سبک زندگی و موفقیت

مقابله بابحران میانسالی 

یکی از مهم ترین روش های مقابله با مشکلاتی که در طی بحران میانسالی ظاهر می شوند استفاده از روش های رفتاری است . به عبارت دیگر ، با انجام یک فعالیت می توانیم چگونگی احساس و تفکر خود را در مورد مشکلات تغییر دهیم و همچنین می توانیم سعی کنیم که منبع استرس را از بین ببریم . در این مقاله سه روش اصلی فعالیت را توضیح خواهیم داد. برای اطلاعات بیشتر مقاله سندرم آشیانه خالی را مطالعه کنید.

1-حل مسئله 

حل مسئله رفتاری است که ما آن را مستقیما در مقابل بحرانمان مورد استفاده قرار می دهیم . این کار شامل مواردی مانند نقشه کشیدن به همراه دیگران و معطوف به هدف بودن است تا در نهایت بتوانیم با استفاده از روش های گوناگون به هدفمان برسیم . 

*فعالیت ها را به قدم های کوچک تر تقسیم کنید 

در مواقعی که ما از نظر عاطفی وضعیت مناسبی نداریم (مثلا احساس پیشرفت نکردن در کار)، کوچک تر کردن قدم ها یا پاسخ های ما می تواند مفید واقع شود . فرآیند تجزیه کارها ، برای مشخص تر و شناساتر شدن اهداف کوچک تر مفید هستند و شانس موفقیت در این اهداف را بیشتر و سریع تر می کند . میزان اطمینانی که در این قدم ها احساس می کنید اهمیت زیادی دارد و بینش شما را نسبت به قدم های اولیه ای که به موفقیت منجر می شود ، بیشتر می کند. بهترین کار این است که مسائل را درجه بندی کنید و به صورت تدریجی با آنها کار کنید چون وقتی در یک قسمتش شکست می خورید ، این درجه بندی می تواند به شما کمک کند که بفهمید کجای کارتان ایراد داشته است . 

یکی از قسمت های تعیین هدف این است که ما باید همیشه به روشی عمل کنیم که بیشترین خشنودی را برای ما به همراه داشته باشد. اگر زیلد به خودمان سخت بگیریم احتمال به وجود آمدن مشکل را بیشتر کرده ایم . حتی قهرمانان جهان هم از توانایی ها و محدودیت های خود با خبراند. بنابراین، وقتی که شما برای مواجهه با قدم بعدی تغییر، اقدامی انجام می دهید، مطمئن شوید که توانایی خود را در نظر گرفته اید.این کار باعث می شود که بهترین کارکرد را داشته باشید . 

*روی نقاط مثبت تاکید کنید 

هدف از تقسیم کردن کارها به قدم ها و قسمت های کوچک تر، تاکید بر روی نقاط قوت شما و شناسایی بهترین راه حل مقابله است . یعنی اینکه وقتی کارها را ریز می کنید ، این فرصت را پیدا می کنید که بفهمید کدام پاسخ مناسب و کدام پاسخ نامناسب است . یعنی کدام کار شما منجر به ایجاد احساس خوب در شما می شود و کدام کار در شما ایجاد اضطراب می کند . در این حین ما می توانیم واکنش دیگران را نیز به هر بخش از کارمان به دقت بررسی کنیم . وقتی که یکی از قدم ها یا مراحل کار شما توسط افراد مهم مورد تایید قرار می گیرد باعث افزایش احساس کنترل و پیشرفت شما می شود . 

*مرور به خاطر بهبود کارایی

وقتی که می بینید اوضاع یک قدم یا مرحله به خوبی پیش نمی رود و یا این احتمال را می دهید که مرحله بعد به سختی پیش برود، بهترین راه مقابله این است که آن مرحله را به صورت عملی تمرین کنید. ما میتوانیم این کار را مرحله به مرحله و به همراه دوستان و یا به تنهایی انجام دهیم. سعی کنید این کار را در شرایط آسان اجرا کنید و بعد کم کم وارد شرایط سخت بشوید. یک مرور نظام مند واقعی حتی می تواند شرایط بسیار سخت تر را نیز پیش بینی کند؛ به طوری که اعتماد به نفس ما را برای مواجهه با مسائل زندگی واقعی تا حد امکان بالا ببرد. ما این کار را با انجام خود-گویی هم می توانیم انجام دهیم . یعنی اینکه در ذهنمان با خود صحبت کنم و خودمان را برای انجام کارها راهنمایی نموده و توجهمان را به نکات کلیدی و جنب های مهم کار معطوف کنیم . یک راه دیگر مرور موضوعات ، تصویرسازی ذهنی از مراحلی است که وجود دارد. این کار هم می تواند به صورت درجه بندی شده انجام شود. به این صورت که ابتدا مراحل آسان تر را در ذهن تصور می کنیم و سپس سراغ مراحل مشکل تر می رویم . همین طور که ما با این فعالیت ها مقدمات کار را فراهم می کنیم ، اعتماد به نفس و احتمال موفقیتمان را نیز بالا می بریم . 

*یادگیری آرامش

 

یکی از راه های کمک به خودتان این است که استراحت کنید و بخوابید و یاد بگیرید که به صورتی نظام مند خود را آرمیده کنید. ریلکس کردن یا آرمیده شدن ، مهارتی است که کسب می شود. منظور از آرمیدگی یک لم دادن ساده یا موسیقی گوش کردن نیست. روش نظام مند آرمیدگی به شما می آموزد که چطور ذهن و بدن خود را آرام کنید. سی دی و کتابچه های متعددی در فروشگاه ها درباره این مهارت موجود است .می توانید از یک روانشناس حرفه ای کمک بگیرید . آنها چگونگی انقباض و آرمیدگی گروه های عضلانی گوناگون بدن را به شما می آموزند . این کار باعث می شود که شما آگاهی بیشتری نسبت به میزان فعالیت بدن خود پیدا کنید و این توانایی را به شما می دهد که میزان این فعالیت را در حین خواب کاهش دهید . تکنیک هایی مانند یوگا و مراقبه نیز با این مهارت مرتبط اند و می توانند برای بعضی از افراد جذاب باشند . 

*برای خودتان یک فضای شخصی بسازید 

در هیاهوی تغییرات، به راحتی زمان و فضای مورد نیاز خود را از دست می دهید. بنابراین ، یک فعالیت کلیدی این است که زمان و فضای مناسب را برای تفکر در مورد انتخاب های خود و چگونگی پیش رفتن اوضاع فراهم کنید. این فضا ممکن است که یک فضای فیزیکی خاص باشد که شما مکررا به آنجا می روید (مانند پارک و …) و این کار نیازمند این است که شما زمان های منظمی را برای اجرای انعکاس با دیگران در نظر داشته باشید . در اصل، لازم است به خودتان اجازه دهید که استراحتی هم داشته باشید. 

اخطار: لازم است به نزدیکان خودتان بگویید که شما این کار را به این خاطر انجام می دهید که می خواهید یک فضای شخصی برای خودتان فراهم کنید و آن را بخاطر عزلت گزینی و طرد دیگران انجام نمی دهید . برای مثال ، بعضی اوقات می توانیم که این کارمان را به عنوان یک سوخت گیری مجدد برای بازسازیروابطمان معرفی کنیم . یک استراحت کامل و یک خواب رضایت بخش می تواند نمونه کاملی از یک فضای شخصی باشد . خواب در توانایی تفکر و عمل موثر ما تاثیر بسزایی دارد. 

2-جستجوی حمایت اجتماعی  

 

حمایت اجتماعی اهمیت بسیاری در کارکرد و بهزیستی ما دارد. ما در جزیره دور افتاده ای نیستیم و به شدت مایلیم بدانیم که کسانی که در اطرافمان هستند کیستند . از کسانی که دوست داریم راهنمایی می گیریم و این به ما کمک می کند به سمت اهدافمان حرکت کنیم . حمایت با روش های گوناگونی به ما کمک می کند که در زیر به آنها اشاره شده است :

*کمک  در بازنگری مسائل 

وقتی کمک های دوستان و نزدیکان را فهرست می کنیم می توانیم بازخورد خوبی در مورد تلاش های موفقیت آمیز خود دریافت کنیم و نیزمی توانیم در مورد مهم ترین قسمت های مربوطبه راهبردهای مقابله ای خود ، آگاهی بیشتری پیدا کنیم . متاستفانه ، هنگام که تحت فشار هستیم ، این قابلیت ما از کنترل خارج می شود اما با نگاهی متمایز ،مستقل و دقیق نسبت به مسائل می توانیم تمام تفاوت های موجود را دریابیم . برای مثال اگر شما برای پیگیری نقشه های خود در حال دلسرد شدن هستید ، مرور و بازنگری آنچه اتفاق افتاده به طرزتعجب آوری علل پیشرفت و عدم پیشرفت شما را در کارها برایتان آشکار می کند .  

*تسکین دردها 

مقابله با زخم زبان چیزی است که بیشتر مردم را پریشان خاطر می کند . تنش های موجود در خانه می تواند آن را تشدید کند و در مواقع حساس باعث فشار مضاعف روی افراد شود . بنابراین بحث در مورد احساسات با دوستان نزدیک یا همسر نقشی حیاتی دارد. هدف از این کار درک متقابل، فهمیدن دیدگاه دیگران و نیز طلب کمک در مواقع نیاز است . یعنیحمایت اجتماعی دیگران می تواند به ما کمک کند که گزینه های دیگر را نیز در نظر بگیریم و معقول باشیم . همچنین کسانی که از ما حمایت می کنند با واکنشی که به روش های سازگاری ما نشان می دهند می توانند به ما کمک کنند که با هرگونه یاس یا ملامت نفس مقابله کنیم . 

*جلب کمک 

یکی دیگر از چیزهای معمول که حمایت اجتماعی برایمان فراهم می آورد ، مجهز کردن ماست . اگر ما بتوانیم از دیگران کمک عملی بگیریم ، بهتر می توانیم وارد عمل شویم . این یکی از امتیازات دوست خوب برای فرد است . البته طلب کمک برای بسیاری از مردم، کار مشکلی است . اگر شما هم این طور هستید ، جلب حمایت اجتماعی برای شما می تواند اولین قدم به سوی یک هدف مناسب باشد . 

*داشتن پشتوانه

این مورد با نکاتی که گفتیم متفاوت است و این تفاوت به خاطر اهمیت فراوانی است که این موضوع در احساس ما نسبت به خودمان دارد. این احساس در نتیجه ارتباط با دیگران حاصل می شود ؛ احساس تعلق به دیگران،ارزشمند بودن برای آنها و این که هوای شما را دارند . فهمیدن دیگران و فهمیده شدن توسط آنها اهمیت بسزایی دارد . در مقابل ، درک نشدن توسط دیگران ، مخالفت ، انتقاد و طرد نیز می تواند احساس تعلق و پشتوانه دیگران را از بین ببرد . پس واضح است که ما نیاز داریم که انتقاد و طرد را به حداقل ممکن برسانیم و حمایت و پذیرش دیگران را تا حد امکان  جلب کنیم . ممکن است که نیاز داشته باشیم روی روابطمان بیشتر کار کنیم به طوری که به جای انتقاد و زودرنجی ، تفاهم و حمایت بیشتری در آن به کار ببریم . 

 

3-جست و جوی منابع جدید تشویق کننده 

حتی در معمولی ترین شرایط، یکی از در دسترس ترین راه های مقابله با استرس ، انجام فعالیت هایی برای اجتناب و فرار از آن است . این فعالیت های متعدد و گوناگون هستند اما در کل فایده کمی در فرو نشاندن یا ختمه استرس دارند . هنگامی که ما با مسائل استرس زایی شدیدتر روبرو می شویم ، وسوسه اجتناب و فرار از همه ی روش های دیگر قدرتمندتر است. با اجتناب یا فرار به دنبال دریافت پاداش های دیگر در زندگی نخواهیم بود . گزینه هایی وجود دارد که می توانید برای حرکت به سمت موقعیت ها و یا چرخه های اجتماعی از آنها استفاده کنید . در این مسیر اولویت را به فعالیت هایی می دهید که برایتان تشویق کننده تر است . یک مثال معمولی در زمینه کار تلاش هایی است که ما برای جهت دادن مجدد به فعالیت هایمان می کنیم ( در حین بحران میانسالی). این جهت گیری ممکن است انرژی ما را در کانال کمک به افرادی جاری کند که از مشکلات رنج می برند و در حال تجربه مسائلی شبیه به مساله ما هستند . 

کلام پایانی

میانسالی فصل جدیدی از زندگی است و افراد با چالش های مختلفی روبرو می شوند. این سن می تواند دوره عالی برای تغییرات مثبت در زندگی باشد. چنانچه فردی نتواند از بحران میانسالی به خوبی عبور کند ممکن است مسائلی همچون استرس، افسردگی یا بیماری های روان تنی دامان او را بگیرد. در صورتی که شما در این سن هستید و نگرانی هایی در زندگی دارید که نمیتوانید با آن کنار بیایید حتما از مشاوره متخصصان و روانشناسان در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت