سبک زندگی و موفقیت

علل روابط فرازناشویی

دوام یک زندگی نیاز به آموزش و مهارت دارد. خانواده از مهمترین پیوند ها محسوب می شود که تمام نیازهای عاطفی هیجانی و جنسی در آن برطرف میشود. بی توجهی به نیازهای همسر زندگی را به تدریج به سمت خیانت و روابط فرازناشویی سوق می دهد. با توجه به اهمیت این مسئله در مقاله امروز به موضوع علل روابط فرا زناشویی پرداخته میشود.

روابط فرازناشویی چیست؟

خیانت یا روابط فرازناشویی به معنای رفتارهای غیر متعارف و جنسی یا بیان احساس و اشتراک عاطفه با فردی به غیر از همسر می باشد که معمولاً افراد پنهان کاری هایی انجام می دهند که با تعهدات زناشویی منافات دارد. خیانت برای زن و مرد می تواند مخرب رابطه زناشویی باشد و در مواردی باعث نگرش منفی اطرافیان به آنها شود. مخصوصا اگر پای فرزندی در میان باشد پدر یا مادر خیانتکار آبرو و اقتدارش را نزد فرزندش از دست میدهد.

 

علل روابط فرازناشویی

روابط فرازناشویی و خیانت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:

ازدواج زودهنگام

متاسفانه کسانی که در سنین پایین به خاطر فشارهای والدین ازدواج کرده‌اند و درکی از ویژگی های خود و همسر متقابل شان داشته اند بعد از رفتن به زیر یک سقف متوجه میشوند که با همسرشان تفاوت دارند و نمی توانند با بسیاری از خواسته های او سازگار شوند. امروز در جامعه ما بسیاری از در سنین بالاتر تازه می توانند درکی از خود پیدا کنند و متوجه شوند که چه خواسته هایی دارند و به شناخت عمیقی از خودشان برسند.

با توجه به اینکه افراد امروز در معرض انفجار اطلاعات و دنیای مجازی هستند خواسته ها و سلیقه های آنها هم متفاوت شده است و ممکن است کسی که در ۲۰سالگی سلیقه و نظر خاصی داشته شده در ۳۵ سالگی عقایدش تغییر کند. پس ازدواج در سنین پایین به دلیل همین عدم آگاهی از خود و فرد مقابل و یا اینکه افراد در اوج هیجانات به سر می برند نمیتواند عاقلانه باشد.

ازدواج کردن با ملاک های نادرست

هر فردی قبل از ازدواج لازم است بداند که چه ملاک هایی دارد و چرا می خواهد ازدواج کند. برخی از ملاک ها برای ازدواج نادرست هستند مانند کسی که به خاطر پول یا برطرف شدن نیاز جنسی یا فرار کردن از تنهایی می خواهد ازدواج کند. قطعاً این زندگی ها دوامی هم نخواهد داشت.

به همین علت است که بسیاری از روانشناسان توصیه می کنند قبل از ازدواج لازم است به خودشناسی برسید و اول خودتان را بشناسید و بدانید چه ویژگی هایی دارید و بعد بدانید که برای چه میخواهید ازدواج کنید و چه انتظاراتی از فرد مقابل دارید. بنابراین کسی که به خاطر ترس از بالارفتن سن یا ملاک های ظاهری فرد تن به ازدواج میدهد بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسد که اینها هرگز برای زندگی کافی نیستند و فرد به چیزهای بیشتری نیاز دارد.

ناتوانی در برخورد با تغییرات

برخی از افراد تصور می‌کنند که قرار است با ازدواج تمام مشکلات آنها برطرف شود و دیگر زندگی آنها همیشه به شادی و خوشی باشد در حالی که لازم است بدانید که هر زندگی چالش‌ها و فراز و نشیب هایی دارد و شما زمانی که فرد مقابل را قبول کرده اید و بله گفته اید بله به همه خوشی ها و ناخوشی های زندگی گفته اید.

برخی از همسران در برخورد با مشکلات زندگی هنگامی که احساس ناتوانی و استرس کنند برای کنترل آن رو به سمت فرد دیگری می آورند و پای شخص دیگری را به زندگی شان باز می کنند. اگر بتوانید به خوبی مشکلات را شناسایی کنید و در هنگام مواجهه با آنها از مهارت‌های حل مسئله استفاده کنید و آرامش خودتان را حفظ کنید دیگر اضطراب و افسردگی به شما غلبه نمی کند و باعث آن می شود که برای فرار از این مسائل به فکر فردی به جز همسرتان باشید.

بچه دار شدن

هر چند بچه ای که وارد زندگی زن و مرد میشود شیرین است و می‌تواند خوشی ها و برکات زیادی را وارد کند اما حواستان باشد که همسر شما هم به اندازه همان کودک به توجه و محبت نیاز دارید. برخی از خانم ها یا آقایان بعد از به دنیا آمدن فرزندشان تنها به فکر رفع نیازهای او می افتند و برای آنها تلاش می کنند دیگر اهمیتی به خواسته های همسرشان می‌دهند. در همین حین ممکن است در اینجا مرد یا زنی که فکر می‌کند مورد بی اعتنایی همسر قرار گرفته به راحتی با فرد دیگری درد و دل کند و رو به سمت خیانت یا روابط فرازناشویی بیاورد. این را بدانید که افراد هنگامی که پدر یا مادر می شود انرژی زیادی بیشتر از دوران قبل صرف می کنند اما لازم است که همزمان آن چیز هایی را برای صحبت و گفت و گو با همسرشان بگذارند.

نارضایتی جنسی

یکی از مهمترین علت روابط فرازناشویی مخصوصاً برای مردها نارضایتی جنسی میباشد. نکته مهم این است که رابطه جنسی بسیار اهمیت دارد و هرگونه مسائل و مشکلاتی در آن مانند زود انزالی یا دیر انزالی، عدم میل جنسی، مشکلات نعوظ و… لازم است که با مراجعه به یک درمانگر با تجربه یا سکس تراپیست برطرف شود. چرا که اگر اینگونه نارضایتی ها در زندگی باقی بماند خودش را به شکل اختلافات و مسائل دیگری نشان می‌دهد و زن و شوهر به تدریج ممکن است از همدیگر سرد شوند. حتی کسانی که همسرشان را بسیار دوست داشته باشند اما از رابطه جنسی خود رضایت کافی را نداشته باشند ممکن است که رو به سمت فرد دیگری بیاورند.

طلاق عاطفی

یکی دیگر از مواردی که می تواند پای خیانت را در زندگی باز کند جدایی عاطفی زن و مرد از همدیگر است به این معنا که هرچند زن و شوهر به صورت رسمی و قانونی از یکدیگر جدا نشده اند اما از زندگی در کنار هم راضی نیستند و آن زندگی شوق و انگیزه قبلی را ندارد.  طلاق عاطفی از جمله مواردی است که حتماً باید به آن توجه شود و جدی گرفته شود. موارد زیادی می تواند باعث طلاق عاطفی شود که برای هر زوجی متفاوت است. زن و مرد هایی که بسیار کار می کنند و برای همدیگر وقت نمی گذارند و به خواسته ها و نیازهای یکدیگر بی اهمیت هستند و از طرفی تفریحی هم در زندگیشان وجود ندارد به تدریج رابطه شان رو به فروپاشی و تخریب می رود و ممکن است که به راحتی دست به خیانت بزنند.

نداشتن علایق مشترک

اگر شما به هیچ عنوان علایق مشترکی با همسرتان نداشته باشید و هر کدام بخواهید به تنهایی دنبال خواسته هایتان بروید زندگی برای تان خسته کننده و بی نشاط میشود. رفتن به سمت علایق به تنهایی باعث می شود که هر کدام با افراد دیگری آشنا شوند و بخواهند که احساسات و عواطف خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارند. بنابراین لازم است که قبل از ازدواج کمی هم در مورد علایق و تفریحات خود با همسرتان صحبت کنید و بدانید که چقدر نقطه اشتراک در زندگی خواهید داشت. نبود همین تفریحات مشترک کم کم خودش را به شکل اختلافات و ناسازگاری نشان می دهد.

نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس

برخی از دلایل روابط فرازناشویی اعتماد به نفس و عزت نفس افراد برمیگردد. کسانی که در زندگی خودشان اعتماد به نفس وعزت نفس پایینی دارند و احساس ارزشمندی نمی‌کنند معمولاً رفتارهایی را به سمت خود جذب می کنند که همان بی ارزشی را در آنها تقویت می کند و در نتیجه ممکن است رفتارهای بی اعتماد به نفسی باعث تاثیرگذاری در همسرشان شود و کم‌ کم زندگی را به سمت روابط فرازناشویی بکشاند.

نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس از عوامل مهمی است که هر فردی حتی در سنین کم و دوران مجردی باید به فکر برطرف کردن آن باشد چرا که در روابط شخصی و بین فردی و موفقیت های افراد هم به شدت اثر می گذارد. اگر شما هم احساس میکنید بنا به دلایلی در رابطه با همسرتان اعتماد به نفس ندارید و فکر میکنید که او ممکن است سراغ افراد بهتر و برتری از شما برود و دائماً ترس آن را دارید توصیه می شود که حتما در اسرع وقت موضوع را با یک روانشناس و درمانگر باتجربه در میان بگذارید.

پنهانکاری و ایجاد رابطه جدید

متاسفانه برخی از تیپ های شخصیتی و افرادی که دچار اختلالات شخصیت هستند دوست دارند که رابطه های متعددی را با افرادی به غیر از همسر خود تجربه کنند. کسانی که دچار اختلال شخصیت مرزی یااختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند و برای درمان اقدامی نکردند ممکن است که این نوع تنوع طلبی در وجود آنها باشد و به راحتی به همسرشان خیانت کنند.

علاوه بر این برخی از بیماری های روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی درمان نشده می تواند دلیلی برای خیانت باشد. که اضطراب بسیار بالایی دارد و نمیتواند کنترل کند یا کسی افسردگی شده است و دنبال تنوع در زندگی اش می گردد ممکن است یکی از دلایل رفتن به سمت خیانت باشد. اگر متوجه شده اید که همسرتان دارای یکی از اختلالات شخصیت آیا بیماری های روحی روانی است که حتماً او را برای رفتن نزد یک روانشناس با تجربه تشویق کنید تا جلوی خیلی از مسائل مانند خیانت را بگیرید.

تاثیر پذیری از فضای مجازی

خیلی از افرادی که در فضای مجازی می چرخند و وقتی دیگری را برای آن فرد می کنند به تدریج تاثیرش را در زندگی شان هم می بینند. گشت و گذار زیاد از فضاهای مجازی مانند اینستاگرام باعث می شود که نوعی روحیه تنوع طلبی در فرش بگیرد و یا همسرش را با افرادی مقایسه کند که در دنیای واقعی کاملاً متفاوت است. مثلا زنی که در فضای مجازی مناسب مجلل و باشکوه و تجملات زیادی را میبیند قطعاً توقعات و خواسته هایش زیاد می شود و رضایتش از زندگی هم روز به روز کمتر می شود یا مردی که چهره های متفاوتی را می بیند و همسرش را با او مقایسه می کند در روابطش با همسرش تاثیر می گذارد.

فضای مجازی در کنار فوایدی که دارد دنیایی را به افراد نشان می‌دهد که با واقعیت مطابقت ندارد و پشت پرده آن خیلی چیزهای دیگر است که شما از آنها بی اطلاع هستید. علاوه بر این گاهی چت هایی رخ می دهد که منجر به شکل گیری احساسات و عواطف بین دو نفر می شود و می تواند زمینه ساز خیانت باشد. پس حواستان باشد که در زندگی متاهلی خود وقت بیشتری را با همسرتان سپری کنید تا اینکه بخواهید فقط سرتان در گوشی و یا لپ تاپ باشد.

انتقام

کسی که در زندگی زناشویی خود از همسرش خیانت دیده است یا اینکه تعارضات و مشکلاتی وجود دارد که نتوانسته آنها را حل کند یا با خانواده همسر ئچار اختلافات جدی شده است و برای آن کاری نکرده است ممکن است این خشم فرو خورده شده در او تبدیل به انتقام شود و بخواهد با ارتباط با فرد دیگری به غیر از همسرش خودش را خالی کند.

یادتان باشد که اگر شما ناخواسته با فردی از جنس مخالف بدون منظور بخواهید صحبت کنید و همسرتان آن را سو برداشت کند حتی اگر به رویتان نیاورد می تواند باعث خیانت او شود.از این رو زوجین لازم است در زندگی با یکدیگر صادقانه رفتار کنند و در عین حال که مانند دوران مجردی با افرادی از جنس مخالف صحبت می کنند و اجتماعی هستند اما چهارچوب ها و مرزها را رعایت کنند تا سوظن و رشک را در همسرشان برانگیخته نکنند.

اثبات توانایی و جذابیت

گاهی دلیل این که برخی از افراد در سنین بالا و با داشتن فرزند و نوه رابطه با فرد دیگری برقرار می کنند این است که می خواهند همچنان جذابیت و زیبایی یا توانایی‌های خود را به دیگران ثابت کنند. برخی زنان برای اینکه نشان دهند همچنان زیبا جوان و جذاب هستند به سمت فرد دیگری غیر از همسرشان رو می آورند و یا مردانی که در سن میانسالی میخواهند توانایی و جذابیت جنسی خود را ثابت کنند ممکن است به همسرشان خیانت کنند یا معشوقه ای برای خود داشته باشند.

 

کلام آخر

روابط فرازناشویی می‌تواند تاثیرات روحی و روانی ناگواری برای هر دو نفر داشته باشد. خیانت به هر دلیلی که باشد در زندگی پیامد های خودش را دارد. برخی از زن و شوهر ها به دلیل اینکه نتوانسته اند اختلافات و تعارضات خود را برطرف کنند به این روابط رو آورده اند. اگر شما هم در زندگی خود دچار چنین مسئله ای هستید توصیه می شود که از مشاوران و زوج درمانگران با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت