سبک زندگی و موفقیت

علائم افسردگی شدید در زنان

افسردگی این روزها به یکی از رایج ترین اختلالات روانی در بین مردم تبدیل شده است. زن ها معمولاً به دلیل روحیه حساسی که دارند بیشتر از مردهامستعد ابتلا به اختلالات خلقی هستند. افسردگی می تواند زندگی عادی یک انسان را مختل کند و در شغل و روابط اجتماعی او مشکلات متعددی ایجاد کند. بنابراین با ما همراه باشید تا در مورد علائم افسردگی شدید زنان و درمان آن نکات مهمی بدانید.

افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال روانی است که یکی از اصلی ترین نشانه های آن از دست دادن علاقه به فعالیت های روزانه و غمگینی است . کسانی که دچار این اختلال روانی هستند برای اینکه تشخیص افسردگی از یک روانشناس یا متخصص بگیرند باید علائم آن را به مدت دو هفته نشان دهند.زنان از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر نسبت به افسردگی هستند که تعداد آنها در مقایسه با مردان چند برابر است . به این نکته مهم توجه کنید که کودکان و نوجوانان هم در معرض ابتلا به افسردگی هستند. همچنین در روانشناسی افسردگی دوران نوزادی هم وجود دارد که از جمله نشانه های آن سکون و انزوا و بی حالتی در چهره میباشد . نوزادانی که مادرانشان افسرده هستند قطعاً خلقشان دستخوش تغییراتی می شود. افسردگی در دوره های کودکی به صورت شکایت از دردهای جسمانی، مدرسه هراسی، تکرر ادرار و حتی پرخاشگری به همسالان هم دیده می شود.افسردگی انواع مختلف دارد مانند افسردگی فصلیف افسردگی دائمی، افسردگی پیش از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان و همچنین سندروم خستگی مزمن که معمولاً در زنان جوان و با درآمد بالا دیده می شود.

 نشانه های افسردگی شدید در زنان

آگاهی از علائم افسردگی می تواند به شما در تشخیص سریع و درمان به موقع کمک کند . برخی از نشانه های رایج افسردگی شدید در زنان شامل موارد زیر می شود:

بی علاقگی به کارهای روزانه

مشکل در تمرکز بلند مدت

کاهش اشتها

احساس ضعف و ناتوانی

احساس بی ارزشی و گناه

افکار خودکشی

ناامیدی از آینده

گریه های بیش از حد و بی دلیل

مشکل در خواب مخصوصا خواب شب

احساس پوچی و بی هدفی

خستگی و بی حوصلگی

ارزیابی منفی خود

بی اشتهایی یا پرخوری

درد های فیزیکی مانند سردرد کمردرد مشکلات گوارشی

بی قراری و ناآرامی شدن

چرا زنان دچار افسردگی می شوند؟

افسردگی می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. برخی از دلایل شامل موارد زیر هستند:

زیستی

برخی نظریه های روانشناسی علت افسردگی را مربوط به کاهش سروتونین و دوپامین می دانند.آنها معتقدند که کمبود این ناقل های شیمیایی می توانند حق خود منفی و غمگینی شود . همچنین به نظر برخی از روانشناسان دلایل ژنتیکی می تواند در بروز افسردگی تاثیرگذار باشد به این معنا که احتمالاً والدین یا اقوام درجه یک این افراد هم قبلا دچار این اختلال روانی بودند .

شناختی

به اعتقاد روانشناسی به نام بک افکار و عقاید منفی در مورد خود، دنیا و آینده می تواند زمینه ساز افسردگی شود . افراد افسرده ارزیابی منفی از خود دارند علاوه بر این دچار خطاهای شناختی مختلفی می شوند مثلاً برخی از آنها رویدادهای منفی را به کل جنبه‌های زندگی شان تعمیم می دهند یا در مورد هر مسئله ای تفکر سیاه یا سفید دارند . این خطاهای شناختی که به دلایل محیطی در ذهن انسان ایجاد شده است به تدریج روحیه و خلق انسان را هم تحت تاثیر قرار می دهد مخصوصاً اگر درمان نشود تغییر دادن آنها دشوار تر می شود.

 روان تحلیلی

به عقیده برخی از روانکاوان مانند فروید افسردگی نوعی خشم به دیگران است . فرد افسرده تمایلات و هیجانات سرکوب شده زیادی دارد و می‌تواند خودش را به شکل افسردگی بروز دهد . همچنین بالبی معتقد است که فقدان روابط دلبستگی با مادر در دوران کودکی و کمبود محبت و همچنین عواملی مانند طلاق می توانند سبب افسردگی شوند.کسانی که محرومیت های هیجانی زیادی را در کودکی تجربه کرده‌اند و نسبت به آنها هوشیار نیستندمستعد افسردگی می باشند . برای این گونه افراد درمان های روانکاوی و روان تحلیلی با توجه به بینشی که می دهند بسیار مفید است.بنابراین مراجعه به یک روانکاو برای خودشناسی ضروری است.

عوامل محیطی استرس زا

گاهی شرایط و محیط خارج می توانند در افکار و روحیات انسان تاثیرات زیادی ایجاد کنند.کسانی که مواردی همچون فوت یک عزیز یا ناکامی مانند از دست دادن یک رابطه عاطفی ، اخراج از کار، ورشکستگی ، بیماری لاعلاج یا سایر عوامل محیطی ناخوشایند را تجربه کرده‌اند به تدریج دچار افسردگی می شوند. شرایط بیرونی دست انسان نیست اما این که چگونه به آن واکنش نشان دهد و بتواند خودش و روحیاتش را مدیریت کندمسئله بسیار مهمی است. ما نمی توانیم همیشه یک محیط آرام و راحت را انتخاب کنیم اما اینکه اجازه دهیم اتفاقات بیرون تمام حال ما را بد کنند ظلمی است که به خودمان کرده ایم . پس اگر شرایط ناگواری را تجربه کرده اید در اسرع وقت برای بهبود حالتان به یک روانشناس مراجعه کنید.

 

آیا افسردگی نوعی سوگواری است؟

افسردگی با عزا تفاوتهای زیادی دارد . کسی که عزیزش را از دست داده است طبیعی است که تا مدت ۶ الی ۸ ماه در سوگ او عزادار است و این نمی تواند نشان دهنده افسردگی باشد چرا که فرد به مرور زمان با غم کنار می آید و خاطراتش را با فرد متوفی چک میکند و یکی آنها را رها میکند، وسایلش را دور می ریزد یا آنها را به یک نیازمند میدهد. علاوه بر این در سوگواری وقتی مراحل آن طی شود انسان به تدریج با شرایط سازگار می‌شود و می‌تواند زندگی عادی را دوباره از سر بگیرد. در این شرایط عزت نفس انسان صدمه نمی بیند و احساس گناه و بی ارزشی سراغش نمی آید. اما یک فرد افسرده مدت ها در سوگ متوفی می ماند و او را جزئی از هویتش می کند.

تفاوت افسردگی با ناراحتی

ناراحتی انسان ها نوعی واکنش نرمال به کمبودها موانع و ناامیدی ها در زندگی می باشد اما افسردگی اینگونه نیست. کسی که ناراحت هست زندگی همیشگی خود را می‌تواند به راحتی داشته باشد بدون آنکه در کار او یا زمینه های تحصیلی و روابط بین فردی اش مشکلات جدی ایجاد شود اما یک فرد افسرده از زندگی کردن درمانده میشود و نمی تواندتمرکز داشته باشد و تصمیم های مهم زندگی اش را بگیرد. علاوه بر این در حافظه و تغذیه یک فرد افسرده هم مشکلات زیادی ایجاد می شوند. افسردگی انرژی انگیزه و معنا را از انسان می‌گیرد. بنابراین افسردگی حتما به درمان نیاز دارد در حالی که ناراحتی خود به خود برطرف میشود. اگر افسردگی جدی گرفته نشود می تواند بیماری های مختلف جسمانی ایجاد کند و حتی فرد را به سمت افکار خودکشی ببرد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت بین غمگینی و افسردگی کلیک کنید.

افسردگی پس از زایمان

مادرانی که فرزند به دنیا می آورند معمولاً بعد از آن دچار احساس خستگی ناراحتی و تحریک پذیری بیش از حد می شوند . بیشتر آنها یک یا دو هفته بعد از زایمان این احساسات را پیدا می کنند اما بعد از مدتی برطرف می شود.این افسردگی می تواند تغییرات زیادی در خلق انسان ایجاد کند و سبب شود که دیگر مادر نتواند مراقبت از کودک را به عهده بگیرد . نشانه های افسردگی بعد از زایمان مواردی همچون پرخوری و بی اشتهایی، درد و بیماری های مختلف،عدم علاقه، احساس ناامیدی، داشتن احساس گناه و بی ارزشی و احساس اینکه مادر بد و ناتوانی هستند. افکار خودکشی باعث می‌شوند که مادر به خودش یا کودک آسیبی برساند . بنابراین اگر این نوع افسردگی جدی گرفته نشود نشانه هایش روز به روز بدتر و وخیم تر می شوند.

افسردگی یائسگی

هنگامی که زن ها دچار یائسگی می شوند تغییرات هورمونی در بدن شان اتفاق می افتد که می‌تواند به تدریج افسردگی را ایجاد کند . اینکه فرد چگونه به رویدادهای مختلف زندگی‌اش واکنش نشان دهد نقش مهمی در مدیریت افسردگی دارد . گاهی موارد دیگری همچون فشارهای کاری، رابطه با شریک عاطفی، استرس در محیط کار یا خانه هم از مواردی هستند که می‌توانند این افسردگی را وسعت دهند.  نوسانات هورمونی خود می تواند تغییرات عاطفی و خلقی ایجاد کنند. گاهی افسردگی در این دوران می تواند به علت موارد دیگر ایجاد شده باشد حتی اگر این افسردگی خفیف باشد احتمال اینکه به افسردگی از نوع بالینی تبدیل شود زیاد است.حتی زن هایی هم که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند به دلیل تغییرات خلقی که نمی توانند خواب راحتی داشته باشند مستعد افسردگی یائسگی هستند.

روش های کنترل افسردگی شدید در زنان

هرچند افسردگی در زنان به دلایل گوناگونی بروز می کند و هر فردی ممکن است درمان خاصی طبق نظر متخصص برایش مناسب باشد با این حال روش هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید افسردگی را تا حدی مدیریت کنید:

داشتن تعاملات اجتماعی

هرچقدر که فردی دورتر از  اجتماع باشد و روش انزوا و گوشه گیری را پیشه کند بیشتر دچار افسردگی میشود . کسانی که روابط بین فردی خود را همچنان با دوستان و خویشاوندان خود حفظ می کنند به دلیل هورمون های نشاط آوری که در این مواقع ترشح می شود روحیه و حال بهتری پیدا می کنند و راحت تر می تواند بر احساسات غم و ناامیدی غلبه کند . طبق مطالعات و تحقیقات یکی از روشهای درمانی موثر برای درمان افسردگی برقراری تعاملات بین فردی است . وقتی شما بتوانید حمایت عزیزانتان را داشته باشید می‌توانید مسائل تان را با آنها در میان بگذارید و تصمیم های مثبتی بگیرید.

سبک زندگی سالم

کسانی که رژیم غذایی مناسب و ورزش موسیقی مطالعه تفریح مراقبه را در برنامه روزانه خود دارند زندگی سالم‌تری هم خواهند داشت . اگر می‌خواهید روحی سالم داشته باشید ابتدا باید به سلامت جسمانی خودتان اهمیت دهید. زن هایی که به دلیل کار بیش از حد یا استرس های مفرط به تغذیه و سلامتی خود بی توجهی می کنند بیشتر از بقیه دچار افسردگی می شوند.بنابراین ابتدا اگر خودتان به خودتان کمک نکنید کسی نمی تواند حال شما را بهتر کند.

نوشتن خاطرات

هر چقدر که شما بتوانید از طریق کاغذ تخلیه هیجانی کنید و احساسات و افکار منفی خود را بنویسید حال بهتری پیدا میکنید . گاهی با نوشتن و فکر کردن دوباره به اتفاقات متوجه می شوید که اوضاع آنقدرها هم که فکر می کردید وخیم نیست.

تقویت معنویت

مطالعات گسترده در جهان نشان داده است که هر چه انسان روحش را با یک انرژی برتر پیوند بزند و از او کمک بگیرد احساسات مثبت و خوشایندی پیدا می کند. دور شدن از مقدسات یکی از عوامل افسردگی است که خیلی از انسانها را درگیر میکند.

 کمک گرفتن از یک درمانگر

افسردگی مخصوصا اگر شدید باشد و به هر دلیل ایجاد شده باشد نیاز به یک درمان حرفه‌ای و کمک متخصص دارد . درمانهای دارویی هرچند در کوتاه مدت موثر هستند اما به دلیل آنکه شما فقط دارو مصرف کرده‌اید و سبک زندگی و روشهای کنترل فکر و همچنین خیلی از آموزش ها را فرا نگرفته اید، در بلند مدت نتیجه‌ای ندارد.  بنابراین اگر به دنبال درمان جامع و کاملی هستید مراجعه به یک درمانگر بالینی بسیار ضروری است . تیم روانشناسان ما در کلینیک همراه در این زمینه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت