روانشناسی

اختلال دو قطبی یا بای پولار

همه ی ما در زندگی با روزهای خوب و بدی روبه رو می شویم و حال ما همیشه در حال تغییر است، ولی با وجود اختلال بای پولار (اختلال دو قطبی) سپری کردن روزهای تلخ به شدت آزار دهنده تر می شود. فردی که با این نوع اختلال درگیر است در انجام کارهای روزانه دچار مشکل شده و ارتباط بر قرار کردن با دیگران برایش چالش بر انگیز می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با علائم و درمان اختلال دو قطبی آشنا کنیم.

اختلال بای پولار چیست؟

اختلال بای پولار باعث تغییرات جدی در خلق و خو، انرژی، تفکر و رفتار فرد می شود؛ به صورتی که در آن فرد از بالاترین حالت سرخوشی مانیا ناگهان به پایین ترین میزان افسردگی می رسد. چرخه های (اپیزودهای) اختلال بای پولار بسیار طولانی مدت هستند و برخلاف نوسانات خلقی معمولی، تغییرات خلقی اختلال بای پولار به قدری شدید است که می تواند در عملکرد شغلی یا درسی شما تداخل ایجاد کند، به روابط شما آسیب برساند و حتی توانایی عملکرد شما در زندگی روزمره را نیز مختل کند.

در طول یک اپیزود مانیا، ممکن است به طور ناگهانی و از روی سرخوشی تصمیم بگیرید که از شغل خود استعفا دهید، ولخرجی کنید و یا حتی پس از دو ساعت خوابیدن احساس آرامش کنید. و در طول دوره ی افسردگی ممکن است پس از بیدار شدن از خواب به قدری خسته باشید که حتی نتوانید از تخت خواب بیرون بیایید و به دلیل بی کاری و بدهی مملو از حس نفرت و انزجار و ناامیدی می شوید.

اختلال دو قطبی

دلیل بروز اختلال بای پولار به طور کامل شناخته شده نیست، اما به نظر می رسد که ارثی باشد. اولین اپیزود مانیا یا افسردگی در بای پولار معمولا در سال های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی رخ می دهد. علائم این اختلال می تواند بسیار ظریف و گیج کننده باشد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال بای پولار نسبت به علائم خود بی توجهی می کنند و یا حتی گاها در صورت توجه و پیگیری، به درستی توسط پزشک تشخیص داده نمی شود. متاسفانه این افراد سال ها رنجی غیر ضروری و آزار دهنده را تحمل می کنند.

از آن جا که اختلال بای پولار در صورت درمان نشدن وخیم تر خواهد شد، بنابراین بهتر است علائم این اختلال را بشناسید تا در صورت بروز این علائم در پی درمان این اختلال اقدام کنید تا بتوانید احساس و زندگی بهتری داشته باشید.

علائم و نشانه های اختلال بای پولار

اختلال بای پولار در افراد مختلف ممکن است بسیار متفاوت باشد. بنابراین علائم آن نیز از نظر الگو، شدت و تکرار بسیار متفاوت خواهد بود. برخی از افراد فقط مستعد مانیا و یا مستعد جنون افسردگی هستند، در حالی که برخی دیگر به طور منتاوب و پی در پی دچار مانیا و جنون افسردگی می شوند. در اختلال بای پولار (اختلال دو قطبی) چهار حالت چرخه ی (اپیزود) خلقی وجود دارد: مانیا، هیپومانیا، افسردگی بای پولار و اپیزودهای مختلط. هر نوع اپیزود خلقی در اختلال بای پولار دارای مجموعه ای از علائم منحصر به فرد است.

علائم و نشانه های اختلال بای پولار

علائم مانیا

علائم و نشانه های شایع مانیا شامل موارد ذکر شده در زیر است:

 

علائم مانیا

علائم هیپومانیا

هیپومانیا خفیف تر از مانیا است. در یک حالت هیپومانیک، شما احتمالا احساس سرخوشی می کنید و پر انرژی هستید، ولی ارتباط خود را با واقعیت از دست نمی دهید و می توانید زندگی روزمره خود را ادامه دهید. از نظر دیگران شما فقط به طرزی غیر معمولی حالت خوبی دارید. با این وجود، هیپومانیا می تواند باعث شود که شما تصمیمات بدی را در رابطه با مسائل شخصی، کاری و خانوادگی خود بگیرید و هیپومانیا در صورت عدم درمان ممکن است به مانیای کامل و یا جنون افسردگی تبدیل شود.

علائم افسردگی بای پولار

علائم رایج افسردگی بای پولار شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • احساس ناامیدی، ناراحتی یا پوچی
  • ناتوانی در لذت بردن
  • خستگی مفرط یا نداشتن انرژی
  • کندی جسمی و ذهنی
  • تغییر اشتها یا وزن
  • مشکلات خواب
  • مشکلات تمرکز و حافظه
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • افکار مربوط به مرگ یا خودکشی

علائم افسردگی بای پولار

علائم اپیزودهای مختلط

یک اپیزود مختلط در اختلال بای پولار، هم علائم مانیا یا هیپومانیا را دارد و هم علائم افسردگی را دارد. علائم آن شامل افسردگی همراه با آشفتگی، اضطراب، بی خوابی و حواس پرتی است. این ترکیب از پر انرژی بودن و داشتن خلق و خوی ضعیف، می تواند منجر به خودکشی شود.

عوامل تحریک کننده ی اختلال دو قطبی

استرس

تغییرات بزرگ و ناگهانی (خوب یا بد) در زندگی مانند ازدواج، رفتن به دانشگاه، از دست دادن عضوی از خانواده یا اخراج شدن می تواند باعث تحریک اختلال بای پولار شود.

سوء مصرف مواد

مصرف کوکائین، اکستازی و آمفتامین می تواند باعث تحریک شدن مانیا و مصرف مشروبات الکلی و داروهای آرامبخش می تواند باعث تحریک جنون افسردگی شود.

تغییرات فصلی

اپیزودهای مانیا و جنون افسردگی اغلب از الگوی فصلی پیروی می کنند. اپیزودهای مانیا بیشتر در تابستان و جنون افسردگی بیشتر در پاییز، زمستان و بهار بروز پیدا می کند.

عوامل تحریک کننده ی اختلال دو قطبی

اختلال بای پولار و خودکشی

مرحله افسردگی در اختلال بای پولار بسیار شدید است و احتمال خودکشی در این اپیزود بسیار بالا است.  در اصل، افرادی که از اختلال بای پولار رنج می برند، بیشتر از کسانی که از افسردگی معمولی رنج می برند اقدام به خودکشی می کنند. علاوه بر این، اقدامات این افراد برای خودکشی بسیار کشنده تر است.

علائم هشدار دهنده خودکشی شامل موارد ذکر شده در زیر است:

اختلال بای پولار و خودکشی

درمان اختلال بای پولار

اختلال بای پولار نیاز به یک دوره ی درمانی طولانی مدت دارد. از آن جا که این اختلال یک بیماری مزمن و عود کننده است، ادامه ی درمان حتی در صورت بهبودی از اهمیت زیادی برخوردار است. اکثر افراد مبتلا به اختلال بای پولار برای جلوگیری از بروز اپیزودهای جدید و یا عود کرد علائم همواره به دارو نیاز دارند. البته درمان به چیزی بیشتر از دارو نیاز دارد. مصرف دارو به تنهایی برای کنترل کامل علائم اختلال بای پولار کافی نیست. بهترین روش درمان برای اختلال بای پولار (اختلال دوقطبی) ترکیبی از مصرف دارو، روان درمانی، تغییر در شیوه زندگی و برخورداری از حمایت اجتماعی است. همچنین، خودمراقبتی نیز می تواند در درمان اختلال بای پولار موثر باشد.

درمان اختلال بای پولار

خود مراقبتی، اقدامی موثر در درمان اختلال دو قطبی

برخی از اقدامات مربوط به خود مراقبتی شامل موارد ذکر شده در زیر است:

در رابطه با اختلال بای پولار بیشتر مطالعه کنید.

هر چه بیشتر راجع به اختلال خود بدانید، بهتر می توانید به خودتان کمک کنید.

ورزش کنید، برقصید، شنا کنید و به پیاده روی بروید.

انجام فعالیت های بدنی برای مغز و سیستم عصبی بدن بسیار مفید است.

از موقعیت های استرس زا دوری کنید و تکنیک های مدیریت استرس را بیاموزید

یوگا تمرین کنید و تکنیک های تنفسی را یاد بگیرید.

به سلامتی بدن خود اهمیت دهید

از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید و خواب خود را تنظیم کنی.

علائم خود را بشناسید

روابط خود را با خانواده و دوستان بیشتر کنید و در نهایت خلق و خوی خود را ارزیابی کنید و علائم خود را یادداشت کنید تا در صورت بروز علائم بتوانید از پیش آمدن مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

4.5/5 (2 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت