی که مردم برای شما در نظر گرفته‌اند را جدی می‌گیرید؟

  • لباس مناسب نمی‌پوشید

    شاید به نظرتان این مورد غیر منصفانه باشد ولی مردم اساساً در نگاه اول با توجه به ظاهرتان شما را قضاوت می‌کنند. شاید فرد پولدار، موفق و توانایی باشید، اما چون ظاهر مناسبی ندارید، آنطور که شایسته‌تان است دیده نمی‌شوید.
    منصفانه باشد یا نباشد، ما هر روز براساس ظاهر افراد قضاوت می‌کنیم. ما درمورد ثروت، شخصیت و توانایی‌های شخص صرفاً از آنچه او می‌پوشد نتیجه گیری می‌کنیم.
    خیلی ساده است. اگر شلخته و نامرتب باشید، مردم شما را فردی شلخته و نامناسب می‌بینند. اما اگر خوش لباس باشید و به آراستگی‌تان اهمیت بدهید، از دید آن‌ها شایسته هستید و بیشتر شما را جدی می‌گیرند. هر روز که از خواب بیدار می‌شوید، سعی کنید برای کار مورد نظرتان لباسی که مناسب است را بپوشید. مثلاً اگر به محل کار می‌روید، پوششی مناسب برای کار. اگر به مهمانی می‌روید، پوششی مناسب با مهمانی که در خور شخصیت شما باشد.
    شاید تعجب کنید ولی اگر امتحان کنید، متوجه می‌شوید که چگونه لباس می‌تواند بر زندگی‌تان تأثیر بگذارد. از طرفی پوشیدن لباس‌های شیک و مناسب باعث افزایش اعتماد به نفستان می‌شود و چهره‌تان را نیز بهتر نشان می‌دهد. بنابراین با پوشیدن لباس خوب و مناسب، تصویر ذهنی ایده آلی را در ذهن مردم به وجود بیاورید.

  • اعتماد به نفس ندارید

    اگر فکر می‌کنید که مردم شما را جدی نمی‌گیرند، به این فکر کنید که آیا اعتماد به نفس کافی از خودتان نشان می‌دهید؟ معمولاً افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، نظرات و کارهایشان هر چند هم خیلی عالی نباشد، ولی مورد توجه قرار می‌گیرد. چطور انتظار دارید که وقتی خودتان به خودتان اعتماد ندارید، دیگران شما را قبول داشته باشند؟
    داشتن اعتماد به نفس و بروز آن، باعث می‌شود که بتوانید مردم را تحت تأثیر افکار و نظریات خود قرار دهید. اعتماد به نفس یک نیروی درونی است. همیشه خودتان را فردی قابل اعتماد و مطمئن نشان بدهید. اگر دست و پایتان را گم کنید در هر جلسه ملاقات به دلیل نداشتن اعتماد به نفس خوب ظاهر نشوید، لوازم خود را فراموش کنید همراه ببرید و کارها را به دستی انجام ندهید. مردم به شما باور پیدا نمی‌کنند و در نتیجه جدی گرفته نمی‌شوید.

  • اشتباهات خود را قبول نمی‌کنید

    برخی از افراد هرگز قبول نمی‌کنند که اشتباه کرده‌اند. آن‌ها عدم پذیرش اشتباه را داشتن اعتماد به نفس می‌دانند. اما باید بگوییم که چنین تصوری غلط است. شما باید اشتباهاتتان را بپذیرید و فروتنی پیشه کنید. اگر شما فقط خودتان را قبول داشته باشید و تاکید بر عدم قبول اشتباهاتتان داشته باشید، مردم هم شما را جدی نمی‌گیرند و حتی اگر زمانی درست هم عمل کنید یا درست بگویید، چون این حالت را در شما دیده‌اند، باور نمی‌کنند که حق با شماست.

 

  • زبان بدن ضعیفی دارید

    زبان بدن نقش بسیار مهمی در پذیرش افراد، نسبت به شما دارد. اگر شما زبان بدن ضعیفی داشته باشید و سیگنال‌های نادرستی را منتقل کنید، از دید مردم قابل اعتماد نیستید و در این صورت شما را جدی نمی‌گیرند. هر چقدر هم صحبت کنید و سعی داشته باشید درستی حرف‌ها و کارهایتان را اثبات کنید، زبان بدن ضعیف، مانع می‌شود و نمی‌گذارد مردم به درستی متوجه منظور شما بشوند و آن را نادیده می‌گیرند.

  • بیشتر از اینکه گوش بدهید صحبت می‌کنید

    اگر احساس می‌کنید که از سوی مردم جدی گرفته نمی‌شوید، به این فکر کنید که چقدر وقت برای صحبت کردن و چقدر برای شنیدن صحبت‌های دیگران صرف می‌کنید.
    بسیاری از مردم صحبت کردن را در جمع نوعی رقابت می‌بینند. بنابراین سعی می‌کنند که زیاد صحبت کنند و حتی زمانی که با هم به صورت جمعی صحبت می‌شود، تصور بر این است که هر کس با صدای بلندتر صحبت کند، برنده است. قطع کردن حرف دیگران و اینکه پشت سر هم حرف بزنید و اجازه اظهار نظر به دیگران را ندهید، در نهایت باعث می‌شود که دیگران شما را انسان پرحرفی بدانند و بدون گوش دادن به صحبت‌هایتان آن‌ها را بی فایده بدانند و جدی‌تان نگیرند.
    بهتر است زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید، از قانون قانون 60/40 پیروی کنید. به این صورت که 60٪ از وقت خود را به گوش دادن اختصاص بدهید و 40٪ از وقتتان را صرف صحبت کردن کنید. به این ترتیب بازخورد و توجه بهتری را از مخاطبان خود دریافت می‌کنید.

 

  • بیش از حد وعده می‌دهید ولی به آن‌ها عمل نمی‌کنید

    شاید یکی از دلایلی که مردم شما را جدی نمی‌گیرند، این باشد که دائماً وعده و وعید می‌دهید، ولی پای عمل که می‌رسد، شانه خالی می‌کنید. اگر چنین فردی هستید باید بگوییم که قابل اعتماد نمی‌باشید و مردم شما را جدی نخواهند گرفت. فرض کنید در شرکتی کار می‌کنید و چندین بار به مدیر خود وعده فروش بیشتر را در این ماه داده‌اید. اگر هر بار فقط حرف بزنید و تغییری در میزان فروش شما ایجاد نشود، مدیرتان شما را تنها یک فرد بی مسئولیت می‌بیند که با حرف زدن‌های بی مورد باعث هدر رفتن زمان فروش بیشتر می‌شود. از دید مدیرتان شما فرد مطمئنی برای سرمایه گذاری و سپردن کار نیستید. بنابراین شما دائماً جدی گرفته نمی‌شوید و این بازخورد رفتار خودتان است.

  • بیش از اندازه بهانه می‌آورید

    اگر دائماً شروع به بهانه گیری کنید و با توجه به کارها و حرف‌هایتان، انسان بهانه گیری شناخته شوید، اعتماد دیگران نسبت به شما برای موفقیت در کار یا هر چیز دیگری از بین می‌رود. بر اساس آمار، 99٪ شکست‌ها، ناشی از بهانه گیری افراد است. بهانه آوردن دیگران را خسته می‌کند. بنابراین اگر قرار باشد روی شما برای انجام کاری حساب کنند چون شما را یک فرد بهانه گیر می‌شناسند، این کار را نمی‌کنند.

  •  بیش از حد احساساتی هستید

    اگر شما فردی باشید که دائماً دچار احساسات بیش از حد می‌شود، غالباً مردم شما را جدی نمی‌گیرند. فرض کنید زمانی که در جمعی هستید، بنا به کوچکترین مسئله پیش آمده ناگهان از سر عصبانیت حرفه‌هایی را بزنید، سپس پشیمان شوید یا در مواجهه با افراد یا مسائل گوناگون احساس ترس کنید یا دائماً گریه کنید. مطمئناً با این احساسات شدید مردم روی شما حساب نمی‌کنند و شما را جدی نمی‌گیرند.
    اگر هر یک از مشکلات بالا را دارید و احساس می‌کنید جدی گرفته نمی‌شوید. می‌توانید روی خودتان کار کنید یا از کمک یک روانشناس برای بهبود شرایط خود، مشاوره بگیرید.

4.3/5 (3 Reviews)

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. به جرات میتونم بگم یکی از بهترین مقاله هایی بود که خوندم به شدت کاربردی، مختصر و رسا
    انقدری عالی بود که منی که هیچوقت به خودم زحمت دیدگاه نوشتن نمیدادم. وجدانم قبول نکرد بدون گذاشتن نظر رد بشم. عالی عالی عالی بود خدا قوت

  2. سلام من عطا 13 ساله هستم
    پئر من وقتی یه چیزی میخوام برام بخره بهم میگه مگه تو بچه ای و یه چیز دیگه وقتی میخان برن یه چیزی بخرن از من نظر نمیخان مثلا 3 روز پیش رفتن خونه خریدن در صورتی که من اون خونه رو ندیده بودم و امروز رفتم دیدم و اون بسیار بد بود و من هم خیلی عصبانی هستم از دستشون من الان فکر میکنم مه جزوی از جامعه نیستم لطفا بگید الان چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت