رفتار جنسی از تولد تا پایات سالمندی

رفتار جنسی ازتولد تا پایان سالمندی

 

یکی دیگر از مطالبی که در ارتباط با رفتار جنسی لازم است در نظر گرفته شود، موضوع وجود و حضوردر تمام طول عمر از تولد تا پایان دوران سالمندی است. در واقع هر فردی در هر دوره ای از زندگی و در هر سنی دارای گرایش نسبت به جنس مخالف و امور جنسی است. در نظر داشتن چنین مطلبی می تواند از بعضی نگرش های نادرست که در دوره ی کودکی و سالمندی و در مواردی اواخر میان سالی را فاقد گرایش جنسی در نظر می گیرند، پیشگیری نماید.

عمده ترین نکاتی که در ارتباط با حضور رفتار جنسی از تولد تا پایان سالمندی می توان عنوان نمود، به شرح زیر است.

1ـ رفتارجنسی اختصاص به بلوغ تا میان سالی ندارد.

2ـ تقسیم بندی رفتار جنسی در طول زندگی.

توضیحاتی در ارتباط با موارد عنوان شده ی فوق ارائه میشود.

 

1ـ رفتار جنسی اختصاص به بلوغ تا میان سالی ندارد.

اوج رفتار جنسی از دوره ی بلوغ شروع شده و تا میان سالی و اواسط این دوره وجود داشته و فعال است. البته قبل و بعد از این دوران نیز رفتارها و گرایش جنسی نیز هم در دوران کودکی و بعد از میان سالی و سالمندی نیز با توجه به ویژگی ها و شرایط همان دوران، وجود و حضور دارد.

 

2ـ تقسیم بندی رفتار جنسی در طول زندگی.

الف ـ کودکی

ب ـ نوجوانی و جوانی

ج ـ میانسالی

د ـ سالمندی

توضیحاتی در ارتباط با هر یک از این دوران ارائه می شود.

الف ـ کودکی

رفتار جنسی در این دوره وجود داشته و کودک در صورت قرار گرفتن در معرض تحریکات جنسی، تمایل و گرایش به تداوم تحریک خواهد داشت. هم چنین بزرگ ترین آسیبی که در این دوران متوجه کودک می شود، سوءاستفاده های جنسی است که نسبت به کودک اعمال می گردد. مراقبت از کودک به نحوی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار نگیرد، یکی از نکات مهم در تربیت فرزند است. همین طور شرایط تربیتی به نحوی باشد که کودک در معرض تحریک های جنسی که می تواند فکر و ذهنش را بی مورد و بی جهت درگیر نماید، واقع نشود. درگیر شدن بیش از اندازه ی ذهن کودک به امور جنسی مانع از رشد سالم و کارآمد می شود.

ب ـ نوجوانی و جوانی

این دوران به دلیل توأم بودنش با بلوغ جنسی یعنی به اوج رسیدن ترشحات هورمون های جنسی، ظاهر دخترو پسر، زنانه تر و مردانه تر می شود.در این دوره توجه و گرایش نسبت به جنس مخالف بیش تر می گردد. از سوی دیگر در این دوران بیش ترین نیاز به آموزش در ارتباط با جنسیت و رفتار جنسی است. در صورت دریافت نکردن و به دست نیاوردن آگاهی های مورد نیاز، آسیب ها و مشکلاتی را می تواند به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر در این دوران به نسبت بیش ترین آسیب، اختلال و مشکل در رفتار جنسی می تواند روی دهد. در این دوره نیز لازم است مراقبت های مورد نیاز هم از سوی خانواده و به ویژه فرد نوجوان به اجرا درآید تا در معرض تحریکات جنسی بی مورد و بیش از اندازه قرار نگیرد. در این دوره آسیب های گسترده ی استفاده از عکس و فیلم های هرزه برهنگی می تواند آسیب ها، ناهنجاری ها و مشکلاتی را در رفتار جنسی به وجود آورد.

البته این دوران می تواند توأم با آغاز زندگی مشترک و در طول دوران زندگی مشترک نیز با برخی از مشکلات جنسی توأم باشد.

ج ـ میانسالی

در این دوران به تدریج با ضعف قوای جسمانی، رفتار جنسی نیز با کاهش تدریجی مواجه می شود. خانم ها در این دوران با یائسگی که از دست رفتن توانایی باروری است، مواجه می شوند. البته مردها نیز به نوعی با یائسگی خود در ارتباط قرار می گیرند. البته نه به صورت از دست دادن توانایی باروری بلکه از نظر جسمانی، عاطفی و روانی از میزان آمیزش جنسی کاسته شده، اما جنبه های عاطفی، انسانی و مراوده های انسانی برقرار و حتی می تواند به دلیل تجربه های بیش تر در زندگی از کیفیت بهتر و بیش تر برخوردار شود. زیرا در دوران میان سالی زن و مرد به رشد و بالندگی در رفتار انسانی و وجودی می رسند.

د ـ سالمندی

در این دوران به دلیل کاهش قوای جسمانی کلیه ی فعالیت های زیستی به تدریج کاهش می یابد. در این میان رفتار جنسی نیز با افت مواجه شده و در برخی افراد نیز با محدودیت مواجه می شود. اما نیازهای عاطفی در صورتی که همسران در این سنین از روابط عاطفی و انسانی به نسبت خوبی برخوردار باشند، نیازهای عاطفی و جنسی شان نیز برآورد می گردد. اما در صورت بی بهره بودن از این گونه روابط مهرورزانه، گرایش های عاطفی توأم با میل جنسی نیز به تدریج رو به سردی و خاموشی می رود.

البته یکی از ویژگی های بارز سالمندی ضعف قوای جسمانی و بیماری های خاص این دوران است. در صورت ابتلا به بیماری های حاد نیز گرایش های جنسی نیز تحت تاًثیر قرار گرفته و رو به سردی و خاموشی می رود. این در حالی است که گرایش و رفتارهای جنسی در این دوران بیش تر جنبه ی عاطفی به خود می گیرد.

در عین حال برخی از سالمندان نیز در این دوران هم چنان برخی رفتارهای جنسی شان تداوم می یابد که اختصاص به دوره های پیش از سالمندی دارد. البته درصد این گونه افراد محدود بوده و لازم است که در هر دوره ای رفتارهای مختص به همان دوران به اجرا در آید. در مجموع رفتار جنسی امری است که در تمام دوره های زندگی وجود و حضور دارد. از این رو لازم است تا در ارتباط با ویژگی های هر دوران رفتار و رویکردی متناسب با همان دوره در پیش گرفته شود.

برگرفته از کتاب درمان جنسی

مرکز مشاوره خانواده گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت