سبک زندگی و موفقیت

زندگی با مرد مشروب خور

نوشیدنی های الکلی تاثیرات زیادی بر جسم و روان انسان می گذارد. اعتیاد به این نوشیدنی ها مانند سایر مواد مخدر عوارض و خطرات زیادی دارد و ترک آن به راحتی امکان پذیر نیست. بنابراین زندگی با یک فرد مشروب خور هم مسائلی دارد که قطعا رابطه ی زناشویی و سلامت جسمانی و روانی همسر را هم تحت شعاع قرار می دهد. اگر شما هم همسر مشروب خوری دارید و در شک و تردید هستید که آیا زندگیتان را ادامه دهید یا خیر ادامه مقاله را دنبال کنید.

تاثیرات مشروبات الکلی بر بدن

شایع ترین تاثیرات مشروبات الکلی بر بدن شامل موارد زیر می شوند:

غدد گوارشی و درون ریز

بر اثر خوردن مشروب و سایر نوشیدنی های الکلی معمولاً ترشح آنزیم ها از غدد گوارشی و درونی افزایش پیدا می‌کند و در طولانی مدت قادر است سبب التهاب موسوم به پانکراتیت گردد. این بیماری عارضه های خطرناک و جدی گوارشی را ایجاد می کند.

آسیب التهابی

کبد قسمتی از بدن محسوب می‌شود که به از بین رفتن مواد اضافی و خطرناک بدن از جمله الکل کمک می نماید. استفاده از الکل به روند کاری کبد صدمه میزند و آن را دچار اختلالات جدی می کند. علاوه بر این استفاده بیش از حد الکل فرد را مبتلا به بیماری هایی همچون التهاب کبد و بیماری کبدی مثل سیروز کبد می نماید. در این بیماری ها کبد قادر نیست که مواد اضافی و سمی بدن را خارج کند. تجمع این نوع مواد ادامه زندگی و سلامتی جسمی فرد را با مشکلات زیادی روبه رو می کند.

سطح قند خون

پانکراس قسمتی از بدن انسان به شمار می رود که سبب تنظیم میزان مصرف انسولین و پاسخ به گلوکز می گردد. هنگامی که پانکراس با نوشیدن مشروب و نوشیدنی های الکلی فعالیت‌هایش را انجام ندهد بدن فرد با خطر کم شدن قند خون رو به رو می شود. اگر لوزالمعده معده با نوشیدن مشروب صدمه ببیند دیگر انسولین به اندازه کافی در بدن ایجاد نمی شود و قند خون افزایش پیدا میکند و فرد مبتلا به دیابت نوع دوم می گردد.

سیستم عصبی مرکزی

الکل بین ارتباط مغز و بدن مسئله ای جدی ایجاد می کند. اولین نشانه آن اختلال در تکلم میباشد که در فرد به وضوح مشاهده می شود. اگر تعادل فرد هم بریزد علتش آن است که ماهیچه ها در هماهنگی خود با پیام های عصبی و مغز دچار آسیب می شوند. با توجه به اینکه الکل به سیستم عصبی فرد صدمه میزند احتمال دارد احساس سوزن سوزن شدن انگشتان دست و بی حس شدن دستها و پاها به وجود بیاید. کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کند قدرت تفکر عاقلانه خود را از دست می‌دهند. یکی از عوارض دیگر الکل به سیستم اعصاب مرکزی این است که حافظه فرد به تدریج مختل می شود و قدرت تمرکز پایین می‌آید.

وابستگی به الکل

کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند بدنشان دچار وابستگی و اعتیاد میگردد. در واقع اینگونه افراد دچار وابستگی‌های از نوع جسمانی و روانی می شوند. این افراد در صورت ترک الکل دچار مسائل جدی مانند اضطراب حال تهوع، لرز، عصبی بودن، افزایش فشار خون، ضربان نامنظم قلب، تعریق زیاد، هذیان، توهم و تشنج می شوند. براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد عوارض مصرف الکل کليک کنيد.

دستگاه گوارش

الکل می تواند سبب صدمه به بافت دستگاه گوارش گردد و مشکلاتی در هضم غذا جذب ویتامین ها و مواد مغذی در بدن فرد به وجود بیاورد. علاوه بر این نفخ شکم، اسهال و یبوست و بواسیر هم از جمله تاثیرات مخرب مشروبات الکلی هستند.

سرطان

مشروبات الکلی می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌ هایی مانند سرطان دهان، گلو، مری، کبد و روده کنند.

بیماری های قلبی و عروقی

افرادی که مشروبات الکلی استفاده میکنند بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. از بیماری هایی که برای این افراد ایجاد می‌شود شامل مواردی همچون سکته قلبی، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، مشکل در پمپاژ خون در بدن، حمله قلبی، نارسایی قلبی و سایر بیماری‌های قلبی است.

سلامت جنسی و تولید مثل

نوشیدن الکل باعث می‌شود که برخی‌ها فکر کنند می توانند رابطه جنسی بهتر و لذت بخش را تجربه کنند اما حقیقت این گونه نیست. کسانی که زیاد الکل می شوند دچار مسائل جنسی همچون اختلال نعوظ می شوند. علاوه بر این استفاده مفرط از الکل باعث کم شدن ترشح هورمون های جنسی می شود و به تدریج این میل را در انسان کم می کند. زن هایی که زیاد می نوشند دچار نامنظمی در سیکل عادت ماهیانه و کاهش قدرت باروری می گردند.

سیستم اسکلتی و عضلانی

یکی از عوارض مصرف الکل این است که استفاده بیش از حد آن سبب کاهش استحکام استخوان ها می گردد. این مشکل منجر به آن می‌شود که در صورت زمین خوردن احتمال شکستگی استخوان بالا رود. علاوه بر این نوشیدن الکل باعث می شود که عضلات دچار درد گرفتگی و آتروفی گردند.

پرخاشگری

متاسفانه بیشتر کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند و یا حتی اگر مواد مخدر استفاده می کنند به دلیل آن که دچار رفتارهای تکانه ای میشود نمی توانند خودشان را کنترل کنند و معمولا سر کوچکترین چیزها بحث و دعوا راه می‌اندازد و حتی به دیگران پرخاشگری کلامی و فیزیکی می کنند. اینگونه افراد معمولاً به فرزندان خودشان هم ممکن است این پرخاشگری را انتقال دهند.

بیکاری

یکی از مشکلات فرد مشروب خور این است که به مرور زمان به خاطر مصرف الکل شغلش را هم از دست می دهد و یا ممکن است جایی نتواند کار کند. از طرفی فرد مشروب خور انگیزه زیادی هم برای کارکردن و پیشرفت کردن ندارد.

آسیب دیدن فرزندان

قطعاً مردی که مشروب خور است و توان اقتصادی چندانی ندارد نمی تواند هزینه مالی خانواده و فرزندان را تامین کند. فرزندان این افراد هنگامی که پدرشان را می بینند دچار سرخوردگی و ناامیدی و بی اعتماد به نفسی می شوند. چنین فردی نمی تواند الگوی یک والد خوب برای بچه هایش باشد. در چنین خانواده‌ای تمام مسئولیت ها بر روی دوش مادر است و پدر به تدریج نقشش کمرنگ می شود. فرزندان والدین مشروب خور در مدرسه و سایر محیط‌های اجتماعی احساس حقارت و بی ارزشی می کنند. آنها احتمال دارد حتی رفتارهای پدر را در آینده تقلید کنند.

 

زندگی با مرد مشروب خور

اعتیاد پیدا کردن سبب آسیب جدی به دستگاه های مختلف بدن می شود و روی انتخاب توجه تمرکز و حافظه اثرات ناخوشایندی بر جای می‌گذارد. بنابراین اگر با فرد مشروب خور در رابطه هستید بدانید که خواسته یا ناخواسته در معرض رفتارهایش قرار می گیرید. بهتر است بدانید که چنین فردی در اغلب اوقات رفتار و گفتار و تصمیماتش در اختیار خودش نیست چرا که آنها تحت تاثیر الکل می باشند. زندگی با یک مرد مشروب خور باعث می شود که بار مسئولیت ها تنها بر روی دوش خودش باشد. حتی احتمال دارد که وضعیت اقتصادی او هم چندان جالب نباشد و بعد از مدتی شما مجبور شوید از لحاظ مالی خودتان را به تنهایی اداره کنید بدون اینکه فرد مقابل تعهدی در مقابل شما داشته باشد. مردم مشروب خور نمی‌تواند کار ثابتی داشته باشد و ممکن است از این شاخه به آن شاخه بپرد بدون آن که انگیزه برای پیشرفت در کار داشته باشد.

بنابراین ازدواج با یک فرد مشروب خور مشکلات فراوانی دارد و باید فکر کنید که آیا می توانید این مشکلات را تحمل کنید یا خیر. این را بدانید که شما تنها یک سر قضیه نیستید بلکه فرزندانتان هم بعدها درگیر تاثیرات اعتیاد به الکل پدر می شوند. الکل گاهی می تواند منشایی برای اعتیاد های بعدی افراد باشد. افراد الکلی توانایی مدیریت رابطه احساسی و عاطفی و جنسی و زندگی مشترک را نخواهند داشت. آنها بیشتر زمانی الکل مصرف می‌کنند که در جمع دوستانشان هستند و این کار به تدریج برای آنها به یک عادت تبدیل می شود. بنابراین به مرور زمان آنها دوستان و جمع رفقا را به خانواده و همسر ترجیح می دهند. طبق نظر کارشناسان طلاق در افراد الکلی ۴ برابر بیشتر از دیگران است. مصرف الکل معمولا با بالا رفتن سن کمتر می شود اما در افراد مطلقه اینگونه نیست و مرد ها بعد از طلاق بیشتر مصرف می‌کنند. طبق تحقیقات سوء مصرف الکل و مواد در طلاق افراد نقش زیادی دارد. براي اطلاعات بيشتر در مورد پيامدهاي منفي طلاق کليک کنيد.

 

مشکلات روانی مصرف الکل

زندگی با یک فرد مشروبات مشکلات جدی دارد چرا که الکل می تواند مشکلات جدی روانی هم برای فرد مشروب خور و هم خانواده او ایجاد کند. با توجه به شرایط همسر یک فرد مشروب خور ممکن است با مسائلی همچون گیجی، فقر مالی، خشم، درد روانی، انتقام گرفتن، درماندگی، غم و اندوه و افسردگی، استرس و عدم رضایت در زندگی روبه رو شود. یک فرد الکلی می تواند مشکلاتی همچون افسردگی پرخاشگری پنهان، اعتماد به نفس پایین، احساس حقارت و محرومیت و پوچی را هم در کودکش ایجاد کند. متاسفانه برخی از الکلی ها عذاب وجدان ندارند و احساس پشیمانی از رفتارهای شان نمی کنند. آنها به این فکر نمیکنند که هر روز در حال آزار دادن روح و روان همسر و فرزندشان هستند. ممکن است برایشان مهم نباشد و سراغ یک زن مشروب خور دیگری بروند.

 

رفتار با همسر الکلي

یکی از سوالات متداول این است که با یک همسر الکلی چگونه باید برخورد کرد , آیا راههایي وجود دارد تا بتوان او را ترک داد یا خیر. در این زمینه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

اقدامات مشاوره ای برای ترک الکل

در کنار درمان های متعددی که برای ترک مشروبات الکلی و سایر مواد مخدر وجود دارد یکی از بهترین راه ها استفاده از درمان های مشاوره و روانشناسی میباشد. در این فرایند روانشناس در کنار درمان دارویی راه هایی برای کاهش مشکلات زناشویی و ایجاد ارتباط موثر آموزش می دهد. علاوه بر این خانواده هم لازم است در کنار این افراد باشند تا روند درمان سریع تر پیش برود. زوج درمانگر ها و خانواده درمانگر ها می توانند از همسر فرد دعوت کنند تا در جلسات حضور داشته باشد و مهارت های لازم را آموزش ببيند.

ترک الکل با اصلاح رفتار

کسانی که دچار اعتیاد به الکل هستند معمولاً ترجيهشان بر این است که مصرف این ماده در کنار دوستان یا نزدیکانشان مصرف کنند اما مسئله اینجاست که آنها به این کار عادت می‌کنند. به همین علت کسی که می خواهد اعتیاد به ازدواج را کنار بگذارد نیاز است که مهارت ها و مکانیسم های مقابله با آن را بیاموزد. مهارتی جرات آموزی و نه گفتن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که توسط بعضی از مشاوران آموزش داده می شود.

داروهای ترک اعتیاد به الکل

داروهایی که جهت ترک اعتیاد به الکل کاربرد دارند در واقع داروهای حساس به الکل می باشند و اگر فرد از آنها استفاده کند باعث پیامدهای منفی جسمانی مانند استفراغ، تشنج، سردرد شدید و تهوع می گردد. این مرحله از درمان بیزاری درمانی نامیده می شود از طرفی ایجاد کننده حالت های منفی فیزیکی در مصرف کننده می شود در نتیجه فرد به نوعی شرط شده و نسبت به استفاده از الکل متنفر و بیزار می گردد. این داروها احتمالاً کاهش میل جنسی ایجاد می کنند اما به نوعی براي بخشي از مرحله درمان نیاز هستند.

کلام آخر

در مقاله امروز متوجه شده‌اید که فرد مشروب خور می تواند چه آسیب هایی به روح و روان شما و فرزندتان وارد کند. در رابطه با این افراد توصیه می‌شود که حتماً حد و مرزهایي براي آن ها قرار دهید یعنی اینکه اگر همسرتان شما را دوست دارد و می‌خواهد زندگی مشترک با شما را ادامه دهد لازم است قدم هایی برای این زندگی بر دارد و این کار تنها با اقدام برای ترک مشروبات الکلی امکان پذیر می شود. هرچند شما هم نیاز است است در کنار همسرتان قرار بگیرید و اگر متوجه شده اید که قصد ترک دارد خودتان هم با همراهی انگیزه‌ای برای او شوید.

به این نکته مهم توجه کنید که ترکه الکل درمان های مختلفی دارد اما در کنار هر درمانی که انجام می دهید لازم است از یک مشاور یا متخصص روانشناسی با تجربه هم کمک گرفته شود تا فرد وسوسه مصرف دوباره را پیدا نکند. به همین دلیل حضور یک زوج درمانگر و مشاور خانواده الزامی است. اگر شما هم درگیر رابطه با یک فرد مشروب خور شده اید یا همسرتان مدت‌هاست که گرفتار الکل شده است می توانید از روانشناسان و متخصص ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگيريد.

3/5 (2 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت