روانشناسی

روانكاو خوب كیست و چه مشخصه‌هایی دارد؟

ويژگی های روانكاو خوب

يكي از روش‌هاي روان‌درماني، روانكاوي است. همه مي‌دانند كه فرويد بنيان‌گذار روانكاوي به شيوه نوين بوده‌است كه معيارهاي روانكاوي خود را بر اساس شواهد تجربي از بيمارانش بنا نهاد ولي قطعاً انديشه‌هاي داروين براي ارائه نظريات وي در حوزه روانكاوي بي‌تأثير نبوده‌اند. ولي اينكه روانكاوي چيست و چه كاركردهايي دارد؟ روش‌هاي درمان به چه صورت هستند؟ به چه تعداد جلسات روان‌درماني و روانكاوي نياز است و روانكاو خوب كيست و چه ويژگي‌هايي دارد؟ سؤالاتي هستند كه هر ذهني را مي‌توانند درگير كنند. از اينرو در مقاله حاضر و مقالاتي كه در ادامه خواهند آمد، به اين سؤالات پاسخ داده خواهد شد. با ما همراه باشيد.

 

تعريف روانكاوی

روانكاوي نوعي روش روان‌درماني مبتني بر اين باور است كه تمام افكار، احساسات، تمايلات، خاطرات و خواسته‌هاي ما در ذهن ناخودآگاه‌مان ثبت مي‌شوند. اگر اين موارد در وجود ما باعث تعارضاتي شده‌ باشند ولي كلاً از دايره هوشياري ما خارج شده‌ باشند و ديگر به وجود اين تعارضات واقف و آگاه نباشيم، در روح ما و رفتارهايي كه در مواجهه با مسائل گوناگون از خود بروز مي‌دهيم محل اثر مي‌شوند كه مي‌توانند ما را با چالش‌هاي جدي مواجه كنند.

هدف از روانكاوي، بيرون كشيدن اين احساسات و تجربيات سركوب شده در ضمير ناخودآگاه و آوردن آن‌ها به سطح هوشياري و آگاهي است تا با وقوف به آن‌ها راه‌كارهاي مناسب حل تعارض پيدا شوند. بنابراين روان‌درماني به سبك روانكاوي بر اين مفروضه بنا شده كه احساسات، عواطف و تعارضات سركوب شده به سطح آگاهي برسند تا فرد بتواند با آن‌ها كنار بيايد يا مقابله كند. وقتي كه تعارضات دروني حل شوند، اختلالات و بيماري‌ها ناپديد مي‌شوند. روانكاو خوب فردي است كه داراي اين مهارت باشد و بتواند به تعارضات دروني بيمار دسترسي پيدا كند.

 

استخراج تعارضات حل نشده از ضمير ناخودآگاه
بيرون كشيدن اين احساسات و تجربيات سركوب شده

روش‌های درمان به سبک روانكاوی

به منظور درمان اختلالات و بيرون كشيدن تعارضات حل‌نشده دروني كه منشأ اختلالات و بيماري‌ها مي‌شوند، چندين روش و تكنيك به شرح زير وجود دارند:

  • آزمون رورشاخ( تست لكه جوهر) و آزمون‌هاي فرافكن مشابه
  • نا بهنجار خواني
  • تداعي آزاد
  • تجزيه و تحليل رؤياها
  • تحليل مقاومت
  • تحليل انتقال
  • هيپنوتيزم

در توضيح اين روش‌ها بايد گفت:

آزمون رورشاخ

نوعي تست فرافكن است كه در آن روانكاو از كارت‌هايي كه لكه‌هاي جوهر روي آن ريخته‌شده و به صورت قرينه در دو طرف كاغذ وجود دارند و شكل‌هاي خاصي را پديد آورده‌اند استفاده مي‌كند و با نشان دادن آن به بيمار مي‌خواهد كه درك و برداشت خود را از آن لكه‌ها بيان كند. سپس به تفسير گفته‌هاي بيمار مي‌پردازد تا به تعارضات دروني بيمار دست پيدا كند.

تداعی آزاد 

از دیگر روش‌هاي روانکاوی، تداعی آزاد است كه روانکاو بيمار را مجبور به بيان موضوع خاصي نمي‌كند، بلكه كلمه‌اي بيان مي‌كند و از بيمار مي‌خواهد هر آنچه در رابطه با آن كلمه به ذهنش مي‌رسد، بدون حذف و سانسور بيان كند، حتی اگر بسیار بی‌ربط و نامتناسب باشد. در این روش، هیچ تلاش خاصی برای جهت‌دادن به گفته‌های بیمار صورت نمی‌گیرد و مسیر درمان به صورت خودکار توسط ذهن بیمار سازماندهی می‌شود. برای سرعت‌بخشیدن به فرآیند درمان، تعداد جلسات درمانی را در هفته بیشتر می‌کنند. روانکاو خوب و مسلط می‌داند چگونه از این کلمات و موضوعات نامرتبط برای دست‌یابی به ذهن ناخودآگاه بیمار استفاده کند.

 

استفاده از روانکاوی برای پی بردن به تعارضات درونی بیمار
دست‌یابی به ذهن ناخودآگاه بیمار

تحلیل رؤیا

تحلیل خواب و رؤیا به این صورت است که بیمار از خواب‌ها و رویاهایی که دیده‌ است صحبت کرده و روانکاو با استفاده از دانش خود آن‌ها را معنا و تفسیر می‌کند که از ذهن ناخودآگاه بیمار، تفکرات، ترس‌ها و غرایز او پرده بر می‌دارد.

انتقال و انتقال متقابل

باوری در روانکاوی وجود دارد که افراد مشکلات و تعارضات ناخودآگاه خود که در محیط و در دنیای بیرون با آن مواجهند را به جلسات درمان می‌آورند که به آن انتقال گفته می‌شود. تحلیل انتقال منبع اصلی ایجاد تغییر در بیمار است که می‌تواند برای روانکاو نیز رخ دهد که به آن انتقال متقابل می‌گویند. روانکاو خوب فردی است که به این فرایندها اشراف داشته‌باشد و از بروز این مسأله جلوگیری کند.

اين‌ها چند نمونه از تكنيك‌هاي روانكاوي بودند كه معرفي شدند و اگر روانكاو خوب و به حرفه خود مسلط باشد، به درستي تشخيص مي‌دهد كدام‌يك از اين روش‌ها و تكنيك‌ها براي درمانِ مشكل بيمار مناسب هستند.

ویژگی روانکاو خوب

روانکاو خوب خنثی عمل می کند، بدین معنا که در تلاش مداوم است تا ذهنیات خود را در طول جلسات درمان مداخله ندهد و فقط به عنوان آینه‌ای از رفتارهای بیمار باشد و به صورت مناسب و به موقع به او بازخورد بدهد. ویژگی خنثی‌بودن برای روانکاو و بیمار مزایای زیادی به دنبال دارد؛ مثلاً باعث می‌شود تا بیمار بتواند به بینش هیجانی-عقلانی خود برسد. همچنین باعث می‌شود تا مشکلات ناخودآگاه روانکاو با مشکلات بیمار تداخل نکند و این به معنای به صفر رساندن احتمال اتقال متقابل است.

 

جلسه روانكاوي
ویژگی روانکاو خوب

درمان اختلالات به روش روانكاوی

روانكاوي به سبك فرويد بيشتر براي درمان اختلالات اضطرابي از جمله انواع فوبيا، حملات پانيك، افسردگي، اختلال استرس پس از سانحه و اختلالات وسواس فكري به كار مي‌رود. در اين روش، درمانگر از بيمار درخواست مي‌كند كه روي تختي دراز بكشد به طوري كه كاملاً راحت باشد. خودش پشت سر بيمار روي صندلي مي‌نشيند و از بيمار مي‌خواهد در مورد كودكي و خاطرات گذشته خود صحبت كند. درمانگر نيز گفته‌ها را نت برداري مي‌كند.

روانكاو خوب شرايطي فراهم مي‌كند تا بيمار احساس راحتي كامل كند و آزادانه و بدون ملاحظه، از وقايع گذشته خود سخن بگويد و مواردي را كه برايش آزار دهنده  بودند و آن‌ها را در ذهن ناخودآگاه خود سركوب كرده‌است، به سطح آگاهي بياورد.

روانكاوي نوعي روش درماني است كه نياز به جلسات متعدد دارد. اين جلسات روانكاوي طولاني، معمولاً به صورت 2 الي 5 جلسه 45 الي 50 دقيقه‌اي در هفته به مدت چندين سال ادامه‌دار هستند؛ زيرا ماهيت مكانيسم‌هاي دفاعي به گونه‌اي است كه در بيمار مقاومت ايجاد مي‌كند و اجازه نمي‌دهد درمانگر به الگوهاي فكري و ماهيت رفتارها و نيروهاي دروني فعال در ضمير ناخودآگاه بيمار دسترسي يابد. با دريافتن اين موضوعات، درمانگر به وضعيت عاطفي، خانوادگي و اجتماعي بيمار كه در شكل‌گيري اختلالات او مؤثر واقع شده‌اند، پي مي‌برد.

روانكاو خوب فردي است كه با بيمار همدلي كرده و محيطي ايجاد مي‌كند كه بيمار بدون اينكه احساس كند در حال قضاوت‌شدن است، احساس امنيت كرده و احساسات درون و واقعي خود را بيان كند و اطمينان يابد اسرارش نزد درمانگر محفوظ مي‌مانند.

چنانچه درگيري‌هاي زمينه‌اي برطرف نشوند، كاهش علائم به تنهايي در درمان مؤثر نيست و علائم عصبي بيشتري جايگزين مي‌شوند. درمانگر مانند يك صفحه خالي اطلاعات كمي از خود بروز مي‌دهد تا بيمار بتواند از خلاء موجود در رابطه بدون حضور عوامل بيروني، تعارضات دروني ضمير ناخودآگاه خود را بيرون بكشد.

روانكاوي روان‌پويشي

روانكاوي روان‌پويشي، زير شاخه‌اي از روانكاوي است كه مراكز مشاوره تفاوت اندكي بين روانكاوي و روان‌پويشي قائل مي‌شوند. تفاوت روانكاوي با روانكاوي روان‌پويشي در اين است كه درمانگر در روانكاوي به تأثيرات  ناخودآگاه و دوران كودكي بيمار مي‌پردازد، در حالي‌كه در روان‌پويشي، علاوه بر اين دو مؤلفه، درمانگر تأثيرات محيط را نيز در نظر مي‌گيرد و آن را در شكل‌گيري اختلالات به وجود آمده در بيمار و تعارضات دروني او مؤثر مي‌داند؛ زيرا معتقد است اين تأثيرات در اختلالات موجود بسيار معنادار هستند.

روانكاو خوب، درمانگري است كه به بيمار كمك مي‌كند به خودشناسي برسد و به وسيله روش‌هاي مفيد و كارآمد به ديدگاه عميقي از دلايل ايجاد ناهنجاري در بيمار دست مي‌يابد.

در روان‌درماني به سبك روانكاوي، هر دو پزشك روانكاو و روانكاو روان‌پويشي با كمك هم و در تعامل با هم، به مداواي بيمار كه متعلق به هر رده سني مي‌تواند باشد، مي‌پردازند ولي اينكه درمان به روش روانكاوي انجام شود يا روان‌پويشي، به تشخيص روانكاو است. لازم به ذكر است كه در هر دو روش، دست‌يابي به ضمير ناخودآگاه بيمار كه موجب بروز ناهنجاري رواني، ذهني و رفتاري شده‌است، مركز و محور درمان قرار دارد.

نكته‌اي كه بايد گفت اين است كه تفاوتي بين روانكاوي و روانكاوي روان‌پويشي وجود دارد و آن شكل چيدمان مركز مشاوره به لحاظ قرارگيري و نشستن بيمار و درمانگر است. نكته ديگر عدم تعهد و الزام و اجبار در تعداد جلسات روانكاوي روان‌پويشي است.

 

روانكاوي روان‌پويشي
زير شاخه‌اي از روانكاوي

ماهيت روانكاوي

در روش درمان به سبك روانكاوي نكاتي وجود دارند كه روانكاو خوب بايد به آن‌ها اشراف داشته‌باشد و در صورتي كه با هر يك از اين موارد ادامه فرآيند درمان را براي بيمار مناسب تشخيص ندهد، از ادامه درمان به اين سبك بپرهيزد و از روش ديگري براي كمك به بيمار استفاده كند. اين نكات عبارتند از:

  • درمان زمان‌بر بشود و بعيد به نظر برسد كه مؤثر واقع شود.
  • درمان پر هزينه بشود به طوري كه وقت و هزينه زيادي به بيمار تحميل كند و نياز به دادن انگيزه به بيمار باشد.
  • خاطرات دردناك و ناخوشايند سركوب شده در وجود بيمار باعث ناراحتي بيشتر او گردد.
  • اين روش درماني براي اين اختلالات مطرح شده مناسب و مؤثر نباشد.
  • ملاحظات اخلاقي درمان به روش روانكاوي به دليل عدم تعادل بين بيمار و درمانگر زير پا گذاشته شوند.

روانكاو خوب در تهران

اگر شما فردي هستيد كه داراي اختلالاتي مي‌باشيد كه نياز به درمان به روش روانكاوي يا روانكاوي روان‌پويشي داريد و يا در اطراف شما كسي وجود دارد كه ناهنجاري يا بيماري‌اش با اين روش بهبود مي‌يابد و به دنبال روانكاو خوب هستيد كه به حرفه خود مسلط باشد و بتواند بهترين خدمات را به شما ارائه دهد، مي‌توانيد با مراجعه به سايت ما و ثبت درخواست، از مشاوران ما كمك گرفته و از خدمات درماني اين مركز برخوردار شويد. كلينيك گروه همراه با مجوز از سازمان بهزيستي در حوزه‌ بيماري‌هاي روان‌شناختي و مشاوره به شما عزيزان خدمات مورد نيازتان را ارائه مي‌دهد.

گروه همراه یک کلینیک روان‌شناسی – روانپزشکی متشکل از تیم ورزیده و متخصصان حوزه روان‌شناسی و روانپزشک خوب در سعادت آباد است که می‌تواند در تشخیص و درمان اختلالات روانی به شما کمک کند. اگر اختلال روانی بیمار شما به گونه‌ای است که نیاز به همکاری روانشناس و روانپزشک به صورت همزمان دارد، کلینیک گروه همراه بهترین خدمات را به شما اعطاء می‌کند. با مشاوران ما تماس بگیرید تا به صورت تخصصی از خدمات این مرکز برخوردار شوید.

 

بيماري‌هاي روان‌شناختي و مشاوره
روانكاو خوب در تهران

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت