چهار عنصر مخرب

 چهار عنصر مخربـــــ

 

آیا شما و همسرتان با یکی از این چهار عنصر مخرب مشکل دارید؟

  •    عیب جویی یا انتقاد

اگر شما یا همسرتان عیب جو هستید، مشکل شما غیر عادی نیست. اگر همسر شما خیلی انتقاد می کند و شما اینگونه نیستید، احساس شما این است که با بی انصافی مورد حمله و هجوم قرار می گیرید. اگر امتیاز شما در خودآزمایی، بالا بود و امتیاز همسرتان کم، ممکن است به این نتیجه برسید که باید منتقدانه رفتار کنید، زیرا هر تغییری در همسرتان به سختی صورت می پذیرد. شما از کمبود حل موضوعات رنج می برید و اغلب نق زدن همسرتان شما را آزار می دهد. اگر هر دوی شما به شدت انتقادی هستید،در گردابی افتاده اید که سرانجامی غیر از تخریب زندگی تان ندارد. وقتی مورد انتقاد قرار می گیرید به راحتی حس می کنید که یک چیز در مورد شما درست نیست و آسیب دیده اید و به شما احترام نگذاشته اند. خیلی سخت است که بتوانید به انتقاد با حالت مثبت پاسخ دهید. بویژه اگر آن انتقاد حمله به شخصیت شما باشد.اگر انتقاد را بپذیرد در حمله به خودتان شریک شده اید و اگر نپذیرید، حالت تدافعی خواهید داشت. خیلی سخت است که بتوانید به انتقاد پاسخ سازنده بدهید.

درمان :از دیدگاه روانشناسی پادزهر و درمان بیش از حد انتقادی بودن، این است که ناراحتی و شکایت خود را به گونه ای مطرح کنید که همسرتان  آن را حمله به شخصیت خود درنظر نگیرد.باید یاد بگیرید انتقاد خود را جزئی تر و بر موضوعی خاص متمرکز کنید و آن را مانند یک شکوائیه مطرح کنید .

  •    تحقـــیــر

تحقیر بطور مستقیم عشق را در زندگی  از بین می برد.خیلی بهتر است که شما و همسرتان حس احترام نسبت بهم داشته باشید و به ندرت با تحقیر با هم برخورد کنید. اما اگر اینگونه نبود، چگونه می توانید این مشکل را حل کنید؟اگر همسرتان رفتار تحقیر آمیزی نسبت به شما دارد، ممکن است نوعی حس عصبانیت و بی ارزشی در شما ایجاد شود، خیلی سخت است با کسی زندگی کنید که به شما توهین می کند.تحقیر نوعی بد رفتاری روانی است که روح و روان طرف مقابل را آزرده می کند.

درمان : هر یک از زوجین که با تحقیر صحبت می کند، باید عادت خود را با جایگزین کردن لغتی در ستایش و تحسین  طرف مقابل ، تغییر دهد، علاوه بر این، زندگیتان نیازمند آن است که در آن نسبت نکات مثبت به منفی افزایش یابد.

  •      حالت تــدافــعی

اگر بگویید که شما حالت تدافعی ندارید ولی همسرتان اینگونه است ممکن است کاملا با خودتان صادق نباشید. حالت تدافعی اغلب یک خیابان دو طرفه است. شاید شمایید که در شرایط غیر عادی قرار دارید و با فردی که به شدت حالت تدافعی دارد ازدواج کرده اید که برای کوچک ترین موضوعات هم حالت تدافعی به خود می گیرد.

هر یک از این موارد که باشد به شما کمک می کند تا نگاهی عمیقتر به نحوه گفتن شکایات و ابراز عصبانیت خود بیندازید. ممکن است این همسرتان باشد که توفانی می شود  و وقتی می بیند شما درباره ارتباطتان احساسات منفی ابراز می کنید. یا شاید همسرتان به گبه گونه ای به شما واکنش نشان می دهد که گویی شما شخص دیگری در گذشته او بوده اید که وی را مورد حمله زبانی قرار داده اید. حالت تدافعی معمولا بهترین شکل در برابر ترس یا پاسخ به حملات انجام شده واقعی یا تخیلی است.

درمان : آرامش اولین گام در این راه است. اگر شما تدافعی هستید، با ابراز احساسات منفی همسرتان به شدت عصبانی می شوید.در این حالت باید خودتان را آرام کنید و نگاهی دقیق تر به افکار مضطرب کننده و استرس زای خودتان هم بیندازید.

  •  سراشیبی فاصـــله و تنــهایی

اگر احساس کنید بریده اید حتما سعی می کنید کمتر با او روبرو شوید حتی بدون اینکه خود بدانید. اگر احساس کنید مشکلات زندگی شما بسیار وخیم هستند، ممکن است کمکم امید خود را از دست بدهید. اگر تصور کنید حرف زدن با همسرتان بی فایده است به تدریج از حل مسایل مایوس می شوید و این خود نشانه طلاق عاطفی است. آیا زندگی شما در کنار همسرتان شکل موازی به خود گرفته است ؟ موازی شدن زندگی شدن زندگی چیزی است که اغلب به چشم نمی آید . اما یکی از آخرین مراحلی است که به جدایی ختم می شود. آیا در زندگی مشترک خود تنها هستید؟ هر چه تنهاتر شوید احتمال اینکه درد و رنج خود را با شخص دیگری غیر از همسرتان آرام کنید. بیشتر است. روابط خارج از ازدواج علل گوناگون دارد که یکی از آنها تنهایی است.

درمان : فشار عمده در جریان  فاصله و جدایی از احساس بریدن ناشی می شود اگر بتوانید فشار عاطفی وارده بر خود را با همسرتان تخفیف دهید، راه برای التیام دیگر مشکلات باز خواهد شد. برای آنکه احساس بریدن در شما کاهش یابد باید بتوانید آرام بگیرید افکار تنش زا را تغییر دهید و بدون جبهه گیری گوش کنید و حرف بزنید.

 

مرکز مشاوره گروه همراه –  سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت