سبک زندگی و موفقیت

کنار آمدن با بازنشستگی

خیلی از افراد برنامه‌های زیادی برای دوران بازنشستگی دارند به این دلیل که پس از سال‌ها کار کردن، دوست دارند دنبال تفریح وقت گذرانی با خانواده و انجام کارهای مورد علاقه‌شان باشند. اما با این حال بازنشستگی چالش‌هایی دارد که یکی از آنها افسردگی استرس و.. است. کسی که مدت‌ها در جامعه هویتش با شغلش تعریف می‌شده است و اکنون دیگر فعالیتی ندارد ممکن است پس از مدتی احساس بیهودگی و مفید نبودن کند.  اکنون سوال این است که چگونه می‌توان با دوران بازنشستگی کنار آمد؟

 

چرا بازنشستگی استرس زاست؟

اوایل دوران بازنشستگی برای هر کسی جذاب است چرا که دیگر مجبور نمی‌شود هر روز به ساعت مشخصی از خواب بیدار شود و سر کار برود. از سوی دیگر از فشارهای کاری رها شده است و می‌تواند بدون دغدغه و راحت به استراحت و تفریح و وقت گذرانی با خانواده بپردازد. در این مواقع فرد احساس می‌کند باری از دوشش برداشته شده است و حالا می‌تواند آسوده هر کاری انجام دهد. اما پس از مدتی چالش‌های دوران بازنشستگی شروع می‌شود و فرد احساس تنهایی، بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی می‌کند چرا که دیگر از دوران خوش محل کار و صحبت با همکاران یا شوخی‌های آنها خبری نیست. این شرایط به تدریج می‌تواند به استرس و افسردگی منجر شود. طبق تحقیقات و پژوهش‌ها بازنشستگان ۴۰ درصد بیشتر از افراد شاغل احتمال خطر سکته قلبی دارند. بنابراین بازنشستگی می‌تواند در عین مزایایی که دارد معایبی هم به همراه داشته باشد. اگر شما هم در این دوره هستید و استرس دارید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چالش‌های دوران بازنشستگی

 

چالش‌های بازنشستگی به وضعیت شغلی و فشارهای کاری شما ستگی دارد. اگر که کارتان را دوست داشته‌اید و سال‌ها برای آن تلاش کرده بودید بازنشستگی می‌تواند تغییری بزرگ ناخوشایند در زندگی‌تان باشد ولی چنانچه کارتان سخت بود و فشار زیادی داشت بازنشستگی فرصت مناسبی برای آسودگی شما پس از سال‌ها است. معمولا بعد از بازنشستگی ضعیت  روحی و روانی شما هم تغییر می‌کند و اینکه بخواهید بعد از این دوران فعالیت جدیدی را انجام دهید یا خیر به سلامت جسمانی‌تان بستگی دارد. برخی از افراد پس از بازنشستگی وارد کارهای پاره وقت موقت می‌شوند تا همچنان به عنوان فردی مفید در جامعه خدمت کنند ما برخی‌ها ممکن است تفریح و سفرهای متعدد را در برنامه شان قرار دهند مخصوصاً اگر که شرایط مالی خوبی داشته باشند. در کل چالش‌های دوران بازنشستگی را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

احساس پوچی و بیهودگی مخصوصاً در زمان‌های بیکاری

احساس عذاب وجدان بابت گرفتن حقوق بدون کار کردن

احساس کناره گیری و دوری و از دست دادن هویت به دلیل کار نکردن

کاهش اعتماد به نفس

تغییر در زندگی و کسب استقلال

وقت گذرانی زیاد با خانواده و فرزندان

افزایش استرس

اگر شما هم چنین شرایطی دارید می توانید به صورت آنلاین از روانشناسان سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چگونه با دوران بازنشستگی کنار بیاییم؟

 

در دوران زندگی هر فرد تغییراتی اتفاق می‌افتد که ناخودآگاه سمت و سوی دیگری به خود می‌گیرد و فرد باید با آن سازگار شود هرچند انطباق خود با تغییرات کار سختی نیست و هر فردی می‌تواند با موفقیت از آن عبور کند.

از تغییرات استقبال کنید

هرچند دوران بازنشستگی در زندگی هر فرد شاغلی می‌تواند رخ دهد اما مهم این است که شما چه نگرشی به این چالش زندگی‌تان دارید. این را بدانید که در کنار بازنشستگی شاید مهاجرت فرزندان یا ترک خانه به دلیل تحصیل یا ازدواج را داشته باشید. این مجموعه تغییرات می‌تواند احساسات مختلفی در شما ایجاد کند. برخی ها سندرم آشیانه خالی را هم تجربه می کنند. پس هر چقدر که انعطاف پذیرتر باشید دیدگاه بهتری هم خواهید داشت. شما در این دوره می‌توانید هدف‌های جدیدی برای زندگیتان تعیین کنید که به شما انرژی دهد و دوباره همان حس هویت را داشته باشید. به این فکر کنید که  اکنون نیازی نیست تامین کننده خانواده باشید پس می‌توانید رویاهای خودتان را دنبال کنید و سراغ علایقتان بروید همان چیزهایی که برایش وقت کافی نداشتید.

روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

در دوران بازنشستگی می‌توانید یا کار پاره وقت پیدا کنید و یا در کانون‌های بازنشستگی شرکت کنید. انجام دادن فعالیت مرتبط با کارتان علاوه بر اینکه اوقات فراغتتان را پر می‌کند می‌تواند هم شما را از لحاظ اجتماعی دوباره به آغوش جامعه برگرداند و هم این که منبع درآمد تکمیلی باشد. کارهایی که داوطلبانه انجام می‌دهید در افزایش عزت نفس و حتی سلامت جسمانی شما هم مفید است. ضمن اینکه شما همچنان در حال یادگیری هستید و مغزتان فعال می‌ماند. به این توجه کنید که اگر گوشه‌گیری کنید و یا هیچ فعالیت فکری و ذهنی انجام ندهید به تدریج تاثیرش را می‌بینید. پس تا جایی که می‌توانید با کارهای مفید خودتان را سرگرم کنید.

به دنبال کسب تجربه جدید باشید

بازنشستگی می‌تواند به شما کمک کند که دنبال کارهای جدید بروید مثل آموختن زبان مورد علاقه یا حتی شرکت در کلاس‌های آموزشی مختلف مرتبط با علایقتان. این را بدانید که وقتی بازنشسته شده‌اید و سنتان بالا رفته است به این معنا نیست که دیگر هیچ توانی برای یادگیری مطالب جدید ندارید یا از شما آموختن خیلی چیزها گذشته است، خیر شما می‌توانید همچنان فعال باشید و دنبال یادگیری. برخی از افراد پس از دوران بازنشستگی ترجیح می‌دهند که یک ساز موسیقی مورد علاقه را یاد بگیرند یا حتی ادامه تحصیل دهند. علاوه بر این رفتن در باشگاه یا فعالیت‌های هنری هم می‌تواند انگیزه خوبی برایتان باشد.

استرس و غمگینی را مدیریت کنید

این طبیعی است که بعد از دوران بازنشستگی یک مدتی شما احساس ناخوشایندی همچون غم یا اضطراب دارید اما مهم این است که چگونه با آن کنار بیایید( در زمینه افسردگی می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید).شما می‌توانید مراقبه یا مدیتیشن، رزش‌هایی چون یوگا و گذراندن وقت در طبیعت را داشته باشید تا استرستان کمتر شود. علاوه بر این بالا بردن کیفیت زندگی همچون خواب کافی، رژیم غذایی سالم و توجه به سلامتی برایتان لازم است. ورزش‌های مفید می‌تواند هم از لحاظ جسمانی تقویت‌تان کند و هم سبب کاهش فشارهای عصبی و افزایش هورمون شادی شود. همچنین رفتن به طبیعت و گشت و گذار در آن در کاهش استرس و افسردگی موثر است. بهتر است در روز ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید و در کنار آن زمان‌هایی را برای گفتگو با خانواده یا تماشای تلویزیون اختصاص دهید.

کلام پایانی در مورد دوران بازنشستگی

بازنشستگی یکی از چالش‌های زندگی به شمار می‌رود که افراد وقت بیشتری دارند و حس رهایی از دوران پراسترس شغلی به آنها آسودگی می‌دهد. در نتیجه افراد می‌توانند دنبال هدف‌های جدید بروند و فصل جدیدی را در زندگی آغاز کنند. پیش از آنکه در این دوران دچار احساس پوچی و ناامیدی شوید با انجام راهکارهای مطرح شده می‌توانید این دوره را با حس خوشایندی بگذرانید و از آن لذت ببرید. پرداختن به کارهای جدید و مورد علاقه و حفظ کردن پیوند خود با اجتماع از جمله راه‌های کنار آمدن با بازنشستگی است. چنانچه شما هنوز نتوانسته‌اید بعد از دوران بازنشستگی معنایی برای زندگیتان پیدا کنید توصیه می‌شود در کنار همه این راهکارها از یک روان درمانگر با تجربه هم کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت