سبک زندگی و موفقیت

نکات طلایی برای دوران عقد

دختر و پسر در زمان عقد مي توانند براي پذيرش مسئوليت زندگي مشترک آمادگي لازم را به دست آورند. اين دوران فرصت مناسبي براي برنامه ريزي زوج هاي جوان براي استقلال و شکوفايي زندگي مشترک است همچنين شور و نشاط و اميد نسبت به زندگي آينده که با سخنان پراميد و رفتار متين و مطمئن از جانب دختر و پسر ميسر مي گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” چه موقع آماده ازدواج هستیم” را مطالعه کنید.

دوران عقد چه دورانی است؟

در  دوران  عقد دختر و پسر مي توانند به شناخت بيشتري از يکديگر دست يابند و به شناخت قبلي خود که پيش از اين دوران، در مرحله انتخاب به دست آورده اند، عمق بيشتري  ببخشند.اگر اين دوران با هوشياري و خردمندي سپري شود، تبديل به شيرين ترين و به يادماني ترين دوران زندگي زوج هاي جوان مي شود. زيرا دختر و پسر، از داشتن موهبت همسر بهره مند هستند و نيز مسئوليت ها و تعهدات کمتري نسبت به يکديگر دارند.

پسر تعهد کمتري نسبت به هزينه و تامين مايحتاج زندگي دارد و دختر نيز مسئوليت اداره خانه را بر عهده ندارد.  خانواده هاي همسران در اين فاصله مي توانند براي تهيه مقدمات ازدواج آنها آمادگي لازم را پيدا کنند. دوران نامزدی فقط فرصتی برای عشق ورزیدن نیست؛ بلکه فرصتی است که طرفین از نظر روحی و فرهنگی بیشتر به یکدیگر توجه کنند و ببینند آیا می توانند شریک و همکار خوبی برای زندگی آینده یکدیگر باشند یا خیر؛ بنابراین اگر به راستی به یکدیگر علاقمندید و می خواهید در زندگی زناشویی خوشبخت شوید، بهتر است تا شناخت کامل، شکیبا باشید.

از وقتی بله عقد را می گویید، باید خود را آماده کنید تا رابطه خود و همسرتان را به شکلی منطقی پیش ببرید. منطقی یعنی این که هر کدام از شما جای خود قرار بگیرید. نه دوست هم باشید، نه هم خانه. نه طرز صحبت کردنتان با هم شبیه خواهر و برادرها باشد و نه شبیه مادر و پسر یا پدر و دختر. حتی باید حواستان جمع باشد که یک وقت زن، جای مرد قرار نگیرد و تبدیل به مرکز ثقل و نان آور و سیاست گزار زندگی نشود و برعکس، مرد نقش های زنان را نپذیرد. تنها در این صورت است که می توانید تبدیل به یک زن و شوهر واقعی شوید و این چیزی است که باید از همان دوران نامزدی و عقد برایش برنامه ریزی کنید.

خیلی از دختران و پسران جوان این سوال را مطرح می کنند که : “وقتی وارد رابطه آشنایی و نامزدی می شوم چه کار کنم تا طرف مقابلم را جذب خودم کنم؟!”

 این فکر را در ذهنتان کاملا تغییر دهید، شما نباید طرف مقابل را جذب کنید بلکه باید خود واقعی تان باشید تا اگر شخصیت شما با این فرد همخوانی دارد یک ازدواج و زندگی خوشبختانه داشته باشید. اگر تلاش شما در جهت جذب کردن طرف مقابل تان باشد، شما به فردی تبدیل می شوید که طرف مقابلتان دوست دارد، نه آدمی که واقعا هستید… و این در طولانی مدت شما را خسته می کند و زندگی تان را به سمت شکست می کشاند.پس اجازه بدهید که هر دوی شما شناختی واقعی از یکدیگر پیدا کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، به این ترتیب خطر شکست را بسیار پایین می آورید.

چطور اختلافات دوران عقد را حل کنیم؟

نامزدی با همه شیرینی‌اش، دوران پرتنشی است. بسیاری از اختلاف نظرها و مشکلات در این دوره می‌تواند نمایان شود.داشتن مهارت کافی در کنترل اوضاع یکی از کارهایی است که باید قبل از ازدواج یاد بگیریم.تعارض‌ها به طور طبیعی در هر رابطه‌ای به وجود می‌آیند اما آنچه دوام رابطه شما را تضمین می‌کند این است که بدانید با چه روشی با آنها رو به رو شوید.

مقایسه نکنید

خیلی از ما عادت کرده‌ایم زندگی و روابط شخصی‌مان را با رابطه و زندگی دیگران مقایسه کنیم و به دنبال این مقایسه هم یا از طرف مقابل توقع‌های خاصی داشته باشیم یا انتقام ناکامی‌های قبلی‌مان را از نامزدمان بگیریم.مقایسه کردن را فراموش کنیم و به خاطر بسپاریم که رابطه هر کدام از ما منحصر به فرد است. مقایسه کردن‌ باعث می‌شود که طرف مقابل به این نتیجه برسد که با آدم بی انصافی نامزد کرده است و همین مقدمه جدایی را فراهم آورد. این مقایسه‌ها ممکن است بتواند در دوران نامزدی رفتار نامزدتان را موقتا عوض کند و او به خاطر شما دست به کارهایی بزند اما طعم تلخی را در ذهن او به جا می گذارد.

آزمون عشق برگزار نکنید

هرگز به حریم شخصی نامزدتان وارد نشوید و اجازه ندهید او هم حریم شما را زیر پا بگذارد مثلا آزمون عشق راه نیاندازید و به او نگویید «اگر من را دوست داری با فلانی قطع رابطه کن!»، «اگر من را دوست داری نباید هیچ محدوده خصوصی داشته باشی و باید رمز عبور حساب های اینترنتی ات را در اختیار من بگذاری و اجازه دهی گوشی ات را وارسی کنم» و…؛ از نظر برخی خانم ها و حتی آقایان، آزمونی برای سنجیدن میزان عشق طرف مقابل به آنها است اما این کار بسیار اشتباه است. برای سنجیدن میزان عشق همسرتان نسبت به شما ، وفاداری به قول هایش، احترام گذاشتن به شما و نزدیکانتان ، تلاشش برای ساختن آینده ای بهتر را در نظر بگیرید.

گفتن تمام جزئیات لازم نیست

عصبانیت ها بی نظمی های موردی، ضعف در مهارتهای زندگی و… . زیرا مفسده داشته و باعث نگرانی و ایجاد تردید می شود و ممکن است فرد مقابل اینگونه برداشت کند که مشکل بسیار بزرگ بوده و فقط قسمتی از آن گفته شده است. به همین ترتیب گفتن جزئیات و مسائلی که به زندگی مشترک مربوط نمی شود لازم نیست، پرسیدن از آنها نیز لزومی ندارد بنابراین پرسش درباره اینکه :

چه گناهی مرتکب شده‌ای؟

آیا دوست پسر یا دختر داشته‌ای؟،

 چند تا خواستگار برایت آمده است؟،

 به خواستگاری چند نفر رفته‌اید؟ و…

لازم نیست و گاهی توهین و بی‌حرمتی به شمار می ‌رود و پیامدهای منفی بسیاری دارد.

رفت آمد به اندازه باشد

بستگی دارد چقدر زمینه مهیا است.

نه آنقدر کم که دلسردی بیاورد و نه آنقدر زیاد که خستگی‌آور شود.

نه تکبر و سرسنگینی و بی‌اعتنایی، و نه زیاده‌روی و سبک‌کردن خود و به زحمت انداختن دیگران…

 «اندازه نگهدار که اندازه نکوست»

سیاستهای رفتاری در دوران عقد

 

 *اینکه در دوران عقد دوست دارید اوقات خود را با نامزدتان بگذرانید بسیار عادی و طبیعی است اما اینکه از همان ابتدا خودتان را وابسته نشان دهید و لحظه ای از او دل نکنید اصلا عاقلانه نیست !اگر مدام به او زنگ بزنید یا بی وقفه در حال چت کردن با او باشید، به جای نزدیکی او را از خود خواهید راند. اینکه یک زن استقلال و اعتماد به نفس خود را حفظ کند بسیار اهمیت دارد. درست است که با وجود فردی دیگر، زندگی شما جهت دیگری به خود می گیرد اما نباید از برنامه های کاری، درسی، ورزشی، هنری یا دوستانه خود بزنید. بهتر است به جای این که جهان خود را مطابق خواسته های طرف مقابل تان بسازید،کاری کنید که خواسته های شما احترام بگذارد و شرایط شما را بپذیرد. هیچ فردی نباید برای جذب کردن طرف مقابل خودش را تغییر دهد از خودتان دور نشوید.

* مردها مبارزه و چالش را دوست دارند، کار را برای آن‌ها آسان نکنید و به قول معروف هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد.

* به خودتان بگویید: هرکس من را بدست بیاورد خوش شانس است.

*اسرارآمیز باشید. او را تشنه نگه‌ دارید البته تشنه برای محبت بیشتر نه برای اینکه خسته‌اش کنید. ظلم نکنید.

*طوری رفتار کنید که انگار مادرزاد شاد به دنیا آمده‌اید.

* مثل یک خانم واقعی، زنانه لباس بپوشید و یادتان باشد شما برای دوستان خود در یک مهمانی لباس نپوشیده‌اید. خود را بپوشانید این جذابیت بیشتری دارد.

*عطر خوبی به خود بزنید که نامزدتان بپسندد.

*مانند مردان رفتار نکنید حتی اگر رییس شرکت هستید.

*  دستپاچه و عصبی نباشید و نرم و راحت قدم بردارید.

*اگر طرف مقابل شما می‌خواهد هر روز هفته شما را ببیند، خب باید با شما ازدواج کند. پس در تعداد قرار ملاقات دقت کنید.

* زیاد به‌ طرف مقابل زنگ نزنید و گاهی جواب تلفن‌های او را ندهید.

*مردها موقعی که سعی زیادی می‌کنند تا نامزدشان را ببینند احساس خوبی پیدا می‌کنند پس بگذارید سعی کنند.

*در اولین قرار ساکت و خوددار باشید. این کار شما را در چشم او جالب و اسرارآمیز جلوه می‌دهد.

در رفت و امد ها حد و حدود در نظر بگیرید رفت و امد زیاد ارزش و احترام شما را نزد خانواده همسر کمتر میکند.

 *سعی در تغییر دادن طرف مقابل خود نداشته باشید.

 *تحت هر شرایطی به خانواده یکدیگر احترام بذارید.

 *دعوایتان شد انرا خانوادگی نکنید و به خودتان فرصت بدید در ارامش انرا حل کنید.

 *به وعده هایتان پایبند باشید.

 *بین کار و بیرون رفتن با هم بالانس ایجاد کنید.

 *خانمها این جمله را نگویید.

اگر منو دوست داری پس …

 *یاد بگیرید به او اعتماد کنید.

 *بگذارید دلتان برای هم تنگ شود.

 *همدیگر را برای تغییر و رشد تشویق کنید.

در دوران عقد به این نکات توجه کنید

اگر در این دوران نامزدتان به شما می گوید آنقدر دوستتان دارد که نمی خواهد لحظه ای بدون شما باشد، اگر کنترلتان می کند و مرتب باید به او جواب پس بدهید، اگر نمی گذارد بدون حضور او آب بخورید و وقتی اعتراض می کنید، می شنوید: خب عزیزم، از بس دوستت دارم، باید بدانید که با یک هشدار جدی مواجهید.

فرد مقابل شما احتمالا کنترلگر است و اگر این نشانه ها در او بسیار زیاد و غیرمنطقی باشد، حتی می تواند به اختلال شخصیت پارانوییدی مبتلا باشد. اختلالی که فرد در آن به شدت بدبین است و به همه چیز و همه کس و هر اتفاقی شک دارد.

اگر نامزدتان به حقوق همه آدم های دنیا به جز خودش و خودتان بی توجه است،کانال دکتر آذرتاش) اگر همه را قربانی می کند که به خودتان دو نفر آسیبی نرسد، اگر با کلاه گذاشتن سر دیگران، دور زدن قانون و خرابکاری و نادیده گرفتن احساسات دیگران سعی می کند گلیمش را از آب بیرون بکشد و اعتقادش این است که به خاطر موفقیت زندگی تان این کارها را می کند، شما به احتمال زیاد با یک شخصیت ضد اجتماعی طرف هستید. 

شخصیتی که بسیار خطرناک است و ممکن است به زودی همین بلاها را سر شما هم بیاورد. حتی اگر خیلی عاشق پیشه به نظر برسد.

نشانه های نامزدی اشتباه

برخی از علائمی که می‌گوید نامزدی‌تان اشتباه است:

*نداشتن سلامت روانی لازم و کافی

*اعتیاد

*عدم بلوغ عاطفی، فکری، شخصیتی و اقتصادی

*شکاف در انتظارات، علایق، روابط، عقاید و سرگرمی‌ها

*ورود به جاده یکطرفه ارتباط

*مشکلات مهم و عمده با خانواده

کلام آخر

دوران عقد مهمترین دوره زندگی هر دختر و پسر است و آمادگی برای یک عمر زندگی مشترک از این زمان آغاز می شود. گاهی ممکن است افراد دچار چالش ها و کشمکش هایی با یکدیگر یا خانواده هایشان شوند که رابطه شان را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط توصیه می شود قبل از هر اقدامی حتما از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت