ده حالت که مانع بیان احساستان می شود.

 ده حالت که مانع بیان احساستان می شود.

 

1-ترس از اختلاف: شما از بروز احساسات و درگیری های ناشی از خشم هراس دارید .به اعتقاد شما،افرادی که روابط عمومی قوی دارند نباید دعوا یا جروبحث کنند.شاید بر این باور باشید اگر به افرادی که برایتان اهمیت دارند آنچه واقعاً در ذهنتان می گذرد را بگویید،آنها آزرده شده و تحملش نمی کنند.این حالت  را “پدیده شتر مرغ”می نامند.،چرا که شما بجای پرداختن به مشکلات موجود در روابطتان،سرتان را به زیر شن ها فرو می برید.

2-کمال گرایی عاطفی: شما معتقدید نباید احساسات نامعقولی مثل خشم،حسادت،افسردگی یا تشویش داشته باشید.شما فکر می کنید همیشه باید منطقی و بر عواطفتان مسلط باشید.از اینکه ضعیف و شکننده به نظر برسید،می ترسید. به اعتقاد شما اگر مردم از احساس واقعی تان با خبر شوند،با دید حقارت به شما خواهند نگریست.

3-ترس از عدم تأیید و طرد شدن: شما آنقدر از طرد شدن و نهایتاً تنها ماندن وحشت دارید که ترجیح می دهید عواطفتان را فرو خورده و با همه بدرفتاری ها کنار بیایید،تا اینکه باعث شوید دیگران از شما عصبانی شوند.شما نیازی مفرط به راضی نگه داشتن دیگران و برآوردن توقعات آنها در خود حس می کنید و می ترسید اگر احساسات و نظرات خود را بیان کنید،آنها دیگر شما را دوست نداشته باشند.

4-منفعل-پرخاشگر بودن:با چهره ای آویزان و ناراحت،به جای درمیان گذاشتن صادقانه احساس رنجش و خشمتان آنرا در خود نگه می دارید و در برخورد با دیگران شیوه سکوت را بر می گزینید تا در آنها احساس گناه ایجاد کنید.

5-نا امیدی: حس می کنید مهم نیست چه کااری انجام دهید ،چون روابطتان نمی تواند بهبود یابد و بنابراین از تلاش دست می کشید .شاید حس می کنید تقریباً همه راه ها را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده اید.شاید هم معتقدید همسرتان آنقدر یکدنده و بی احساس است که تغییر پذیر نیست. این مثل یک پیشگویی صادقانه عمل می کند.زمانی که از تلاش دست بر میدارید ،همه کارها در هم پیچیده و شما به این نتیجه می رسید که همه چیز ناامید کننده است.

6- عزت نفس پایین:بر این باورید که حق بیان عواطفتان یا خواستن چیزی از دیگران را ندارید و فکر می کنید،باید همیشه دیگران را راضی کرده و انتظاراتشان را برآورده سازید.

7-خودانگیختگی:این حق را به خود می دهید به هنگام ناراحتی دقیقاً آنچه فکر کرده و احساس می کنید بیان کنید.شاید حس می کنید هرگونه تغییر در روش ارتباطی تان ساختگی و مضحک به نظر می رسد.

8-ذهن خوانی:به باور شما،مردم باید احساس و خواسته تان را بدون آنکه خودتان مستقیماًآنرا بیان کنیدبدانند.این  امر بهانه خوبی در اختیارتان قرار می دهد تا حستان را در درون خود نگه دارید.و از آنجاییکه به نظرتان کسی اهمیت به خواسته هایتان نمی دهد،حسی از خشم و آزردگی وجودتان را فرا می گیرد.

9-عذاب:می تر سید به خشم و عصبانیت خود اعتراف کنید چرا که نمی خواهید دیگران بفهمند ناراحتتان کرده و از این بابت خوشحال شوند.شما به خاطر کنترل عواطف خود و رنج کشیدن در سکوت،به شدت به خود می بالید.

10-نیاز به حل مشکلات : وقتی با دیگران دعوا می کنید،به جای در میان گذاشتن صریح احساساتتان و شنیدن احساس دیگران،مدام دور خود می چرخید تا مشکل را حل نمایید.

مرکز مشاوره گروه همراه – سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت