روانشناسی

تصمیم بگیرید در روابط خانوادگی ،زمانی را به یکدیگر اختصاص دهید

تصمیم بگیرید در روابط خانوادگی، زمانی را به یکدیگر اختصاص دهید.

 

بر اساس تحقیقات ملی ، وقت،مشکل شماره یک است که زوج ها طی 5 سال اول ازدواج با آن مواجه می شوند.این امر چه ازدواج اول زن و شوهر باشد و چه ازدواج دوم،بدون فرزند یا با فرزند، وجود دارد.

مشکل در این است که دریابید چه چیزی برای شرایط خاص شما نتیجه بخش است.اما اگر می خواهید ازدواجی هدفمند را انتخاب کنید،اساساً باید زمانی را به یکدیگر اختصاص دهید.

شاید شما در زندگی مشترکتان فشار زمانی کمتری داشته باشید.اما بدون توجه به شرایطتان ، اگر می خواهید زمانی را با هم بگذرانید، باید مصمم باشید.وتنها نباید سعی کنید ” زمانی را پیدا کنید ” پیدا کردن وقت بستگی به شرایط دارد؛اما ایجاد آن هدفمند است .بگذارید چند توصیه عملی به شما کنیم تا در شکار وقت برای یکدیگر از آغاز زندگی مشترک به شما کمک کند.به چهار گام زیر توجه کنید:

گام اول : تعهد ایجاد کنید

ما متوجه شده ایم که ایجاد وقت برای یکدیگر بیشتر مربوط به نگرش های ما می شوند نه به شرایط ما.ما برای چیزهایی که برایمان مهم تر از همه هستند،زمانی را اختصاص می دهیم.برای آنکه متوجه شوید چه اولویت هایی دارید ، توصیه می کنیم بررسی کنید در حال حاضر با وقت و پول خود چه می کنید.به یاد داشته باشید که پس از ازدواج ، باید در مورد ایجاد وقتی برای یکدیگر مصمم باشیم.گام دوم به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید.

 

گام دوم : محدودیت زمانی فعلی خود را بررسی کنید.

توصیه می کنیم که به مدت یک هفته میزان زمانی را که صرف فعالیت های مختلف می کنید، یادداشت کنید.سپس توجه کنید که چه بخش از زمانتان صرف امور غیر اختیاری و نا خواسته می شود. به عنوان مثال ، تعداد ساعاتی که کار می کنید ، انعطاف پذیر نیست.سپس

 فهرستی از چیزهایی که باید انجام دهید اما چارچوب زمانی آنها بسیار انعطاف پذیر است ، تهیه کنید ( مسئولیت های خانه داری، آماده کردن غذا و غیره) .حال درمورد اموری که در اختیار شماست فکر کنید. چه مقدار وقت در هر هفته صرف تماشای تلویزیون یا فیلم های ویدئویی می کنید.روزنامه  می خوانید،فوتبال یا والیبال بازی می کنید یا با اینترنت مشغول می شوید؟چه مدت زمانی را با خانواده و دوستانتان صرف می کنید؟

می توانید تعیین کنید که چه چیزهایی برایتان ” وقت کش ” هستند؟ تلویزیون و فیلم های ویدئویی چطور؟ اگر فکر نمی کنید این ها وقت کش باشند، به مقدار زمانی که صرف آن ها می کنید توجه کنید.این فیلم ها ممکن است زمانی را که می توانید در کنار همسرتان باشید و ارتباط صمیمانه ای با هم برقرار کنید،غضب کنند.

 

گام سوم: مدت زمانی را که برای زندگی مشترکتان اختصاص داده اید،مجزا کنید.

زمان های خاصی را که به همسرتان اختصاص داده اید،مشخص کنید.این زمان ها ممکن است کوتاه یا طولانی باشد.به این موارد توجه کنید:

  • پنج ثانیه در آغوش گرفتن و بوسیدن.. هربار که خانه را ترک می کنید یا به خانه برمی گردید،پنج ثانیه همسرتان را در آغوش بگیرید و ببوسید.
  • ده دقیقه صحبت.هرروز زمانی که اولین بار یکدیگر را می بینید ، ده دقیقه با هم تبادل نظر و گفت و گو کنید.
  • هفته ای یک شب قرار خارج از منزل.یک برنامه ی منظم هفتگی به شما کمک خواهد کرد درمورد وقت گذراندن با هم مصمم باشید.
  • بیست و چهار ساعت خارج از شهر.برنامه ی منظم گردش در خارج از شهر زندگی مشترک شما را غنا می بخشد.این عادت را قبل از بچه دار شدن ایجاد کنید ومصمم باشید که وقتی بچه دار شدید آن را ترک نکنید.اگر ازدواج دومتان است و از همسرهای قبلی تان فرزند دارید،درک می کنیم که برنامه ریزی برای این کار مشکل تر است، اما اگر پشتکار داشته باشید موفق می شوید.( به زحمتش می ارزد)
  • شام دو نفره در نور شمع این عادت را هر دو هفته یک بار با یک شام شاعرانه ایجاد کنید.

 

گام چهارم: از وقت خود محافظت کنید.

اگر خودتان از زمانتان محافظت نکنید،چه کسی این کار را انجام خواهد داد؟وقتی می خواهید تعهد زمانی جدیدی را بپذیرید، پیشنهاد می کنیم ابتدا بپرسید:” آیا کاری که می خواهم خود را به انجام آن متعهد کنم،ما را به هم نزدیکتر  می کند یا فاصله ای در روابطمان ایجاد می کند؟” ،” اگر چیز جدیدی را به زندگی ام اضافه کنم،چه چیزی را حذف خواهم کرد؟” یکی از مفید ترین کارهایی که در زندگی یاد گرفته ایم این بوده است که چگونه نه بگوییم .( البته به دیگران،نه به یکدیگر ! )

گاهی شاید بخواهید در مورد اوقاتی که می گذرانید سختگیر باشید و فعالیت هایی را ارزیابی کنید که می توانید به راحتی از برنامه ی زمان بندی خود حذف کنید.تشخیص کار هایی که رها خواهیم کرد سخت است، زیرا نمی خواهید یک دوست ، یکی از بستگان یا یکی از همکارانتان را ناامید کنید اما باید یاد بگیرید که به فعالیت هایی که وقت شما را به قیمت روابط زناشویی تان می گیرند، نه بگویید.

اگر تعهدات زیادی دارید و باید کمی از آن ها کم کنید،سه سوال زیر را از خود بپرسید.این سوال ها شما را در این انتخاب های سخت کمک می کند. 

  1. آیا این کار ضروری است؟آیا اگر این کار را انجام ندهم ، آسمان به زمین خواهد آمد؟ به عنوان مثال باید درآمدی داشته باشید،بخورید،بخوابید و غیره
  2. آیا این کار واقعاً مهم است؟ آیا به شما کمک می کند همسر بهتری باشید؟ در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم،ورزش،عبادت و نیایش و قرار های منظم روابط شما را با همسرتان بهبود می بخشد.پس مهم هستند.
  3. آیا این فعالیت اجباری است؟آیا این کار انتخابی است و فقط بستگی به خواست شما دارد،مثلاً چیزی که آن را دوس دارید؟این امر می تواند شامل مسائل مربوط به زندگی شهری و اجتماعی یا مسائل شخصی چون تماشای تلویزیون ، اضافه کاری پایان هفته یا بازی فوتبال باشد.

کلید ایجاد وقت برای زندگی مشترکتان آن است که در مورد نیاز  ها و اولویت هایتان صادق باشید و در مورد چگونگی نگرشتان به محدودیت های زمانی خاص خودتان خلاق باشید.

برگرفته شده از کتاب ده قرار مهم برای زندگی مشترک 

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت