سبک زندگی و موفقیت

مهارت مقابله با همسر عصبانی

هر فردی در زندگی ممکن است به هر دلیلی خشمگین شود اما مهم است که بدانند چگونه باید ناراحتی خود را نشان دهد. پرخاشگری در زندگی می تواند کوچکترین مسائل را به بزرگترین مشکلات تبدیل کند و تعارضات زیادی به بار بیاورد و در نهایت رابطه زن و مرد را وارد سراشیبی کند. اگر فردی انتقاد از همسرش دارد و یا قسمتی از رفتارهای او آزارش می دهد لازم است که مهارت های صحیح گفت و گو او را بداند تا راحت تر بتواند مشکلات را حل و فصل کند. برای آشنایی با چگونگی مهارت مقابله با همسر عصبانی ادامه مقاله را دنبال کنید.

خشم چیست؟

هیجان خشم یکی از پیچیده ترین هیجان ها در افراد می‌باشد و واکنشی نسبت به ناکامی و بدرفتاری است. همه افراد در طول زندگی شما با شرایط خشم و انگیز مواجه شده اند. مهمترین مسئله این است که هرچند خشم یکی از قسمتهای زندگی انسان ها به شمار می رود اما آنها را از رسیدن به هدف‌های خودشان منع میکند و علت این که افراد در مورد خشم دچار تعارض هستند همین است. خشم پاسخ طبیعی انسان ها است که بقای او را تضمین می کند و از طرف دیگر مانع خواسته ها می باشد. یکی از بهترین راه ها برای دوسوگرایی نسبت به خشم توجه به طرز نگاه مردم نسبت به خشم است. هر چقدر جوامعی مذهبی تر بودند بهتر توانستند خشم را مهار کنند و به نوعی هرجا دین اصول اخلاقی اش را پیاده کرده است خشم انسانها هم کاهش یافته است.

تعریف خشمگینی به این علت دشوار است که افراد از نظر نحوه بروز و علت آن متفاوت هستند. هیجاناتی که معمولاً همراه خشم هستند شامل خصومت، کینه ورزی، غرض، تنفر، تحریک، حسادت، رنجش، تحقیر و ناراحتی می باشند. به علت اینکه تجربیات افراد از این احساسات گوناگون است توصیف دقیق آنها هم دشوار است. هرچند افراد برداشت های گوناگونی از خشم دارند اما می توانند مهارت هایی را برای مقابله با آن بیاموزند.

مهارت مقابله با همسر عصبانی

این را بدانید که افراد عصبانی اغلب آنهایی هستند که نمی توانند چگونه به درستی ارتباط برقرار کند. آنان برای رسیدن به نیازهای خود نمی‌دانند چگونه صحبت کنند و قدرت گفت‌وگو ندارند. همچنین نحوه جلب همکاری دیگران را یاد ندارند و نمی دانند چگونه ناسازگاریها را حل و فصل کنند. افرادی که ناامید و عصبانی هستند دیگران را مورد حمله و تمرکز و انتقاد قرار میدهند. عصبانیت ممکن است دستورالعملی موجر در مقابل انتقاد باشد. متاسفانه وقتی به خاطر انتقاد فرد مقابل خشمگین میشوید نه تنها مشکلی برطرف نمیشود بلکه باعث عصبانیت و انتقاد بیشتر از فرد مقابل خواهد شد. عصبانیت میتواند به صورت یا پرخاشگری پنهان و منتقد باشد اما در هر صورت اعتماد دو طرفه و صمیمیت را از زندگی می‌گیرد. هر فردی احتمال دارد در مقابل رفتارهای دیگران واکنش های مختلفی از خود نشان دهد. این واکنشها شامل موارد زیر می شود:

پرخاشگری

مبنای اصلی رفتار پرخاشگری این باور است که خواسته های من همیشه مناسب هستند و از نیازهای دیگران اهمیت بیشتری دارند. شما فکر میکنید که حق دارید هر چه که می خواهید به دست بیاورید و کاری را که دوست دارید انجام دهید و برای آن مهم نیست که در این زمینه حقوق چه کسانی را پایمال می کنید. صدای شما شاید بلند و گوش خراش یا پایین باشد. ممکن است برای رسیدن به خواسته هایتان از شوخی و ترساندن، تهدید، تحقیر یا احساس گناه استفاده کنید گیاه همیشه آماده مقابله با کسانی باشید که می‌خواهند متقدم بودن شما را بگیرند و یا فکر می کنید برنده هستند. بدانید که همیشه بر حق بودن به نفع شما نیست و گاهی باعث میشود که تنها تر شوید.

انفعال

مبنای اصلی رفتار منفعلانه این است که خواسته ها و نیازهای شما نسبت به دیگران اهمیتی ندارند. شما این اعتقاد را در پس ذهن خود دارید که شایسته آن نیستید که نیازهای خود را بگویید بلکه باید آنها را کنار بگذارید و فقط در خدمت دیگران باشید تا خواسته های آنها را برآورده کنید. صدای شما شاید نرم باشد یا با دو دلی حرف بزنید و خودتان را کوچک کنید. رفتار منفعلانه باعث می شود که زیاد لبخند بزنید یا تماس چشمی نداشته باشید، افکار و احساسات خود را به صورت مستقیم بگویید، کم حرف بزنید یا برای خیلی از خواسته های خود دائما عذرخواهی کنید. ممکن است از اینکه هیچ کسی نمی داند شما چه نیازهایی دارید یا به آنها توجهی نمیکند احساس خشم داشته باشید یا برای رسیدن به خواسته های خود مجبور باشید چاپلوسی کنید.

جراتمندی

مبنای اصلی رفتار جرات مندانه این است که شما حقوقی دارید و لازم است برای رسیدن به آنها قدم هایی بردارید و دیگران هم مانند شما حق دارند که نیازهای خود را مطرح کنند. هنگام پیگیری نیازهای تان به خواسته های دیگران هم توجه می کنید. هنگامی که جرات مند حرف میزنید صدای شما قاطع، محکم و قابل فهم می باشد ، تماس چشمی را با فرد مقابل حفظ می کنید، افکار، احساسات و نیازهایتان را شفاف می گویید و به حرفهای دیگران هم دقیق گوش جان میسپارید. تمایل دارید در گفتگو را باز کنید و به توافق برسید اما نه به بهای پایمال کردن حقوق خودتان یا دیگران.

نحوه پاسخ دادن به انتقاد

وقتی که میخواهید با جرئت به انتقادات فرد مقابل جواب دهید این را بدانید که دیگران می توانند در مورد افکار رفتار و احساسات و نیازهای شما اظهار نظر کنند اما در نهایت خودتان هستید که تصمیم می‌گیرید چه چیزهایی صحیح است. نباید با انتقال یا پرخاشگری یا حالت انفعال جواب دهید. سوال این است که بهترین راه پاسخ دادن به انتقاد چیست؟ برخی راه کارها شامل موارد زیر می شوند:

بررسی

هنگامی که انتقاد درست است توجه کردن به آن می تواند خوب باشد. وقتی انتقاد فرد مقابل بسیار آزار دهنده است لازم است آسیب های آن را کم کنید و به شیوه مناسبی پاسخ دهید. بدون درک صحیح معنای انتقاد ممکن است نتوانید آن را کامل ارزیابی نمایید. روش ارزیابی انتقاد بررسی کردن آن می باشد. به قسمتی از انتقاد که فرد بیشتر بر آن تکیه می‌کند دقت کنید و سعی کنید درک کنید که چرا به خاطر آن اذیت شده است. برای اینکه متوجه شوید فرد مقابل چه احساسی دارد و به چه چیزی فکر می کنند یا چه خواسته هایی دارد میتوانید از رفتارهای مشابه قبلی او کمک بگیرید. برای آگاهی کامل از قصد فرد به بررسی کردن ادامه دهید.

تصدیق

هرچند انتقاد مخرب است اما می‌تواند برخی اوقات سازنده باشد. وقتی انتقادی که از شما می کنند درست است بهترین راه این است که آن را تایید کنید. ممکن است همسرتان بخواهد برای اثبات جراتمندی خود دعوا را بیندازد و تایید انتقاد از طرف شما می‌تواند از این وضعیت وخیم جلوگیری کند. شما می توانید بگویید “بله حق با تو است من فراموش کردم به تو بگویم باز هم دیر خواهم آمد”. سعی کنید وقتی انتقادی را قبول کردید آن را با لحن طعنه آمیز نگویید یا برای رفتار تان دلیلی بیاورید. اگر می‌دانید که همسرتان با شنیدن دلایل تان به آنها گوش خواهد داد و مشکل برطرف نمی‌شود این کار را انجام دهید اما مجبور نیستید.

به تاخیر انداختن جرات مندی پاسخ

تاخیر جراتمندانه پاسخ سبب میشود به جای اینکه فقط به انتقاد پاسخ دهید وقتی را تعیین نمایید. مهلت خواه به مدت چند ثانیه یا چند ساعت سبب می شود که کمی آرام شوید و در مورد آنچه گفته شده به دقت فکر کنید و بعد از راهکارهای مقابله ای را فعال سازید و پاسخ خود را آماده نمایید. مثلاً میتوانید بگویید” من دوست دارم پاسخ صادقانه به تو بدهم اما کمی زمان می برد. امشب به تو زنگ می زنم”. در شرایط دعوا خودداری از پاسخ دادن می‌تواند از تشدید وضعیت جلوگیری نماید. لازم نیست عذرخواهی کنید یا توضیح دهید فقط پاسخ خود را به تعویق بیندازید.

تغییر بحث از محتوا به فرایند

در این روش شما تمرکز بحث را از موضوع گفت و گو یعنی محتوا به آنچه که بینتان اتفاق می‌افتد یعنی فرآیند تغییر میدهید. وقتی که با صدای بلند مشاجره میکنید و هیجانات زیاد مانع ارتباط موثر می شوند یا موقعی که موضوع اصلی مورد توجه قرار نمی گیرد بسیار مناسب است. مثلا می توانید بگویید “من دوست ندارم با این حالت بحث را ادامه دهیم همیشه هنگام بحث پریشان می شویم و این مرا خشمگین می‌کند”. در این راهکار احساسات و افکار خود را در آن لحظه احساس می کنید. مراقب باشید جملات را مثل طرف مقابل انتقادی و با حالت طعنه بیان نکنید.

محدودسازی صدمه

هنگامی که نسبت به کاهش یا قطع عصبانیت همسرتان و باز کردن راه هایی برای ارتباط موثر امید کمی دارید یا اصلا امیدی ندارید می توانید از این راهکار استفاده کنید. در این حالت باید سعی کنید به کمترین میزان ممکن در معرض خشمگینی همسرتان قرار بگیرید و اجازه ندهید عصبانیت او آسیب عزت نفس شما وارد کند. هر کاری کرده باشید یا هر رفتاری داشته باشید همسرتان اجازه ندارد به شما حمله کند یا با حرف‌های خود شما را برنجاند. هنگامی که فردی با عصبانیت با شما مشاجره میکند برای پیشگیری از آسیب های آن می توانید از ادامه بحث خودداری کنید. به محض اینکه فرد مقابل شروع به بددهنی، سرزنش، تهدید یا طعنه زدن به شما کرد بحث را پایان دهید. در صورت امکان وقفه ای در ارتباط خود ایجاد کنید تا هر دو اعصاب خود را بازیابید.

چند راهکار برای رفتار با همسر پرخاش گر

موقعیت را ترک کنید

هنگامی که فکر می کنید در صورت اینکه بخواهید بحث و مشاجره با همسرتان را ادامه دهید ممکن است شما هم مثل او کنترل خود را از دست بدهید و مشکل بدتر شود بهتر است که مکان را ترک کنید تا کمی از هیجانات شما کاسته شود و سپس بتوانید رفتار بهتری داشته باشید. برای این کار می توانید کمی بیرون بروید و قدم بزنید یا اینکه سر خود را به کار دیگری گرم کنید. بهتر است از همسر خود اجازه بگیرید و بگویید “الان حالت روحی خوبی ندارم بعداً در این موضوع صحبت خواهیم کرد”.

احساس منفی خود را بیان کنید

نکته مهم این است که اگر ناراحتی تان را مطرح نکنید و نگویید که چه احساسی دارید بعضی از همین هیجانات تخلیه نشده خود را به شکل شدیدتری نشان می‌دهند مثلاً به شکل داد و فریاد زدن، فحاشی و بد دهنی. پس بهتر است که احساسات ناخوشایند تان را راحت به همسرتان بگویید و به او توضیح دهید که چه رفتار شما او را رنجیده خاطر کرده است. شما با مطرح کردن احساساتتان زمینه مناسبی را برای حل و فصل کردن مسائل خود به وجود می آورید.

مراقب کلام خود باشید

هنگام عصبانیت بیشتر افراد ممکن است حرف‌هایی بزنند یا رفتارهای بکنند، حتی تصمیم های بگیرند مسائلی را از گذشته نبش قبر کنند که بعدها به شدت آنها را پشیمان می کند. اگر صدای شما بلندتر از همسرتان باشد و بخواهید کار را با جنگ و دعوا به جلو ببرید فقط حال روحی و روانی هر دوتان به هم میریزد و هیچ مشکلی حل نمی شود. گاهی می توانید موضوع صحبت را تغییر دهید. به هر حال هر چه شما بتوانید از هر دری وارد شوید تا حرف ناسزا و بدی نزنید بهتر عصبانیت همسرتان فروکش خواهد کرد.

به پیامد رفتار خود بیندیشید

فحاشی و بددهنی شان و منزلت شما را به عنوان یک انسان بسیار پایین می آورد و از ارزش ها و شخصیت و احترام شما می کاهد. علاوه بر این پرخاشگری باعث می شود که روابط شما با همسرتان بیشتر تحت تاثیر مشاجرات قرار بگیرد و حتی منجر به جدایی شود. پرخاشگری در هر رابطه ای می تواند به ارتباط بین فردی و صمیمیت شما صدمه وارد کند و دیگر اعتبار و احترامی که نزد دیگران داشتید، وجود نداشته باشد. پس قبل از اینکه بخواهید رفتاری انجام دهید بدانید که چه تاثیری روی دیگران و رابطه تان خواهد گذاشت.

کلام آخر

گاهی روابط بین زوجین ناخواسته و سر مسائل حتی جزئی می تواند وارد چالش هایی شود و به عصبانیت و مشاجره ختم شود. این را بدانید که زندگی زناشویی هم نیازمند دانستن مهارت های زیادی است که متاسفانه خیلی از افراد از آنها اطلاعی ندارند و همین امر باعث می شود که مشکلات زیادی در زندگی پیدا کنند. اگر شما هم همسری دارید که عصبانی است است و یا خودتان در رابطه با او دچار خشم و ناراحتی می شوید، توصیه می شود که قبل از هر اقدامی مسائل خود را با یک روانشناس و درمانگر با تجربه مطرح کنید. در این زمینه متخصصان ما در کلینیک روانشناسی همراه می توانند به شما کمک کنند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت