روانشناسی

نقشه مغزی یا QeeG و کاربرد آن

اگر بخواهیم نقشه مغزی یا QeeG را با سایر تکنیک های تصویربرداری مقایسه کنیم، این روش اطلاعات بیشتری در خصوص عملکرد مغز در اختیار پزشک قرار دهد به طوری که سبب می شود روند پیگیری به صورت ویژه ای دنبال شود. اطلاعات به دست آماده سبب می شود که حافظه بهبود یابد و تمرکز شخص تقویت شود و افسردگی نیز کاهش یابد.

نقشه مغزی چیست؟

نقشه مغزی یا QeeG که با عنوان رسمی الکتروانسفالوگرافی یا همان نقشه برداری مغز شناخته می شود به نوعی نوار مغزی اشاره دارد. در این فرآیند، اطلاعات ای ای جی به دست آمده از سطح مغز پس از پردازش سیگنال وابسته به دامنه و فرکانس و شرایط مکانی توپوگرافیک اجرا می می شوند.

 

نقشه مغزی یا QeeG
نقشه مغزی یا QeeG که با عنوان رسمی الکتروانسفالوگرافی یا همان نقشه برداری مغز

مغز انسان در یک نگاه

پیش از اینکه نقشه مغزی یا QeeG را به زبانی ساده توضیح دهیم می بایست در خصوص مغز انسان و سطح فرکانس آن بیشتر صحبت کنیم. مغز انسان شامل 5 فرکانس اصلی آلفا، تتا، دلتا و بتا  و همینطور بتای بالا است. مبرهن است که هر یک از این فرکانس ها شرایط خاص خود را دارند. مثلاً فرکانس آلفا در زمان استراحت به سراغ فرد می آید و فرکانس بتا مخصوص زمان خواب است.

حال بررسی ها مشخص کرده است که در یک موقعیت خاص اگر باند فرکانس غالب یک شخص به نسبت شخص دیگر متفاوت باشد یعنی اختلالی در مغز وی ایجاد شده است و فرکانس این تفاوت را مشخص می کند.

انواع نقشه مغزی یا QeeG

معمولاً نقشه مغزی یا QeeG در سبک های مختلفی وجود دارد و تحت شرایط متنوعی اجرا می شوند.

  • نقشه برداری مغزی معمولی عام ترین حالت آزمایش است به طوری که بین 20 الی 40 دقیقه زمان به خود اختصاص می دهد و از شخص خواسته می شود هیچ سر و صدایی نداشته باشد و چشمان خود را باز و بسته نماید. گاه نیاز است که شخص نفس عمیق بکشد. در نهایت چراغ چشمک زنی وجود دارد که سبب می شود اثر دستگاه روی فعالیت مغز مشخص شود.
  • نقشه مغزی یا QeeG در حالت خواب سبک دیگری است که بیمار را در وضعیت خواب ارزیابی می کند. بارها دیده می شود که این آزمایش در حین خواب بیمار صورت می گیرد خواب باید عمیق باشد.
  • نقشه مغزی یا QeeG در حین فعالیت نیز تمرکز اصلی خود را روی سر فرد می گذارد و همینطور دستگاه ضبط قابل حمل نیز برای آن اجرا می شود.


 

Types of QeeG
انواع نقشه مغزی یا QeeG

نقشه مغزی یا QeeG را با نوار مغزی اشتباه نگیرید!

وقتی صحبت از نوار مغزی است، فعالیت الکتریکی مغز انسان به واسطه الکترودهای قرار گرفته سنجیده می شود و در واقع فعالیت غشا زیر پوست سنجیده می شود و از آن به عنوان امواج مغزی نیز یاد می شود.

نقشه مغزی یا QeeG از روش های ریاضی استفاده می کند تا امواج در مقیاس کمی برای مقایسه سنجیده شوند و عملکرد صحیح مغز نیز صورت بگیرد در این حالت می تواند مقادیر آزمایش را با مقادیر به دست آمده از نقشه مغز مورد ارزیابی قرار داد و در نهایت بیماری های احتمالی در فرد نیز تشخیص داده می شود.

نقشه مغزی یا QeeG برای درمان بیماری چه فایده ای دارد؟

اگر بخواهیم نقشه مغزی یا QeeG را با سایر روش های تصویربرداری مقایسه کنیم، این روش اطلاعات بیشتری در خصوص عملکرد مغز در اختیار افراد قرار دهد به طوری که سبب می شود روند پیگیری به صورت ویژه ای دنبال شود. اطلاعات به دست آماده سبب می شود که حافظه بهبود یابد و تمرکز شخص تقویت شود و افسردگی نیز کاهش یابد.

تاثیر دارو بر روند بیماری توسط نقشه مغزی یا QeeG مشخص می شود و پاسخ فرد نیز قابل پیش بینی است. خطر آسیب های مغزی مثل ضربه و تشنج بررسی می شود و برای پیش بینی خونریزی مغزی گزینه مهمی است. در صورتی که تغییرات روانی در شخص صورت گیرد ارزیابی توسط نقشه مغزی یا QeeG به خوبی صورت می گیرد.

عملکرد نقشه مغزی یا QeeG

پیش از اینکه آزمایش آغاز شود می بایست پوست سر تمیز باشد. نیاز به اتصال 20 سنسور کوچک به اسم الکترود است که می بایست به یک کلاه مخصوص وصل شود و روی سر گذاشته شود. این سنسورها به واسطه سیم به دستگاه وصل می شوند. گاه بیش از 2 ساعت زمان برای انجام نقشه مغزی یا QeeG است و از فرد درخواست می شود که چشم خود را باز و بسته نماید. پس از اتمام کار، الکترود از روی پوست سر برداشته شده و پوست سر تمیز می شوند. چسبناک بودن پوست سر نباید شما را نگران نماید.

شما پس از نقشه مغزی یا QeeG نیاز به مراقبت خاصی ندارید و تجزیه و تحلیل اطلاعات در این آزمایش به واسطه سیستم صورت می گیرد و نتایج فوراً اعلام می شود. پزشک می تواند بر اساس مصاحبه بالینی به نتیجه خوبی برسد.

تفسیر نقشه مغزی یا QeeG

معمولاً نقشه مغزی یا QeeG در سه مرحله اصلی صورت می گیرد:

  1. مرحله اول ضبط EEG  در نرم افزار است به طوری که فعالیت الکتریکی مغز به واسطه سنسورهای رو سر ضبط می شوند.
  2.  مرحله دوم مربوط به حذف امواج اضافی مرحله قبل است. در واقع دستگاه یک سری امواج بدون استفاده را ضبط کرده است که باید مشخص شود مثلاً امواج ناشی از تپش قلب و حرکات چشم و همینطور امواجی که مربوط به فعالیت عضلات هستند. در تفسیر نقشه مغزی یا QeeG نیازی به امواج قلب نیست پس باید حذف صورت بگیرد.
  3.  در مرحله سوم نوبت به تفسیر اطلاعات جمع شده است که در واقع مربوط به نوار مغزی مشخص شده و می بایست به صورت داده های کمی مشخص شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، اندازه امواج در مغز انسان در وضعیت استاندارد و نرمال قرار گرفته است اما سن و جنس سبب بروز تفاوت زیادی در این امواج می شود. در این زمینه می بایست بین اندازه های ایجاد شده مقایسه ای صورت بگیرد.

کاربرد نقشه مغزی یا QeeG

اولین مزیت و کاربردی که برای نقشه مغزی یا QeeG دیده می شود، کمک به تشخیص است به طوری که برای کج کاری های مغزی و همینطور اختلالات یادگیری و افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش برای درمان و پیگیری نیز مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که سندرم های ارگانیکی مغز را پیگیری می کند و نتایج شیمی درمانی را مورد ارزیابی قرار می دهد. در راستای سنجش نیز نقشه مغزی یا QeeG کاربرد زیادی دارد و برای توانمندی های هنری و ورزشی و شناختی اجرا می شود.

این روش به تشخیص امواج صرعی کمک زیادی می کند و در اختلالات مغز اثر بخش خوبی دارد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت