روانشناسی

راز زیستن در اکنون

مشاوره و روان درمانی فواید بسیاری دارد و فرد را به آرامش و بهروزی می رساند،در مرکز مشاوره گروه همراه اصلی ترین هدف درمان و مشاوره برای فرد مضطرب و نگران آموزش زیستن در لحظه اکنون و زمان جال می باشد.درمانگر به مراجع این آموزش را میدهد که گذشته را رها کند و به دیده عبرت بنگرد و با رویای آینده صرفا زندگی نکند یعنی خود را صرف آینده نکرده بلکه در حین زندگی در لحظه حال هدفمندی نیز داشته باشد زندگی در زمان اکنون و حال مانند وقتی است که یک قایق موتوری بر روی آب به سرعت جلو می رود، یک ردّ و اثر کف آلود از خود به جای می گذارد. این تنها یک خط و اثر است و بزودی محو و ناپدید می شود. پاسخ به این پرسش که : ” چه عاملی قایق را به جلو می راند؟” این است که قایق به وسیله نیرویی که در زمان حال توسط موتور تولید می شود حرکت می کند. آیا فکر می کنید که خط و اثر بجا مانده از قایق می تواند آن را به جلو براند؟

پاسخ به این پرسش کاملاً روشن و بدیهی است. تردیدی ندارم که شما هم قبول دارید که این دنباله کف آلود چیزی نیست که جز ردّ و اثری در پشت سر و هرگز نمی تواند قایق را حرکت دهد. این منطق درباره زندگی شما نیز صدق می کند. خط و اثری که از زندیگیتان به جا مانده تنها یک خط و اثر است و نه چیزی دیگر.

تاریخچه زندگیتان را با آغوش باز بپذیرید

 در این عالم هستی که همه موجودات توسط نظامی هوشمند حمایت و پشتیبانی می شود هیچ چیز اتفاقی نیست. برای رسیدن به موقعیت کنونی زندگیتان تمام کارهایی را که در گذشته انجام دادید باید انجام می دادید و درواقع این مقام و موقعیت پیشاپیش در ذهن الهی تان مقدر شده بود. همه رویدادهای زندگیتان باید اتفاق می افتاد و شما نمی توانید آنچه که اتفاق افتاده خنثی کنید. پس از این چشم انداز با آغوش باز گذشته خود را بپذیرید، درک کنید، به دیده احترام به آنها بنگرید و نهایتاً به شیوه خاص خود تغییر شکل شان دهید و یا به دست فراموشی بسپارید. نقطه عطف و اقدار شما در لحظه حال است، بطور کامل در این لحظه غوطه ور شوید و از آن لذت ببرید، و باکمک از مشاوره خانواده به ا کتشاف تواناییهای شگفت انگیز خویشتن بپردازید.

تمایل و توانایی شما برای زیستن به طور کامل در زمان حال به سادگی از چنگتان می گریزد. مثلا هنگام خوردن پیش غذا به دسر فکر نکنید و یا هنگام گذراندن تعطیلات، به جای فکر کردن درباره این که چه کارهایی می بایستی انجام می شد و یا بعد از بازگشت چه کارهایی را باید انجام دهید، از لحظه های کنونی خویش لذت ببرید. بعبارتی گوش بزنگ باشید که لحظه های گریزپای اکنون درباره افکاری که به اکنون و اینجا تعلق ندارند صرف نشود.

در کل افکار انسان تمایل دارد که به اوقات و مکانهای دیگری مترکز شود، درحالیکه در جریان زندگی تنها می توان درلحظه ( زمان حال) متمرکز بود. اکنون تنها متاعی است که در اختیار داریم، تردیدی نیست که هر کدام ازما گذشته ای داریم اما گذشته متعلق به گذشته است و حضورش در زمان حال تنها یک تحمیل است. و قطعاً آینده ای هم انتظار ما را می کشد اما آن نیز متعلق به آینده است و در زمان حال نوعی بی عدالتی است.

می توانید زمان حال را با افکاری چون ” شاید ” و ” سپس” بگذرانید اما این طرز تفکر شما را از صلح و آرامش و موفقیت هایی که می توانید در اینجا و اکنون تجربه کنید باز می دارد. به سایر مخلوقات توجه کنید زمان حال را با افکار گذشته و آینده تلف نمی کنند. بطور مثال یک سگ آبی، صرفاً خصوصیات و صفات یک سگ آبی را بروز می دهد، او روزهایش را با این آرزو سپری نمیکند که؛ ای کاش دوباره به دوره جوانی یا نوجوانی باز گردد، و یا هرگز فکر و دقتش صرف اینکه برادر یا خواهرش بیشتر مورد توجه والدین قرار گرفته اند نمی کند، یا هیچ گاه شکایت نمی کند به اینکه در کودکی پدرش او را به حال خود رها کرد و رفت. باید در زمان حال بودن را فرا بگیرید، تا به جای احساس گناه، ندامت و پشیمانی نسبت به گذشته و اضطراب و نگرانی به آینده، از بودن در اینجا و اکنون لذت ببرید و تجربیات ارزنده ای بدست آورید. براین اساس افکار خود را تمرین دهید که اجازه ندهد وضعیت شما را بر مبنای گذشته تان توصیف نماید.

برای چند لحظه، تنها چند لحظه ای تمام دقت و توجه تان را به فضای پیرامون خود معطوف سازید. به افراد، جانوران، گیاهان، شکل وشمایل ابرها، طرح ساختمان ها و هزاران چیز دیگر… . چه چیزی میبینید، می شنوید، تجسم می کنید ؟!

کارشناس ارشد بالینی

سحر سلیمانی  

مرکز مشاوره در تهران گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت