سبک زندگی و موفقیت

چرا همه با من مشکل دارند؟

گاهی ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا هیچ کسی مرا دوست ندارد یا همه با من مشکل دارند؟ حقیقت این است که بدون احساس دوست داشتنی بودن زندگی برای انسان بی معنی می شود. پس همه میخواهند که در ارتباط با دیگران دوست داشته شوند و مورد احترام قرار بگیرند. بنابراین اگر شما هم فکر می کنید که کسی دوستتان ندارد ادامه مقاله را از دست ندهید.

چرا همه با من مشکل دارند؟

اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید تا بتوانید نقاط منفی خود را بشناسید بهتر است رایج ترین عواملی که سبب دوری دیگران از شما میشود را بدانید:

صحبت کردن بیش از حد

شاید جالب است بدانید که یکی از مهمترین عواملی که باعث دوری دیگران از شما می شود و حتی کسانی که قبلا خیلی دوستان داشتند، این است که بیش از اندازه صحبت می کنید و حتی صحبت کردن را در جاهایی که لازم است سکوت کنید باز هم رعایت نمی کنید. حتما این ضرب المثل معروف را شنیده اید که می گویند :هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد” یعنی اینکه شما باید با در نظر گرفتن شرایط و زمان و مکان سنجیده صحبت کنید. افرادی که در مورد هر موضوعی بسیار بحث می کنند و توجه به شرایط مخاطب نمی کنند در نظر دیگران بسیار کم جاذبه هستند. وقتی کسی را مجبور می کنید که حتماً حرف های شما را بشنود به تدریج ترجیح می دهد رابطه اش را با شما قطع کند. بنابراین در روابط به خود احترام بگذارید و از بحث ها و صحبت های افراطی یا قانع کردن دیگران برای توجیه خود خودداری نمایید.

اعتماد به نفس پایین

یکی از عواملی که سبب دوری دیگران از شما می شود اعتماد به نفس پایین خودتان است نه صرفاً بد بودن آنها. کسی که خودش را پایین تر از بقیه میبیند و روی عزت نفس و ارزشمندی خودش کار نکرده است این احساس را به دیگران هم منتقل میکند. به عبارت دیگر تصوری که شما از خودتان دارید روی رابطه با دیگران بسیار تاثیر گذار است. برای آنکه بدانید چه ذهنیتی از خودتان دارید بهتر است چشمانتان را ببندید و خودتان را صادقانه تجسم کنید که چه فردی هستید؟ چه نکات مثبت و منفی دارید و چقدر خودتان را دوست دارید؟ همین ها را هم دیگران نسبت به شما خواهند داشت. پس اگر خودتان را فردی دوست داشتنی نمیدانید این انتظار راداشته باشید که دیگران به شما نزدیک شوند. متاسفانه عزت نفس پایین در جذابیت انسان بسیار اثر می گذارد و حتی میتواند باعث شود که رابطه خوبش را از دست بدهد. اگر شما هم چنین احساسی دارید لازم است که از یک درمانگر با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. یادتان باشد که اعتماد به نفس واقعی و نه کاذب شرط موفقیت در رابطه با هر فردی است.

احساس غم و اندوه یا افسردگی

احساس افسردگی یا غم و اندوه باعث دوری دیگران از شما می‌شود اما همین جا به این نکته بسیار مهم توجه کنید که این عامل نباید باعث شود که شما احساسات منفی خود را پنهان کنید چرا که از آن طرف ممکن است بیماریهای روان تنی مختلف سراغتان بیاید. منظور این است که اگر به هر دلیلی دچار ناراحتی و غم در زندگیتان هستید لازم به سرکوب نیست می توانید آن را با یک مشاور یا متخصص آگاه و با تجربه در میان بگذارید. اما برخی از افراد به سراغ درمان افسردگی خود نمی روند بلکه می خواهند آن را با افراد دیگر مطرح کنند. واضح است کسانی که تخصصی ندارند نمی توانند به شما کمک کنند یا راهکارهای اشتباه شان می تواند حال شما را بدتر کند. پس اگر غمگین هستید سراغ درمان حرفه ای بروید و سعی کنید تا حد امکان ناراحتی ها یا شکوه و شکایت خود را نزد اطرافیان بیان کنید.

خسته کننده هستید

گاهی اوقات برخی ها بسیار آرام و ساکت در جمع ها هستند و ترجیح می دهند گوشه بنشیند و حرفی نزنند. در حالی که این رفتارها اصلاً مورد پسند نیز هرچند صحبت کردن زیاد حوصله دیگران را سر می برد اما از آن طرف ساکت بودن زیاد هم می تواند برای بقیه خسته کننده باشد. سعی کنید حد تعادل را رعایت کنید و اگر حرفی هم برای زدن ندارید اما در جمع سر تکان دهید و لبخند بزنید.

احساس نیاز و وابستگی

کسی که معمولاً در رابطه با دیگران خودش را نیازمند نشان می دهد و همیشه از بقیه شکایت می کند که چرا به او زنگ نمی زنند یا توجه نکردند و یا زمانی که در یک رابطه هستند مدام از فرد مقابل توقع دارد که او فلان کار را برای من نکرد، به تدریج برای اطرافیانش خسته کننده میشود. افراد وابسته و نیازمند در رابطه همیشه تصور میکنند که دیگران می خواهند آنها را تنها بگذارند و البته این تفکر چندان هم اشتباه نیست اگر که به این وابستگی خود ادامه دهند. یادتان باشد که ما انسان ها لباس های چسب را از تن خود در می آوریم پس یک انسان وابسته می تواند به همان اندازه باعث طرد شدن شود. گاهی ریشه وابستگی مربوط به تربیت دوران کودکی و سبک فرزندپروری والدین است که در چنین مواردی بهتر است از درمان های تحلیلی یا روانکاوی کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله طرحواره وابستگی را مطالعه کنید.

افراد خودشیفته و همه چیز دان

انسانهای متواضع برای دیگران دوست داشتنی تر هستند. وقتی که دستاوردی مانند موفقیت مالی یا تحصیلی دارید اگر دیگران آن را از زبان فرد دیگری به غیر از خودتان بشنوند برایشان جذاب تر است تا آنکه خودتان بخواهید مستقیم به آنان بگویید. اگر تصور می‌کنید که همیشه شما بهتر از دیگران هستید و بیشتر از آنها می فهمید طبیعتاً اطرافیانتان از شما فرار میکنند. گاهی برخی ها با یک اشتباه کوچک دیگری را بسیار تحقیر می کنند و توانایی های خود را به رخ آنها می کشند. در حالی که واقعیت این است که هیچ کسی همه چیز دان نیست و همه ممکن است اشتباه کنند.

آزار و اذیت کردن

 

اگر دنبال این سوال هستید که چرا بقیه اینقدر با من مشکل دارند و کسی مرا نمی خواهد؟ شاید بهتر باشد کمی به رفتارهای خودتان دقت کنید. کارهای خودتان ممکن است عادی به نظر برسد ولی در نظر دیگران اینگونه نباشد. اولین واکنش معمولاً این است که: دیگران مشکل دارند و تقصیر آنهاست و من که کاری نکردم در حالی که بهتر از نظر آنها را هم بپرسید. اگر جایی باعث آزار و اذیت بقیه شد های با آنها حرف بزنید و بپرسید که کجای رفتار شما باعث ناراحتی شان شده است.

عدم انعطاف پذیری

دلایل اینکه باعث می شود تصور کنید که همه با شما مشکل دارند این است که فرد انعطاف پذیری در برخورد با با دیگران نیستید. به این نکته توجه کنید که سازگاری و انعطاف پذیری طبیعت انسان است و هر فردی لازم است در شرایط مختلف خود را با وضعیت فعلی وفق دهد. همین مسئله روی روابط شما هم تاثیر می گذارد. مثلاً فکر کنید که با دوستان خود سفر هستید و وضعیت به گونه ای است که مجبورید چند روزی غذای حاضری بخورید یا در جای سختی استراحت کنید. اگر نتوانسته باشید خودتان را با این شرایط سازگار کنید و دائم آن غر بزنید در نظر اطرافیان فردی کم صبر هستید و آنها ممکن است ترجیح دهند که دیگر با شما جایی نروند.

شاکی بودن

کسانی که منفی اندیش هستند و دائما از زمین و زمان شکایت میکنند یا هر چیزی را منفی تعبیر می کنند افرادی بسیار غیر جذاب و دوست نداشتنی هستند. هیچکس دوست ندارد که ظرف تخلیه دیگران باشد و آنها انرژی منفی خود را بر سر او خالی کنند. بنابراین اگر شما هم از این دسته افراد هستید بهتر است که مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید و سعی کنید حتی اتفاقات ناخوشایند را هم به دیده مثبت تعبیر کنید.

عدم رعایت بهداشت فردی

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود در نظر دیگران دوست داشتنی نباشید نادیده گرفتن مسائل بهداشتی مربوط به شما هست. در این وضعیت بهتر است از خودتان این سوال را بپرسید که آیا واقعاً دوست دارید با کسانی معاشرت کنید که به مسائل بهداشت فردی خود بی توجه هستند یا مثلاً دهانشان بوی بدی میدهد و یا اینکه لباس های نامرتبی به تن می کنند. بنابراین به عنوان یک فرد بالغ باید مراقب مسائل  بهداشت ظاهری خود باشید و بدانید که نشان دهنده شخصیت شما است. حتی اگر شخصیت جذابی هم داشته باشید باز هم ظاهرتان بسیار اهمیت دارد.

پشت سر دیگران حرف زدن

جالب است بدانید که صحبت کردن پشت سر مردم و قضاوت کردن آنها در حالی که خودشان حضور ندارند نشان دهنده عدم بلوغ و پختگی است. زمانی که شما راجع به دیگران و مسائل و زندگی خصوصی شان حرف میزنید به تدریج این حساسات ناخوشایند را به مخاطبان خود منتقل میکنید و آنها دچار این شک و تردید می شوند که اگر خودشان هم نباشند حتماً در مورد آنها هم قضاوت می کنید. پس اگر دائماً غیبت دیگران را می کنید بدانید که اطرافیانتان به زودی از شما دور می شوند و ترجیح می دهند در جمع ها و مهمانی ها شما را دعوت نکنند.

بی توجهی به وقت دیگران

بدون شک زمان انسان برای هر کسی اهمیت دارد و هیچ‌کس دوست ندارد وقتش را بابت کارهای بیهوده از دست بدهد. یکی از عواملی که باعث می شود برخی ها از شما دور شوند این است که در هر بار ملاقات مجبور می شوند مدت زمان زیادی را به انتظار بنشینند. یادتان باشد که تاخیر کردن مخصوصاً در قرارهای اول و با افراد غریبه تاثیر نامطلوبی بر روابط شما با آنها می گذارد. پس اگر هم یک بار غیر عمد دیر کرده اید از دیگران معذرت خواهی کنید. این را بدانید که اهمیت به وقت دیگران یعنی احترام گذاشتن به آنها. به این نکته توجه کنید که حتی پنج یا ده دقیقه تاخیر هم می تواند سبب آزار دیگران شود.

رک و بی‌پرده حرف زدن

 

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث دوری دیگران از شما شود بی پرده و رک حرف زدن است. برخی‌ها ادا می‌کنند که افراد رکی هستند در حالی که رفتارهای آنها نشان از عدم بلوغ است. کسی که به خودش اجازه می دهد به راحتی دیگر را به باد انتقاد بگیرد و یا اینکه نقاط ضعف آنها را برایشان پررنگ کند و بی احترامی کند نمی تواند خودش را یک فرد رک معرفی کند. طبیعی است که دیگران ترجیح می دهند با چنین اشخاصی معاشرت نکنند.

عدم مسئولیت پذیری

برخی از افراد در کارهای گروهی و یا شغل خود مسئولیتی را قبول نمی کنند و سعی می کنند که بار خود را سبک کنند و کارها را به دوش دیگران بیندازد. شما هرچقدر هم که فرد با اعتماد به نفسی باشید اگر بخواهید از از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید در نظر دیگران انسان خودخواهی به نظر میرسید. علاوه بر این یک فرد سالم مسئولیت اعمال و رفتارهای نادرست خود را هم قبول میکند و سعی نمی کند که آنها را توجیه کند.

غیر قابل پیش بینی و عدم اعتماد

کسانی که رفتارهای دو قطبی نشان می دهند و یک بار با این یک رویدادی خوشحال می شوند و بار دیگر با همان اتفاق واکنش عصبانیت نشان میدهند دیگران نمیتوانند متوجه شخصیت آنان شوند. این رفتارهای دوگانه باعث دوری دیگران است شما می شود. بنابراین اگر می خواهید مردم روی شما حساب باز کنند بهتر است که خود را فردی قابل پیش بینی و قابل اعتماد به آنها نشان دهید.

کنترل کردن دیگران

برخی از افراد می خواهد در هر هر کاری مانند یک رهبر باشند و دیگران را تحت نظر بگیرند. شما بهتر است که به جای رئیس بودن و دستور دادن به دیگران که کاری خوشایند نیست با آنها همکاری کنید. روانشناسان اعتقاد دارند که کنترل کردن یکی از مهمترین مشکلات در روابط بین فردی است که می تواند حتی یک رابطه باکیفیت را تحت تاثیر قرار دهد.

کینه توزی و عدم بخشش دیگران

یکی از عواملی که باعث میشود دیگران شما را دوست نداشته باشند این است که در روابط تان همیشه به جای حل مشکلات و آشتی کردن دنبال درگیری و حرفهای گذشته هستید. اگر می خواهید رابطه سالمی با مردم داشته باشید بهتر است روحیه خود را بالا ببرید و این حق را بدهید که هر کسی ممکن است رفتار اشتباهی انجام دهد و این شما هستید که باید بخشش داشته باشید.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز با مواردی که باعث مشکلاتی در روابط بین فردی شما می شود آشنا شده اید. به این نکته توجه کنید که قرار نیست همه شما را دوست داشته باشند و یا در هر جمعی مورد پذیرش باشید اما اگر احساس می کنید این طرد شدن و دوری دیگران از شما چندین بار اتفاق می افتد یا چنین مواردی را از دوران کودکی تجربه کرده اید بهتر است که از یک مشاور یا درمانگر بالینی کمک بگیرید.

1.5/5 (2 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت