سبک زندگی و موفقیت

عشق های دیجیتالی

این روزها برخی از شناخت ها و آشنایی ها در دوران دوستی و قبل از ازدواج در فضای مجازی رخ میدهد. این عامل باعث می‌شود خیلی ها که در شهر یا کشور هایی دور از یکدیگر زندگی می کنند فرصت دوستی پیدا کنند. اگر شما روابط عاشقانه در قالب شبکه های اجتماعی با فردی دارید بهتر است در مورد این نوع آشنایی ها و خطرات احتمالی آن آگاهی پیدا کنید.

چرا در فضای مجازی خیلی از افراد عاشق میشوند؟

دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه بسیاری ها به راحتی به جای اینکه در دنیای واقعی فردی را از نزدیک ببینند و با او آشنا شوند، دنیای مجازی را ترجیح میدهند.

امکان برقراری ارتباطات به آسانی

فضای اینترنت زمینه ای را فراهم کرده است که خیلی از افراد به راحتی می‌توانند با یکدیگر آشنا شوند و مسائل خود را به بحث و گفتگو بگذارند. در دوران قدیم افراد مجبور بودند برای اینکه یکدیگر را ببینند نامه نگاری کنند و سختی های زیادی را تحمل کنند در حالیکه امروزه هرکسی به راحتی با در دست داشتن یک گوشی می تواند به هر فردی در یک کشور دیگر پیام دهد و با او آشنا شود.

با توجه به اینکه این محدودیت ها و مشکلات امروزه از میان رفته است خیلی ها می توانند از اینترنت برای قوی شدن رابطه استفاده کنند. آنها همچنین میتوانند علایق و سلیقه های دیگران را از طریق همین دنیای مجازی بشناسند و متوجه شوند که تا چه حد یک با فرد مورد نظرشان اشتراک نظر و سلیقه دارند. از این رو شما می توانید در دنیای مجازی با کسی آشنا شوید هیچ وقت او را ندیده اید و حتی زبان و مذهب شما هم با او متفاوت است.

پنهان کردن مشکلات و محدودیت ها

اگر فردی در دنیای واقعی مسائل و مشکلاتی داشته باشد که از آن شرمگین باشد در دنیای مجازی دیگر به راحتی می تواند آنها را از افراد پنهان کند. مثلاً کسی که دچار بیماری جسمی خاصی است یا اختلال تکلم و لکنت زبان دارد در فضای مجازی به آسانی می تواند عقاید و نظراتش را به دیگری بگوید بدون آنکه دچار مشکل باشد و یا فرد مقابل مسئله او را متوجه شود.

از آنجایی که در اینگونه روابط شما احتیاجی به نشان دادن زبان بدن و رفتارتان ندارید در نتیجه راحت می توانید از نقش های تحمیلی دنیای واقعی دور باشید و حرف دلتان را بدون تعارف به فرد مقابل بگویید. اگر مهارت های نوشتاری شما هم هم در سطح خوبی باشد بهتر می توانید خودتان را به دیگران معرفی کنید و راحت عقایدتان را با او به اشتراک بگذارید.

امکان یافتن جنبه‌های مشترک

بر اساس نتایج تحقیقات یکی از جذابیت های ارتباط در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این است که شما می توانید افراد هم عقیده خود را راحت تر پیدا کنید. مثلا اگر شما به موسیقی یا ورزش خاصی علاقه دارید کسانی با این نوع سلیقه ها را راحت تر پیدا می کنید. چت کردن در فضای مجازی قبل از ارتباط حضوری می تواند تاثیرات خوشایندی را روی فرد مورد نظر بگذارد.

طبق مطالعات و بررسی ها در ملاقات های حضوری معمولاً کسانی جذاب تر هستند و با آنها راحتتر صمیمی میشوید که در ابتدا ارتباطتان در فضای مجازی برقرار شده باشد. در دنیای واقعی متوجه شدن عقاید و علاقه های فرد مقابل زمان‌بر است و نیاز به آشنایی بلندمدت دارد اما این امکان در فضای مجازی به آسانی فراهم می شود.

معایب عشق های دیجیتالی

در کنار مزایایی که عشق های دیجیتالی دارد، خطرات و آسیب هایی در کمین افراد است که لازم است از آنها اطلاع داشته باشند. برخی از این ها شامل موارد زیر می شود:

پنهان ماندن عقاید

اگر در فضای مجازی با کسی آشنا شوید هم شما می توانید به راحتی مشکلات خود را از دیگری پنهان کنید و هم فرد مقابل می تواند خیلی از مسائل و حتی بیماری های خودش را به شما نگوید. تصور کنید با کسی که مدت ها رابطه در دنیای مجازی داشته اید و وقتی رابطه حضوری می شود تازه متوجه می شوید که او مثلاً بیماری خاصی دارد یا اینکه حقایق مهمی را در مورد زندگی و خانواده اش از شما پنهان کرده است.  ممکن است حتی رشته تحصیلی خودش را به شما دروغ گفته باشد و یا در مورد وضعیت اقتصادی و خانوادگی خودش چیز دیگری را به شما بگوید که در دنیای واقعی اینگونه نباشد.

منتظر هر نوع پاسخی باشید

این را بدانید که در فضای مجازی ارتباطات گسترده است و هر کسی می تواند غیر از شما با ده ها و یا حتی تعداد بیشتری از افراد در ارتباط باشد. پس انتظار نداشته باشید مانند دنیای واقعی یک فرد فقط برای شما باشد. ممکن است ناگهان از فرد مقابل نه بشنوید و او شما را به آسانی کنار بگذارد. متاسفانه گستردگی ارتباطات در عین حال که برخی اوقات در فضای مجازی می تواند مفید باشد در مورد آشنایی و دوستی چندان جالب نیست و حتی زمینه های خیانت را هم به آسانی ایجاد می کند.

گول خوردن و فریب

هرکسی در زیبایی های دنیای مجازی می تواند عکس های فوق العاده جذابی از خود به جا بگذارد تا دیگران به راحتی به او علاقه مند شوند. زرق و برق های دنیای مجازی سبب می‌شود که افراد درگیر آنها شوند و از شناخت عمیق فرد مقابل باز بمانند. محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ۸۱ درصد کسانی که در دنیای مجازی هستند در مورد وزن و قد و مواردی از این شبیه اطلاعات نادرستی به دیگران می دهند و تمایلی به بازگو کردن حقیقت در پروفایل خود در شبکه های اجتماعی ندارند.

این فضاها امکان آن را فراهم می‌کند که افراد در مورد خودشان اغراق کنند و دروغ تحویل دیگران دهند. از این رو کسی که ارتباطی با دیگران در فضای مجازی دارد باید هوشیار باشد و حواسش باشد که هر چیزی را باور نکند.

قابل اعتماد نبودن

برخی اشخاص در دنیای دیجیتالی با هدف کلاهبرداری و سوء استفاده و بازی با احساسات دیگران فعالیت می کنند. بنابراین هیچ وقت در فضای مجازی مسائل خصوصی و محرمانه خود را به دیگران نگویید و به راحتی به هرکسی اعتماد نکنید. این را بدانید که همه افراد هدفشان مانند شما برقراری ارتباط نیست و بعضی ها صرفاً دوست دارند که تفریحی و سرگرمی برای خود جور کنند و مدتی با یک فردی باشند و دوباره سراغ یک نفر دیگر بروند. آنها احتمال دارد ابتدا جوری خودشان را به شما معرفی کنند تا اعتماد و اطمینان شما را به دست بیاورند اما بعد از مدتی ممکن است پی به نیت آنها ببرید و بفهمید که هدفی جز سو استفاده نداشتند.

احتمال زیاد جدایی

ازدواج هایی که از طریق فضای مجازی رخ میدهد به دلیل شناخت غیر واقع بینانه و سطحی دختر و پسر از یکدیگر غالباً با جدایی مواجه می شود و دوام چندانی نخواهند داشت. این افراد اگر وارد زندگی مشترک شوند به دلیل بی اعتمادی یا عدم آشنایی با هم مشاجرات و دعوا های زیادی خواهند داشت و احتمال طلاق در سال اول زندگی بیشتر می شود. اگر آشنایی و دوستی فقط در فضای مجازی باشد و رابطه حضوری دو نفر با یکدیگر کم باشد تصویری که هر کدام به دیگری نشان می دهد نه بر اساس واقعیت بلکه اغراق آمیز و غیر واقعی است.

تصویرسازی با توجه به چت ها

اگر با فرد مقابل از طریق فضای مجازی آشنا می شوید ممکن است به تدریج با چت هایی که بین شما رد و بدل می شود تصویر ایده آلی از او در ذهن خودتان بسازید و فکر کنید که او همان فردی است که مدتها انتظارش را می کشید در حالی که واقعیت شاید چیز دیگری باشد. در این گونه مواقع شده با توقعات غیر واقع بینانه خواهید داشت و احتمال دارد وقتی او را از نزدیک ملاقات کنید بفهمید که با آنچه در ذهن تان می‌گذشته است بسیار متفاوت است. بهتر است اگر با فردی در فضای مجازی رابطه دارید فانتزیهایی از او برای خودتان نسازید چرا که با این کار فقط به خودتان خیانت کرده اید. اجازه دهید واقعیت ها و نقاط ضعف و قوت او کم کم برایتان آشکار شود.

طرد شدن و خیانت به آسانی

در دنیای مجازی گزینه ها و پیشنهاد های متنوع و زیادی در دسترس قرار دارد و افراد به راحتی می توانند در در یک روز با صدها نفر ارتباط داشته باشند محدودیتی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی معنایی ندارد. از این رو افراد به آسانی با یکدیگر آشنا می شوند و خیلی راحت تر هم یکدیگر را سر مسائل جزئی کنار می گذارند و سراغ دیگری می روند. در حالی که در دنیای واقعی امکان کنار گذاشتن یک دیگر به آسانی چندان میسر نیست چرا که رابطه آنقدر آسان شکل گرفته که بخواهند به راحتی هم جدا شوند.

عدم تعهد و مسئولیت

افراد در فضای مجازی مانند دنیای واقعی تعهد و مسئولیت در مقابل دیگران ندارند. در یک رابطه در واقعیت دختر و پسر به نیازها و خواسته های یکدیگر احترام می گذارند و سعی می‌کنند که اعتمادی همدیگر را جلب کنند و هر یک در مقابل دیگری در این رابطه احساس مسئولیت می‌کند اما این وظیفه و مسئولیت دیگر در دنیای مجازی رنگ و بویی ندارد. بر این اساس می تواند راحت همه چیز را رها کند و از زندگی شما بیرون برود.

عشق های دیجیتالی خوب است یا بد؟

ارتباطات در فضای مجازی اجازه نمی دهد فرد را آنطور که باید بشناسید. در فضای مجازی هر یک از افراد نقاب بر چهره می گذارند و سعی میکنند که خودشان را پشت آن پنهان کنند تا تصویر دیگری به معشوقه خود نشان دهند. همچنین شما در مورد اصالت و صحت حرفهای فرد نمی توانید به نتیجه خاصی برسید چرا که شناختی از خانواده و خود او ندارید. اگر بخواهید همچنان رابطه را از طریق فضای مجازی ادامه دهید به شناخت دقیق نخواهید رسید و نمی توانید تمام جوانب شخصیت فرد را درک کنید. کسانی که معشوقه خود را از راه دور انتخاب می کنند به مشکلات همدیگر هم نمی پردازند به این دلیل مشکلات زندگی کلی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.

افرادی که روابط دوستی راه دور را ترجیح می دهند و نمی خواهند آن را حضوری کنند معمولاً دنبال یک ارتباط جدی و بلند مدت هم نیستند. آنها تنها برای وقت گذرانی و خلاصی از دغدغه های روزمره می خواهند با چند نفر چت کنند تا وقتشان را بگذرانند.

 

اگر درگیر عشق مجازی شده اید و قصد ازدواج دارید چه باید بکنید؟

اگر از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند تلگرام یا اینستاگرام از فردی خوشتان آمده است و به او علاقه مند شده اید پیشنهاد می شود که قبل از جدی شدن رابطه و ایجاد هرگونه احساسی بینتان حتماً یکدیگر را از نزدیک ملاقات کنید تا اگر جلسات اول آشنایی به خوبی پیش نرفت از لحاظ روحی و روانی هم صدمه‌ای به شما وارد نشود. در این شرایط توصیه می‌شود به اتفاق رخ داده به عنوان یک تجربه بنگرید. دلیل آنکه بیشتر روانشناسان بر ارتباطات حضوری تاکید می‌کنند آن است که احتمال دارد شما از لحاظ احساسی درگیر فرد مجازی شوید و تصویر ایده‌آلی از او در ذهن خودتان بسازید و هنگامیکه ملاقات کنید نظرتان عوض شود و سرخورده شوید.

در فضای مجازی شما می توانید اطلاعات زیادی را با فرد به اشتراک بگذارید اما این را بدانید که بیشتر اوقات رویاپردازی اتفاق می افتد و شما عاشق فردی میشوید که ممکن است با واقعیت چندان مطابقت نداشته باشد. ارتباط آنلاین در عین حال که می تواند هیجانات زیادی داشته باشد اما لازم است که در آن تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید و هوشیارانه عمل کنید.

به طور کلی می توان گفت که در فضای مجازی ما تنها بخشی از هویت و شخصیت و اصالت خودمان را به دیگری نشان می دهیم و جنبه زیادی از آن همیشه پنهان نمی ماند. پس برای داشتن یک ارتباط سالم مخصوصا اگر قصدتان جدی است حتماً با فرد مورد نظرتان جلساتی برای ملاقات های حضوری در نظر بگیرید و او را از نزدیک ببینید تا بتوانید در مورد ادامه رابطه تان عاقلانه تر تصمیم بگیرید.

از آنجایی که شناخت افراد زمان‌بر است و برای داشتن یک رابطه بلندمدت و سالم نیاز به آگاهی از ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر دارید توصیه می شود که حتما از یک درمانگر یا روانشناس با تجربه کمک بگیرید. تیم روانشناسان ما در کلینیک همراه می توانند در این زمینه به شما خدمات لازم را ارائه کنند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت